Hjemmeside header

Skal vi lage nettside til bedriften?

Vi kan å lage nettsiderDine hjemmesider er ofte førsteinntrykket nye potensielle kunder får av ditt selskap. Gode nettsider er som en dyktig selger eller markedsfører – og skal gi resultater. Det er viktig at din nettside skaper et godt førsteinntrykk – og når dine mål.

Går du med planer om å lage nettside?

Ta en kikk på vår ultimate nettsideguide

Hvilket mål har du med din nettside?

Det viktigste spørsmålet du må stille deg er – Hva er ditt mål med nettsiden? 

Ønsker du å selge? Rekruttere kunder? Vil du informere eller drive opplæring?

Dette kan være helt avgjørende for hvordan siden bygges opp og presenteres.

Nettsider er business

Forretningsforståelse er viktig når man lager nettsider.

Vi trenger selvsagt dyktige designere og programmerere.

Men en analytisk forretningsforståelse er det som skiller en fin nettside fra en god nettside.

Er du klar for et lite regnestykke: (Det er lov å hente kaffe først) 

Nettside A: Har 4000 besøkende hver måned. De selger til 1,5 % av alle besøkende og har en snitt ordreverdi på 490 kroner. Den omsetter for 29.400,- pr måned.

Nettside B: Har 4000 besøkende hver måned: De selger til 4,5 % av alle besøkende og har en snitt ordreverdi på 560 kroner. Den omsetter for: 100.800,- pr måned.

Hva er forskjellen på nettside A og B?

De kan være like fine, men den ene er mer riktig enn den andre, eller tiltrekker i større volum, de riktige menneskene. Det er forskjellen på en nettside til 20.000 eller en til en million.

Hva er det som motiverer oss mennesker til å utføre en handling?

 – Det er mye psykologi og «regler» som vi forholder oss til i hverdagen. For eksempel lesemønster, fargebruk, ordbruk og oppbygging. 

  • Hvor mye er du villig til å betale for nettside A? 
  • Hvor mye er du villig til å betale for nettside B? 

Hva om jeg sier at de tok like lang tid å lage?

La oss sjekke litt rasjonell psykologi rundt valg av nettside:

Det tok 80 timer å lage både nettside A og Nettside B.  Om du må velge? Vil du betale 88.000 for nettside A eller vil du betale 300.000 for nettside B?

Begge betaler seg selv like fort.

Svaret på dette bringer oss til neste overskrift

Prøv vår Verdikalkulator

Vi har laget en verdikalkulator slik at du kan reflektere mer rundt pris ved kjøp av nettside. Slik at du stiller de rette spørsmålene også.

Hva koster en nettside?

Dette er ikke et kostspørsmål, men et verdispørsmål. Derfor spiller vi veldig på lag med dine ambisjoner. Hva ønsker du?

 

Nettside ANettside B
Besøkende pr måned40004000
Andel som kjøper1,50 %4,50 %
Kunder pr måned60180
Snittpris pr ordre490560
Omsetning pr månedkr 29 400kr 100 800
Antall timer å lage8080
Timepriskr 1 100,00kr 3 750,00
Totalpriskr 88 000,00kr 300 000,00

Verdien av nettsiden er jo ganske avgjørende for hvilken du velger å kjøpe? – Vi kan selvsagt også øke antall besøkende ved hjelp av søkemotoroptimalisering 

Hvorfor kan du ikke kjøpe nettside B for 88.000?

  • Timepris og tidsbruk er ikke viktig. 
  • Timepris og tidsbruk kan variere om vi bruker en senior eller junior. Eller om vi involverer en mentor i prosjektet. 
  • En nettside kan fort ta 20-40 % mer tid en planlagt. Er det du eller vi som skal ta den risikoen? 
  • Om vi har en svært effektiv utvikler som jobber dobbelt så fort som normalen – skal han koste 1100 pr time eller 2200 pr time? 
  • Hva om vi har en nyansatt som bruker dobbelt så lang tid? Skal han koste 550,- pr time eller 1100 pr time? 
  • Om vi må holde oss til nøyaktig 80 timer, og vi har brukt 2 dager på å løse en komplisert sak… hvilke funksjoner skal vi kutte for å gi deg den rimelige versjonen? 
  • Når du kjøper firmabil, spør du om produksjonskostnaden? Eller vurderer du prisen på en annen måte? 

Dette er faktorer som ikke bør bety noe for ditt prosjekt. Det som bør bety noe for deg er HVA du får levert og hvilken verdi det har for din bedrift. 

Men mitt budsjett er 80.000 kroner?

Hva om budsjettet ditt er begrenset? Kanskje sjefen har sagt at du får kun bruke 80.000 til ny nettside? Kanskje er beløpet mindre? 

Dette er helt legitimt. 

  • Det er helt i orden å komme med en grense. Men vær tydelig på det.
  • Spør da: Hva får jeg for kr X. 
  • Da bør du også samtidig gi oppdragsgiver frihet til å fokusere på det som teller aller mest for deg. 
  • Lister med mange funksjoner, ønsker og høye ambisjoner fungerer ofte dårlig sammen med et begrenset budsjett. 
  • Vi vet hva du bør fokusere mest på – om budsjettet er begrenset. 

Hva koster nettsider hos oss?  – Vi har levert nettsider i alle prisklasser. 

  • Av og til en enkel «plakat på nett» 
  • Av og til inkludert i en pakke med SEO og markedsføring.  

Det beste er å snakke med oss. Bruk skjemaet, eller ring 91 91 59 80. – Det kan fort bli lønnsomt. 

Det er i utgangspunktet dine ambisjoner som setter prisnivået. 

Vil du vite mer om nettsideøkonomi? Om du vil endre noe, eller kjøre en digital kampanje, så kan du regne lønnsomheten her. Inkludert kalkulator.

Snakk med oss

Vurderer du ny nettside? Start med en uforpliktende samtale.

Personvernet ditt ivaretas i tråd med personvernerklæringen.

Ord og uttrykk

Her er noen ord og uttrykk du kan høre i møter med webdesignere.

  • Mockup – Skisse eller enkel prototype av en nettside. Stuktur og utseende, ingen funksjoner.
  • Grafisk design -Bilder, logoer, fargevalg, illustrasjoner og utseende av nettsiden.
  • CMS – Content Management System – adminside hvor du kan legge inn, redigere og tilpasse innhold og bilder.
  • WordPress, Craft, CMS Made Simple – Navn på CMS systemer.
  • Det er enkelt – Det er vanskelig…  😉

Artikler om Nettsider og webutvikling