Proff eller amatør

10 Grunner til at din Nettside er usynlig på nett

Hvorfor er nettsiden min usynlig når jeg søker etter [søkeord]?  Dette spørsmålet får vi ofte. Det kan være greit å lage en oppsummering på de vanligste årsakene. 

Her er 10 grunner til at din nettside er usynlig på nett: 

1. Nettsiden er ikke indeksert.

Google må vite at din nettside eksisterer. Om den ikke er registrert hos Google, så er den selvsagt usynlig.

Slik kan du sjekke om du er registrert hos Google:

  1. Gå til Google sin søkemotor
  2. Skriv inn «site:domenenavn.no» Eksempel: site:seopp.no – Du får da resultatene servert.
  3. Om siden er indeksert så får du resultater
  4. Om siden ikke er indeksert så får du ingen treff. Se bildet nedenfor.

Slik indekserer du en nettside hos Google.

  1. Gå til Google Search Console 
  2. Klikk på «Start nå»-knappen
  3. Følg instruksjonene.
Bildet viser et site-søk i Google hvor man ikke får treff i søkeresultatet
Når du sjekker din side, og får dette resultatet, så finnes ikke nettsiden i dataene til Google.

2. Ingen søker etter innholdet ditt.

En vanlig feil mange har, er at søkeordet man ønsker å bli funnet på, eksisterer ikke på nettsiden. Man kan for eksempel levere malertjenester:

  • Malemester Molde har 10 søk pr måned.
  • Maler Molde har 20 søk pr måned.
  • Malertjenester Molde har 0 søk pr måned.

 

Så om nettsiden er optimalisert, for det siste, men man søker etter Maler Molde, så kan man være usynlig. Resultatet er at man ikke er på førstesiden.

 

3. Nettsiden har dårlig kvalitet.

Google elsker å levere kvalitet til oss, når vi søker. Det har ført til at Google legger mer vekt på teknisk kvalitet på din nettside.

Nettsider som mangler sikkerhetssertifikat, kan bli utelatt fra søkeresultatene. Sider som laster tregt og andre tekniske feil. Som feil bruk at paragrafer og overskrifter.

Nettsiden er ikke mobilvennlig.

Her kan du sjekke om din nettside er mobilvennlig

4. Nettsiden har for mye konkurranse.

Om du tilbyr «industridesign» så er en stor andel av de første hundre resultatene fra utdanningsinstitusjoner. 

Siden Google er glad i akademia så vil du, med dine tjenester komme langt ned – DET er mulig å gjøre noe med, men kan tidkrevende. Og om de aller fleste søker etter studieinformasjon, så kan det være lurt å endre fokus.

Fordelen her er at også alle som søker etter dine tjenester vil endre sitt søk. Trolig vil de komme med en lokal variant som for eksempel: Industridesigner Oslo.

5. Nettsiden din er ny.

En ny nettside har en tendens til å få en liten «boost» i starten, før de daler til sin fortjente plass i søkeresultatet. Dette gjøres for å sjekke om folk klikker inn på siden din eller ikke. Som ny ukjent aktør så kan det være en utfordring i seg selv.

En ny nettside har ikke det som defineres som «domeneautoritet» og vil derfor bli vektet dårligere en eldre ringrever.

Nye nettsider vil også på litt sikt, så fort Google vet at du ikke er laget for spam, begynne å klatre litt, om innholdet er godt, og nettsiden har god kvalitet.

Det kan ta flere uker før du er på din rettmessige «plass»

Nytt domene-bingo

Det å få registrere sitt drømmedomene er alltid kjekt. Av og til, så kan det være en innertier, av og til kan det gi mye frustrasjon. Fordi, mange domener er bruktvare. Denne nettsiden var en kommunal tjeneste for Arendal kommune for noen år siden.

Her kan du være heldig og få et domenenavn som er relevant og har etablert domeneautoritet, med mange gode relevante lenker tilbake til deg.

Du kan få en helt «tom» sak – som er for så vidt helt greit.

Du kan få en nettside som er tidligere straffet for spam, og har hundrevis av dårlige lenker tilbake fra lenkefarmer eller spamsider.

En ny nettside kan enten tjene på gammel historie, eller tape på gammel historie.

 

Hvordan vet du det? Her er det best at vi sjekker. Det er mange faktorer som spiller inn.  

6. Nettsiden din har blitt straffet.

Det er sjelden man opplever dette, uten å forstå det selv. Men det kan være gammel historikk som sagt. Det kan også være at nettsiden har vært hacket og ført til masse spam. Årsakene kan være mange – men Google kan velge å skjule nettsider med mistenkelig innhold eller aktivitet.

Da vil du ikke finne nettsiden din hos Google.

Løsning? I worst case scenario: Bytt domenenavn.

7. Nettsiden har tynt innhold.

En nettside som er fin og se på, men mangler overskrifter, relevant innhold eller rett og slett har for lite innhold vil ikke hevde seg i Google sitt søkeresultat.

Løsningen er åpenbar. Mer og bedre innhold.

8. Noindex – hindrer indeksering av nettsiden.

Noindex er en kode som forteller Google at de kan snu i døra. Om det er enkelt å løse avhenger av hvilken publiseringsløsning du har, eller hvordan nettsiden er programmert.

Noindex kan ofte brukes av utviklere i forkant av lansering, mens siden er under utvikling. En forglemmelse kan ofte være årsaken.

Her kan du sjekke om din side har noindex aktiv.

Og her er en guide til hvordan du fjerner noindex i WordPress

9. Innholdet er ikke tydelig relevant.

Det er en egen kunst å skrive godt innhold som rangerer hos Google. For  omfattende tekster med feil ordbruk, vil ikke føre til treff når søk utføres. Lesbarheten er også en viktig faktor.

Når noen sier til meg at de ønsker å være synlig på en frase eller nøkkelord, så er det overraskende hvor ofte den frasen mangler i teksten og innholdet. Når du googler selv, så finner du alt annet enn din nettside.

10. Nettsiden din er utkonkurrert av eksperter

Alle kan lage en nettside i dag. Det finnes mange gratistjenester. Noen av disse tar ikke høyde for SEO-faget i det hele tatt.

Det er ikke lett å se det igjennom en tekst, men jeg er overvektig. 

Jeg kan kjøpe rimelige joggesko som gjør at jeg kan løpe. Min fart indikerer at jeg «kan å løpe» – men jeg løper ikke fra de aller fleste konkurrentene. Helt i toppen finner du verdenseliten, proffene – de som er omringet av trenere og kvalitetsprodukter.

Er du i en bransje med litt omløp og omsetning, så kan det være lønnsomt å være best. Men da også dyrt å være best.

Sammenlign disse to egenskapene: Hvem har best forutsetning for å være synlig i Google sine søkeresultater? 

Tjeneste/AktørProfesjonelleEgenutviklet
Planlegging av sidestrukturSEO-ekspertDu
Programmering av kildekodeWebutviklerDu
Grafisk designGrafisk designerDu
FotografierFotografDu/Stockfoto
InnholdJournalist/tekstforfatterDu
SalgsargumentasjonSelger/KonsulentDu
Aktivitet i sosiale medierDigital rådgiverDu
MarkedskampanjeGoogle ekspert/ReklamebyråDu
KonkurrentanalyseSEO-ekspertDu
LenkestrategiSEO-ekspertDu
VideoinnholdStudioprodusertHjemmeprodusert

Ta kontakt med oss, og snakk med en SEO-ekspert om du ønsker råd og veiledning. 

Frode Heimen

Frode Heimen

Daglig leder, EKH Grafisk AS.
Søkemotorekspert med 20 år+ erfaring.
Tlf: 91 91 59 80
frode@ekh.no

Lik og del, da blir vi

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Snakk med oss

Vil du bli mer synlig?
Start her, så tar vi en prat.

Personvernet ditt ivaretas i tråd med personvernerklæringen.