SEOpp logo
Søk
Skal du begynne med SEO?
Første steg når du starter med søkemotor­optimalisering
Det er ikke alltid enkelt å vite hvor man skal starte med SEO, uansett om du skal kjøpe, eller lære – så er du på rett plass.
Lære om SEO

ET LANGT PERSPEKTIV

SEO er lengdeløp, maraton og tar tid.

Hvor skal jeg starte med søkemotor­optimalisering?

Lære om SEO

Her kan du starte med søkemotor­optimalisering
 – en guide til deg som står helt i startblokka. 

Det er to spørsmål som er ganske avgjørende helt i starten. Er dette noe du vil lære? Og har du tid til det? 

Vi starter først med å se nærmere på tidsaspektet. Så skal jeg også gi tips til konkrete ting du kan starte med. Om du ønsker å kjøpe SEO tjenester, så klikker du bare her.  Resten leser videre.

Er du klar for en fulltidsjobb? Uansett om du ønsker å lære søkemotoroptimalisering, for å kunne jobbe som seo-konsulent eller om du ønsker å forbedre dine egne nettsider, så vil det ta tid. Både å mestre og utøve. Trøsten er at du kan starte med samme utgangspunkt. De fleste som jobber med SEO startet med en egen nettside.

Tips: Er du gründer bør du strengt tatt vurdere å sette dette bort, tiden din er for viktig, og vi ser ofte at de første årene uten SEO er svært dyre år med tapte posisjoner.

La oss også gå litt inn på hva søkemotor­optimalisering er

Det er naturlig å lure på hvor man skal starte, for området er ganske bredt og berører innom flere fagområder. Ofte jobber også ekspertene helt spesialisert, i et team.

  • Teknisk forbedring av nettsider (Webutvikler)
  • Optimalisering av server (Webmaster / drift)
  • God sidestruktur og brukervennlighet (UX/UI)
  • Gode bilder og grafiske elementer (Grafisk designer / fotograf)
  • Godt skrevet innhold (Tekstforfatter)
  • Gode analyser, for å vite hva man bør skrive om (SEO analytiker)

De aller fleste vil beherske noe, og om du føler deg mer komfortabel med ett av disse områdene, så kan det være et godt sted å starte. Kan du beherske ett eller flere av disse så vil du se forbedringer.

Du kan klare deg ganske bra om du ikke er webutvikler, men flink med tekst og bilder. Du bør uansett sikre at noen rundt deg kan bidra på områder hvor du står svakt.

“Hva er SEO egentlig?” – en dybdeartikkel som svarer på det. 

Tidsbruk og livsstil

Jeg elsker SEO, og jobber 100% fulltid med SEO – og jeg bruker fritiden min på å holde meg oppdatert, utvikle meg og følge med. Det er nesten helt nødvendig. Utviklingen er svært rask, og stadige endringer krever at du holder deg oppdatert. Selv i full jobb, bør man sette av ca 2 timer pr dag til å lese, eksperimentere og følge med. Du blir aldri utlært.

SEO er også maraton, du får sjeldent raske resultater, og temaet krever kontinuerlig jobbing, med resultater over tid (12- 18 måneder) og selv da bør du fortsette, om du ønsker å være i tetgruppen.

Alle må starte et sted

Det aller beste rådet er å starte med en hobbynettside. Jeg drifter fem forskjellige personlige sider som jeg kan leke med. Da skriver du om et tema som du er opptatt av, gjerne noe som har litt søkevolum. 

Så bør du gjøre endringer og se hvordan ting utvikler seg. Også denne nettsiden startet som et eksperiment i 2019.

Det beste rådet du får, er å starte med å lage din egen nettside – hvor fiasko er ufarlig. Når du tester, skal du også teste ting som ikke virker, for å se effekten. Bare husk at det tar noen uker før du ser effekt av endringer.

Så lenge du vil lære SEO, så er drift av egen nettside uunngåelig og sterkt anbefalt. Du får også mange nyttige lenker lenger ned på siden.

Når du starter med en eksisterende nettside

Noen er så (u)heldige at de har fått en jobb, med ansvar for markedsføringen, og du har funnet ut at ledelsen plutselig er opptatt av plasseringen i Google. Det er din oppgave å ta tak. Her skal jeg skrive en erfaringsbasert liste på 3 ting vi tar tak i med en gang.

 

  1. Sidestruktur
  2. Ytelse
  3. Metadata og tekster

Sidestrukturen er viktig

Nesten 90% av nettsider som havner på mitt bord, ender opp med en ny sidestruktur. Mange har f.eks en navigasjon som starter slik: «Produkter – Tjenester – Om oss» når det ville vært bedre at det var: «Sykler – Sykkelverksted – Om Sykkelbutikken AS» (Fortell hva det faktisk er)

– Videre bør alle sider være mulig å nå uten at man må klikke mer enn 2-3 ganger. Dype strukturer, og sider gjemt på nivå 4 indikerer at sidene ikke er viktige.  /viktig/litt-viktig/meh/uviktig/glemt – sånn kan man også tenke hierarki.

Bruk nøkkelord og pass på at to sider ikke konkurrerer om oppmerksomheten. De slår du sammen til en, evt sletter og ruter om trafikken til foretrukket side.

Husk at disse tre punktene er basert på at vi har gjort en analyse i forkant. For eksempel kan det være feil å gå for «klokke» og kanskje man heller bør bruke «armbåndsur» som kategori osv. Men selv uten analyse vil man raskt se logiske forbedringer i strukturen.

Lær også å bruke NOINDEX på sider som ikke skal finnes via søk. Dette er da sider som er verdiløse i et søkeperspektiv, som f.eks «kasse, handlekurv, landingssider for betalt annonsering m.m.»

Ytelse er viktig for brukere, og med det for Google

Selv trege og tilsynelatende teknisk svake nettsider kan få gode plasseringer om innholdet er bra, og konkurransen er liten. Likevel er ytelse svært viktig. Her bruker jeg Lighthouse i Chrome, daglig (Lenke finner du i lenkelisten, nederst). 

Google har selv via flere oppdateringer de siste par årene gitt et sterkt signal på at nettsidens ytelse er avgjørende. Husk at Google ønsker å servere kvalitet til sine kunder. Sørger du for kvaliteten, får du trafikken. Kjernen her er noe som kalles Core Web Vitals, og det er dette du måler via Lighthouse.

I mange tilfeller viser det seg at serveren er underdimensjonert for oppgaven. Vil du vinne formel 1 må du bort fra grusvegen. Du må finne ut årsakene til dårlig ytelse og forbedre de punktene.

Metadata og innhold i tekster

Dette er det enkle, men likevel en kunstform. Metadata består primært av en overskrift og en tekst som sendes til søkemotorene. Denne teksten skal være så bra, at du får mennesker til å klikke på nettopp din side, i konkurranse med ca 300 lenker (som det fort kan være på Google sin søkeresultatside)

Du kan for eksempel ha en side som er på topp 3, men som ikke får klikk, ved å endre på teksten så vil du plutselig kunne øke klikkprosenten betydelig. Utfordringen her er å treffe på intensjonen til de som søker. Her kommer tekstforfatteren (og psykologen) til sin fulle rett. 

Det er også viktig at teksten du sender til Google er en nøyaktig beskrivelse av hva man kan få, når man klikker på din lenke.

Sider som rangerer bra, men ikke får klikk, vil på et tidspunkt falle, og motsatt om du er lenger ned, men får mange klikk, vil du etter hvert klatre. (Dine egne klikk regnes nok ikke med)

Innholdet kan ofte være for lang, for kort, for kompleks, for lite dekkende. Se hva konkurrentene gjør, og lever noe som er bedre.

Dette er de 3 punkene som vi anser som best å starte med. Husk at Google har ca 200 kjente faktorer, og trolig betydelig flere, i en algoritme som stadig blir mer kompleks. Yandex hadde nettopp en datalekkasje som avslørte ca 17800 rankingfaktorer. Det er naturlig å anta at algoritmen hos Google har en større kompleksitet. 

Dette bør du unngå

Nå som du får litt mer innblikk i hvor du skal starte med søkemotoroptimalisering, er det lurt å tenke på ting man bør unngå.

  • Kopiere tekster, eller ha duplikater. Vær kreativ.
  • Bruke bilder som allerede er brukt over alt (stockphoto) – Vær original.
  • Bruke produktbeskrivelser og bilder fra leverandøren (de brukes på flere nettsider)
  • For lange URL’er – hold lenkene så korte du kan, bruk stikkord i url.
  • For mange stikkord, hold det under 1,5 % av teksten.
  • Store bilder – pass på å komprimere og helst bruk riktig størrelse.
  • Store videofiler (Video er bra, men må serveres på riktig måte, som en god rett)

Her skal du starte med søkemotor­optimalisering

Som du forstår, er dette et stort område. Du bør starte med det du føler at du kan beherske selv. Ønsker du å lære SEO, så er den beste anbefalingen uten sidestykke, å lage din egen nettside. Det går fort å lære noen grunnleggende steg, men de fleste som behersker dette godt, har allerede god erfaring som webutviklere i bunn.

Blir du god på SEO, så får du en ettertraktet kompetanse, som er spennende å jobbe med. Det er utrolig givende når man øker trafikken til en nettside med 30% til 1000% eller mer. En godt utført jobb kan med andre ord være utrolig lønnsomt for arbeidsgivere og oppdragsgivere.

12 viktige nettsider for fremtidige søkemotor­eksperter

Her finner du en liste over 12 forskjellige nettsider som har sin nytte og bruksmåte. For både informasjon, kunnskap, trening og verktøy du trenger.

Google Search Essentials
Tidligere kjent som Google Webmaster Guidelines, selve «grunnfjellet» hvor du vil kunne finne retningslinjene som du skal forsøke å etterleve.

SEO Roundtable
Nyheter og oppdateringer som tar pulsen på SEO-verden, de rapporterer ofte tidlig om endringer.

Search Engine Journal (SEJ)
Nyhetsside for SEO-tematikk

SEO nybegynnerguide fra SEJ
En rik samling med informasjon for de som ønsker å lære mer. 

Google Search Central på YouTube
Google Search Central på Youtube hvor du kan få innblikk i hverdagen fra selve kilden.

Google Search Console
Google Search Console – her må du koble til nettsiden din, og følge med på utviklingen. Om du ikke har dette allerede, så starter du faktisk akkurat her.

SE Ranking
Verktøy for SEO analyser, her kan du følge med på utviklingen, sjekke konkurrenter m.m. Har gratis prøveperiode. 

Slickplan for strukturplaner
Et anbefalt verktøy for deg, når du planlegger nettsider, her kan du sette opp strukturer og visualisere hvordan sidestrukturen vil se ut. Gratisversjonen kan være nok for enkeltprosjekter.

Screaming Frog (analyseverktøy) 
Et annet nyttig verktøy som er gratis så lenge siden du analyserer ikke overstiger 500 sider. Når du forstår informasjonen dette verktøyet gir, så får du mye nyttig informasjon ut av det. 

Etikk mellom white hat og black hat seo.
Forskjellen på etisk SEO og triks, forklart. Hva vi anbefaler er opplagt. Det finnes triks som gir raske resultater, men skader siden på sikt, og det finnes triks som er i tråd med retningslinjene. Du bør vite forskjellene, da du kan risikere å møte artikler som gir feil råd.

Lær Lighthouse i Chrome Dev Tools
Her kan du starte med å lære Lighthouse i Chrome nettleseren. Dette bruker jeg flere ganger om dagen.

Lær SEO fra MOZ
Lære SEO – et bra sted å starte for mange. 

 

Håper du fant dette nyttig.
Har du spørsmål om SEO, kan du ta kontakt pr epost, eller stille spørsmål på vår facebookside

SEO for ledere

SEO for ledere Alt du trenger for å ta en god beslutning rundt digital markedsføring og SEO spesielt Det SEO handler om Når noen søker

Søkemotoroptimalisering

Denne guiden er for deg som ønsker å forstå mer av søkemotor­optimalisering. Om du ønsker å kjøpe SEO tjenester, så er du på feil side.

Hva er god SEO?

I en verden i konstant forandring, hvor Google står i front for endringene som berører oss, er spørsmålet: “Hva er god SEO?” noe som alltid