Enda en Google oppdatering rulles ut i disse dager. Men slapp av, du er ikke berørt ennå. For meg som ivrig SEO-nerd så er denne oppdateringen etterlengtet.
Google har alltid hatt som formål å formidle kvalitet. Nå er det kanskje min bransje som er litt årsaken til at denne oppdateringen rulles ut, da mange har spydd ut mye innhold, optimalisert for søkemotorer, mer enn for mennesker.
I løpet av de siste årene har også tekster blitt skrevet av kunstig intelligens, slik at man kan publisere ville mengder i et voldsomt tempo.
Nå skal disse “SEO-hackene” bekjempes, og det gjøres med sterkere AI og språkforståelse. Google lanserer nå Google’s helpful Content update. Og med det ønsker de å vise innhold skrevet av og for mennesker først.
Oppdateringen rulles ut over de to neste ukene og gjelder kun engelskspråklige søk i første omgang. (globalt)
Google ønsker å sette mer vind i seilene til tekster som er skrevet av mennesker for mennesker. Og med det forsøker de å bekjempe trenden med AI-skrevet innhold.
Hvordan vil dette påvirke deg?
Fremover legges det mer vekt på hele nettstedets innhold, og at innholdet er nyttig. Det vil si at om du har innhold laget for å manipulere søkeresultater, dårlig kvalitet eller innhold skrevet av AI?
I disse tilfellene vil din nettside stå i fare for å miste rangering.
Nettsider skal og bør være skrevet for mennesker først. Vi vet hva som kommer og det er tid til å tilpasse seg.
Akkurat når vi i vårt lille hjørne av verden får oppleve denne oppdateringen er usikkert. Men er din nettside på engelsk? Da blir du berørt i løpet av dager – følg med.
Når jeg skrev om hvordan du skal skrive for å rangere (Sjekk hva AI-roboten svarte på våre spørsmål) – så er lesbarhet og nytte noe jeg la vekt på. Det handler tross alt om deg – og at du får nytte og glede av alle ordene vi pøser ut.