Markedsføring i sosiale medier

Markedsføring i Sosiale Medier - Liste 2020

I Norge øker bruken av sosiale medier fortsatt. Blant de som sier at de bruker sosiale medier, er det fremgang fra 2018 – 2019 på alle aldersgrupper, både menn og kvinner. Bortsett fra kvinner i aldersgruppen 65-74 år som har hatt en tilbakegang fra 41 % til 40 % 1) 

– sosiale medier har blitt en viktig del av den digitale hverdagen vår. Hvilken rolle har sosiale medier innen digital markedsføring, og hvem når du hvor? Om du ønsker å prøve markedsføring i sosiale medier, så er dette de viktigste kanalene i dag.

Facebook

Facebook ikon69 % bruker Facebook Daglig. «Alle» bruker Facebook – har treffer du bredt og mange, men her faller de unge litt ifra. Det er faktisk de yngste og de eldste som er underrepresentert.

Den største andelen er voksne mellom 30 og 59 år. Hvor 94 % av kvinner mellom 30 – 39 har en profil på Facebook.

 I følge Ispos 2), som vi har hentet en god del tall ifra, så er 9 av 10 småbarnsfamilier daglige brukere av facebooksamfunnet.

Hvordan fungerer digital markedsføring på Facebook?

Fordelen med bredt antall brukere er at man kan nå mange, uansett demografi. Det gjør at man kan spisse kampanjer ganske godt og likevel ha et godt nedslagsfelt.  

Vår erfaring er at Facebook er en bra arena for produkter som kjøpes på impuls for salg – men også bra for merkevarebygging, da man kan benytte både bilder og video.

Følg oss på facebook: 

Instagram

Instagram ikon38 % bruker Instagram daglig. Her er det primært bilder og korte filmer som deles. 56 % av brukeren er kvinner og største andel er mellom 18 – 29 år med hele 84 % som har profil.

Instagram kan for mange være en svært god arena, og vi opplever at aktivitet her fører til økt aktivitet på nettsider, samt kjøp. Temaene er varierte, og det er mange bedrifter som benytter Instagram aktivt med suksess.

Hvordan fungerer digital markedsføring på Instagram?

Facebook kjøpte Instagram i 2012 for 1 milliard dollar. Det kan ha vært en god deal, for i 2019 omsatte Instagram for 20 milliarder dollar i annonsesalg 3). Noe som gjør de større enn YouTube.

Ved hjelp av #hashtagger som det heter så grupperer man tematisk sin interesse, hva man følger og hva man ser. Det gjør at man kan nå frem også med smalere temaer.  Administrasjonen av annonser her er den samme som på Facebook – og man kan enkelt «krysspublisere»

I kombinasjon med egen aktivitet på Instagram så kan dette være en god kanal for å skape leads og salg.

Twitter

Twitter Ikon9 % bruker Twitter daglig.  Her er overvekten menn 58 % hvor 38 % har en konto i aldersspennet 18 – 39, og det følges tett opp til 59 år med 36 % av menn i Norge som har profil.

Det er interessant å merke seg at i aldersgruppen 18 – 29 så er det overvekt av kvinner. Det er over 1,1 millioner nordmenn som har profil på Twitter.

Twitter annonse eksempel
Eksempel på annonse i Twitter - promotert tweet

Hvordan fungerer digital markedsføring på Twitter?

Primært handler dette om å promotere «tweets» eller at man kan få opp sin konto på «who to follow» – Det kan være en fin måte for å bygge antall følgere. Men også skaffe klikk.  

Twitter er som kanal trolig noe undervurdert – og det er få Norske annonsører der, det kan være en mulighet for de som ønsker å prøve noe som er «litt utenfor allfarveg».

LinkedIn

LinkedIn ikon5 % bruker LinkedIn daglig. LinkedIn er litt annerledes. Dette er et profesjonelt nettverk, tung overvekt av menn 30 – 39 år. Ellers 60/40 mellom menn og kvinner totalt.

Det som skiller LinkedIn er at den daglige bruken er relativt lav, ca 15 %, men ukentlig og månedlig er større.

Her er det også en arena hvor man møter flere «eldre menn» – gjerne bedriftsledere.

Det er nesten 1,3 millioner nordmenn som har profil i dette sosiale mediet.

Hvordan fungerer digital markedsføring på LinkedIn?

LinkedIn har flere metoder, og en av få kanaler hvor du kan gå direkte en til en, og det er akseptabelt. Likevel handler mye om nettverk, og det oppleves irriterende, om det første man gjør er å forsøke å selge til en ny kontakt.

Man kan lage og fremme innhold (artikler) og man kan sende «markedsmeldinger» direkte i innboksen til brukere. I tillegg kan man gjerne ha vanlige tekstannonser eller bilder.

Man kan også velge å ha en salesnavigator-medlemskap hvor man kan filtrere og lete aktivt etter personer å kontakte. Da kan man etablere filter og kontakte flere personer enn med en vanlig profil.

Pinterest

Pinterest ikon4 % bruker Pinterest daglig, ca 1 million brukerprofiler og det mediet med størst overvekt av kvinner, hele 71 % av de norske medlemmene er kvinner, hovedsakelig mellom 18 og 39 år.

Pinterest har litt det samme bruksmønsteret som LinkedIn, få daglige brukere og større andel som bruker det ukentlig eller månedlig.

Det som skiller Pinterest ut fra andre er at her deler man inspirasjon, sider og bilder som man finner på nettet. Det egner seg veldig godt for det visuelle og inspirerende.

Hvordan fungerer digital markedsføring på Pinterest?

Her er det litt det samme som Twitter, man promoterer en «pin» som egentlig er et bilde og en lenke til din nettside.

Det kan også skape en del leads på å pinne dine egne sider, bilder og for eksempel inforgrafikk. Slik fungerer det litt som Instagram.

 

Har du inspirerende produkter og tjenester som kan skape visuelt godt innhold, så kan dette være en god plattform, spesielt om målgruppen er kvinner. 

Snapchat

Snapchat Ikon46 % bruker Snapchat daglig, noe som tar Snapchat opp til en solid andreplass i Norge. Her treffer man også litt flere av de yngre hvor den største gruppen er mellom 18 – 29 år.

Det er hele 2,7 millioner brukere i Norge. Noe som gjør dette til den nest største plattformen.

Snapchat er en video/bilde-chat hvor man kan sende små snutter eller bilder til hverandre. Snappene forsvinner etter en stund.

Svært mange bruker Snapchat daglig (70 %). Og det øker også blant eldre.

Hvordan fungerer digital markedsføring på Snapchat?

Her er det korte engasjerende videoer som er metoden. Målet er å få de til å ringe eller besøke nettsiden. Man kan også promotere lokalt. Her har man kundene på mobilen så det er kort veg til å ringe, eller ta opp kart for å finne frem til deg.  Fungerer godt til merkevarebygging.

Man møter yngre brukere, men med så stort antall brukere, så er det litt som facebook i forhold til å segmentere en målgruppe.

YouTube

YouTube Ikon28 % bruker YouTube daglig. Her kan man se innhold uten å ha profil. Det er 1,8 millioner som har profil på YouTube og ca 3,2 millioner som bruker mediet månedlig eller oftere.  For mange yngre er YouTube blitt en substitutt for tv-kanaler.

YouTube er en videotjeneste, eid av Google. Hver eneste dag ser mennesker over hele verden en milliard timer med video.  Noe som gjør YouTube til en svært viktig kanal.

Hvordan fungerer digital markedsføring på YouTube?

I begynnelsen, før visning av videoer, eller underveis i videoer kan man få vist sine sekunder med reklame. Man kan målrette seg mot tema – og det finnes «alt mulig» å velge mellom.

Her er det første sekundet avgjørende. Du MÅ fange interessen, eller så hopper folk over annonsen. Egner seg godt til merkevarebygging og nå ut med fagkunnskap.  Vær obs på at videoer kan irritere brukere også, som venter på det innholdet de egentlig ønsker. Det kan være lurt å la folk få lov til å hoppe over annonsene dine.

TIKTOK

TikTok Ikon8 % bruker TikTok daglig. Et medium som har vært mye storm rundt. Her handler det kun om korte videoer i alle mulige former og varianter. Brukergruppen er hovedsakelig unge mennesker helt ned i begynnelsen av tenåra. Hvor en stor andel i Norge er under 15 år. Dette kan skape noen utfordringer for annonsører – men man kan, som hos mange andre, velge publikum.

TikTok er mye omtalt, og det gjør at dette er en plattform som vil vokse fortsatt, og det er foreløpig få norske annonsører som har kastet seg på «trenden»

Hvordan fungerer digital markedsføring på TikTok?

Videoinnhold som retter seg mot unge – holdningskampanjer, fremfor kjøp og salg kan passe bra. Det kan være lurt å tenke igjennom, da man lett kan gå på «smeller» på nyere plattformer. Men er du nysgjerrig så kan man prøve. 

Google

Google ikonSelv om Google ikke er en sosial medie-kanal så er det verd å ta med noen ord om Google også. Annonsering i Google nettverket når blant annet ut til youtube sine søkeregister. Dermed kvalifiserer dette for å bli inkludert her.

Om du søker etter et tema i YouTube så vil du se annonser levert av Google. Det kan være en fin måte å promotere dine videoer, eller din youtube-kanal.

Hvor skal man velge å annonsere?

Som dere ser, så kan det være mange muligheter når man planlegger en digital markedsføringskampanje.  Hvilke faktorer er med på å bestemme kanaler?

  • Hvem du ønsker å nå.
  • Hva formidler du?
  • Hvor stort budsjett har du?
  • Er du villig til å eksperimentere?
  • Eller kjøre safe?
  • Skal du selge eller drive merkevarebygging?

 

Om du har et begrenset budsjett og er utrygg på om du får resultat, så kan det være lurt å se nærmere på de kjente kanalene, der resultatene er mer forutsigbare.

Om du ønsker å prøve nye kanaler så kan det være lurt å ikke ha for store forventninger, og budsjetter hvor du har råd til å eksperimentere med flere typer annonser.

Noen kanaler egner seg mer for impulssalg. Mens for eksempel LinkedIn kan egne seg for B2B. Og noen egner seg best for merkevarebygging og synlighet.

Ønsker du å prøve markedsføring i sosiale medier? 

Sammen med oss kan du diskutere dine mål og ønsker – så kan vi komme med konkrete forslag.

Våre digitale eksperter holder til i Molde – Ring gjerne 91 91 59 80

Kilder

Frode Heimen

Frode Heimen

Daglig leder, EKH Grafisk AS.
Søkemotorekspert med 20 år+ erfaring.
Tlf: 91 91 59 80
frode@ekh.no

Snakk med oss

Vil du bli mer synlig?
Start her, så tar vi en prat.

Personvernet ditt ivaretas i tråd med personvernerklæringen.