kalkulator nettokonomi

Nettøkonomi for ikke-webguruer

[Med kalkulator] – Mange vurderer kvaliteten ut fra en nettside basert på utseendet. Designutkastet er ofte det første man vurderer.

I dag skal vi se mer bak mekanismene og bli kjent med personligheten til nettsidene. Du kan også leke med en kalkulator for å forstå bedre.

Du kan scrolle ned til kalkulatoren om du vil hoppe over forklaringene.
 

Hva påvirker resultatet på din nettside?

Her refererer jeg numerisk til punktene som kommer i kalkulatoren.

1.      Antall besøkende

Antall besøkende kan endres ved hjelp av digital markedsføring, tradisjonell markedsføring, aktiviteter i sosiale medier og ved å få flere til å finne deg i søk med søkemotoroptimalisering.

I kalkulatoren har jeg beregnet at alle nye besøkende kommer fra googleannonser – for enkelthetens skyld.

Pris pr klikk er satt til 5 kroner. Det er et estimert snitt – prisen kan være høyere for enkelte og lavere for andre. Det hele avhenger av konkurransen.

Du kan justere antall nye besøkende i %-vis økning på punkt 5 i kalkulatoren.

2.      Hvor stor prosent kjøper noe?

Om du vet svaret, så setter du den verdien her. Har du over 7 % så er du trolig kvalifisert til å hjelpe andre. Om du ikke vet svaret på denne, så er det trolig lavere enn 2 %.

Hvordan påvirkes dette tallet?

Andelen som kjøper noe kalles for konverteringsprosent. Det trenger ikke være salg, men også registreringer. Det er primært 3 måter dette tallet forbedres.

  • Gjennom å nå et riktigere publikum. Slik at det du tilbyr er mer relevant.
  • Gjennom å forbedre nettsiden – slik at den er mer brukervennlig og optimalisert for kjøp.
  • Skru prisen så lavt at man ikke kan motstå tilbudet. (Ikke anbefalt)

Krever enten bedre kampanjer (tiltrekke riktig kunde) og/eller forbedre nettsiden til å bli mer selgende.

Tips: Lar du alt være uendret, bortsett fra punkt 6 i kallkulatoren – Økt kjøpsprosent – så kan du se, på siste linje, hvor mye du kan bruke på å forbedre nettsiden til å nå det målet.

3.      Gjennomsnittlig ordreverdi

Ja nettsiden din kan bli en flinkere selger. Om du ser på store nettbutikker i dag, så har de alltid visning av oppsalgsprodukter, tilbehør og «andre kjøpte også…»

– Dette er med på å øke gjennomsnittlig ordreverdi.

Andre måter er endring av forretningsmodell, slik at man kan lykkes med å få mer betalt for tjenesten. Det kan være mer krevende.

Eller at kampanjene retter seg mot kunder, som er villige til å kjøpe dyrere produkter.

I punkt 7 på kalkulatoren kan du øke ordreverdien i %.

4.      Fortjeneste i %

Her setter du inn din fortjeneste. Også denne kan endres, med å fokusere mer på produkter med høyere fortjenester, eller tilbehørsprodukter som øker fortjenesten.  

Jeg har ikke tatt med justering av fortjeneste i kalkulatoren. Så her setter du dagens fortjeneste – så tar vi utgangspunkt i at den er lik.

5.      Bedring i % – antall besøkende

Her skal du justere for økt antall besøkende prosentvis.

Det er mange måter å forbedre inntjening på som ikke inkluderer flere besøk.

Tips: Om du ikke endrer antall besøkende, men øker andel som kjøper noe (punkt 6) så ser du på siste linje den verdien du kan tillate deg å bruke for å forbedre dagens nettside til økt konvertering.

Siste linje i kalkulatoren beregner om det er lønnsomt å hente flere kunder. Ny fortjeneste minus Gammel fortjeneste, minus annonsekostnader.

Så om annonsekostnadene er 0, så tilsier dette feltet verdien av endringen i % besøkende over 1 år.

6.      Endre kjøpsprosent

Her har jeg satt en maks grense på 8 % – man kan få mer i helt spesielle bransjer.

Ligger du i nedre del i dag (opptil 2 %) så er det ikke urealistisk at man kan doble konverteringsraten. Er du over 2 til 2,5 % i dag, så kan du øke med 1 til 2 %-poeng.

Over det så kan det blir en større jobb/mer krevende.

Kalkulasjoner

Resten av feltene er kalkulasjoner. Enkelte kan komme ut i minus. Det er ikke unaturlig.

For eksempel om du har lav snitt ordre og lav fortjeneste, kan digital markedsføring komme i minus isolert sett.  Det betyr ikke at kampanjen er ulønnsom – antall visninger er merkevarebygging og har en egenverdi.

Det kan være andre tiltak som da er mer lønnsomme, som å forbedre nettsiden for eksempel.

Men la oss hoppe til kalkulatoren nå.

Superkalkulatoren

Oppsummering

Målet med denne kalkulatoren er å vise deg sammenhengen mellom det å bli funnet, med hvor mange som kjøper.

Hva har det å si for din økonomi?

Hvor mye kan du investere for å nå målet?

Utseende på nettsiden er ikke alltid det viktigste.  Craiglist som er i lenken foran her, omsetter for 1 milliard dollar i året.

Du må tenke på hvordan webutvikleren eller byrået, har tenkt å forbedre disse tallene.

Kalkulatoren gir deg en følesle av hvor mye du bør investere, for å lykkes også.

Fortjenesten i siste linje er verdiøkningen på ett år. Om du vil bruke 3 måneder på å finansiere det, eller 3 år er opp til deg. Men da vet du hvilke tall du kan ha i ditt budsjett.

Hva er verdien av nettsiden?

Denne kalkulatoren er ment for å vise hva du får igjen med å:

  • Øke antall besøkende
  • Øke konverteringsprosenten
  • Øke ordreverdien
  • Bruke webutviklere med økonomisk fokus og driv.
 
Det spesielle med den kalkulatoren er at den viser «verdien» – ikke hva nettsiden bør koste.
 
Håper dette er en nyttig øvelse for deg.

Lik og del, da blir vi

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Snakk med oss

Vil du bli mer synlig?
Start her, så tar vi en prat.

Personvernet ditt ivaretas i tråd med personvernerklæringen.