SEOpp

Bli funnet, ikke glemt

Keyword is the word
En god analyse og bruk av riktige ord og setninger kan skape mye trafikk til din nettside. Vi får artikkel-ideer når vi analyserer nøkkelordene, ideer som fungerer.
SEO Konsulenten Frode Heimen

Frode Heimen – Jobber som SEO konsulent hos Adseo. Denne nettsiden er personlig og handler om Google, søkemotorer og søkemotor-optimalisering.

Bruk de riktige nøkkel­ordene for bedre rangering

hva er nøkkelord - header illustrasjon med åpen ordbok

Tenk på din nettside, dine tjenester og dine kunder. Lag en liste med stikkord som definerer deg. På stikkordlisten vil du finne nøkkelord og søkeord. De dårlige nyhetene er at dette er ikke nødvendigvis de som dine kunder bruker.

Nøkkelord fra Google Search Console
Her er en eldre statistikk på nettopp dette søket
Nøkkelord etter-bilde 52 klikk 5310 visninger plassering 6,7
Etter oppdatering. Fortsatt lav klikkprosent, men 3x så høy som sist. Hvorfor er det slik tror du?

Hva er nøkkelord?

Et nøkkelord er et eller flere ord som definerer din tjeneste eller bedrift. Ord som du ønsker å bli funnet på når noen søker etter din nettside i søkemotorer, som for eksempel Google eller Bing.

Derfor er ordvalg svært viktig

Du og dine kunder kan ha helt forskjellig oppfatning av hva som er riktig ordbruk.

La oss se på noen eksempler og hva det betyr for deg:

Søkevolum

Nedenfor ser du en tabell som viser ord som ofte kan brukes om hverdandre. Er du #1 på søkeresultatet kan du forvente at 30 % av søkevolumet fører til klikk til deg.

Forskjellig betydning

F.R. David sang i 1982 – “Words don’t come easy to me.” – Han mente det neppe i forbindelse med søkeordanalyse – en god overgang til at ting, kan bety så mye forskjellig.

Jeg kan skrive en artikkel om å være «Usynlig i Google», for å prøve å nå frem til de som ikke vet hva søkemotoroptimalisering er.

Resultatet derimot kan føre til  at svært mange finner oss, på jakt etter «Inkognitomodus» (som gjør at du kan surfe i en nettleser uten å legge igjen spor). De vil ikke finne nyttig informasjon hos oss og klikker seg ut igjen.  

Selv om denne artikkelen er svært relevant for dere som er opptatt av synlighet på nett, så har det store søkevolumet på «nøkkelord» en annen intensjon enn deg og meg. Følg med…

Forskjellig betydning på nøkkelord kan tiltrekke feil kunder.

Nøkkel på hvit bakgrunn
Nøkkelen er riktig ordbruk.

Tenk bare på å være flyttbar (mobil) eller en telefon (mobil) – Mobiltjenesten er i så fall hva?

Hva om jeg skrev en artikkel om hvordan du med din restaurant kan lage Meny og Nettbutikk og «Meny nettbutikk» ble søkeordene jeg satte min lit til? Da får du 8100 søk pr måned – men de fleste vil nok heller handle mat på nett i Meny-kjeden sin nettbutikk.

Ord som skrives likt, men kan brukes forskjellig kalles homonymer – og for ditt søkeresultat så kan det føre til at du får feil brukere til din nettside.

Søkefraser og setninger

Du vil spesifisere målgruppen sterkere, om du optimaliserer for setninger, eller det som vi kaller for «søkefraser».

I vårt stammespråk heter det: «Long tail keyword»

Tenk på søket: «mister man feriepenger når man er sykemeldt» – Da bør man få en nettside som forklarer akkurat dette.

Nøkkelordet eller søkevolumet er ikke det viktigste, men man ønsker å finne akkurat de som leter nøyaktig, etter noe.

Det kan være en håndfull i måneden, men de vil finne deg.

Det trenger ikke være fulle setninger. For eksempel ønsker vi at du skal bli synlig på nett. Og har da skrevet en artikkel om hvordan du kan bli det.

I vårt tilfelle er delen av setningen viktig = søkefrase.

Om du ønsker å leser mer om nøkkelord, så er dette en interessant artikkel fra Moz

Synonymer og stikkord

Det er også viktig at teksten balanseres. Du som leser skal finne denne teksten spennende, eller i det minste nyttig.

Samtidig er det også ønskelig at Google sine roboter skal forstå temaet. Ved å bruke stikkord og synonymer, så er man med å forsterke temaet – og i sum øke styrken til nøkkelordet.

Søkeordanalyse og trafikk

Når vi bruker våre analyseverktøy for å finne søkeord, så finner vi ut hvilke ord og fraser folk søker etter. Vi får opp estimert søkevolum.

På den måten vet vi hvilken farge sko det er mest lønnsomt å selge.

Ordbruken har betydning.

Når du er en elektriker som selger sement på sydenturer så har du en bedre sjanse til å lykkes en svakstrømmontøren som selger betong på sydenferie. (Ja JEG vet forskjell på betong og sement…)

Søkeordanalyse og vanskelighetsgrad

En av oppgavene til en SEO-ekspert er å utføre en søkeordanalyse. Til å utføre dette benytter vi forskjellige verkøty for å undersøke søkevolum, vanskelighetsgrad og hvilke andre ord og setninger vi bør inkludere i innholdet.

På bildet nedenfor ser du estimert månedlig volum for ordet «søkeordanalyse»

Søkeordanalyse - søylediagram som viser søkevolum
  • Om søkeordet har lite volum, så har det ofte også lite konkurranse. De fleste ønsker å regjere der det er volum. DET kan være feil…


Dermed vil for eksempel «smykke» med sine 9900 månedlige søk være vanskeligere enn «bokstavsmykke» med sine 500 månedlige søk.

Eller «Bokstavsmykke gull» med sine 90 månedlige søk.

Søkers intensjon

En annen ting i miksen, som er verd å tenke på er søkers intensjon.  Hvorfor søker folket etter «klokke»

  • Vil de kjøpe en klokke?
  • Vil de ha et bilde av en klokke?
  • Er det til vegg eller vekking?
  • Eller skal noen lære klokka?
  • Kanskje skal de ha en tegning av en klokke?

På de generiske søkene, så blir søkers intensjon svært ofte uklar. Det vil si at om du klarer å bli #1 – så er det likevel svært mange som ikke er interessert i ditt produkt eller tjeneste. 

Det er et svært godt eksempel om du ser på søkeresultatene mellom klokke og klokken. Her er intensjonen opplagt forskjellig – og små endringer i ordbruk kan utgjøre stor forskjell. 

Kan nøkkelord og synonymer ha noe med kryssord å gjøre? Eller begynner flere og flere å søke etter nøkkelord i forbindelse med SEO? Eller kan det være en ung person som sitter med en skoleoppgave?  Google sin tolkning av søkers intensjon kan endre seg over tid. Det gjør at søkeresultatet (SERP) kan endre seg etter en oppdatering – fordi flere søkte etter digital markedsføring for å finne byrå, fremfor utdanning for eksempel. 

Så hva gjør vi? 

Mange ønsker å treffe et stort volum, men det kan være mer lønnsomt å snevre inn. Du selger ikke bukser, men treningsbukser, og et steg videre sorte treningsbukser for menn… 

En god analyse avdekker hvor det er lurt og best å sette inn trykket. Forskjellen kan være stor på bunnlinjen. 

Men er det slik at volum og vanskelighetsgrad henger sammen?

Nei. Det skjer at det kan være enklere å gå for volumord enn det som på vårt språk heter «long tail keywords» – altså setninger. Det kan være at enkelte søkefraser viser kjøpeintensjon – og dermed er attraktivt for konkurrentene. 

Barnestoler er et godt eksempel på det, hvor best i test produktene, med modell har større søkevolum enn barnestol – som er generisk. 

Neste steg

Her kan du gå mer i dybden av optimalisering i søkemotorer om du ønsker å vite mer. 

Ta gjerne kontakt med oss om du ønsker en SEO konsulent med lang erfaring

Lurer du på hvilke nøkkelord du blir funnet på?
Da tar du kontakt med oss, vi utfører gjerne enkeltanalyser. Det tar normalt ikke stort mer enn 30 minutter til maks en time. 

Ofte Stilte Spørsmål

Hva er nøkkelord?

Et nøkkelord er et eller flere ord som definerer din tjeneste eller bedrift. Ord som du ønsker å bli funnet på når noen søker etter din nettside i søkemotorer, som for eksempel Google eller Bing.

Er det nok å bare endre på teksten?

Svært ofte, nei. Det å bruke riktig ord, er kun en del av jobben vi gjør, for å optimalisere trafikken til din nettside

Hvordan vet jeg hva mine kunder søker etter?

Det er ikke alltid like enkelt å bryte ut av stammespråket. Det er lurt å snakke med kundene. Men vi har også verktøy for å bistå. Men også kundegrupper kan ha egne stammespråk.

Jeg er ikke god med ord.

Vi kan skrive tekster for deg. Innholdsproduksjon er en av våre tjenester. Du kan gjerne kladde selv, og så kan vi renskrive.

Frode Heimen

Frode Heimen

Søkemotorekspert med 20 år+ erfaring.
Tlf: 91 90 59 78
frode@adseo.no