SEOpp logo
Søk
Har du prøvd markedsføring på facebook?
Facebook kan i mange tilfeller fungere ganske bra
Opprett sider, skap møteplasser eller bare annonser.
Facebook tommel opp

Lokal synlighet

Facebook egner seg eksepsjonelt godt til lokal merkevarebygging. Man når lett en norsk by, med begrenset budsjett.

Facebook markedsføring til suksess

Facebook markedsføring Bilde av facebookside
7 tips til å lykkes med Facebook markedsføring. Vi skriver litt mer om hvordan du kan øke synligheten uten å betale også.

TEMA:  FACEBOOK MARKEDSFØRING

Facebook kom som en rakett inn i folks privatliv på begynnelsen av 2000-tallet, og åpnet for registrering for alle i 2006 – og i 2012 så ble Facebook den aller første nettbaserte tjenesten til å passere en milliard månedlige aktive brukere. Markedsføring på Facebook er big business.  

Målet med denne artikkelen er å gi deg innblikk i mekanismene i nettverket og gi deg kompetansen til å lykkes bedre med markedsføring på Facebook.

Dette går vi igjennom

Hvordan bruke Facebook til markedsføring?

Det er mange veger til mål hos Facebook. Det er ikke kun betalte annonser som er alternativet. Det er en del ting som også er med å spre det gode budskap om din bedrift. Her skal vi gå kjapt igjennom disse:

Facebookside

Svært mange forbrukere vil lete etter din side på Facebook. Der ønsker de å finne informasjon, inspirasjon eller komme i kontakt med deg. Det er også en fin måte å bygge et publikum på, som er interessert i det du har å si.

Her kan du publisere nyheter, informasjon og artikler. Disse vil basert på aktiviteten på innlegget, gi en viss spredning. Du kan legge ut åpningstider og folket kan kontakte deg via chat.

Innleggsinnsikt gir deg detaljer på rekkevidde

På bildet over ser du hvordan sammhandling er med på å skape visninger utenfor sidens opprinnelige “medlemmer”.

Her får du guide fra Facebook

 

Tips: Sørg for at du oppdaterer innholdet jevnlig.

Facebook gruppe

En Facebook-gruppe skiller seg ut fra en side, og har andre egenskaper. En gruppe er mer orientert mot diskusjoner og «medlemskap». Med forskjellige innstillinger så kan man definere om gruppen er åpen for alle, eller krever godkjenning.

En gruppe er ofte tematisk. Og det kan være lurt å lage grupper som utfyller din side. For eksempel om du selger bildeler, så kan du ha en gruppe om mekking, eller motorsport.

Her kan du lese mer om å opprette grupper. (Facebook hjelp)

I forbindelse med produksjonen av denne artikkelen har vi valgt å opprette vår egen gruppe.

Tema: Digital Synlighet – delta og spør om alt relatert til nettsider og digital synlighet.

(Lenke) Velkommen som medlem i gruppen vår

Du må gjerne melde deg inn i gruppen, om du liker innholdet vi presenterer. Gruppens moderator er en av Norges fremste eksperter på SEO tjenester.

Knytter du facebook-gruppen til et tema må du være forberedt på at også andre tilbydere vil kunne dukke opp. Det vil være en ressurs for gruppen, og det kan være en tanke å vurdere på forhånd hvordan du vil forholde deg til kjøp og salg – også når dine konkurrenter dukker opp i gruppen.

Publikum

Din oppgave når du har en aktiv tilstedeværelse på Facebook, er å bygge et publikum. Lykkes du med å skrive en artikkel som deles og får likes, så kan rekkevidden være lang. Tusenvis vil kunne se din merkevare.

Når noen liker og engasjerer seg i ditt innhold, så blir dette også synlig for deres venner. Et aktivt publikum på et par hundre mennesker klarer å skape en relativt bra rekkevidde på dine innlegg.

  • Inviter personer som liker innlegg, til å like siden din på Facebook.
  • Inviter de som liker siden til å delta i diskusjoner i gruppen.

 

Dette krever at man er litt aktiv selv. Derfor råder vi alltid til å markedsføre deg i de sosiale mediene hvor du selv er en aktiv deltaker. Alternativt deleger ansvaret til noen i organisasjonen som har en etablert tilstedeværelse.

Meta Business Suite / Business manager 

Meta Business Suite er kanalen for deg som ønsker å annonsere mer aktivt. Her kan du bygge og lagre publikum for dine annonser. Dette er da segmentering på geografi, alder og interesser. 

Du kan også slippe til ansatte og gi de tilgang til annonseadministrasjonen.

Om du bruker markedsbyrå, så kan du også gi dem tilgang til din annonsekonto via business manager.

https://business.facebook.com

Her er et godt sted å starte for å lære mer
https://www.facebook.com/business/tools/business-manager

Når du først oppretter Business Manager, så pass på at det er knyttet til din bedrift, og bedriftens Facebookside. Det er mange som har knyttet dette til personlig konto, og opprettet betalingsløsninger som privatperson – da får du problemer med kvitteringer.

Det kan også være lurt å sjekke hvem som administrerer bedriftens facebookside, grupper og business manager.

Vi som driver med profesjonelle rådgivningstjenester opplever ofte at kunder mangler tilgang – og at det er noen som har sluttet, som har opprettet noe – og dermed står alle uten tilgang.

Facebook ikon

7 tips til å lykkes med betalt markedsføring på Facebook

Når du først har bestemt deg for å annonsere på Facebook så er det en del tips og råd som du kan dra nytte av.

  1. Målrett annonsen.
    Når du ikke målretter, konkurrerer du med flere som velger å ikke målrette. Prisen blir gjerne høyere fordi du konkurrerer om oppmerksomheten til de samme, uavhengig av interesse eller alder. Om kjernekunden din er mellom 45 – 65 år, så bruk det. Selv om du går glipp av de få prosentene som er utenfor kjernen.

  2. Lag flere typer annonser i samme annonsesett
    Av og til fungerer bilder best, av og til en annen tekst. Noen ganger fungerer karusell og video blir mer og mer populært. Du hindrer at folk blir lei av samme annonse, og du kan fange oppmerksomheten til forskjellige typer i samme målgruppe.

  3. Styr levering av annonsen
    Du kan velge både tidspunkt og geografi. Er kundene dine på nett på kveldstid? Lever annonsene da. Er målgruppen din mennesker på jobb, så sikt deg inn på arbeidstid. Har du kunder kun i en viss geografi? Da trenger du ikke kunder på andre siden av landet.

  4. Bruk originale bilder og video
    Det er fristende å bruke bilder fra bildetjenester – men det må være absolutte siste utveg. Om du bruker et såkalt «stockfoto» så kan merkevaren din bli utvannet, og man kan oppleve at konkurrenter bruker samme bildet. Det er bedre å investere litt mer i kvalitetsbilder.

  5. Sammenlign og juster
    Når du har satt opp flere annonser, så vil du også se hvilke som fungerer, og hvilke som ikke fungerer. Vurder om du skal skru av eller erstatte annonser som presterer lavere enn forventet.

  6. Etabler en tilpasset landingsside
    Facebook-markedsføring og også i andre kanaler fungerer alltid best, om sluttbrukeren kommer inn på en tilpasset side. Dette kan også skape en høyere relevans og øke kvaliteten på annonsene.

  7. Kjør gjerne målrettet merkevarebygging mot ditt publikum først.
    Sørg for at publikummet som skal kjøpe dine tjenester, allerede kjenner til deg. Merkevarebygging her, kan kjøres svært lokalt, innenfor en radius på ønsket antall km om du ønsker. Om du da først kjører 14 dager med fokus på visninger, så kan du komme med et tilbud etterpå. Det er en kanon god miks om du har tålmodighet til å vente litt.

Hvor mye koster det å annonsere på Facebook

Et budsjett er greit å ha når du vil annonsere på Facebook. Kostnadene varierer ganske mye, alt etter produkt og konkurranse. Selve budsjettet kan varere i grove trekk mellom 2 til 8 kroner pr klikk. Jeg pleier å bruke 5 kroner pr klikk som en tommelfingerregel.

Men fasiten får man ikke uten å undersøke nærmere. Det er bransjer hvor klikkprisen er betydelig større, og bransjer hvor klikkprisen er latterlig lav (ører).

Men det kommer andre kostnader, om du ikke gjør alt selv.

Etableringskostnad – til å dekke oppstart og planlegging.

Administrasjonskostnader – for å dekke løpende oppfølging og kontroll/justering.

Produksjonskostnader – for tekst og mediaproduksjon (bilder og video) .

Etableringskostnadene er ofte en engangspris, og baserer seg på å få tilgang til annonsekonto, planlegging og oppsett av de første kampanjene.

Administrasjonskostnaden kommer ofte i form av en % av budsjettet. Normalt mellom 15 – 50 % alt etter hvor «hands on» man skal være.

Produksjonskostnaden er ofte en timepris for å få laget materiellet du ønsker å bruke.

Mange kan klare mye selv, men man får et annet resultat når alt er utført av fagfolk. Jeg anbefaler at du forsøker selv også med mindre budsjetter – slik at du kan forstå mekanikken i det.

Facebook markedsføring gratisversjonen

I denne artikkelen har du fått litt innblikk i gratisvariantene “sider” og “grupper” – dette krever kun tid og innsats. Har du tid til overs, så tar det ca 1 time pr uke.

Man kan også planlegge innlegg på sider, slik at du f.eks kan sitte i en dag og planlegge innhold for et helt år i gangen.


Tips: Sjekk kalenderen for spesielle dager du ønsker å markere.

Fremtiden for Facebook-markedsføring

Verden er i stadig endring. Facebook har vært i hardt vær grunnet svært aktiv innhøsting av personlige data. Resultatet er strengere personvern og mer krav til sluttbrukerens samtykker.

Tredjepartsaktører begynner å ta styring over dette. Blant annet bygger iPhone inn sterkere krav som du kan administrere allerede på telefonen mot de forskjellige appene. Det gjør at kontrollen på samtykket flytter seg fra innholdsprodusenten (Facebook) til plattformen hvor de får operere (iPhone) og til slutt til din kontroll.

Dette gjør at målretting blir mer krevende, noe som er logisk om Facebook for eksempel ikke vil vite noe om din alder, bosted eller yrke m.m.

Og akkurat på disse områdene, så er verden i en pågående endring. Hva har det å si for deg som ønsker å bruke Facebook som en markedsføringskanal?

Bedre algoritmer og brukerstyring

Annonseinntekter er og blir Facebook sin aller største inntektskilde. Hele forretningsplanen er at brukerdata er varen og kunden er annonsørene.  Samtidig får sluttbrukeren, den som sitter på brukerdata mer og mer kontroll over egne data. Dette tvinger selskapene som lever av å selge brukerdata til å tenke nytt.

Så lenge en tjeneste skal være gratis for oss som brukere, så må vi gi noe, for å få noe. At vi i fremtiden kan velge i større grad interesseområde er naturlig. Samtidig jobber de store techselskapene med å definere enkeltbrukere i kohorter, slik at vi kun identifiseres i en gruppe, fremfor som enkeltperson.

«Mann mellom 40-50 år, interessert i Fotball» – Som enkeltindivid får vi en eller annen form for kortsiktig «id» som ikke kan identifisere oss, annet enn hva vi søker og leter etter. I sum vil algoritmene klare å analysere hvor interessert vi er i ny båt eller en reise til Kreta – og kunne servere informasjon eller tilbud basert på hvor vi selv befinnes oss kjøpsprosessen.

Siden vi også i større grad kan styre våre interesser, så vil annonsene også i fremtiden bli mer relevant.

Tøffere konkurranse om oppmerksomhet

Jo flere som bruker en kanal, jo tøffere blir konkurransen. Pris pr klikk vil stige og kampen om oppmerksomheten blir mer krevende. Det ligger egentlig i kortene og fremstår som svært logisk. Brukere kan velge bort informasjon, men rekkevidden blir trolig mer spisset.

Det er mange som hevder at vi går mot slutten av Facebook, dette er jeg uenig i. De opplever stadig tøffere konkurranse, og mange unge trekker til andre sosiale nettverk, men det er ikke et faretegn.

Facebook er mer enn bare en sosial kanal.

  • Stadig flere bruker nettverket til kjøp/salg (konkurrent til finn.no)
  • Stadig flere bruker det til å søke etter noe (konkurrent til Google)
  • Stadig flere bruker det for å søke på jobb (konkurrent til LinkedIn)
  • Omnikanal fra et utgangspunkt. Facebook øker rekkevidden inn i andre nettverk.
  • Enorme ressurser til å utvikle seg videre.

Er Facebook en kanal å satse på?

Som en viktig kanal for digital markedsføring, så er Facebook absolutt et sted hvor du kan markedsføre dine varer og tjenester.

Den egner seg både til merkevarebygging på nett og salg – samt at du får en god kombinasjon i mange tilfeller.

Selv har vi opplevd at Facebook leverer bedre og bedre – også innenfor områder vi før opplevde som tungsolgte. Facebook egner seg historisk til private impulsive kjøp, som et par nye sko o.l. Men vi ser at det også fungerer godt med kampanjer av større industriprodukter og tjenester som normalt har en lengre veg til beslutning.

Vårt råd er å prøve – for det er mange som blir positivt overrasket.  

Vi kan bistå deg med din markedsføring.

SEO for ledere

SEO for ledere Alt du trenger for å ta en god beslutning rundt digital markedsføring og SEO spesielt Det SEO handler om Når noen søker

Søkemotoroptimalisering

Denne guiden er for deg som ønsker å forstå mer av søkemotor­optimalisering. Om du ønsker å kjøpe SEO tjenester, så er du på feil side.

Hva er god SEO?

I en verden i konstant forandring, hvor Google står i front for endringene som berører oss, er spørsmålet: “Hva er god SEO?” noe som alltid