Innholdsmarkedsføring header

Innholdsmarkedsføring

Innholds- markedsføring

Godt innhold tiltrekker lesere – Innholdsmarkedsføring er en markedsføringsstrategi hvor målgruppen selv oppsøker innholdet.

En slik strategi skaper en arena hvor din merkevare bygger troverdighet og nye kunder rekrutteres.

Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring (Content Marketing) er produksjon og publisering av artikler, video, innhold som publiseres på en eller flere flater. Målrettet mot en definert kundegruppe.

Fra Instagram til artikler i fagblad

Innholdsmarkedsføring er et begrep som er ganske bredt.

Kanskje ønsker du bare å legge ut bilder på Instagram?

«Alt innhold» er innholdsmarkedsføring. Det er bilder, artikler og blogginnlegg – alt med en felles intensjon om å gjøre din merkevare mer kjent.

Kanalene er mange, fra facebook, via Medium.com, andre nettsider, fagblad og aviser m.m.

Det er ikke alle som har tid og anledning til å produsere innhold selv – i slike tilfeller tilbyr vi alt fra bildehjelp til skrivetjenester.

Ta gjerne kontakt via kontaktskjemaet på siden her.

AIDA-modellen - Påvirke og skape kunder

Det er mange mål man kan ha i innholdsmarkedsføring, men det handler om å lose kunden igjennom det som på engelsk, er kjent som AIDA-modellen.

Innholdet bør passe til de forskjellige fasene:

Vi skaper innholdet på forskjellige måter alt etter hvor i kundereisen man befinner seg.

Videoinnhold og reklame kan bidra med å skape «Kjennskap».

Når folk har fått kjennskap, så er neste fase «Interesse»  – «OK, du har fanget min oppmerksomhet, og jeg viser interesse for ditt budskap»

Det neste steget handler om å synligjøre behovet og ta kunden fra å vise interesse – og gå over til å ønske produktet eller tjenesten din.

I den fasen vil mange i dag begynne å sammenligne, de vil se etter «best i test» – se for deg at du skal kjøpe robot-gressklipper og vil ha en. Hvordan reagerer du da?

Det siste steget er handling – beslutningen om å kjøpe. Da er pris og finansieringsmuligheter fokus. Samt leveringstrygghet m.m

På vegen igjennom her vil man gå fra 100% av de som kjenner deg til 2-4 % som kjøper noe.

 

AIDA-modellen
Kundereisen er som en trinnvis foss, hvor kun et fåtall kommer til siste stoppested.

Flere dimensjoner til innholdsmarkedføring

AIDA-modellen ble utviklet i 1898. – Verden har endret seg siden den gang. Blant annet er det som skjer etter handling blitt en vesentlig del.

Rekkefølgen har også endret seg med tilgang til internett, nå kan vi få et ønske, før vi bygger interessen og søker etter kjennskap.

Verden er ikke linær. Men fasene har de samme egenskapene.

Vi kan oppsummere det på en mer moderne måte slik:

MerkevarebyggingKompetanse OverbeviseEngasjere

Ditt innhold bør passe i en av disse områdene. En lang artikkel som har som formål å drive opplæring, styrke din kunnskap (kompetanse) vil sjelden engasjere.

Når du leser om innholdsmarkedsføring her, så er det kanskje ditt behov for å forstå dette mer som er avgjørende for at du er her. Om målet var å overbevise, så er det kanskje referansene og pris som burde være i fokus.

 

Innholdsmarkedsføring er mer enn digitalt

De fleste artikler om innholdsmarkedsføring i dag, handler mye om digitale kanaler og digital markedsføring.

Trykksaker er også en del av en innholdsstrategi. John Deere ga ut et eget magasin allerede i 1895 hvor målet var å skape innhold som hadde interesse for målgruppen. På den måten styrke sin merkevare.

Selger du kvalitetsdresser for forretningsfolk kunne et magasin om ledelse vært en måte å nå målgruppen på.

De forskjellige kanalene har forskjellige egenskaper. For eksempel vil sosiale medier egne seg bedre for kort og delbart innhold. Innhold i fagtidsskrift vil styrke din troverdighet.

Har du lyst å prøve Google Annonsering? Sjekk våre kampanjepriser her.

Verdien av innholdsmarkedsføring

Alt innhold er med å skape interesse, aktivitet og engasjement. I forskjellig grad.

En gylden regel, er å skrive med kvalitet som fokus. Det betyr derimot ikke, at man ikke skal tenke på trafikk også.

Uansett om det ultimate målet er salg eller kunnskapsdeling, så er det i din interesse at innholdet blir lest, likt og delt.

Innhold på dine nettsider er med på å skape mer trafikk fra søk i søkemotorer.

Dermed bør man forsøke å øke kvalitet på innholdet, skrive det om og oppdatere. Slik at innholdet er leservennlig, interessant og nyttig.

Om du fant oss via søk, på for eksempel ordet: «Innholdsmarkedsføring» så må denne siden være #1  i søkeresultatet, for å få ca 110 lesere pr måned.

Skulle du derimot dele denne på facebook, så er leserpotensialet større.

Likevel handler det om å skape flere slike muligheter – for delinger, for søk.

Det er ikke alt innhold som blir #1 hos Google – mange bekker små gjelder her.

Søkeord og søkevolum er en faktor som spiller inn. Det å bli synlig der det er stor konkurranse kan være vanskelig – av og til er det lurt å målrette seg dit det er lavere søkevolum for å få trafikk i det hele tatt.

Brukervennlig innhold på nett

Siden denne nettsiden handler primært om digitale temaer, så målrettes tipsene mot det digitale.

  • Hold setninger og avsnitt korte.
  • Bruk bilder til å dele opp tekst.
  • Stor nok skrift.
  • Bruk kulepunkter.
  • Ikke skriv for langt.
  • Gjør det enkelt å bli kontaktet.

Slik øker du din synlighet på nett.

I tillegg til godt innhold bør du også ha kvalitet på nettsiden, summen av kvalitet, teknisk + tekst er med på å øke din synlighet.

Ta gjerne kontakt med oss om du ønsker å styrke din synlighet på nett.

Frode Heimen

Frode Heimen

Daglig leder, EKH Grafisk AS.
Søkemotorekspert med 20 år+ erfaring.
Tlf: 91 91 59 80
frode@ekh.no

Lik og del, da blir vi

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Snakk med oss

Vil du bli mer synlig?
Start her, så tar vi en prat.

Personvernet ditt ivaretas i tråd med personvernerklæringen.