SEOpp logo
Søk
Tomt i butikken?
Også på internett er det områder med og uten store folkemengder
Du kan nå flere, uavhengig om du har nettbutikk eller fysisk butikk.
Butikk, digital handel illustrasjon

Ofte er det smårusk...

Av og til er det banale årsaker til at din nettside er usynlig. Her er 10 grunner som er ganske vanlig. Spør om du fortsatt står fast i ingenmannsland.

10 grunner til at din nettside er usynlig

Proff eller amatør
Det er mange grunner til at man er usynlig hos Google, her er 10 av disse.

Hvorfor er nettsiden min usynlig når jeg søker etter [søkeord]?  Dette spørsmålet får vi ofte. Det kan være greit å lage en oppsummering på de vanligste årsakene. 

En av løsningene er SEO, men hva er seo? 

Her er 10 grunner til at din nettside er usynlig på nett: 

1. Nettsiden er ikke indeksert.

Google må vite at din nettside eksisterer. Om den ikke er registrert av Google, så er den selvsagt usynlig.

Slik kan du sjekke om du er registrert hos Google:

  1. Gå til Google sin søkemotor
  2. Skriv inn «site:domenenavn.no» Eksempel: site:seopp.no – Du får da resultatene servert.
  3. Om siden er indeksert så får du resultater
  4. Om siden ikke er indeksert så får du ingen treff. Se bildet nedenfor.

 

Slik indekserer du en nettside hos Google.

  1. Gå til Google Search Console 
  2. Klikk på «Start nå»-knappen
  3. Følg instruksjonene.
Bildet viser et site-søk i Google hvor man ikke får treff i søkeresultatet
Når du sjekker din side, og får dette resultatet, så finnes ikke nettsiden i dataene til Google.

2. Ingen søker etter innholdet ditt.

En vanlig feil mange har, er at søkeordet man ønsker å bli funnet på, eksisterer ikke på nettsiden. Man kan for eksempel levere malertjenester:

  • Malemester Molde har 10 søk pr måned.
  • Maler Molde har 20 søk pr måned.
  • Malertjenester Molde har 0 søk pr måned.

 

Så om nettsiden er optimalisert, for det siste, men man søker etter Maler Molde, så kan man være usynlig. Resultatet er at man ikke er på førstesiden.

 

3. Nettsiden har dårlig kvalitet.

Google elsker å levere kvalitet til oss, når vi søker. Det har ført til at Google legger mer vekt på teknisk kvalitet på din nettside.

Nettsider som mangler sikkerhetssertifikat, kan bli utelatt fra søkeresultatene. Sider som laster tregt og andre tekniske feil. Som feil bruk at paragrafer og overskrifter.

Nettsiden er ikke mobilvennlig.

Her kan du sjekke om din nettside er mobilvennlig

Her er det noen verktøy for å teste din nettside.

4. Nettsiden har for mye konkurranse.

Om du tilbyr «industridesign» så er en stor andel av de første hundre resultatene fra utdanningsinstitusjoner. 

Siden Google er glad i akademia så vil du, med dine tjenester komme langt ned – DET er mulig å gjøre noe med, men kan tidkrevende. Og om de aller fleste søker etter studieinformasjon, så kan det være lurt å endre fokus.

Fordelen her er at også alle som søker etter dine tjenester vil endre sitt søk. Trolig vil de komme med en lokal variant som for eksempel: Industridesigner Oslo.

5. Nettsiden din er ny.

En ny nettside har en tendens til å få en liten «boost» i starten, før de daler til sin fortjente plass i søkeresultatet. Dette gjøres for å sjekke om folk klikker inn på siden din eller ikke. Som ny ukjent aktør så kan det være en utfordring i seg selv.

Notat: 07.08.22 – Senere oppdateringer viser at dette ser ut til å være litt i endring. Nye sider ser ut til å ta litt mer tid nå enn for kort tid siden. 

En ny nettside har ikke det som defineres som «domeneautoritet» og vil derfor bli vektet dårligere en eldre ringrever.

Nye nettsider vil også på litt sikt, så fort Google vet at du ikke er laget for spam, begynne å klatre litt, om innholdet er godt, og nettsiden har god kvalitet.

Det kan ta flere uker og måneder før du er på din rettmessige «plass»

Nytt domene-bingo

Det å få registrere sitt drømmedomene er alltid kjekt. Av og til, så kan det være en innertier, av og til kan det gi mye frustrasjon. Fordi, mange domener er bruktvare. Denne nettsiden var en kommunal tjeneste for Arendal kommune for noen år siden.

Her kan du være heldig og få et domenenavn som er relevant og har etablert domeneautoritet, med mange gode relevante lenker tilbake til deg.

Du kan få en helt «tom» sak – som er for så vidt helt greit.

Du kan få en nettside som er tidligere straffet for spam, og har hundrevis av dårlige lenker tilbake fra lenkefarmer eller spamsider.

En ny nettside kan enten tjene på gammel historie, eller tape på gammel historie.

 

Hvordan vet du det? Her er det best at vi sjekker. Det er mange faktorer som spiller inn.  

6. Nettsiden din har blitt straffet.

Det er sjelden man opplever dette, uten å forstå det selv. Men det kan være gammel historikk som sagt. Det kan også være at nettsiden har vært hacket og ført til masse spam. Årsakene kan være mange – men Google kan velge å skjule nettsider med mistenkelig innhold eller aktivitet.

Da vil du ikke finne nettsiden din hos Google.

Løsning? I worst case scenario: Bytt domenenavn.

7. Nettsiden har tynt innhold.

En nettside som er fin og se på, men mangler overskrifter, relevant innhold eller rett og slett har for lite innhold vil ikke hevde seg i Google sitt søkeresultat.

Løsningen er åpenbar. Mer og bedre innhold.

8. Noindex – hindrer indeksering av nettsiden.

Noindex er en kode som forteller Google at de kan snu i døra. Om det er enkelt å løse avhenger av hvilken publiseringsløsning du har, eller hvordan nettsiden er programmert.

Noindex kan ofte brukes av utviklere i forkant av lansering, mens siden er under utvikling. En forglemmelse kan ofte være årsaken.

Her kan du sjekke om din side har noindex aktiv.

Og her er en guide til hvordan du fjerner noindex i WordPress

9. Innholdet er ikke tydelig relevant.

Det er en egen kunst å skrive godt innhold som rangerer hos Google. For  omfattende tekster med feil ordbruk, vil ikke føre til treff når søk utføres. Lesbarheten er også en viktig faktor.

Når noen sier til meg at de ønsker å være synlig på en frase eller nøkkelord, så er det overraskende hvor ofte den frasen mangler i teksten og innholdet. Når du googler selv, så finner du alt annet enn din nettside.

10. Nettsiden din er utkonkurrert av eksperter

Alle kan lage en nettside i dag. Det finnes mange gratistjenester. Noen av disse tar ikke høyde for SEO-faget i det hele tatt.

For å sammenligne med løping:  

Jeg kan kjøpe rimelige joggesko som gjør at jeg kan løpe. Min fart indikerer at jeg «kan å løpe» – men jeg løper ikke fra de aller fleste konkurrentene. Helt i toppen finner du verdenseliten, proffene – de som er omringet av trenere og kvalitetsprodukter. – Slik er det på nett også. 

Er du i en bransje med litt omløp og omsetning, så kan det være lønnsomt å være best. Men da også mer krevende å være best.

Hvem har best forutsetning for å være synlig i Google sine søkeresultater? 

Ta kontakt med oss, og snakk med en SEO-konsulent om du ønsker råd og veiledning. 

Bruk knappen nedenfor om du vil ha kontakt med oss. 

Eller se vår prisliste her

SEO for ledere

SEO for ledere Alt du trenger for å ta en god beslutning rundt digital markedsføring og SEO spesielt Det SEO handler om Når noen søker

Søkemotoroptimalisering

Denne guiden er for deg som ønsker å forstå mer av søkemotor­optimalisering. Om du ønsker å kjøpe SEO tjenester, så er du på feil side.

Hva er god SEO?

I en verden i konstant forandring, hvor Google står i front for endringene som berører oss, er spørsmålet: “Hva er god SEO?” noe som alltid