SEOpp logo
Søk
Har du litt vel mange voksesmerter?
Hva er poenget med å skrive, om ingen leser?
Organisk synlighet handler om å tiltrekke nye lesere til din nettside. Her kan du lese hva det går ut på.
Illustrasjon for organisk synlighet - futuristisk maskin som ser deg

Stammespråk

Vi bør forsøke å unngå stammespråk og bruke ord leseren selv benytter.

Hva er organisk synlighet?

Illustrasjon av graf som viser organisk vekst.

Organisk synlighet er målt i trafikk som din nettside mottar, gratis fra søkemotorer som Google og Bing. Organisk trafikk er den strømmen av besøkende som klikker på et resultat fra søkeresultatet (SERP)*, fremfor å klikke på betalte annonser på samme side.

Hva er organisk trafikk?

Organisk trafikk er besøk din nettside mottar fra søkeresultatet i søkemotorer som for eksempel Google og Bing, når noen leter etter dine varer og tjenester. Motsatsen for organisk trafikk er betalt trafikk i form av annonser å lignende. 

Organisk vekst kan være en svært viktig del av din markedsstrategi. Den trafikken din nettside mottar fra søkemotorene, er ofte svært relevant og har normalt det vi kaller for en høy konverteringsrate. Som kort oppsummert betyr at en større andel utfører ønsket handling – som regel et kjøp.

Søkevolumet og konkurransesituasjonen har mye å si hvor stor trafikk det er mulig å få. Det andre er at nettsiden din må være optimalisert for å kunne få en andel av denne trafikken. Det er dette faget vi kaller for SEO (Search Engine Optimization). På norsk er dette oversatt til søkemotoroptimalisering. 

*SERP = Search Engine Results Page (Gjerne begrenset til topp 100)

Hva er SEO? Her får du et dypere innblikk.

Derfor er det viktig:

Plasseringen i søkeresultatet påvirker nettsidens organiske trafikk

Posisjonen i søkeresultatet (SERP) er avgjørende, da plasseringen sier noe om hvor mange klikk du får i forhold til antall søk utført. 

  • Førsteplass: Ca 30 %
  • Andreplass: Ca 24 %
  • Tredjeplass: Ca 18 %
  • Tiendeplass: Ca 3 %

Allerede på topp 5 begynner du å merke at noe skjer. Så for å øke organisk trafikk til nettsiden så må to ting skje. 

  1. Du må få dyttet eksisterende innhold lenger opp i søkemotorens resultater. 
  2. Du må lage mer innhold som dekker en bredere del av ditt teama. 

For å klatre i søkeresultatet trenger du SEO tjenester

Det er nettsidens sum av søkeord og plasseringen i søkemotoren som avgjør hvor mange klikk din nettside får. 

På samme tid så vil også antall klikk være med å påvirke nettsidens plassering i søkeresultatet. 

Årsaken til denne dualismen er at søkemotoren har en estimert forventning til hvor mange klikk du skal klare å få, på enhver plassering. Overgår du forventningene, så klatrer du.  Og motsatt, om du ikke treffer blink, begynner fallet.

Optimalisert for leseren

Det høres ut som at målet er å optimalisere for søkemotorene, men i realiteten optimaliserer vi innhold og nettsider for nytte, leseglede og verdi for deg som leser.

Ved å følge best practice skal alltid leserens behov settes i sentrum. Innholdet skal være nyttig for deg som leser.

Her hjelper det også å tenke på forretningsideen til Google, de selger annonser, de trenger brukere. Ved å servere deg dårlig innhold, vil du etter hvert muligens bytte søkemotor. Dette var årsaken til at Google tok verden med storm i sin tid, og det er et klart mantra for å beholde dagens posisjon. Server kvalitet.

Teknikkene for å skape organisk synlighet faller innenfor fagfeltet SEO

At du må ha høy kvalitet på innholdet er opplagt, men det er jo flere ting å ta hensyn til. For eksempel må du ha en god og brukervennlig nettside, som også yter godt. Et annet viktig moment er søkeord, nøkkelord og søkevolum. For å finne ut av dette, må man utføre søkeordanalyser. Dette er en viktig del av SEO.

Det du leser nå er resultatet av analyser, da jeg ser at mange søker etter temaet, samtidig som at ingen sider eller artikler på vår nettside dekker temaet, i den grad at vi har sider som rangerer allerede.

Når vi bruker ordet «rangerer», mener vi at det er inne blant toppen av søkeresultatene, innenfor din og andres rekkevidde. Vi bruker uttrykk som «en god rangering», «utenfor serp», «innenfor serp» og «rangere bedre» for å beskrive hvordan websiden presterer i den organiske verden.

Om du ønsker å gå dypere inn i temaet om søkemotoroptimalisering, kan du gå i dybden her.

SEO kan derfor defineres som organisk markedsføring, som i sin tur skaper organisk trafikk og vekst til nettsiden.

Slik får du bedre organisk synlighet

1) Lær å skrive innhold som leses enklere – Leservennlig innhold for nettsider
2) Prøv å skrive unikt og relevant innhold
3) Forbedre nettsidens tekniske egenskaper (ytelse, brukervennlighet og universell utforming)
4) Skriv om ting som folk søker etter. Uten søkevolum, får du ingen organisk trafikk
5) Bruk bilder, og gode bildenavn som understøtter tekstens innhold
6) Lær SEO, så langt du kan klare – og få hjelp til områdene du ikke behersker
7) Vær tålmodig
8) Det er bedre å skrive 4 skikkelige gode artikler pr år, enn 24 hastverksprosjekter.

Du er helt nødt til å vite noe om søkevolum, vanskelighetsgrad og forstå Google sine retningslinjer og SEO teknikker. Det er vanskelig å oppnå organisk vekst, uten å ha alle bitene på plass. Vi ser ofte at mange bruker stammespråk og ord og uttrykk som leseren ikke bruker.

Vi skriver mye om et teknisk krevende felt, og tar oss ofte i å bruke akronymer og vendinger som man må være litt i bransjen for å forstå – derfor prøver vi å være bevisst på å alltid forklare ordene når de er brukt.

Bakgrunnen er også at vi har en definert lesergruppe, som består av mennesker som er på randen til å ta steget inn i SEO, enten for å lære faget, eller for å vurdere å kjøpe SEO tjenester.

Uansett målet ditt, så er det ikke nyttig å skremme deg bort meg for mye sjargong. Det samme gjelder for dine lesere.

Vedlikehold, rediger og oppdater

Alt innhold bør evalueres og revideres. En nettside er som en hage, ting kan visne og forsvinne ut i den store og uaktuelle kabelsalaten som er den glemte delen av internettet.

Sider som ikke får besøk, verken via navigasjon eller fra søkemotorer kan slettes. Om du mener innholdet er godt, kan det være at du må skrive det om. Et tips kan være å bruke det som inspirasjon for en ny og bedre artikkel, og rute om den gamle siden med det som heter 301 redirect (stammespråk for videresending) – som en adresseendring på posten.

Sider som skaper intern trafikk, men ikke fra søkemotorer – Disse kan være nyttige for leseren, men kanskje er innholdet ikke noe som skaper trafikk fra søkemotorer. Da kan du vurdere å bruke noindex, som er en indikator som forteller Google om å ikke ha siden i sitt kartotek.

Sider som skaper noe trafikk fra søkemotorer – Noen sider får litt trafikk, men ikke alltid mye, det kan være at du kan skrive om innholdet, gjøre artikkelen bedre. Et tips her er å google for å se hvem som gjør det bedre, så skriver du en bedre artikkel om temaet selv. Det er en start.

Flere sider som deler på samme trafikk – Dette kaller vi for kannibalisering. Da kan disse to sidene slås sammen, eller man kan merke den ene med noe vi kaller for en kanonisk url. Det er et signal om at av to sider, a og b – så vil du at side a skal være i søkemotoren, ved å legge en kanonisk url på side b, som peker til side a.

Bytt ut til mer aktuelle bilder – nye og bedre bilder er alltid en fin måte å holde innholdet oppdatert på.

Oppsummering: Å oppnå bedre søkemotorrangering og økt nettrafikk er ikke enkelt – men alle små steg i riktig retning er en start for å bygge bedre organisk synlighet. Lykkes du, kan gevinsten være betydelig. Uansett om du kaster deg ut i dette bunnløse kunnskapshavet eller søker hjelp, så er organisk synlighet en tålmodighetsprøve.

Spør oss gjerne om råd, om du ønsker lære, eller om du vurderer å kjøpe – vi elsker å dele kompetansen med andre.

Slå sammen sider som er like i innhold

Google Search Console (GSC) er din venn, I GSC kan du sjekke nettsidens ytelse. Her kan du se forespørsler (søkeord og fraser) og hvilke sider de treffer på.  

Skjermbilde fra Google Search Console
Her kan dere velge forespørsler klikke på ønsket ord, og deretter klikker dere på "SIDER" - får du flere enn en her, så er det et hint om at de potensielt kan slås sammen.

Når det dukker opp to eller flere sider her, så er det et tegn på at Google er noe forvirret på hvilken side de skal vise. 

Utfør jevnlig revisjon

I forbindelse med en analyse for en klient oppdaget vi at kundene brukte forskjellige begreper om det samme produktet på sommer kontra vinter. Ordene var så forskjellige at vi måtte dekke det via to forskjellige tjenester. 

Men en dag, så skjønner Google at det er det samme produktet. Og da bør sidene slås sammen igjen. 

Revisjoner gir nye muligheter. For eksempel kan du oppdage søkeord som har større volum og muligheter, eller ord og fraser du burde ha med i teksten. 

Det er revisjon som er årsaken til at dette innlegget ble skrevet helt om, basert på en søkefrase som fanget kun en del av det opprinnelige innlegget.  

Fakta: Det er tredje gangen dette innlegget er skrevet om. Hver gang blir det bedre, mer innholdsrikt – litt mer trimmet og litt mer målrettet – basert på trafikken det får, og ikke minst trafikken som ikke kommer. På den måten skaper vi, for hver runde mer organisk trafikk til nettsiden.

De aller fleste nettsider i Norge har et potensial som ikke utnyttes. Jo tidligere du starter, jo bedre blir det.

Gjennomfør systematisk revisjon – minst en gang i året. 

Bonus: Nyttig lesing om du vil vite mer

For deg som ønsker å vite mer, så har vi flere artikler som kan ta deg to steg videre. 

Still gjerne spørsmål på vår facebookside, så skal du få gode svar.

SEO for ledere

SEO for ledere Alt du trenger for å ta en god beslutning rundt digital markedsføring og SEO spesielt Det SEO handler om Når noen søker

Søkemotoroptimalisering

Denne guiden er for deg som ønsker å forstå mer av søkemotor­optimalisering. Om du ønsker å kjøpe SEO tjenester, så er du på feil side.

Hva er god SEO?

I en verden i konstant forandring, hvor Google står i front for endringene som berører oss, er spørsmålet: “Hva er god SEO?” noe som alltid