Digital Markedsføring - Bli synlig på 1-2-3

Digital Markedsføring header

TEMA:  DIGITAL MARKEDSFØRING

Dette er en temaside om Digital Markedsføring.

Vår pris er flat timespris, og vi jobber raskt.

Vil du vite mer om markedsføring i digitale flater, så kan du scrolle videre.

Dette går vi igjennom

Hva er digital markedsføring?​

Digital markedsføring er en form for markedsføring som benytter digitale flater som internett, søkemotorer og markedsføring i sosiale medier, for å nå dine målgrupper når de er online.

Digital markedsføring er kostnadseffektivt

Vi går rett på sak – En helside i Sunnmørsposten koster 58.750,-, en helside i Tønsberg blad koster fra 50.000,- og oppover. I Tidens Krav i Kristiansund koster en helside  fra 28.500,-

Den store fordelen med digital markedsføring er at du kan måle effekten. For et budsjett på 28.000 kroner i digital markedsføring kan du avhengig av bransje og tjeneste få følgende effekt: 

Tallene varierer fra bransje til bransje. Vi har kjørt kampanjer som gir klikkpris mellom 1 krone og opptil 90 kroner pr klikk. De aller fleste legger seg mellom 4-6 kroner pr klikk.

Du kan også betale pr antall 1000 visninger. Noe som passer best med f.eks merkevarebygging. 

Tips til budsjettering

Når du skal planlegge en kortvarig eller langvarig kampanje på nett, så kan det være at du trenger å budsjettere kostnader. Her er noen tips til budsjettering.

Engangskostnader

Oppsett er ofte «pr kanal» – men når det er gjort, så er neste kampanje raskere å sette opp.

Video er holdt utenfor da det fort kan koste en del.

Løpende kostnader

Inntekter

Disse prisene er basert på erfaringstall fra flere byråer. Slik at uavhengig av hvem du velger, så skal du ikke være langt unna når du setter opp et budsjett.

Faktorene kan variere voldsomt fra kampanje til kampanje. Og det er mer enn kun kampanjen som avgjør. For eksempel, av 1000 besøkende på din nettside – hvor mange kjøper i dag? Den prosenten kan du bruke som «antall klikk som fører til salg».

Har du gode bilder og videoer, så kan du spare en del på produksjonen.


Tips for å lykkes med Digital Markedsføring!

Hva du selger og til hvem, er en god start. Det er ikke alt som selges like godt over alt til alle, i alle kanaler. La oss ta noen eksempler.

Behov: Du selger varmtvannsberedere. Når kjøper noen en slik? Er det impulssalg? Eller bygger du noe? Skal den byttes ut?

Ville du plutselig kjøpt en som du så et bilde/video på facebook? Eller ville du søkt etter en løsning, i en søkemotor når behovet var der?

Impuls: Du surfer rundt på nettet og ser plutselig en annonse om at morsdagen er om to dager – det er reklame for blomster levert på døra.

Du ser bilder i nettaviser, på facebook eller kanskje foran en video på youtube. Der og da beslutter du å bestille en blomster. Akkurat denne kan kombineres med google annonser – da mange også opplever behov for å bestille blomster uten at det var en visuell påminnelse.

Optimalisert landingsside

Den nettsiden som dine potensielle kunder kommer til, må fungere optimalt. Derfor lager man ofte egne landingssider for formålet. Hensikten er å sikre at konverteringsraten er optimalisert – slik at flest mulig velger å handle. Det er stor forskjell på om du ligger på «standarden» 2% kjøp, eller om du klarer å øke dette til 4-5% kjøp.

OBS! Vi lagde ny nettside for en kunde. Resultatet var at pris på Google annonser sank med 15%. Google verdsetter kvalitet. Dette alene har stor verdi.

Målgruppens interesser

Det er ikke alltid at man når målgruppen direkte via produkttekster og tematisk innhold eller annonser. La oss ta et eksempel at du leier ut bobiler. Du kan skrive artikler opp og ned om bobilens tekniske finurligheter uten at det gir det helt store utslaget. Muligens når du de som allerede har interesse for eller har en bobil. 

Men om du begynner å skrive reiseopplevelser og turguider hvor bobilen er midlet og du er løsningen – så kan du nå langt utenfor Norges grenser også.  Målgruppens interesser kan føre til at aktivitetene dine bør endres totalt.

Profesjonelle bilder og tekster

En kampanje innenfor digital markedsføring kan være både tekst, bilder og video.

Forbrukere er svært følsomme i forhold til troverdighet.

Mange klarer dette fint selv. Men resultatet kan bli bedre – når du får tekster som selger. En god tekstforfatter vet hvordan en tekst må formes for å tiltrekke seg oppmerksomhet. På samme måte som en fotograf kan vite hvordan man får bilder som skiller seg ut.

Prøv og feile – A/B-testing

Fordelen med å tilpasse budsjettet er at du kan kjøre 2 kampanjer for 1500-2000,- hver. Disse kan være forskjellige i både utforming og målgrupper. Den som fungerer best får fortsette. Dette er lurt. Før du svir av mer penger vil du kunne se om en kampanje klarer å skape flere salg enn en annen.

Merkevarebygging, informasjon eller salg?

Det er ikke alltid en salgskampanje er det lureste. Om du er ukjent i markedet, så kan det være at merkevarebygging bør være en del av din strategi i digitale medier.

Brukere kan deles i 3 grupper.

  • De som aldri har hørt om deg. (Merkevarebygging)
  • De som har hørt om deg, og begynner å bli mer interresert i temaet. (Informasjon)
  • De som er interessert i det du har å tilby – og vurderer å kjøpe tjenesten. (Salg)

Svært mange gründere og nystartede bedrifter glemmer punkt 1 og 2, og går rett på salg. Det er som å fri til noen du nettopp har sett.

Du må bli kjent, du må få tillitt og du vil få salg.

Men kjøpere er lunefulle – de kan høre om din tjeneste via en annen bedrifts brandingkampanje, og søker informasjon på andre nettsider som omhandler temaet. Før de begynner å sammenligne pris og kan kjøpe «hvor som helst»

Tall og fakta om digital markedsføring

  • Andelen som har lest en papiravis, har fra 2001 – 2018 sunket med 78 %
  • 98% av befolkningen har internett hjemme.
  • 28 % av norske bedrifter har kjøpt reklame på nett…!
  • 93 % av all trafikk til nettsider kommer via søkemotorer.
  • 69 % av søk via mobil er for å hjelpe til beslutning om kjøp i butikk.
  • Kun 7 % av alle søkere vil gå helt til tredjesiden i søkeresultatet.

Markedsføring i en digital verden

Tradisjonell markedsføring i form av annonser i trykksaker/aviser eller brosjyrer o.l. er fortsatt ikke dødt. Der ting er på vikende front åpner muligheten for å skille seg ut. Et magasin i høy kvalitet kan sendes ut til en spesifikk målgruppe. En reklamefilm på en ferge, kan påvirke en beslutningstager som tar den fergen 2 ganger pr dag.

Trykksaker har fortsatt et sted i en markedsføringskampanje. Det digitale er likevel blitt det nye tyngdepunktet – men verktøykassen er stor – og de som kan utnytte hele verktøykassen har sine fordeler. Den digitale markedsføringene bør ses i en helhet sammen med annonser i magasiner, flyveblad, trykksaker o.l. men også i sammenheng med aktivitet i sosiale medier.

Snarveger:

Frode Heimen

Frode Heimen

Søkemotorekspert med 20 år+ erfaring.
Tlf: 91 90 59 78
webmaster@aktivnett.no

Artikler om Digital Markedsføring

Ord og Utrykk du møter

  • CPC – Cost per Click – Kostnad pr klikk. En standard måleenhet på en kampanje.
  • Konvertering -Når en besøkende på din nettside utfører en ønsket handling. Kjøp eller registrering. Da konverterer en besøkende til å bli kunde eller lead.
  • CTR – Klikkfrekvens – Hvor mange % klikker på en annonse i forhold til antall visninger.
  • Fluktfrekvens – Hvor stor andel forlater nettsiden din uten å gjøre noe som helst.
  • Landingsside   En nettside som man lander på etter å ha klikket på en annonse på nett.

Å spørre er gratis

Vil du prøve digital markedsføring?

  La oss se hva vi kan gjøre for deg

Personvernet ditt ivaretas i tråd med personvernerklæringen.