TEMA: Salg på nett og trafikkanalyse
En nettside som selger er viktig, men hvor mye kan du selge? Hva er bra? Og utnytter du mulighetene som finnes? Nå skal vi se nærmere på et helt reelt eksempel fra en bedrift som selger kontorutstyr.
Dette går vi igjennom
Søkevolum
Det er ikke slik at ethvert nøkkelord eller innhold gir like god trafikk. Se på bildet nedenfor.
Her er det 5 eksempler på nøkkelord. Du ser hvor mange som søker pr måned og hvilken plassering nøkkelordet har i søkemotoren på forskjellige datoer.
Kontorrekvisita har her 2400 søk pr måned. Statistisk sett skal da skal Clas Ohlson, Staples og Kontorgiganten.no stikke av med mesteparten av trafikken.

- 31,7 % klikker på #1,
- 24,7 % på nr 2
- 18,6 % på nummer 3.
- Totalt: 75 % av klikkene er på topp 3.
- 0,78% klikker på noe som er på side 2 i søkeresultatet.
Dette betyr at det ligger potensial her for 760 besøkende på 1 nøkkelord. Totalt på disse 5 nøkkelordene så er det snakk om ca 2200 besøkende pr måned. Fra 0 i dag.
Hvor mange salg utgjør det?
I snitt så kan du ta utgangspunkt i at 2% kjøper noe. Det vil si at disse 5 ordene vil gi et potensial på ca 45 salg pr måned.
Ordbruk - Kontorpult eller skrivebord?
Nei, dette handler ikke om ergonomi, men om ordbruk.
Det er 90 søk pr måned etter hev senk bord. Nesten 0 etter hev senk pult.
Det er 10 søk pr måned etter «kontorpult» og 70 søk etter «skrivebord». Men 1000 søk etter «PC bord»
Med riktig ordbruk kan du gå fra 3 besøkende pr måned til 300 – om man rangerer som #1 selvsagt.
Eller 9 salg pr måned på «PC bord», fremfor 1 salg i året på «Kontorpult».
Ordene man velger kan øke trafikken til din nettside, og øke antall salg vesentlig. Det kalles organisk synlighet.
Søkeresultatene er ikke tilfeldige
Googles glimrende forretningside er at de vil levere kvalitet i sine søkeresultater.
De har hundrevis av faktorer som kontinuerlig vurderer kvaliteten på innholdet, samt kunstig intelligens som avgjør om du som sitter foran skjermen er på jakt etter å reparere et produkt, lære mer om det, eller om du er ute etter å kjøpe det.
Derfor er kvalitet på din nettside også viktig. Både teknisk og på innhold.
Det å optimalisere for å få bedre resultat i en søkemotor heter «søkemotoroptimalisering» eller forkortet til SEO.
For mange er rommet for forbedringer både 3 og 4-gangen i forhold til dagens trafikk, kanskje mer.
Det å lykkes med å nå tak i trafikkpotensialet kan gi enorm vekst. Nedenfor er noen søkeord med månedlig søkevolum i parentes.
- Sykkel (27.100)
- Nike Sko (14.800)
- Fotballsko (12.100)
- Kajakk (12.000)
- Boblebad (8.100)
- Elsykkel (33.100)
Et ukjent SEO potensial for mange
Det er overraskende mange bedrifter som ikke ser verdien av dette – Dette er et tema mange næringslivsledere er ukjent med. Akkurat DET kan gi deg en fordel.
For mange er ikke nettsiden synlig på Google.
Fordelen for deg, er at mange i din bransje sover – slik at det er muligheter å få tatt en del av trafikken.
Den neste fordelen, er at de som begynner å dominere, har det enklere med å forsvare sin posisjon, enn å være utfordrer senere.
Derfor er ikke dette noe å vente med. Du bør ta kontakt for å høre og sjekke søkevolum i din bransje – for det kan være at nettsiden din er nærmere motorvegen enn du tror.
Ønsker du at vi skal se på ditt potensial? Ta kontakt eller se våre priser her.