Test din nettside med disse verktøyene
Her skal du få noen viktige verktøy som du kan bruke for å teste din nettside. Løpende testing og forbedring av din nettside kan være en viktig øvelse – i og med at gode nettsider rangerer bedre hos Google. Her skal du få lenker til noen nyttige verktøy og forklaring på hver enkelt punkt.
Kort om testing av nettsider
Det er ikke alltid slik at man skal etterstrebe det perfekte. Godt nok, kan fungere helt fint i mange tilfeller. Det viktigste man kan få ut av testene er om det er feil, som man kan påvirke enkelt og rask for å få bedre resultat. Her er det lurt å prioritere.
Dette kan webutviklerne fint klare å prioritere. Om du er på et budsjett så kan det være greit å ikke be om at «alt skal fikses» – det kan fort bli dyrt. Denne nettsiden er heller ikke 100%. – 100% betyr at man trolig må ofre nyttige funksjoner.
Raskt og Nyttig
Små fikser som å komprimere et bilde fra 4 MB til 300kb – øker innlastingstiden på nettsiden. Fikser av denne typen må løses alltid
Raskt og Unyttig
Typiske småfeil som ikke påvirker nettsiden spesielt mye, men er enkle å fikse. Dette kan overlates til «finpussen»
Tidkrevende og Nyttig
Siden potensielt over 50% av brukerne dine er på mobil, så kan det være lurt å bruke tid på å gjøre nettsiden mobilvennlig.
Tidkrevende og Unyttig
Å gå fra en score på 97% til 100% kan ta lang tid, og det trenger ikke være enkle løsninger. Det er ikke verd det.
De viktigste testfaktorene
- Mobilvennlige nettsider
- Fart er viktig - Maks 3 sekunder innlastingstid.
- Søkemotoroptimalisert
- Skaper nettsiden kunder?
En god nettside fører til at mellom 2-6% av de besøkende utfører en ønsket handling – registrere seg, eller kjøpe. Det er en av de viktigste parameterne som bør være på plass FØR du begynner med digital markedsføring.
En nettside som ikke skaper kunder i seg selv, får ikke flere ved å annonsere.
Mobilvennlig nettside

Vi starter med det viktigste. Enten er nettsiden sin mobilvennlig, eller så er den ikke det. Stryker du på denne MÅ du ta grep. Her mister du potensielt over 50% av dine besøkende.
Hvordan teste:
Å gjennomføre testen er enkelt. Test nettsiden din for mobilvennlighet hos Google. – Ta kontakt med oss om du feiler på denne.
Test hastigheten på din nettside
Raske nettsider er viktig. 1-2 sekunder er bra. 2-4 er ok, etter dette begynner dere å miste besøkende før de har fått lastet inn nettsiden.

Felles for hastighetstestene, er at de gir en liste med forbedringsforslag. Det viktigste å følge med på er hastigheten. Om den er mer enn 3 sekunder – så bør du vurdere å forbedre nettsiden din.
Online testing av SEO
Har du en søkemotoroptimalisert nettside? Du kan teste diverse faktorer selv.
- Neil Patel SEO Analyzer
Denne nettsiden gir deg et fint overblikk og viser en liste over forbedringer. Noe kan du kanskje klare å gjøre selv? - MOZ Free Domain SEO Metrics
Denne siden har tatt opp en tråd som Goolge har «skjult» – Page Rank. Google fjernet denne måleenheten for en del år siden, men MOZ Domain Authority forsøker å gi en pekepinn på din nettsides «tyngde» – En ny nettside vil ha lav score. En etablert nettside har, om den har suksess, en høy score. Nettsider med høy score har noe lettere for å rangere bedre i søkeresultater. - Keyword Rank Checker
Her kan du sjekke ord og fraser som du ønsker å bli funnet på, og se hvor i søkeresultatet de befinner seg. Er du lenger ned enn 10, så er du på side 2 og i teorien nesten usynlig.
Personlig og manuell testing?
Automatiske tester gir en pekepinn – men med en personlig vurdering kan vi også si noe om konkurransen, om du bør bruke andre søkeord og fortelle deg litt mer om dine muligheter. På vår fremside, så finner du et skjema for å bestille en gratis manuell sjekk av din side – prøv den gjerne