Om du er på jakt etter hjelp til søkemotoroptimalisering, så har du kommet til riktig sted. Om du trenger SEO hjelp eller bare vil lære mer om søkemotoroptimalisering (Les videre), så finner du alt du trenger her.
En søkemotor er en tjeneste på nett som har indeksert og kategorisert innholdet på internett. Når noen utfører et søk, presenteres det mest relevante til brukeren.
Søkeresultatene er ikke tilfeldige. Bildet nedenfor er fra et søk via Google. Hvor man søker etter “Search Engine Optimization” (Forkortelsen er da logisk)

Hvorfor er søkemotoroptimalisering viktig?

Når man øker trafikken til en nettside, så får man også flere kunder. Etter optimaliseringen, tiltrekker nettsiden flere, høyst relevante besøkende.
En nettside som rangerer bra for relevante søk blir funnet av de som nettopp leter etter dine varer og tjenester.
Hva vil det bety for en bobilforhandler å gå fra ca 500 bobilinteresserte til å nå over 4000 bobilinteresserte hver måned?
Det viktigste du trenger er å vite hvordan din nettside presterer i dag, og hvordan dine konkurrenter presterer i dag. I sum kan det fortelle litt om ditt potensial – og hvordan konkurransesituasjonen er.
For mange er det forskjell på suksess og fiasko på nett, eller for satsingen på nettbutikk.
Søkemotoroptimalisering er kvalitetssikring av alt
Hvordan søkemotorene velger å prioritere hva som vises avhenger av en mengde kjente og ukjente faktorer.
En ting vet vi, som er en eviggrønn sannhet: Søkemotorene vil servere sluttbrukeren kvalitet. Uavhengig av hvor ofte Google algoritmene oppdaterer seg.
Jo mer relevant og nyttig innholdet er, jo større sjanse for bedre rangering. – Det er grunnlaget.
Google har 200 kjente faktorer i sine algoritmer. Så det er mye vi kan gjøre for å påvirke for å få din nettside lenger opp i søkeresultatet.
Hvorfor er en god plassering i søkeresultatet viktig?
Om 5000 mennesker søker etter dine varer og tjenester hver eneste måned. Så vil en topp 3 plassering gi deg ca 1000 – 1800 svært relevante gjester til din nettside. Hver måned.
Om du er nummer 8-10 så får du null komma noe % av den trafikken.
Du kan selvsagt kjøpe trafikk, ved å betale for annonser.
Om ett klikk koster 6 kroner. Så må du kjøpe denne trafikken for 6000 – 10.800,- hver måned.
Så ganger du den summen opp med en rekke andre søkeord og varianter.
For mange vil en god plassering i søkemotorens resultater (SERP) være forskjellen på suksess og fiasko.
Av og til er det faktisk lønnsomt å heller kjøpe annonser, enn å satse på søkemotoroptimalisering.
Bedre kvalitet på nettsiden er en viktig del av dette
Når vi allerede vet at Google er opptatt av kvalitet, så ligger mye av svaret rett foran oss.
- Raskere nettsider
- Bedre kvalitet på kode
- Bedre UX (brukeropplevelse)
- Bedre tilgjengelighet, for blant annet svaksynte (WCAG)
- Originalt innhold og bilder.
- Logisk navigasjon.
- Tydelig budskap.
Søkemotoroptimalisering er med andre ord webutvikling for å forbedre nettsiden, med bieffekten av en bedre opplevelse for sluttbrukeren.
Det er noen vesentlige fordeler med dette:
- Flere velger å bli kunde (Bedre konvertering)
- Google belønner nettsiden med bedre plassering.
- Du betaler en lavere pris på Google annonser.
Er søkemotoroptimalisering dyrt?
Nei, det er prisen du valgte å ikke bruke, når du laget nettsiden i utgangspunktet.
Men vi skal snakke litt om prisen på søkemotoroptimalisering nå.
Jobben består av flere deler. [Her er våre priser]
- En engangsjobb for å analysere, optimalisere og legge en god plan.
- Løpende kontroll og oppdateringer (Vedlikehold)
- Produksjon av innhold.
Alle oppdragene er ulike
Søkemotoroptimalisering kan være dyrt, men man må se investering opp mot gevinst. Derfor er det også viktig at dialogen er ærlig om innsats, forventninger og resultat.
Det er ikke lenge siden vi analyserte en potensiell klient. Som med en bedre nettside kunne selge for 247.000 mer pr måned. Da er ikke dette “dyrt” – da er det nødvendig.
Det viktigste er at vi tør å si ifra når det ikke er lønnsomt, slik at du kan bruke pengene på annonsering i stedet.
Vi jobber sjeldent med klienter som betaler mindre enn 10.000 pr måned.
En engangsjobb kan være nyttig for enkelte. Da er det alt fra et par timer til 80-100 timer, om det er en stor nettside. (Grovt regnet, en halv time pr side)
I det lange løp, bør skal tiltakene være lønnsomme for deg.

Hva som er riktig plan, er avhengig av så mangt. Noen har store etablerte sider, og møter ny konkurranse. Andre er i en blått hav situasjon med helt ukjente, men nye produkter.
Noen har opplevd å ødelegge sin egen nettside så voldsomt at man må til med en merkevareomstilling, og kanskje ny nettside.
Mens andre trenger noen få råd og vink, så klarer de resten selv.
Noen kunder er nasjonale, men andre ønsker å styrke den lokale synligheten i et geografisk nærområde.
Det er gratis å spørre og har du ikke spurt så vet du ikke svaret heller. Og vil du ikke engang spørre, så kan du se om du får nytte av vår SEO sjekkliste for webredaktører.
Nettsider i 2023 krever vedlikehold og innhold

Statiske nettsider som ikke oppdateres blir utdatert raskt.
Landskapet endrer seg omtrent måned for måned.
- Konkurrenter som plutselig tar plass.
- Nye tjenester til nytte eller trussel.
- Regler, lover og trender endrer seg.
- Ny teknologi gir nye muligheter for deg, eller konkurrentene.
- Google oppdaterer sine algoritmer 4-6 ganger i året.

Tenk litt på dette:
Nettsiden kan være din beste selger
De fleste bedrifter er villig til å betale en dyktig selger etter en konkurransedyktig markedsverdi. Mens overraskende mange ønsker å bruke minst mulig på en selger som jobber 24 timer i døgnet, 365 dager i året.
Vi ser konkurransen: Når vi analyserer nettsiden til en ny klient, så ser vi alltid på 5-6 konkurrenter også. – Deltar de i Formel1 sirkuset, så slår du dem ikke med å kjøre VW Passat 2004 modell. Men det kan være muligheter i å delta på en annen racingbane – kanskje ikke like mye publikum, men du kan vinne noen hjerter.
Hva ditt potensial er, og hvordan du kommer dit, kan vi si noe om. – Når det gjelder å lykkes på nett, så ligger begrensningen alltid på ditt budsjett – ikke på hva man kan gjøre.
Bruker man like mye penger på en god nettside og innhold, som på en god selger, så får du også resultater deretter.
Bedre brukeropplevelse (UX) gir mange fordeler
Konverteringsrate handler om hvor mange prosent av alle besøkende utfører en ønsket handling. En god nettside er med å øke denne andelen, ofte betydelig.
En gjennomsnittlig konverteringsrate ligger normalt på ca 2%. – Når vi vet at mange lager nettsider selv, så har din side potensial til mye mer.
De fleste som vi analyserer har en rate rundt 0,5 %.
Så om du allerede får 1000 brukere hver eneste måned, og du kan gå fra 0,5% salg til for eksempel 3%, så kan du gå fra 5 salg pr 1000 til 30 salg pr 1000 – Først da er det lønnsomt å bruke penger på annonsering.
En nettbutikk som underprester er den dyreste nettsiden du kan ha. Da den gir fra seg mange salg hver eneste måned
Slik får du riktig hjelp til søkemotoroptimalisering
Vær åpen på dine budsjettbegrensninger. Dyktige SEO-konsulenterer er ikke rimelige. Men de klarer å velge et fokus, selv om du har begrenset budsjett.
Vurder om du har kapasitet eller evner til å skrive innhold selv, eller om en tekstforfatter skal gjøre dette for deg.
Har du web-kompetanse? Kan du utføre endringer etter instrukser? Eller trenger du noen til å utføre endringene også?
SEO er et bredt område og om du legger tid i en god analyse, så kan det være at man finner ut hvor det er best for deg å starte.
Her er de vanligste tingene vi hjelper med:
- Optimalisering av meta-tekster.
- Forbedring av tekster og innhold.
- Skriver nytt innhold.
- Teknisk forbedring av nettsiden.
- Opppsett av sporingsmekanismer og rapporter.
- Bedring av struktur.
- Optimalisering av bilder.
- Lete etter og finne muligheter til nytt innhold.
- Oppsett av Google Bedriftsprofil.
- Slår sammen og konsoliderer innhold.
Savnet du lenkebygging på listen?
Lenkebygging er en utdøende aktivitet som lever på kunstig support i dag. Her er det svært lett å trå feil – og det er en tidkrevende aktivitet, som ikke lenger har samme effekt.
Lenkebygging i dag bør være en mer proff PR-strategi – hvor mediaomtale er verdifult, men en lenke fra en online katalog ikke lenger har samme relevans. – Også dette området koker ned til kvalitet. En god PR-strategi kan være svært tidkrevende – så om du allerede er bekymret for hva søkemotoroptimalisering koster, så er det minst ROI på dette punktet, enn så lenge.
Ha et realistisk syn på måloppnåelse.

Grafen over viser vegen fra 0 til 1000 månedlige visninger på 1 år. Hvor bratt en slik graf er og hvor lang tid ting tar, varierer veldig.
Søkemotoroptimalisering er et langsiktig prosjekt, omtrent som å plante epletre i hagen – det tar tid før du kan høste, men gjør du det riktig så får du mange epler.
Nei, du får ikke resultater etter få uker.
Oppdatering mai.2022: I løpet av de siste 3-4 månedene ser vi at ting tar lengre tid enn før. Google er mer selektive på hva de velger å slippe inn i søkemotoren – og det kan ta lang tid.
Kortsiktige gevinster må beregnes til 3-4 måneder. For hver oppdatering virker det som om Google legger mer og mer vekt på kvalitet. Spillet har blitt tøffere – men viktigere.
Det vil går opp og ned. Hver gang man gjør en endring. Så kan ting gå ned, før det går opp igjen.


Ikke få panikk – Tenk å gjøre en forbedring på en nettside og rase ut av topp 100 på få dager. Det er mange seo eksperter som har svettet tårer og blod når de må forklare dette til kunden. Det er ofte i dette punktet mange kunder velger å si opp – det kan fort være feil tidspunkt. Rådet om å ikke få panikk går også ut til alle dere som jobber med søkemotoroptimalisering… Om det er noe som kan gi en rådgiver hjerteinfarkt så er det slike stup (og stillesittende jobb)
Det vil flate ut, lenge. Du får omtrent like mange klikk om du er nummer 12 eller nummer 78. Klikk begynner du først å få når du har kommet på topp 10. Det kan ta måneder uten at du får flere klikk fra organisk søk – dette skjer ofte mens siden din sakte men sikkert klatrer fra en usynlig tilstedeværelse utenfor topp 100 til topp 10.
Bruk flere timer i begynnelsen. Det mest effektive er å bruke nok timer helt i starten, til å legge et godt nok grunnlag, enn å spre timene ut over en lengre periode.
Ikke vent – for hver måned du venter, får konkurrentene større forsprang. Det beste søkemotortipset er at du starter for to år siden. Det å ta igjen, er mye vanskeligere enn å dra ifra. Det er ikke sjelden at vi svarer at din nedgang skyldes at du sov i timen, mens en konkurrent fikk tid og rom til å løpe ifra.
Å lykkes på nett i dag, er ikke et one man show.
Du kan be meg se på din nettside, via skjemaet i bunnen av siden.