SEOpp logo
HASTER: Endring du må gjøre nå
Google Analytics går over til GA4
Over lang tid har Google forberedt oss på overgang til GA4 – nå går det mot tvang, og dette bør du gjøre
Google Analytics

Kommende oppdatering

I løpet av kort tid vil GA automatisk oppgradere UA til GA4. Dette bør du gjøre før de utfører endringene.

Oppdatering i Google Analytics

Google oppdateringer

Google har varslet at de begynner overføringen fra gammel til ny Google Analytics. Det betyr at endringen for deg, kan skje når som helst fra mot 1.7.2023

Har du både gammel og ny GA aktiv, anbefaler vi at du gjør denne endringen asap. 

Google Analytics Infoboks

Får du dette varslet når du logger inn i Google Analytics? 

Om du har tidligere UA (Universal Analytics) og et aktivt GA4 område, bør du gjøre en liten endring, før Google automatisk endrer på dine innstillinger. 

Dette gjelder bare om du har aktivert det nye GA4 området.  Og du fortsatt har det gamle UA-området. 

 

 

GA admin1

Gå inn via tannhjulet i bunn venstre. (Admin) og du får opp et bilde som over. 

GA admin2

I 2 kolonne under “+ Opprett et område” velger du “Konfigureringsassistenten for GA4”

 

GA admin3

Scroll ned til du finner “Automatisk konfiguering av et grunnleggende Google Analytics 4-område. Slå av knappen. 

 

GA admin4

Når knappen ser slik ut, vil ikke GA4 automatisk korrigere, og du beholder dagens innstillinger. 

Bli med på en kundereise

Dagens kundereiser er kaos, det er ingen rett linje, men krusseduller og veikryss. Kundene har all verdens informasjon tilgjengelig i lomma – og som en

Hva er organisk synlighet?

Organisk synlighet er målt i trafikk som din nettside mottar, gratis fra søkemotorer som Google og Bing. Organisk trafikk er den strømmen av besøkende som