SEOpp logo
Søk
Så du vil klatre til topps?
Slik kan du komme høyere opp på Google
Toppen kan være en lang reise for mange, men et godt stykke på vei lar seg gjøre.
to som klatrer høyt opp på stigende kurve

Hva gjør konkurrentene?

Vi kan gjøre en analyse for å se hvor stort "fjellet" er, slik at du vet om det blir tur, eller ekspedisjon.

Hvordan komme høyt opp på google

fjelltopp

Prosessen for å komme høyt opp på Google handler om bedre kvalitet på nettsiden og nyttig innhold for leseren.
Din nettside må derfor gi en god brukeropplevelse, samt et innhold som gir verdi for leseren.

Google er en av flere søkemotorer, og helt klart den viktigste med tanke høye plasseringer og generering av organisk trafikk til din nettside. 

Med organisk trafikk menes det besøk til en nettside som ikke kommer fra betalt annonsering.

Ord og uttrykk vi bruker i bransjen

SEO står for Search Engine Optimization – og er samlebegrepet for et fag hvor målet er bedre plassering i resultatet til søkemotorene. 

Hva er SEO? Mer dybdeinformasjon her

SERP er listen med resultater fra søket.  Search Engine Results Page. Der snakker vi primært om topp 100 og topp 10. Hvor det ultimate målet er førsteplassen på Google.

Metatekster er tekster som ligger i nettsidens kildekode. Disse vises ikke på selve nettsiden, men er tekstene som søkemotorer plukker opp og viser i sin SERP. (Nå er du nesten flytende i nerd-lingo)

Helhetlig tilnærming for bedre plassering i SERP

SEO er i seg selv ikke en “kunnskap” men en sum av kompetanse i forskjellige fag, hvor spesialiseringen er å forstå hvordan Google tenker – samt en forståelse for et helhetsbilde med både teknisk kompetanse og skriveferdigheter. 

 

Ikke for å skremme noen, men personen eller personene bør ha følgende kunnskaper. (Det er likevel mye du kan gjøre selv, les videre) 

I tillegg må man kjenne til standarder innen universell utforming (WCAG), brukervennlighet (UX) og man må lage sider som også presterer godt på å skape kunder (Konvertering).

Hva leter leseren etter?

Et viktig element for bedre plassering er å forstå intensjonen bak søket og tilpasse innholdet til denne intensjonen. 

Navigasjons­hensikt

Når man forsøker å finne noe, for eksempel en spesifikk nettside. (Eks: Nettside for verdensrekorder)

Informativ intensjon

Dette er jakten på kunnskap og læring, ofte kombinert med “hva er” for eksempel. (Eks: Hva er verdensrekorden i stavsprang?)

Transaksjonell hensikt

Når søket helt klart viser at man er på jakt etter å kjøpe noe. (Eks: Kjøpe Guinness Book of Records)

Kommersiell intensjon

For når man ønsker å lære mer før man tar en kjøpsbeslutning. (Eks: Hva er best, ebok eller papir) Ofte sammenligninger, spesifikasjoner og best i test.

Hva leter du etter? Hva kan jeg anta basert på det?
Så når du søker “Hvordan komme høyt opp på Goolge” så har du en informasjonshensikt med dette søket. Jeg kan anta at du er her for å lære. Det er også naturlig å anta at du har din egen nettside, eller ansvar for en nettside i en bedrift.

Basert på utformingen på søkefrasen vil jeg også anta at kompetansen om dette er liten til middels. Du har oppdaget at man kan få bedre plasseringer og få mer trafikk, men du vet ikke helt hvordan – eller du har noe kompetanse og søker inspirasjon til å bli bedre.

Da må jeg svare ut din intensjon med å gi deg konkrete råd og veiledning til å nå målet ditt.

11 seo tips for bedre rangeringer

    1. Glem plasseringer, tenk på leseren. Dette blir viktigere og viktigere. Google ruller nå ut Google’s Helpful Content update, som handler om å skrive for mennesker først.

       

    2. Skriv gode SEO og leservennlige tekster. Gode tekster handler også om utforming. Dette er noe de aller fleste klarer selv.

       

    3. Bli kjent med Google Search Console. Du leser denne artikkelen fordi jeg har sett at det finnes folk som leter etter akkurat dette innholdet. Ved å skrive om ting leserne faktisk søker etter, så vil også innholdet være nyttig. GSC finner du her

       

    4. Gjør en god analyse. Dette er en av de tingene som virkelig er verd å betale for. En god analyse legger grunnlaget for hvordan din nettside skal bygges opp for å få riktig navigasjon og struktur, samt riktig innhold og ordbruk.

       

    5. Tematisk spisset innhold. Om du har en nettside om “alt mulig” vil du oppleve å slite mer fremover. Om ditt firma opererer i flere bransjer hvor leseren potensielt ikke er den samme, vurder flere nettsider.

       

    6. Skriv gode metatekster. Egen testing viser at metatekster utgjør en forskjell. Med gode metatekster kan du øke klikkprosenten, og om teksten er god, kan du oppleve å klatre nok plasser til å få flere klikk og besøkende.

       

    7. Revider, evaluer og oppdater. Dette blir viktigere og viktigere. Gammelt og dødt innhold blir utdatert, uriktig og lite nyttig. Skriv om, publiser på nytt og hold innholdet oppdatert. Samtlige sider på denne nettsiden ble sist revidert i august 2022. Om du leser denne artikkelen om et års tid, så er datoen her trolig endret.

       

    8. Slå sammen sider som er like. To eller flere sider som målretter seg mot samme søkeord er ikke alltid bra, spesielt om intensjonen også blir lik, og innholdet er tynt. Da er det bedre å slå sammen de to sidene til 1 og kjøre en 301-redirect på de andre.

       

    9. Lag gode internlenker. Lenker i tekster kalles internlenker og når du skriver om noe som dekkes bedre på en annen side, så legger du på en lenke til den siden. Dette er en god ting av flere årsaker uten at jeg går i dybden her.

       

    10. Se hva konkurrentene gjør. Ditt innhold, og din nettside må være bedre enn de andre nettsidene i resultatet. Dette kan være vanskelig, fordi det er hundrevis av faktorer som spiller inn. Prøv.

       

    11. Skriv en motsatt-artikkel – for eksempel 10 grunner til at du er usynlig på nett. 

Tekniske forbedringer er ofte helt nødvendig.

Om nettsiden din ikke yter, er utdatert eller inneholder feil, så er det signaler som sender deg nedover listen. 

Nerdefrasen for denne seksjonen er Core Web Vitals, og er noen kjernepunkt som måles for ytelse. 

 

Det er mange verktøy for å analysere din nettside, men jeg anbefaler virkelig at du blir kjent med Lighthouse i Google Chrome.

I nettleseren Chrome høyreklikker du hvor som helst på nettsiden din, og velger “Inspiser” 

Inspiser en nettside

Da vil et sidepanel åpne seg, og du leter videre etter “Lighthouse” – Som vist på bildet nedenfor. 

chrome lighthouse

Når du kjører rapporten, vil du få en score basert på en del definerte parameter.

SEOpp.no sin lighthousrapport 26.8.22

Ligger du på 80+ jevnt over, så er du ganske tett på “innafor” og du vil ved å klikke på hvert område, se hva du må forbedre – og her vil du ha en stor fordel av å være webutvikler.

Du må ikke ha perfekt score, men du må ha akseptable resultater og unngå vesentlige feil og mangler. 

Trenger du teknisk assistanse, eller SEO tjenester så tar du kontakt med oss.

Du kan gjøre en god del selv

Å skrive tekster med lesbar formattering klarer de fleste. Prøv å unngå for mange skrivefeil, men du må ikke være språkvasker. Litt rusk tåler de fleste lesere. 

Hvor mye du klarer selv er helt avhengig av dine ferdigheter på tvers av fagene. En god webutvikler klarer å skape god ytelse, men er kanskje svak på tekster. En tekstforfatter trenger ikke kunne noe teknisk nødvendigvis. 

Du trenger først vår hjelp for å tette hullene eller når konkurransen er for tøff. 

Til slutt skal du (leseren) sendes videre

Et siste viktig steg med en nettside er noe som kalles bouncerate (litt mer nerd-lingo). Det er kort fortalt, effekten av at du kommer til denne siden, så går du raskt ut igjen, uten å ha utført noen handlinger. 

I slike tilfeller traff ikke teksten godt nok, og leseren mistet interessen. (Du, i dette tilfellet) – Men om du klikker på noe og går videre, så er det et godt signal på at innholdet har interesse. Den interessen må holdes i live lengst mulig.

Her blir mitt (og ditt) mål å guide leseren videre.

Så da er mitt tips å sjekke ut noen av disse lenkene: 

Her har jeg samlet noen verktøy du kan bruke for å teste din egen nettside. 

Går du med planer om å lage ny nettside? Da kan denne nettsideguiden være nyttig å lese først. 

Er du typen som liker å gjøre ting selv, så har jeg en sjekkliste for nettredaktører her. 

Og til slutt, så handler SEO for mange, om lokal synlighet (Lokal SEO) 

Takk for at du bruker litt tid på denne siden. Ønsker du hjelp, er det bare å klikke på en knapp, som du finner over alt, også rett nedenfor her.

Gi meg gjerne tilbakemelding på om jeg traff med intensjonen i denne artikkelen.  (Epostadresse nederst på siden)

SEO for ledere

SEO for ledere Alt du trenger for å ta en god beslutning rundt digital markedsføring og SEO spesielt Det SEO handler om Når noen søker

Søkemotoroptimalisering

Denne guiden er for deg som ønsker å forstå mer av søkemotor­optimalisering. Om du ønsker å kjøpe SEO tjenester, så er du på feil side.

Hva er god SEO?

I en verden i konstant forandring, hvor Google står i front for endringene som berører oss, er spørsmålet: “Hva er god SEO?” noe som alltid