Profesjonell hjemmeside i 2021 – Hvorfor er noe billig og noe dyrt?

Ønsker du en profesjonell hjemmeside? Du kan få rimelige og dyre nettsider. Her skal jeg forklare prosessen, slik at du forstår hva du får og ikke får basert på pris. Målet er å gi deg flere knagger til å vurdere tilbudene du har mottatt, eller vil få i fremtiden.

30 sekunders oppsummering

Mange lurer på hva som skiller dyre og rimelige nettsider. Lav pris trenger ikke bety at noe ikke er profesjonelt. Målet med denne artikkelen er å forklare litt forskjellene, slik at du kan klare å skille et godt og et dårlig tilbud, uavhengig av prisen.

Jeg forklarer også litt prosessen profesjonelle byråer har og går litt inn på hvordan du kan få en rimeligere nettside med å være bedre forberedt til du står i prosessen selv.

Har dere spørsmål om prising av nettsider og tilbud, så må du gjerne kontakte meg. Du finner skjema og kontaktinfo nederst på nettsiden.  

Innhold

Formøtet

Her samles en eller flere personer sammen med kunden. Målet er å avdekke ønsker og behov. Få forståelse for produktene og markedet. Hensikten er å bli kjent med kunden og få kartlagt ønsker. Det er ofte svært krevende å si noe spesifikt om pris, før et slikt møte har vært gjennomført.

Her kan du gjerne fortelle litt om kjøpsprosessen, ambisjonene og gå inn på konkurrentene. Det er også lurt å si noe om forventet budsjett.

Du kan møte både designere, utviklere, prosjektledere og markedsførere i dette møtet. Møtet strekker seg over 1 til 2 dager etter behov, inkludert revisjon og presentasjon av ideer.

Resultatet fra formøtet er gjerne ideskisser og forslag til en prosjektplan. Ideskissen er gjerne strektegninger som overrekkes til designeren etter din godkjennelse. Samt at man gjerne har gjort en analyse av markedet, for å finne ut hvordan man bør angripe det best mulig.

Skisse av hjemmeside tegnet på whiteboard
Den første ideskissen til et CRM-system tegnet på whiteboard. Her er det enkelt å visualisere og gjøre endringer.

Pris for et forprosjekt: 18.000 – 75.000

Et forprosjekt kan kjøres uavhengig av leverandør – og du bør gå ut å spørre etter pris på forprosjekt til nettside, før du spør etter pris til nettsiden. På den måten kan du ha forprosjektet som grunnlag for å hente inn pris. Dette legger et godt grunnlag for en profesjonell hjemmeside og et godt resultat.

UX og Design

Adobe XD skjermbilde eksempel prototype hjemmeside
Adobe XD er et verktøy for å lage digital prototype.

Det neste som lages er designet. Utseende på nettsiden. Da vil du kunne få en klikkbar prototype som viser hvordan nettsiden kommer til å se ut. Nettsiden er ikke programmert, og er en detaljert skisse som er laget i programmer som for eksempel Adobe XD.

UX står for «User experience» – Brukeropplevelse og består i vurderinger av hva en bruker skal gjøre, og hvordan man skal få brukeren dit du ønsker.

Fordelen her er at man kan teste designet, se hvordan brukere responderer og oppfører seg. En brukertest vil raskt avdekke om potensielle kunder kommer til å finne fram og utføre ønsket handling.

Sidestrukturen planlegges, og man får også et sidekart. Dette for å avgjøre hvor mange forskjellige oppsett en nettside trenger.  Det er ikke antall sider som avgjør prisen, men antall sidemaler, da de må kodes hver for seg.

Når sidestrukturen er godkjent kan du eller en innholdsprodusent begynne å planlegge innholdet.

Resultatet av denne fasen er en designskisse, sidekart og ofte forslag til innhold.

Det er her grensen for å ombestemme seg bør gå. Endringer fram til dette punktet er relativt enkle og raske.  Når du har godkjent designet kan programmeringen begynne.

Programmering av en profesjonell hjemmeside

Nøkkelordene her er CMS og skreddersøm. CMS står for Content Management System. Dette er nettsidens bakrom, hvor du kan legge inn og redigere innhold.

Det er mange forskjellige CMS-systemer på markedet. Det mest vanlige er WordPress. Noen har muligheter for ferdige maler og andre krever skreddersøm.  Ofte når du vil ha en profesjonell hjemmeside, så er det skreddersøm som er mest vanlig.

Det er ikke unormalt å bruke maler som utgangspunkt eller sidebyggere som for eksempel Elementor. En sidebygger krever lite programmering og er egentlig «dra og slipp» plassering av ferdige komponenter.

Forskjellen mellom håndkode og en sidebygger, er at sidebyggeren ofte skaper mye unødvendig kode som mulig kan gå ut over hastigheten på nettsiden – uten at jeg skal gå i det tekniske av dette her.

Tiden det tar å programmere er ofte omtrent lik tiden det tar å lage designet. Det er en fin tommelfingerregel. Komplekse funksjoner og integrasjoner kan derimot dra opp tiden betydelig.

Her er mitt råd for raskere lansering.

  • Velg ut hva som er ting du må ha på plass FØR lansering av nettsiden.
  • Velg ut hva som kan gjøres ETTER lansering av nettsiden.

 

Når bakrommet er satt opp, så kan du allerede begynne på innholdet.

Sidebygger vs Skreddersøm

sidebygger elementor

Bildet over er sidebyggeren til Elementor. Denne siden er bygget med denne. I stedet for å skrive koden for å vise en knapp, så drar man element, dit man ønsker å plassere dem.

Profesjonell hjemmeside kildekode eksempel

Skreddersøm betyr ofte håndskrevet kode. Det gir bedre kontroll på utførelsen. Det er da en webutvikler som skriver koden. I stedet for å dra inn en knapp, må man skrive teksten.

Om budsjettet er lavt, så er en sidebygger ganske tidsbesparende. Den trenger ikke ha noen begrensninger i forhold til utseende/innhold. Det kan likevel være litt mer tricky å få sidebyggeren til å fungere akkurat slik du ønsker. Noe som av og til resulterer i at man bør ta en liten tradeoff.

Produksjon av innhold

Det første man gjør er å sette opp bakrommet, slik at man kan begynne å legge inn innhold parallelt med programmeringen.

Her er det viktig å være klar over «plass til rådighet». Om designeren har satt av plass til 50 ord, så hold den endelige teksten til 50 ord, slik at ikke avsatt plass forskyves, eller teksten kuttes ulogisk.

Det kan være lurt å involvere en innholdsprodusent eller en som behersker søkemotoroptimalisering. Da valg av ord og oppsett av tekster ikke er tilfeldig hos de beste.

Et godt eksempel er siden du leser nå. Den heter Profesjonell hjemmeside, og ikke profesjonelle websider eller nettsider. Årsaken er at flere søker på «profesjonell hjemmeside» – og artikkelen er målrettet basert på søkevolumanalyser.

Slik skriver du gode artikler som rangerer i Google.

Sikkerhet

Når du kjøper rimelige sider så er ofte dette punktet hoppet glatt over. Du må tenke over backuprutiner og løsninger for å sikre nettsiden.

Sikkerhetsløsninger koster fra under hundrelappen til 5-600 kroner pr måned for gode nok løsninger. Dette punktet er det første hjørnet som kuttes av de som leverer rimelige nettsider, eller hvor kunder som ikke ønsker å bruke penger på en nettside.

Her er det omtrent som om du hadde hatt en husbygger, som hadde latt være å sette i ytterdørene. Eneste forskjellen er at du ikke vet noe om det.  

I dag er det også viktig å etterleve personopplysningsloven og GDPR. I et eksempel på rimelig nettside har vi sett nettbutikker levert for 20.000 – som til og med både ser fine ut og som fungerer. Men som totalt mangler personvern. I et tilfelle kunne butikken risikere 600.000 kroner i bot. Da ville den rimeligste fort blitt den dyreste.

Tiden etter at ny hjemmeside er lansert

Hvordan skal du markedsføre, hvor stort er budsjettet? Har du planer om innhold, hvor ofte og om hvilke tema? Trenger du å oppdatere produkter og tjenester ofte?

Hva med synlighet i sosiale medier og søkeresultater? Om du har ambisjoner og mål, så bør du budsjettere med en løpende månedlig kostnad.

Er det noe du kan gjøre selv? Må du ansette? Eller sette bort til andre? Dette er det viktigste punktet, og det mest oversette punktet for at du skal lykkes på nett.

 

Hva koster en profesjonell hjemmeside?

Svært mange forventer at en nettside skal koste omtrent det samme som prisen på et formøte. Gjerne ikke villig til å bruke mer enn 20.000 til 40.000 kroner.

En helsides annonse i Sunnmørsposten, side 7 koster ifølge Amedia sin priskalkulator 74 875,- og du når omtrent 50.000 lesere 1 dag.

Til sammenligning så kan en normal proff nettside ha 200-300.000 visninger på ett år. Ganger du opp det med en levetid på 4-5 år. Så tilsvarer det en annonseverdi i Sunnmørsposten på 1,8 MNOK.

Forventingene til hva en nettside koster er ofte satt av nybegynnere, amatører og de som kan bruke en sidebygger uten å kunne koding.

En god nettside koster sjelden under 140.000, – (Med noen forbehold) og det finnes de som har 2-3 journalister ansatt kun for å produsere innhold, da skjønner du at prisene kan variere voldsomt.

Det viktigste du bør kalkulere er likevel månedskostnadene for å nå dine mål. Det kan være at du trenger fagkompetanse og kanskje gå til ansettelse av den kompetansen. For å virkelig generere trafikk, bør du også vurdere søkemotoroptimalisering.

Det er mange som overlater drift av nettsiden til noen som har «interesse» – uten å ha stor kompetanse på området. Det kan være skummelt og direkte skadelig for både omdømme og omsetning. Årsaken er noe så enkelt som bildebruk eller ordvalg i tekster.

Slik får du billige nettsider

Denne artikkelen har ikke som mål å selge opp til dyrere løsninger. Den har som mål å forklare hvorfor det ene tilbudet du fikk var på 200.000 kroner, mens det andre var på 25.000 kroner.

Her er tipsene som gjør at du får en profesjonell hjemmeside rimeligere.

  • Vær forberedt, skriv litt om ambisjoner, hvilket innhold du ønsker. Tenk gjerne ut hvilken informasjon du ønsker å få ut til de besøkende – og hva du helst ønsker at kundene skal gjøre på din nettside.

  • Velg ut noen nettsider du liker, og skriv litt om konkurrentene dine.

  • Lag en presentasjon om din bedrift. Svært mange møter uforberedt og har kun en fornemmelse om at de trenger «noe»

  • Skriv gjerne ned skisser på tekstene.

  • Om du kan tegne opp en nettside på en A4-side så har du gjort mye allerede.

  • Ikke lås deg for mye til ideen, og la designere kunne komme med forslag til forbedringer.

  • Ikke alle har råd til en dyrere nettside. Hvor lang kan du strekke deg? Og hva kan du få for det? «Hva er det beste du kan lage for 45.000» – det er helt legitimt. Jeg har også fått i oppdrag å «lage det beste du kan på 10 timer» – Det er da viktig å forstå at du forsaker noe.

  • Vi kan bruke maler eller sidebyggere, det går raskere og man kan ofte hoppe litt over designprosessen. Maler gjør at din side kan ligne på noen andres side. En sidebygger har ofte ulemper i at det påvirker hastigheten på nettsiden. Raske nettsider er viktig – men alt er åpent til forhandling så lenge du kjenner konsekvensene.

  • En webutvikler som bruker en sidebygger, vet hvordan man kan unngå for mye ekstra «kode» – Denne nettsiden er også bygget i en sidebygger. Det er fordi denne siden handler mer om innholdet og fordi denne siden er et fritidsprosjekt – og da vil jeg heller bruke tiden på å skrive, fremfor å programmere og designe.

  • En sidebygger kan i mange tilfeller hoppe over designløpet – selv om jeg ikke anbefaler det – det er mulig å sette seg ned sammen med en designer og bygge direkte i en sidebygger.

  • Det er ikke noe galt i å bruke ferske programmere – vi har alle måtte starte et sted. Men hent inn proff støtte på sikkerhet – mange nybegynnere er ukjente med sårbarhetene og konsekvensene av dette. Betal gjerne nybegynneren godt – du sparer mye på det, og vi trenger rekruttering til bransjen.

  • Vær ærlig med dine budsjettbegrensninger – det gjør at man kan velge den riktige vegen til målet tidlig.

Ønsker du å selge på nett? Da bør du virkelig vurdere konkurrentene. Kanskje har de dype lommer, og du kan starte i det små? Men da må ambisjonene være å få kunder på andre måter, enn å slå de ut med fantastiske nettsider.

Når både budsjettet for nettsiden og markedsbudsjettet er betydelig lavere enn konkurrentene så vil du få utfordringer og må senke forventninger en periode fremover.

Oppsummering

Jeg kan skrive betydelig mer om dette temaet. Og du må gjerne spørre meg om du har en konkret sak, eller om du er bekymret for pris eller muligheter.

Målet var å gi en forklaring på hvorfor noen pristilbud er dyre, og andre er rimelige. Er prisen under 100.000 for en større nettside, så er det mulig du møter en sidebygger eller at det kuttes hjørner som kan være viktige. Det er større grunn til å være skeptisk når noe er rimelig enn, når noe er dyrt.

Den store forskjellen er at profesjonelle ønsker å gå mer ned i dybden for å forstå oppdraget bedre. De har gjerne kalkulert inn tid til å tenke ut gode ideer og sluttresultatet blir ofte bedre.

Du kan selv regne ut gevinsten med å doble antall salg pr 1000 besøk, og deretter kan du kalkulere ut at du også trolig får 2-300 % flere besøk når noen forstår hele prosessen for å lykkes.

Videre lesing:

Lik og del, da blir vi glade lykkelige motiverte engasjerte

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Snakk med oss

Vil du bli mer synlig?
Start her, så tar vi en prat.

Personvernet ditt ivaretas i tråd med personvernerklæringen.