SEOpp logo
Søk
Mangler du trafikk på nettsiden din?
Synlighet er resultatet av en sum aktiviteter
Dette er en lang artikkel som skal gi deg litt innblikk og forståelse.
Kunsten å skille seg ut

Synlig på internett

Det ligger en stor verdi i å være bevisst på hva synlighet på internett betyr - og vite hvilken verdi det tilfører din nettside.

Hvordan bli synlig på nett

Google søk illustrasjon med forstørrelsesglass
For å bli synlig på nett må du bruke penger – for å få mest igjen for investeringen bør du lese dette.

En god synlighet er selvsagt essensielt om du ønsker å lykkes med din nettside. Nettsiden kan bli din beste selger, og her skal vi gå igjennom hvordan du kan skille deg ut i mengden. 

Synlighet på nettet er essensielt for enhver person eller bedrift som ønsker å oppnå mer av noe – hvor økt eksponering er en nøkkel til større suksess.

Hvordan blir man synlig på nett? –  Visste du at annonsering er det siste du skal tenke på?

Til slutt får du også noen tips som vil lære deg å kalkulere betalingsnivået for dine annonser.

Dette går vi igjennom

Et godt fundament for bedre synlighet

Nettsiden din må selge i seg selv. En nettside som ikke selger, vil sløse med annonsekronene for hvert eneste klikk du betaler for. Grunnarbeidet må derfor være lagt ned i nettsiden først. 

Byggblokk for bedre synlighet på nett
Kort oppsummert - Start med et godt fundament og bygg oppover. Da blir du mer synlig på nett, og selger mer.

Det er essensielt viktig med en god nettside i bunn

Forklaringen har med hvor mange % av besøkende på nettsiden, som ender opp som kunder.

Du kjøper 1000 klikk og får 20 salg.

eller

Du kjøper 1000 klikk og får 40 salg.

Så og si hele forskjellen her, ligger i hvor god kampanjens landingsside er. 

Hvor mange prosent av dine besøkende utfører ønsket handling? 

Dine digitale kampanjer fungerer dårlig om ingen velger å bli kunde i utgangspunktet. Derfor må siden fungere først.

Digitale kampanjer får, som du ser en bedre lønnsomhet når nettsiden er bra. 

EKSEMPEL: Torbjørnsen Autodeler har  3000 besøkende på nettsiden hver måned i snitt. Av disse ender 45 opp med å plassere en ordre til 1800,- i snitt. Det gir en årlig omsetning på 972.000,-

2000 av nettsidens besøk kommer fra Google Ads. De betaler kr 4,80 pr klikk og bruker 115.200,- i året på annonser.

Tore Torbjørnsen er misfornøyd med omsetningen via nett. Etter litt analyse oppdager en konsulent at han selger til 1,5 % av sine kunder.

De bestemmer seg for å oppdatere nettsiden. Målet er at 3% av alle besøk skal føre til et salg, og hver ordre skal øke med 5%.

Med ny nettside omsetter autodeler for 2.041.200,- på akkurat samme volum besøk.

Men vent! Det er mer

Google verdsetter god kvalitet også når du annonserer.

Derfor har prisen på Torbjørnsens annonser sunket med 18 % – noe som gir 439 ekstra besøk pr mnd.

Med de allerede kjente faktorene, tilsier det en ekstra omsetning på 298.000,- I sum har nettsiden nå økt omsetningen til 2.339.200,-

Rask break even

Med en bunnlinje på 20 % så kan de bruke 400.000,- på dette og gå i break even på 1 år.

Det er derfor vi sier, at en dårlig nettside er det dyreste du kjøper. 

Konvertering og CRO (konverterings­optimalisering)

Det første du må tenke på – før du tenker på å bli synlig på nett – er hvor mange av de besøkende som konverterer i dag. En god og selgende nettside er en svært viktig grunnstein. Nettsiden bør være rask, informativ og allerede ha en konverteringsrate over 2% – før du tenker på digital markedsføring

Hva er konvertering?

Konvertering skjer når en besøkende på din nettside utfører en ønsket handling. Gjerne i form av registrering, påmelding eller kjøp.

Om ikke 1 av 50 besøkende utfører ønsket handling i dag, så vil du kaste bort ganske mange kroner i en annonsekampanje.

Tenk hvor stor forskjell det er å betale 10.000 kroner for 2000 klikk og du selger til 10 kunder, eller om du klarer å selge til 90 kunder på samme trafikken?

Her kan du dypdykke ned i industristandarder og se hva som er en god konverteringsrate for deg.

Opplever du lav eller ingen konverteringsrate? Da er løsningen alltid nye nettsider.

Først når du har fikset dette problemet, kan du fortsette.

Godt innhold gjør deg mer synlig på nett

Når du har fått på plass en teknisk god og rask nettside, så begynner arbeidet med søkemotoroptimalisert innhold.

En god analyse vil si noe om hva folket søker etter på nett i din nisje.

For eksempel er det stor forskjell på hvor mange som søker etter: «bli funnet på nett» og «bli synlig på nett».  Innhold og valg av ordbruk må passe.

Det er størst sannsynlighet for at du selv brukte frasen «synlig på nett» i ditt søk – om du kom hit fra Google.

  • Unngå stammespråk
  • Bruk korte avsnitt
  • Del opp med mellomrom og kulelister
  • Forsøk å ikke overstige 2 A4-sider.
  • Bruk beskrivende bilder og gi de relevante navn i forhold til artikkelen.
  • Bruke hierarki på overskrifter – Kun 1 H1 og så H2 osv.
  • Bruk SEO-eksperter – Minimum til analyse, og for å finne muligheter.

I høsten 2022 kom det endringer og signaler fra Google om at tekstens lengde ikke har noe å si. Det er er nå nyttig innhold skrevet av mennesker for mennesker som gjelder. 

Vi har skrevet en egen artikkel om hvordan du skriver godt innhold som rangerer hos Google, om du ønsker å vite mer om det. [Se hva AI-motoren CharGTP svarte når vi spurte om tips]

Når innholdet ditt er godt og relevant så vil det klatre i de organiske søkeresultatene på nett.  Godt innhold vil kunne skape delinger (hint) og diskusjoner – engasjement er positivt for din synlighet.

Her kan du lese mer om innholdsmarkedsføring

Godt optimalisert i forhold til søk

En god nettside, legger også grunnlaget for at du kommer lenger opp i søkeresultatet, når noen leter etter dine varer og tjenester på nett.

Eksempel 2: Torbjørnsen Autodeler oppdager at det er 49.500 søk pr måned etter “bildeler” – Skulle deres nettside bli #1 i søkeresultatet, så venter det ca 14 850 nye høyt relevante besøk.

Etter 6 måneder med produksjon av innhold og forbedringer av nettsiden, så har TA sin nettside kommet på #5 og får 4500 nye besøk hver måned. Det er 135 nye ordrer hver måned. 

Eller i sum, nå oppe i hele 3 MNOK. i året.

EKSEMPEL: Torbjørnsen Autodeler oppdager at det er 49.500 søk pr måned etter “bildeler” – Skulle deres nettside bli #1 i søkeresultatet, så venter det ca 14 850 nye høyt relevante besøk.

Etter 6 måneder med produksjon av innhold og forbedringer av nettsiden, så har TA sin nettside kommet på #5 og får 4500 nye besøk hver måned. Det er 135 nye ordrer hver måned. 

Omsetningen er nå oppe i 3 millioner pr år. Selv en investering på hele 600.000,- har en ROI på 12 måneder.  

Markedsføring skaper økt synlighet for nettsiden din

Når du har en god nettside som skaper kunder, så er du klar for markedsføring

Det er først nå du får mest igjen for pengene. Men du er ikke helt i mål ennå.

En annonse bør treffe godt – slik at de som kommer til din nettside, også er de som kommer til å konvertere. Om du selger skolesekker – men får inn besøkende som ønsker tursekker – så får du ikke mange salg.

  • Lag en god plan for merkevarebygging og kampanjer
  • Test flere varianter av en kampanje
  • Velg den beste fra testen
  • Husk at man kan velge både demografi, interesser og geografiske begrensninger.
  • Bruk gratismulighetene i sosiale medier.
  • SEO for langsiktighet, annonser for kampanjer og raske resultater.
 

TIPS: Om du for eksempel annonserer på facebook, så ser vi at det er lurt å lage flere typer annonser. Det har en tendens til å dra ned snittprisen på dine digitale kampanjer. Du kan også slå av de som fungerer dårligere.

Lag en plan for økt synlighet på nett.

Det beste man kan gjøre for å bli synlig på nett, er å lage en god plan.

Hvordan skal kundene gå fra å bli lesere og besøkende, til å bli kunder?

Når skal du lage innhold for sosiale medier? Hvilke bilder skal du dele? Når skal du holde konkurranser eller arrangement?

Hvor ofte har du tid og mulighet til å oppdatere innhold på dine nettsider?

Vi anbefaler å ha en plan om jevnlig oppdatering av gammelt innhold. Det nytter. 

Hvor mye er du villig til å betale pr klikk? På den måten kan du klare å evaluere kampanjer litt på forhånd, og sette begrensninger. 

Det kan også være lurt å vurdere merkevarebygging på nett, og du kan starte i det små.

Interne lenker

Om du har en artikkel som du ønsker å gjøre mer synlig på nett, så kan du bygge interne lenker fra de andre nettsidene dine til siden du ønsker skal bli mer synlig.

Jeg har lenket til denne artikkelen fra flere av de andre sidene her. Du ser kanskje også at vi har laget lenker til annet innhold i teksten her? Det er for å bli mer synlig på nett – og skape mer trafikk. 

Lokal SEO er en av våre SEO-tjenester
Eksempel på intern lenke til denne siden, fra en annen. Dette er med å gjøre vår artikkel mer synlig på nett.

Interne lenker vil sørge for å rute de besøkende ett steg nærmere å bli kunde.

I tillegg vil interne lenker være et signal til Google om hvilke sider du anser som viktigst.

En side som har mange interne lenker fra de andre sidene dine, vil bidra til økt posisjon i søkemotoren og dermed mer synlighet også der.

Jeg kan skrive et eget kapittel om eksterne lenker også. Men det har liten gevinst på synligheten i forhold til alt det andre jeg snakker om her. Eksterne lenker fra andre nettsider er bra (Men kjøp de aldri).

Bonus: Tips for å kalkulere budsjett på en digital kampanje

Her er en fin måte å kalkulere hvor mye du bør ha som mål å betale pr klikk eller salg.

Tips 1: Kalkuler at 2 % av alle klikk fører til et salg.

Det vil si at du må betale for 50 klikk før du har et salg. Litt avhengig av bransje så er dette tallet bedre eller lavere – men det er et godt utgangspunkt.

Om du har et produkt som koster 1000 kroner – og du er villig til å bruke 15 % for å få et salg. Da har du 150 kroner til rådighet, delt på 50 klikk. 3,-  pr klikk.

Tips 2: Det er også mulighet til å lage kampanjer hvor du kun betaler for salg

– Da betaler du 150,- pr salg, uavhengig av antall klikk eller visninger. Det kan være at du må kjøre litt “normale” annonser før du får grunnlag for å kalkulere dette.

Tips 3: Forsøk å betal for antall visninger

Om det er antall visninger som er viktig (merkevarebygging) – så kan du også betale pr 1000 visninger. Pass på, om du betaler for noe – så vær bevisst om du betaler for visninger (merkevarebygging) eller klikk (besøk) eller provisjon pr salg.

Det er mye å tenke på når du vil bli synlig på nett. Samtidig er det mange muligheter – men viktigst er, at alle leddene fungerer optimalt.

Tips 4: Gode nettsider får lavere annonsepris

En god og relevant nettside i forhold til annonsene vil føre til en lavere pris på annonseringen. Google rangere alle nettsider fra 1 til 10 på relevans, og en annonse med 10 rangering, kan vises oftere, men betale mindre enn en annonse som rangeres som 5, men betaler mer. Googles algoritmer fremmer kvalitet.

 

Oppsummering

Det kan være tidkrevende å opprettholde en god synlighet på nettet. Men det aller meste legges i et godt fundament.

Her ser vi ofte at det syndes. Dårlige nettsider sprer problemer videre ut i økosystemet. Noe som gjør at vi ser at billige nettsider, raskt blir de dyreste.

Se for deg å underselge i 3-5 år før du oppdager og løser problemet. Det er betydelig tapt omsetning. For eksemplet vårt ville det være et “tap” på ca 400.000 i året. Vi har sett verre. 

Økt synlighet på nett kan ha en enorm verdiøkning for deg – hvor mye varierer fra bransje til bransje. Det viktigste du kan gjøre, er å starte med å ta kontakt, så kan vi utføre en kjapp analyse og se hvor ditt potensial ligger. Ta kontakt om du ønsker mer innsikt i din konkurransesituasjon.

Ofte Stilte spørsmål

Hvorfor har det ikke fungert tidligere for meg?

Det er mange som har prøvd digital markedsføring uten å ha resultater. Vi kan hjelpe deg med å analysere hvorfor. Årsakene kan være alt fra kvaliteten på nettsiden, til ordene du bruker, eller at du tiltrekker deg feil folk.

Hvor er det best å annonsere?

Det er avhengig av målgruppen og produktet ditt. Kjøper kundene dine på impuls, eller trengs det planlegging? Vi har prøvd "alt" og gir deg råd om hva som er riktig kanal.

Er det mulig å markedsføre noe gratis?

Om du ikke definerer tid som penger, så kan din innsats bety mye. Innlegg på sosiale medier, delta i forum og debatter. Alle SoMe-plattformene er gratis. Men en plan kan føre til større engasjement. Jo mer du har tid til å delta selv, jo bedre er det.

Hva er best SEO eller digitale annonser?

Dette er egentlig hånd i hanske. Men om du har kun 1 pott, så ville jeg gått for SEO, da det skaper et mer langvarig resultat. Digital annonsering for kampanjer og kortsiktig boost. SEO for langvarig vekst.

SEO for ledere

SEO for ledere Alt du trenger for å ta en god beslutning rundt digital markedsføring og SEO spesielt Det SEO handler om Når noen søker

Søkemotoroptimalisering

Denne guiden er for deg som ønsker å forstå mer av søkemotor­optimalisering. Om du ønsker å kjøpe SEO tjenester, så er du på feil side.

Hva er god SEO?

I en verden i konstant forandring, hvor Google står i front for endringene som berører oss, er spørsmålet: “Hva er god SEO?” noe som alltid