SEOpp

Bli funnet, ikke glemt

Jeg velger meg April...
Tro hvordan Bjørnstjerne Bjørnson hadde benyttet sosiale medier? Uansett – april er måneden for ferske tall og tall fra fjoråret. Her er har du det oppsummert.
SEO Konsulenten Frode Heimen

Frode Heimen – Jobber som SEO konsulent hos Adseo. Denne nettsiden er personlig og handler om Google, søkemotorer og søkemotor-optimalisering.

Sosiale Medier & Statistikk 2022

toppliste_Google Play Store

Oppdater 26.04.2022 med nye og ferske tall fra diverse kanaler. Her er en oppsummering av sosiale medier, litt statistikk og personlige betraktninger. 

Vi bruker 3 timer og 38 timer på internett daglig!

Blant de som bruker internett er 82 % på sosiale medier, en økning på 6% fra året før.  (Tall fra Norsk Mediabarometer, oppdatert 26.04.22 – PDF) i tillegg bruker de som nå er på internett daglig hele 4 timer i snitt – noe som tilsier at du bør sette digital markedsføring høyt på agendaen. 

Antall søk utført i Google sies å stige med 10% i året. Nå utføres over 100.000 google-søk på 1 sekund. Med en stadig økning i antall som bruker internett, en stadig økning i lengden og ikke minst en stadig økende søkevolum, så er det viktig å være synlig i søkemotorene

 

Verdens største sosiale møteplasser.

Her har vi noen oppdaterte tall som viser de mest populære sosiale nettverkene globalt pr januar 2022 – sortert etter antall månedlige brukere. 

Det er alltid interessant å se det globale markedet i sammenheng med det norske markedet, som vi kommer til å fokusere på i denne artikkelen. 

Sosiale medier liste sortert etter antall brukere globalt 2022
Mest populære sosiale medier 2022

Facebook og YouTube troner på toppen, men vi må være obs på en plattform som vokser raskt, TikTok. Med 1,2 milliarder brukere begynner plattformen å bli en aktør å regne med.  

TikTok omsetning fra Q1 17 til Q4 21 fra 11mill usd til 1579 mill usd
Rask vekst for videodelingsplattformen TikTok, både norske mediahus og annonsører bør følge med på denne veksten.

I Norge er fortsatt ikke TikTok blant de 5 største aktørene, men har størst %-vis vekst.  TikTok øker antall brukere med 5% og når nå 963000 nordmenn. (Ipsos) – Plattformen nærmer seg LinkedIn nasjonalt. 

Topp sosiale medier i Norge Q1 -22

Topp sosiale medier antall profiler

Kilde: https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker-q122 

TikTok tar en plass på scenen

TikTok IkonOm vi går et 15-18 måneder tilbake i tid, var TikTok fortsatt en kuriositet, nå går bruken av TikTok frem med 4% og de inntar 5 plassen i Norge i daglig bruk, med 15% av befolkningen. 

Om vi ser på omsetning, trender internasjonalt og veksten lokalt, så har vi neppe sett det siste av TikTok. Den globale uroen, og at appen har vært i uvær grunnet konflikten mellom Russland og Ukraina, så kan vi jo plutselig oppleve sanksjoner m.m. Så det er greit å ha det i bakhodet.

Så hvem tar over som kuriositeten? På den globale oversikten finner vi Telegram som passerer 500 millioner aktive brukere

toppliste Google Play Store
Skjermbilde fra Google Play 26.04.22 - TikTok på topp i Norge, mest populære.

Vi har aldri brukt så mye tid på sosiale plattformer som nå

En gjennomsnittlig person hopper mellom 7 forskjellige plattformer på en dag. (Sproutsocial.com)

På den samme siden kan vi lese at vi bruker 95 minutter hver dag – mer tid en noen gang før. På samme siden kan vi lese at TikTok har doblet seg i USA på 2 år.

Hvor mye tid bruker vi på sosiale medier i Norge? er vi langt unna internasjonale trender? 

 

Sosiale medier liste 2022

Her ser vi nærmere på noen utvalgte plattformer og deres brukere. 

Facebook ikon

Facebook

Facebook viser små tendenser til å stagnere, men er fortsatt den ubestridte lederen i racet. 

Den største aldersgruppen internasjonalt er 25 -34 år og utgjør 31,5 % av brukerne. 43% damer og 57 % menn. 

Antall minutter brukt pr dag har sunket fra 38 til 33 minutter. 

Facebook egner seg for å treffe de voksne. Ungdommen er der, men ikke så veldig aktive. 

Hvordan fungerer annonsering i facebook? 

Fordelen med bredt antall brukere er at man kan nå mange, uansett demografi. Det gjør at man kan spisse kampanjer ganske godt og likevel ha et godt nedslagsfelt.

Vår erfaring er at Facebook er en bra arena for produkter som kjøpes på impuls for salg – men også bra for merkevarebygging, da man kan benytte både bilder og video – samt velge ut på demografi og geografi. 

Instagram ikon

Instagram

44 % bruker Instagram daglig. Her er det primært bilder og korte filmer som deles. 56 % av brukeren er kvinner og største andel er mellom 18 – 29 år med hele 84 % som har profil.

Instagram kan for mange være en svært god arena, og vi opplever at aktivitet her fører til økt aktivitet på nettsider, samt kjøp. Temaene er varierte, og det er mange bedrifter som benytter Instagram aktivt med suksess.

Hvordan fungerer digital markedsføring på Instagram?

Facebook kjøpte Instagram i 2012 for 1 milliard dollar. Det kan ha vært en god deal, for i 2019 omsatte Instagram for 20 milliarder dollar i annonsesalg 3). Noe som gjør de større enn YouTube.

Ved hjelp av #hashtagger som det heter så grupperer man tematisk sin interesse, hva man følger og hva man ser. Det gjør at man kan nå frem også med smalere temaer.  Administrasjonen av annonser her er den samme som på Facebook – og man kan enkelt «krysspublisere»

I kombinasjon med egen aktivitet på Instagram så kan dette være en god kanal for å skape leads og salg.

Du kan følge meg på Instagram for små hverdagslige SEO tips og underfundigheter. (seo.frode)

Snapchat Ikon

Snapchat

49 % bruker Snapchat daglig, noe som tar Snapchat opp til en solid andreplass i Norge. Her treffer man også litt flere av de yngre hvor den største gruppen er mellom 18 – 29 år.

Det er hele 2,8 millioner brukere i Norge. Noe som gjør dette til den nest største plattformen.

Snapchat er en video/bilde-chat hvor man kan sende små snutter eller bilder til hverandre. Snappene forsvinner etter en stund.

Svært mange bruker Snapchat daglig, og det øker også blant eldre.(40-49 år tar innpå, og over 50% av 60+ er tilstede) 

Hvordan fungerer digital markedsføring på Snapchat?

Her er det korte engasjerende videoer som er metoden. Målet er å få de til å ringe eller besøke nettsiden. Man kan også promotere lokalt. Her har man kundene på mobilen så det er kort veg til å ringe, eller ta opp kart for å finne frem til deg. Fungerer godt til merkevarebygging.

Man møter yngre brukere, men med så stort antall brukere, så er det litt som Facebook i forhold til å segmentere en målgruppe.

YouTube Ikon

YouTube

32 % bruker YouTube daglig, en oppgang på 4%-poeng fra i fjor. Her kan man se innhold uten å ha profil. Det er nå over 2 millioner som har profil på YouTube. For mange yngre er YouTube blitt en substitutt for tv-kanaler og 71 % av aldersgruppen 18-29 år har bruker her. 

YouTube er en videotjeneste, eid av Google. Hver eneste dag ser mennesker over hele verden en milliard timer med video. Noe som gjør YouTube til en svært viktig kanal.

Hvordan fungerer digital markedsføring på YouTube?
I begynnelsen, før visning av videoer, eller underveis i videoer kan man få vist sine sekunder med reklame. Man kan målrette seg mot tema – og det finnes «alt mulig» å velge mellom.

Her er det første sekundet avgjørende. Du MÅ fange interessen, eller så hopper folk over annonsen. Egner seg godt til merkevarebygging og nå ut med fagkunnskap. Vær obs på at videoer kan irritere brukere også, som venter på det innholdet de egentlig ønsker. Det kan være lurt å la folk få lov til å hoppe over annonsene dine.

Nå har også YouTube blitt en viktig kanal med tanke på SEO, da videoinnhold begynner å bli viktig for at du skal nå til topps i søkemotorer.  

LinkedIn ikon

LinkedIn

LinkedIn er litt annerledes. Og her går utviklingen litt feil vei, sett med deres øyne. I fjor kunne du lese her at de hadde ca 1,3 millioner brukerprofiler. Det tallet er nå nærmere 1,2 millioner. Det var også en tung overvekt av menn mellom 30 – 39 år for et år siden, mens nå er de størst blant menn 50 – 59 år. Her treffer du flest menn. 

Her er andelen som bruker LinkedIn daglig også gått ned fra 5 % til 4%. 

Her er det også en arena hvor man møter flere «eldre menn» – gjerne bedriftsledere og næringslivsaktører.

Hvordan fungerer digital markedsføring på LinkedIn?
LinkedIn har flere metoder, og en av få kanaler hvor du kan gå direkte en til en, og det er akseptabelt. Likevel handler mye om nettverk, og det oppleves irriterende, om det første man gjør er å forsøke å selge til en ny kontakt.

Man kan lage og fremme innhold (artikler) og man kan sende «markedsmeldinger» direkte i innboksen til brukere. I tillegg kan man gjerne ha vanlige tekstannonser eller bilder.

Man kan også velge å ha en salesnavigator-medlemskap hvor man kan filtrere og lete aktivt etter personer å kontakte. Da kan man etablere filter og kontakte flere personer enn med en vanlig profil.

Jeg er selv en av de som bruker LinkedIn ukentlig. – Men man kan snart undre seg på hvor lenge LinkedIn klarer å være relevant? Nettverket er litt annerledes, og det kan også være redningen? 

TikTok Ikon

TikTok

Nesten en dobling i daglig bruk, fra 8% i fjor til 15 % i år Et medium som det fortsatt er mye  storm rundt. Her handler det kun om korte videoer i alle mulige former og varianter. Brukergruppen er hovedsakelig unge mennesker helt ned i begynnelsen av tenåra. Hvor en stor andel i Norge er under 15 år. Dette kan skape noen utfordringer for annonsører – men man kan, som hos mange andre, velge publikum. Her finner du ingen over 60 år

TikTok er mye omtalt, og det gjør at dette er en plattform som vil vokse fortsatt.  TikTok som for få år siden var en kuriositet er nå en kanal å regne med. 

Hvordan fungerer digital markedsføring på TikTok?
Videoinnhold som retter seg mot unge – holdningskampanjer, fremfor kjøp og salg kan passe bra. Det kan være lurt å tenke igjennom, da man lett kan gå på «smeller» på nyere plattformer. Men er du nysgjerrig så kan man prøve.

Pinterest ikon

Pintrest

4 % bruker Pinterest daglig, ca 1 million brukerprofiler og det mediet med størst overvekt av kvinner, hovedsakelig mellom 18 og 29 år. Her er tallet klin stabil fra i fjor, og bevegelsene er små. 

Pinterest har litt det samme bruksmønsteret som LinkedIn, få daglige brukere og større andel som bruker det ukentlig eller månedlig.

Det som skiller Pinterest ut fra andre er at her deler man inspirasjon, sider og bilder som man finner på nettet. Det egner seg veldig godt for det visuelle og inspirerende.

Hvordan fungerer digital markedsføring på Pinterest?
Her er det litt det samme som Twitter, man promoterer en «pin» som egentlig er et bilde og en lenke til din nettside.

Det kan også skape en del leads på å pinne dine egne sider, bilder og for eksempel infografikk. Slik fungerer det litt som Instagram.

 

Har du inspirerende produkter og tjenester som kan skape visuelt godt innhold, så kan dette være en god plattform, spesielt om målgruppen er kvinner.

Selv bruker jeg Pintrest mest for å lete etter kreative ideer til å lage nettsider. 

Telegram icon

Telegram

Jeg tar med telegram, men jeg er ikke enig i at chattetjenester er sosiale medier. Jeg har ikke tatt med messenger og whats app, som av mange er ansett som sosiale medier. Men Telegram er likevel aktuell til å være med i år. 

Telegram har vokst fort og har nå 550 millioner månedlige aktive brukere. 

Appen er på topp 15 over de mest nedlastede appene i verden. 

I Norge ligger de på plass #40 i Google play. Jeg har selv testet Telegram i det siste, og her er det ikke annonsemuligheter og selskapet har en uttalt policy på høy grad av personvern – og at forretningsmodellen er å selge funksjoner på sikt. Altså en skikkelig kjedelig kanal for oss markedsførere. 

Key takeaway fra Telegram, er at det kan være lurt å følge med, kanaler kan sprette opp og vokse fort. 

Twitter Ikon

Twitter

10 % bruker Twitter daglig (+1% poeng).  Her er overvekten menn og de  har en konto i aldersspennet 18 – 39, og det følges tett opp til 59 år med 36 % av menn i Norge som har profil.

I fjor hadde kvinner overvekt blant de yngste, men det har nå snudd. 

Hvordan fungerer digital markedsføring på Twitter?
Primært handler dette om å promotere «tweets» eller at man kan få opp sin konto på «who to follow» – Det kan være en fin måte for å bygge antall følgere. Men også skaffe klikk.

Twitter er som kanal trolig noe undervurdert – og det er få Norske annonsører der, det kan være en mulighet for de som ønsker å prøve noe som er «litt utenfor allfarveg». 

Twitter har nå blitt kjøpt av Elon Musk, som garantert kommer til å gjøre endringer. 

Følg meg gjerne på twitter

Hvor bør du annonsere i 2022?

Som dere ser, så kan det være mange muligheter når man planlegger en digital markedsføringskampanje.  Hvilke faktorer er med på å bestemme kanaler?

  • Hvem du ønsker å nå.
  • Hva formidler du?
  • Hvor stort budsjett har du?
  • Er du villig til å eksperimentere?
  • Eller kjøre safe?
  • Skal du selge eller drive merkevarebygging?

 

Om du har et begrenset budsjett og er utrygg på om du får resultat, så kan det være lurt å se nærmere på de kjente kanalene, der resultatene er mer forutsigbare.

Om du ønsker å prøve nye kanaler så kan det være lurt å ikke ha for store forventninger, og budsjetter hvor du har råd til å eksperimentere med flere typer annonser.

Noen kanaler egner seg mer for impulssalg. Mens for eksempel LinkedIn kan egne seg for B2B. Og noen egner seg best for merkevarebygging og synlighet.