SEOpp

Bli funnet, ikke glemt

Et bredt fag med mange muligheter
Digital Markedsføring er samlebegrepet for all aktivitet knyttet til økt synlighet på nett. SEO som denne siden handler om er kun en del av det.
SEO Konsulenten Frode Heimen

Frode Heimen – Jobber som SEO konsulent hos Adseo. Denne nettsiden er personlig og handler om Google, søkemotorer og søkemotor-optimalisering.

Digital Markedsføring

Byggblokk for bedre synlighet på nett

Et markedsføringsbyrå kan drive med tradisjonell og digital markedsføring. To nærliggende fagfelt innen markedsføring. Selv om den første klikkbare banneren kom allerede i 1993, så er digital markedsføring fortsatt et fremmed område for mange. 

Resultatet du oppnå henger sammen med så mange andre ledd at en digital strategi kan være lurt å ta med. 

 

Mer enn annonsering på nett

Digital synlighet er et stort fagfelt med behov for en rekke kompetanser.  Det er derfor ofte interessant å se når bedrifter lyser ut stillinger – hvor de ser etter 5 personer i en kropp. 

Teknologiene blir mer komplisert, hvert lille område begynner å kreve spesialister. Man skal være god på de forskjellige kanalene, men få klarer å bli god på alle. 

Det er behov for gode nettsider som er optimalisert for å lykkes.

 Spesialistenes inntog – i dag kan en person jobbe kun med facebook-annonsering. Selv jobber jeg 100% som SEO-rådgiver, selv om jeg også har sertifiseringer i Google Ads og er utdannet webutvikler. 

Skal jeg være god på mitt fag, så krever det et 100% fokus. 

Til bannere og illustrasjoner trenger man designere. Det er mulig å være superhelt på sosiale medier uten å kunne å tegne en rett strek med linjal. 

Alt henger sammen

Når du annonserer hos Google Ads så kan du blant annet betale pr klikk. (PPC) – Du kan betale 6 kroner for et klikk, men konkurrenten din betaler 5 kroner pr klikk OG får bedre plassering. 

Årsaken er at Google belønner gode nettsider, som i tillegg har riktig innhold. 

Hvorfor det? Google ønsker å servere kvalitet, så god kvalitet belønnes. 

Dette kan være årsaken til at din digitale kampanje ikke fungerer optimat. 

  • Hvor mange ser annonsen?
  • Hvor mange klikker på den?
  • Hvor mange blir værende på nettsiden din, hvor lenge?
  • Hvor mange av disse velger å kjøpe noe? 
  • Hvor stor ordre legger de igjen?

Alle disse stegene påvirkes av flere faktorer. 

La oss bruke 100.000 kroner: Til eksemplet er gjennomsnittlig ordre satt til 700 kroner med 35 % fortjeneste. Men i eksempel 2, får du litt bedre tall over alt. Hvorfor forklares etterpå. 

 

Eksempel 1:

  • 6 kroner pr klikk gir 16 666 besøkende til din nettbutikk.
  • 2,5 % av disse handler noe. Det gir 416 ordrer.
  • Omsetningen blir 291.200 med 101.920 i fortjeneste.

Eksempel 2:

  • 5 kroner pr klikk gir 20.000 besøkende til din nettbutikk.
  • 3,6 % av disse handler noe. Det gir 720 ordrer.
  • Omsetningen blir 540.000 med 199.800 i fortjeneste. 

Den som er oppmerksom fikk med seg at regnestykket endret seg. Snitt ordreverdi økte litt, det samme med fortjenesten. 

Det er surt å bruke 100.000 å få igjen omtrent det samme på bunnlinja. 

Eksempel to er mer gøy og gjør at markedsføring er lønnsomt.

Hva må til for å lykkes?

En god og relevant nettside som er bedre enn konkurrentenes gjør at du får lavere pris på annonsekronene. 

En god nettside øker antall konverteringer (som vi kaller det) 

Hva er en konvertering? – En konvertering regnes når noen på en nettside utfører ønsket handling. Handlingen kan være en registering, klikk, påmelding eller et salg. Her skjer konverteringen når du fyller ut skjemaet nederst på siden her. 

En konverteringsprosent er altså andelen av besøkende som utfører ønsket handling. Den andelen kan påvirkes. 

En godt organisert og optimalisert nettside gir bedre konverteringsrater, økt gjennomsnittlig ordreverdi, og gjør du det riktig også økt fortjeneste. 

En god nettside gir store positive  ringvirkninger. Som lett forklarer forskjellen på en nettside til 20.000 og en nettside til 200.000.

 

 

Markedsbyrå vs inhouse

Et markedsbyrå søker etter «tekstforfatter», en bedrift søker etter «Digital markedsfører»  

Eksempel på stillingsannonse for digital markedsfører
Dette var den første ledige stillingen jeg fant på finn.no - En bedrift søker etter digital markedsfører. Som bør være ekstremt godt betalt.

Her søker de etter en grafisk designer, og en som behersker sosiale medier. 

Tekstforfatter som kan epostmarkedsføring.  

Kreativ leder til å planlegge kampanjer og en som kan Google ADs, og andre annonseformer på nett. 

Anlaytiker. 

Markedsguru som kan merkevarebygging. 

Men man kan ha et enkelt nivå for  «bilde- og videoproduksjon» Jeg kjenner gode fotografer som ikke kan video og motsatt. Jeg kjenner også grafiske designere som ikke kan foto. 

Drift, vedlikehold og optimalisering av nettbutikk. Her er 3 spesialister i en setning. 

Så skal du har 3 forskjellige utdanninger.  Men drift av nettbutikk krever ofte IT-drift, som da ikke er ettspurt som utdanning. 

Det du kjøper er tilgangen til kompetansen og kreativiteten til kanskje 10-20 personer. 

Eksempel annonse fra markedsbyrå
Den første annonsen jeg fant fra et markedsbyrå. De søker tekstforfatter.
Eksempel markedsbyrå søker etter tekstforfatter
Den første annonsen jeg fant fra et markedsbyrå. De søker tekstforfatter.

Det er mulig å finne en teknologisk superhelt:

Men hvor flink er bedriften til å vurdere kompetansen når de etterspør noe som er ekstremt sjeldent?

De kan finne noen som er delvis god på noe, men som likevel må kjøpe andre tjenester. 

Fordelene med et byrå

Når den nye digitale markedsføreren finner ut at nettsiden har lav konverteringsgrad, har gammel teknologi og må rapportere at de trenger ny nettside… 

 

«Jeg klarte like gode resultater selv, og byrået var dyrt. «

Et byrå er ikke for dem som klarer det selv. Et byrå er for dem som ikke har tid til å gjøre alt selv. 

Du kjøper tilgang til kompetansen av en større gruppe mennesker. 

Den personen bedriften søkte etter lenger oppe, kvalifiserer til en lønn rundt 700 – 800.000 i året. Det koster rundt en million i året. 

Bruker du 1 million i året med et markedsbyrå så får du: 

  • Knakende god nettside laget av :
    • SEO-eksperter
    • Grafisk designer
    • Webutvikler
    • Tekstforfatter
  • Da har du kanskje over 800.000 igjen. 
  • Du lager en kanongod annonsekampanjer og bruker 50.000 pr måned.
    • Da bruker du noen kroner på Google Eksperten.
    • Instagrameksperten
    • Bildene lages av designeren
  • Fortsatt har  du penger igjen. Sånn omtrent.
  • Et byrå har flere ansatte som kan ta over oppgaver om noen er syke. 
 
Når du bruker en million på å holde en ansatt i drift, så har du fortsatt ikke dekt kostnader til annonsering. Du er sårbar for sykefravær og oppsigelser. 

Et stadig mer krevende fag

For at jeg skal kunne være oppdatert på mitt fag – SEO, så må jeg investere mye tid, også fritid for å holde meg oppdatert. Google og andre søkemotorer endrer seg flere ganger i året. 

En nettside i dag må være levende og få nytt innhold kontinuerlig. De tekniske løsningene og servere utvikler seg og må oppgraderes og vedlikeholdes. 

De forskjellige sosiale mediene fungerer på hver sin måte. Å holde seg oppdatert i mange av kanalene samtidig er også krevende. Derfor vil vi se mer og mer av rene «linkedIn-eksperter» og spesialister på TikTok, Facebook og Instagram m.m.

Ett menneske har ikke mulighet til å dekke «alt» som mange etterspør. Men mange kan beherske flere områder. 

Det er sjelden at svært teknisk engasjerte personer er veldig kreative og grafiske. Designere er ofte mer opptatt av estetikk enn hvordan det fungerer. 

Som dere ser fra navigasjonen på denne siden, så splittes også SEO opp i flere områder. Noen velger å bli spesialister på lokal synlighet

Men andre liker det overordnede og planmessige i en god strategi

Digital markedsføring er et svært bredt tema, og ganske sammensatt. Ta gjerne kontakt så ser vi hva som lønner seg for deg.