SEOpp Logo
Nøkkelord som rangerer
Velg dine ord med omhu.
Du og dine kunder kan ha helt forskjellig oppfatning av hva som er riktig ordbruk.
Googlesøk hvor nøkkelord er skrevet inn og viser resultat

Keyword is the word

En god analyse og bruk av riktige ord og setninger kan skape mye trafikk til din nettside. Vi får artikkel­ideer når vi analyserer nøkkelordene, ideer som fungerer.
Homonym er ord som skrives likt, men brukes forskjellig. De kan være en felle. Kalles også forvekslingsord.
«Long tail keyword» eller setninger kan ha større verdi, enn ord med høyt søkevolum.
Vil du ha hjelp til å få utført en søkeordanalyse? Trykk på knappen nedenfor

Bruk de riktige nøkkel­ordene for bedre rangering

Nøkkelord

Tenk på din nettside, dine tjenester og dine kunder. Lag en liste med stikkord som definerer deg. På stikkordlisten vil du finne nøkkelord og søkeord. De dårlige nyhetene er at dette er ikke nødvendigvis de som dine kunder bruker.

Nøkkelord fra Google Search Console
Her er en eldre statistikk på nettopp dette søket
Nøkkelord etter-bilde 52 klikk 5310 visninger plassering 6,7
Etter oppdatering. Fortsatt lav klikkprosent, men 3x så høy som sist. Hvorfor er det slik tror du?

Hva er nøkkelord?

Et nøkkelord er et eller flere ord som definerer din tjeneste eller bedrift. Ord som du ønsker å bli funnet på når noen søker etter din nettside i søkemotorer, som for eksempel Google eller Bing.

Derfor er ordvalg svært viktig

Du og dine kunder kan ha helt forskjellig oppfatning av hva som er riktig ordbruk.

La oss se på noen eksempler og hva det betyr for deg:

Søkevolum

Nedenfor ser du en tabell som viser ord som ofte kan brukes om hverandre, og månedlig søkevolum.

Er du #1 på søkeresultatet kan du forvente at 30 % av søkevolumet fører til klikk til deg. 

Ordvariasjoner søkeord verksted vs bilverksted

Et verksted er ofte lokalt. Det er ikke sikkert det riktige ordet for deg er på listen. Det kan være at lokalt søker man etter merkevare eller økenavn. 

Om du lykkes med å rangere som nr 1 på bilverksted, vil du likevel slite med å få kunder som er langveisfra. 

Forskjellig betydning

F.R. David sang i 1982 – “Words don’t come easy to me.” – Han mente det neppe i forbindelse med søkeordanalyse – en god overgang til at ting, kan bety så mye forskjellig.

Jeg kan skrive en artikkel om å være «Usynlig i Google», for å prøve å nå frem til de som ikke vet hva søkemotoroptimalisering er.

Resultatet derimot kan føre til  at svært mange finner oss, på jakt etter «Inkognitomodus» (som gjør at du kan surfe i en nettleser uten å legge igjen spor). De vil ikke finne nyttig informasjon hos oss og klikker seg ut igjen.  En slik handling skaper noe vi kaller for «bouncerate» og er noe negativt.

Selv om denne artikkelen er svært relevant for dere som er opptatt av synlighet på nett, så har det store søkevolumet på «nøkkelord» en annen intensjon enn deg og meg. Følg med…

Forskjellig betydning på nøkkelord kan tiltrekke feil kunder.

Nøkkel på hvit bakgrunn
Nøkkelen er riktig ordbruk.

Tenk bare på å være flyttbar (mobil) eller en telefon (mobil) – Mobiltjenesten er i så fall hva?

Hva om jeg skrev en artikkel om hvordan du med din restaurant kan lage Meny og Nettbutikk og «Meny nettbutikk» ble søkeordene jeg satte min lit til? Da får du 8100 søk pr måned – men de fleste vil nok heller handle mat på nett i Meny-kjeden sin nettbutikk.

Ord som skrives likt, men kan brukes forskjellig kalles homonymer – og for ditt søkeresultat så kan det føre til at du får feil brukere til din nettside.

Søkefraser og setninger

Du vil spesifisere målgruppen sterkere, om du optimaliserer for setninger, eller det som vi kaller for «søkefraser».

I vårt stammespråk heter det: «Long tail keyword»

Se dette søket: «mister man feriepenger når man er sykemeldt» – Da bør man få en nettside som forklarer akkurat dette.

Nøkkelordet eller søkevolumet er ikke det viktigste, men man ønsker å finne akkurat de som leter nøyaktig, etter noe.

Det kan være en håndfull i måneden, men de vil finne deg.

Det trenger ikke være fulle setninger. For eksempel ønsker vi at du skal bli synlig på nett. Og har da skrevet en artikkel om hvordan du kan bli det.

I vårt tilfelle er delen av setningen viktig = søkefrase.

Om du ønsker å leser mer om nøkkelord, så er dette en interessant artikkel fra Moz (Ekstern lenke)

Synonymer og stikkord

Det er også viktig at teksten balanseres. Du som leser skal finne denne teksten spennende, eller i det minste nyttig.

Samtidig er det også ønskelig at Google sine roboter skal forstå temaet. Ved å bruke stikkord og synonymer, så er man med å forsterke temaet – og i sum øke styrken til nøkkelordet.

Neste steg

Her kan du gå mer i dybden av optimalisering i søkemotorer om du ønsker å vite mer. 

Ta gjerne kontakt med oss om du ønsker en SEO konsulent med lang erfaring

Lurer du på hvilke nøkkelord du blir funnet på?
Da tar du kontakt, vi utfører gjerne enkeltanalyser. Det tar normalt ikke stort mer enn 30 minutter til maks en time. 

Ofte Stilte Spørsmål

Hva er nøkkelord?

Et nøkkelord er et eller flere ord som definerer din tjeneste eller bedrift. Ord som du ønsker å bli funnet på når noen søker etter din nettside i søkemotorer, som for eksempel Google eller Bing.

Er det nok å bare endre på teksten?

Svært ofte, nei. Det å bruke riktig ord, er kun en del av jobben vi gjør, for å optimalisere trafikken til din nettside

Hvordan vet jeg hva mine kunder søker etter?

Det er ikke alltid like enkelt å bryte ut av stammespråket. Det er lurt å snakke med kundene. Men vi har også verktøy for å bistå. Men også kundegrupper kan ha egne stammespråk.

Jeg er ikke god med ord.

Vi kan skrive tekster for deg. Innholdsproduksjon er en av våre tjenester. Du kan gjerne kladde selv, og så kan vi renskrive.

Få gratis analyse og finn ut om vi kan hjelpe

Kontakt oss