Bannerannonser

Oppsett Google Display Ads bildeillustrasjon

TEMA:  Google Display Ads – Bannerannonser med enorm rekkevidde og presisjon.

Google sitt annonsenettverk har blitt den ledende globale kanalen for online synlighet. Svært mange har trolig forsøkt søkeannonser – men færre prøver seg på bannerannonser. Her skal vi gå litt igjennom dette, og kanskje har du lyst til å prøve?

Når jeg skriver Google display Ads, eller GDA, så er dette altså bannerannonser som viser bilder, tekst og video i Google sitt partnernettverk, som blant annet YouTube og millioner av andre nettsider. Blant annet også i mange lokalaviser, eller tematiske nettsider for lesere i din målgruppe.

Dette går vi igjennom

Hva er Google Display Ads?

Dette er en av funksjonene i Google Ads, som i stedet for tekstannonser viser bildeannonser også kjent som bannere eller video.

I motsetning til tekstannonser i Google søkeresultater, så når disse bannerannonsene et bredere publikum, enn kun de som søker etter dine varer og tjenester. GDA er en visuell løsning hvor du bruker ditt eget markedsmateriell, for å bygge bannere som vises i forskjellige formater.

Når er det riktig å bruke bannerannonser?

Først og fremst så ønsker du å nå et annet publikum enn de som søker etter dine varer og tjenester hos Google. Det kan være at ditt produkt er ukjent, så ingen leter etter det. Eller kanskje du ønsker å bygge en sterkere merkevare?

Kanskje har du akkurat startet en ny nettbutikk, og ønsker å nå folk som har en interesse i dine produkter?

Bli mer kjent

Om vi tenker på «salgstrakten» så er første steg å bygge kjennskap. Folk må få vite at du finnes, eksisterer og de må koble ditt produkt til din logo og ditt firma.  Her kan du bruke et mål som går på antall visninger. Ditt budskap skal ut til så mange som mulig innenfor en definert demografi og geografi.

Påvirke beslutninger

Kanskje har du et produkt hvor du ønsker å få dette foran mennesker som er aktivt på jakt etter dette produktet eller tjenesten? Med GDA kan du plassere bannere foran mennesker som er i markedet, på jakt etter akkurat det du serverer. Med Google sine algoritmer og maskinlæring vet Google når noen er på jakt etter nye fotballsko eller på jakt etter en ny elsykkel.

Fremme handling

Du har helt sikkert opplevd å ha vært innom en nettbutikk, og på magisk vis, så dukker det bannerannonser opp over alt, gjerne med pris eller tilbud. Ofte også på det produktet du nettopp har studert inngående. Disse annonsene kalles «remarketing» og går målrettet ut til kunder som har vist interesse i nettopp dine varer og tjenester.

Google Display Ads har en fintunet motor som retter seg nøyaktig inn på riktig nivå i en salgstrakt. Det handler altså om synlighet mot de som aldri før har hørt om deg. Samtidig som du også kan legge frem din kajakk foran mennesker som leser «best i test»-tester om kajakker. Og har folk vist interesse, men forlatt siden din – så kan du lokke dem tilbake.

God kontroll og lang rekkevidde.

Her kan du få dine bannerannonser ut til 90% av alle internettbrukere, eller kun de som er interessert i jakt og fiske, i Norge. Du kan vise logoen din til samtlige i din hjemby eller fylke.

Responsive annonser og smart display

Du kan laste opp mange produktbilder, logoer og tekster – så setter Google sammen de annonsene de mener gir størst sannsynlighet for handling.  Dette gjør at de kan enkelt tilpasse ditt innhold til de mange forskjellige formatene som finnes der ute.

Med smart display har du også mulighet til å bruke Google sin intelligens til å lage automatisk målretting og bud på dine annonser. Smart display er en funksjon du må kvalifisere deg til, og ikke noe man får starte med.

Men responsive annonser kan du bruke du får ikke full kontroll på utseende og hvordan de vises, men du får rekkevidde og effektivitet. Ifølge Google sine egne statistikker så er resultatet opp mot 50 % bedre med responsive bannerannonser.

Standardannonser eller uploaded Ads

Dette er kanskje mer kjent for folk flest. Her lager du et bilde for hvert format. For eksempel et 580×400 px for en «Netboard»-annonse som er et særnorsk format. Da lager du nøyaktig det bildet du ønsker å vise innenfor den rammen.

En resoponsiv annonse ville innenfor det samme formatet, tatt logoen din, et eller flere av produktene dine og litt tekst, og pakket det inn i et dynamisk «bilde» som dekker samme flate.

Man kan da se at det kan fort bli ganske forskjellig visuelt resultat.

Når skal du bruke responsiv eller uploaded?  

Om du ikke MÅ ha 100% kontroll på det visuelle, vil jeg anbefale responsive annonser. Det egner seg bra om du har nettbutikk med mange produkter. Da kan Google sende ditt riktige produkt akkurat dit en eller annen person sitter og leser informasjon om nettopp dine produkter og tjenester. Du sparer også tid, og får mer effektive kampanjer.

Har du en markedssjef som er svært streng på profilmanualen og vil ha 100 % kontroll på uttrykket? I så fall er «ferdige bilder» (uploaded) riktig valg. Da får du vist ditt budskap nøyaktig slik du ønsker det, og du har full kreativ kontroll.

Eksempel på Bannerannonse

Jeg er ingen grafisk designer, men et eksempel må vi jo ha. En bannerannonse er i utgangspunktet et bilde, gjerne i flere formater.

7 Fordeler med bannerannonser

  1. Kjennskap: Du når ut til de som ikke vet at du eksisterer. Merkevarebygging på nett er viktig. Det er mer trolig at noen vil kjøpe av deg, om de har hørt om deg.

  2. Aktualitet: Du vil klare å komme inn i bevisstheten til mennesker som trenger dine tjenester. Det er større sannsynlighet at de vil lete etter akkurat deg. Om de vet du leverer hva de ønsker, og at de har sett en annonse for ikke alt for lenge siden.

  3. Full kostnadskontroll. Med budsjetter og planleggingsverktøy vil du kunne begrense hvor mye du kan bruke, samt at du ser hvor mye du bør bruke for å nå mål x.

  4. Du kan få tak igjen i de som har vist interesse. Med remarketing, kan du få kunder som ikke har handlet til å komme tilbake. Kanskje fristes de neste gang?

  5. Målretting: Med Google sine verktøy kan du pinpointe den målgruppen du ønsker å nå. Menn over 40, som liker sport? Det får du ikke like enkelt i en radioreklame.

  6. Treff på intensjon: Google vet hvem som er «i markedet» for å kjøpe «hva som helst» – det er en kraft som du kan utnytte.

  7. Fordeler av Google sin maskinlæring: Google kan data – og big data. Google bruker avansert maskinlæring for å levere din bannerannonse foran nøyaktig riktig sett med øyne. Når han som drømmer om kajakk leser lokalavisa, så ser han utrolig nok ditt tilbud.

Hva koster Google Display Ads?

Dette koster omtrent helt likt, som ditt budsjett. Det finnes ikke noe godt svar på det. Men GDA har en kostnadseffektiv produksjon sammenlignet med f.eks TV-annonser eller radioreklamer.

Har du logoer, bilder og litt tekster, så har du det du trenger for å lage responsive annonser. Da er det tiden det tar å sette opp en bannerkampanje som gjelder. Det kan ta alt i fra en til to timer, om man tar det på «sparket» eller man kan bruke en halv til hel dag om man ønsker å planlegge. Større markedskampanjer med mange forskjellige kampanjemål og kreative sett vil følgelig ta lenger tid – da det må planlegges i større grad.

Det er også forskjellige kostmodeller i GDA – hvor du kan betale pr klikk, pr 1000 visninger, eller per salg om du vil.

Planlegg i god tid: Ikke alle kampanjer fungerer like godt på alle settinger til enhver tid. Derfor om du skal ha en kampanje gående i en periode, så er det viktig å planlegge i god tid, slik at man vet at du får ytelse fra dag 1. Det kan også være at ditt valgte byrå har en full kalender.

Fordelen er at du kan bruke så lite du selv føler deg komfortabel med, og øke på når du ser at tallene går i pluss.

Det kan være lurt å ha litt budsjett til testing – ca 15-20 % er anbefalt.

 

Hvor lenge bør en bannerannonse kjøre?

En av de fascinerende tingene med å jobbe med nye bedrifter, er å følge med på hvor lang tid det tar før 100 stykker, hver måned googler firmanavnet.

Vet du hvor ofte noen Googler ditt firmanavn?

For å bruke et interessant lokalt firmanavn fra min hjemby som eksempel: Det er 20 søk pr måned etter Molde Jarnvare (som er nesten riktig firmanavn) og 390 søk pr måned etter «Molde Jernvare» som er bokmålsvarianten av Molde Jarnvareforretning. (Jeg har ingen forbindelser til selskapet, og bruker det kun som eksempel) – Selskapet er blant byens eldste bedrifter.

Noen eksempler til:

Nofence AS – Det er i dag 1600 søke i Google i snitt pr måned etter «Nofence». Selskapet var etablert i 2011.

Otovo som ble årets gründere i DN i 2019, har i dag 2900 søk pr måned.

Jeg har selv vært gründer og produsert en CRM-løsning. En konkurrent til SuperOffice. Etter 3 år så var det 40-50 stykker som søkte etter mitt firmanavn. Mens det er ca 2900 som søker etter superoffice hver måned. Merkevaren deres er synonym med CRM og man vet at de tilbyr dette.

Hva har dette med kjøretiden på en bannerannonse å gjøre? Egentlig ikke så veldig mye direkte. Men det har noe å si hvor raskt du klarer å bli den man søker etter. Eller «googler etter» som det heter i dag. Når noen ønsker dine produkter.

Etter å ha vært tett på gründere i en årrekke, og selv vært gründer med dårlig «råd» – så har mitt råd til alle start-ups vært: Sett av penger til merkevarebygging på nett. La noe gå året rundt.

Flere eksperter mener at du må kjøre en merkevarekampanje i minst 6 måneder for å få en effekt. Effekten er gjerne høyere klikkrate, og flere salg – et sted inn i fremtiden – når folk har fått bedre kjennskap og tillitt til deg.

Jeg anbefaler alltid at man bør ha en eller annen form for løpende merkevarebygging gående. Det er bedre å bruke 2000,- pr måned enn ingenting.

Tips for trange budsjett

Konsentrer deg om et lite geografisk område. For oss som hører på Shifter sin podcast, så har du hørt historien om Bookis som startet med å gå på ett klasserom på en videregående skole. Jeg synes det er en god beskrivelse på å starte konsentrert og fokusert.

Det er enklere å bli en kjent merkevare i din hjemby og det blir mer krevende jo mer du skalerer opp. Men du trenger ikke gå fra hjemby til nasjonal. Du kan gå fra en by til en annen.

Start med remarketing med en gang.

Mennesker som allerede har besøkt din side, trenger påminnelser – selv om det er 1, 10 eller 100. Det er bedre odds for at din bannerannonse får dem til å utføre en handling enn for noen som ser din merkevare for aller første gang, mens de leser nyheter på sin favoritt nettside.

Derfor bruker ikke Seopp.no digitale annonser

Det er litt rart å skrive råd om bannerannonser og annonser, når det ikke er et medium som seopp benytter.

Forklaringen er så enkel at denne nettsiden er et pågående eksperiment på søkemotoroptimalisering. All vår trafikk skal komme fra søk i Google, eller via innholdsmarkedsføring i sosiale medier. Det er slik du fant oss.

Du vil derfor ikke se en annonse om våre tjenester når du har dratt herifra. Det er ingen sporingskode på våre nettsider.

Jeg er derimot Google sertifisert i Google Display Ads og jobber i det daglige for et markedsbyrå, du er nå på min «hobbyside» – et fristed hvor jeg kan «nerde fritt» innen mitt fagfelt.  

Du kan likevel kontakte meg om du ønsker å prøve Google Display Ads. Jeg har en dyktig arbeidsgiver og kollegaer som leverer disse tjenestene.

Oppsummering og avslutning

Nå har du fått litt grunnleggende innblikk i hva Bannerannonser og Google Display Ads er. Forhåpentligvis ser du også når det er riktig å bruke GDA og hvilke muligheter som finnes.

Det er mer, men du skal jo klare å lese til slutten også, så vi runder av her.

Uansett hvilke spørsmål du har, så er det bare å ta kontakt med meg – det er gratis å spørre.

Det er ingen kampanjer som er for små eller for store til å dra nytte av alle mulighetene i GDA som et ledd i din digitale markedsføring.

Lik og del, da blir vi glade lykkelige motiverte engasjerte

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Snakk med oss

Vil du bli mer synlig?
Start her, så tar vi en prat.

Personvernet ditt ivaretas i tråd med personvernerklæringen.