SEO Bli synlig på nett

Hvordan bli synlig på nett

Synlighet på nett er essensielt for enhver person eller bedrift som ønsker å oppnå mer av noe – hvor økt eksponering er en nøkkel til større suksess. Hvordan bli synlig på nett? – Det skal vi ta en kikk på her. Visste du at annonsering er det siste du skal tenke på? Til slutt får du også noen tips som vil lære deg å kalkulere betalingsnivået for dine annonser.

Byggblokk for bedre synlighet på nett
Kort oppsummert - Start med et godt fundament og bygg oppover. Da blir du mer synlig på nett, og selger mer.

Hva er konvertering?

Konvertering skjer når en besøkende på din nettside utfører en ønsket handling. Gjerne i form av registrering, påmelding eller kjøp.

Verdiløs synlighet er dyrt

Det første du må tenke på – før du tenker på å bli synlig på nett – er hvor mange av de besøkende som konverterer i dag. En god og selgende nettside er en svært viktig grunnstein. Nettsiden bør være rask, informativ og allerede ha en konverteringsrate over 2% – før du tenker på synlighet.

Om ikke 1 av 50 besøkende utfører ønsket handling i dag, så vil du kaste bort ganske mange kroner i en annonsekampanje.

Tenk hvor stor forskjell det er å betale 10.000 kroner for 2000 klikk og du selger til 10 kunder, eller om du klarer å selge til 90 kunder på samme trafikken?

Her kan du dypdykke ned i industristandarder og se hva som er en god konverteringsrate for deg.

Hva gjør du om du opplever lav eller ingen konverteringsrate? Da er løsningen ofte nye nettsider.

Først når du har fikset dette problemet, kan du fortsette.

Godt innhold gjør deg mer synlig på nett

Når du har fått på plass en teknisk god og rask nettside, så begynner arbeidet med søkemotoroptimalisert innhold.

En god analyse vil si noe om hva folket søker etter på nett i din nisje. For eksempel er det stor forskjell på hvor mange som søker etter: «bli funnet på nett» og «bli synlig på nett».  Innhold og ordvalg må passe. Det er størst sannsynlighet for at du selv brukte ordet «synlig» i ditt søk – om du kom til denne siden fra Google.  

  • Unngå stammespråk
  • Bruk korte avsnitt
  • Del opp med mellomrom og kulelister
  • Forsøk å ikke overstige 2 A4-sider.
  • Bruk beskrivende bilder og gi de relevante navn i forhold til artikkelen.
  • Bruke hierarki på overskrifter – Kun 1 H1 og så H2 osv.
  • Bruk SEO-eksperter – Minimum til analyse, og søk etter muligheter.

Når innholdet ditt er godt og relevant så vil det klatre i de organiske søkeresultatene på nett.  Godt innhold vil kunne skape delinger (hint) og diskusjoner – engasjement er positivt for din synlighet.

Her kan du lese mer om innholdsmarkedsføring

Markedsføring skaper økt synlighet for nettsiden din

Når du har en god nettside som skaper kunder, så er du klar for å markedsføre. Jeg velger å skrive markedsføre – fremfor «digital markedsføring» – da digital markedsføring bør være en naturlig del av markedsføringsplanen.

Det er først nå du får mest igjen for pengene. Men du er ikke helt i mål ennå. En annonse bør treffe godt – slik at de som kommer til din nettside, også er de som kommer til å konvertere. Om du selger skolesekker – men får inn besøkende som ønsker tursekker – så får du ikke mange salg.

  • Test flere varianter av en kampanje
  • Velg den beste fra testen
  • Husk at man kan velge både demografi, interesser og geografiske begrensninger.
  • Bruk gratismulighetene i sosiale medier.
  • SEO for langsiktighet, annonser for kampanjer og raske resultater.
 

Lag en plan for økt synlighet på nett.

Det beste man kan gjøre for å bli synlig på nett, er å lage en god plan.

Hvordan skal kundene gå fra å bli lesere og besøkende, til å bli kunder?

Når skal du lage innhold for sosiale medier? Hvilke bilder skal du dele? Når skal du holde konkurranser eller arrangement?

Hvor ofte har du tid og mulighet til å oppdatere innhold på dine nettsider?

Hvor mye er du villig til å betale pr klikk? På den måten kan du klare å evaluere kampanjer litt på forhånd.

Interne lenker

Om du har en artikkel som du ønsker å gjøre mer synlig på nett, så kan du bygge interne lenker fra andre sider til den siden du ønsker skal bli synlig.

Jeg har lenket til denne artikkelen fra flere av de andre sidene.

Bli synlig på nett med interne lenker
Eksempel på intern lenke til denne siden, fra en annen. Dette er med å gjøre vår artikkel mer synlig på nett.

Bonus: Tips for å kalkulere budsjett på en digital kampanje

Her er en fin måte å kalkulere hvor mye du bør ha som mål å betale pr klikk eller salg.

Tips 1: Kalkuler at 2 % av alle klikk fører til et salg. Det vil si at du må betale for 50 klikk før du har et salg. Litt avhengig av bransje så er dette tallet bedre eller lavere – men det er et godt utgangspunkt. Om du har et produkt som koster 1000 kroner – og du er villig til å bruke 15 % for å få et salg. Da har du 150 kroner til rådighet, delt på 50 klikk. 3,-  pr klikk.

Tips 2: Det er også mulighet til å lage kampanjer hvor du kun betaler for salg – Da betaler du 150,- pr salg, uavhengig av antall klikk eller visninger.

Tips 3: Om det er antall visninger som er viktig (merkevarebygging) – så kan du også betale pr 1000 visninger. Pass på, om du betaler for noe – så vær bevisst om du betaler for visninger (merkevarebygging) eller klikk (besøk) eller provisjon pr salg.

Det er mye å tenke på når du vil bli synlig på nett. Samtidig er det mange muligheter – men viktig at alle leddene fungerer optimalt.

Tips 4: En god og relevant nettside i forhold til annonsene vil føre til en lavere pris på annonseringen. Google rangere alle nettsider fra 1 til 10 på relevans, og en annonse med 10 rangering, kan vises oftere, men betale mindre enn en annonse som rangeres som 5, men betaler mer. Googles algoritmer fremmer kvalitet.

Ønsker du å prøve digital markedsføring? Her er våre kampanjepriser.

Og først da, kan du begynne å tenke mer på digital markedsføring

Ofte Stilte Spørsmål

Hvorfor har det ikke fungert tidligere for meg?

Det er mange som har prøvd digital markedsføring uten å ha resultater. Vi kan hjelpe deg med å analysere hvorfor. Årsakene kan være alt fra kvaliteten på nettsiden, til ordene du bruker, eller at du tiltrekker deg feil folk.

Hvor er det best å annonsere?

Det er avhengig av målgruppen og produktet ditt. Kjøper kundene dine på impuls, eller trengs det planlegging? Vi har prøvd "alt" og gir deg råd om hva som er riktig kanal.

Er det mulig å markedsføre noe gratis?

Om du ikke definerer tid som penger, så kan din innsats bety mye. Innlegg på sosiale medier, delta i forum og debatter. Alle SoMe-plattformene er gratis. Men en plan kan føre til større engasjement. Jo mer du har tid til å delta selv, jo bedre er det.

Hva er best SEO eller digitale annonser?

Dette er egentlig hånd i hanske. Men om du har kun 1 pott, så ville jeg gått for SEO, da det skaper et mer langvarig resultat. Digital annonsering for kampanjer og kortsiktig boost. SEO for langvarig vekst.

Frode Heimen

Frode Heimen

Daglig leder, EKH Grafisk AS.
Søkemotorekspert med 20 år+ erfaring.
Tlf: 91 91 59 80
frode@ekh.no

Lik og del, da blir vi

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Snakk med oss

Vil du bli mer synlig?
Start her, så tar vi en prat.

Personvernet ditt ivaretas i tråd med personvernerklæringen.