SEOpp Logo
Lær hva som må til
Når du skal ha ny nettside for bedriften.
Dette er en litt langlesing om å investere i ny nettside. Slik at du kan ta bedre beslutninger
Teknisk SEO illustrasjon hero

Din aller beste selger

En nettside bør ha som ambisjon å være din beste selger. Da må du ikke lønne den som en innleid sommervikar uten kvalifikasjoner.
Vi kan estimere hva du kan forvente av trafikk, salg og omsetning.
En god nettside kan selge mer enn din flinkeste selger.
Spør oss gjerne, slik at ambisjonene og investeringene står omtrent på samme sted.

Ny nettside for bedrifter

Skisse av nettside

En kort intro nettside­økonomi

Drømmer du om en ny nettside? Å lage en ny nettside kan sammenlignes med å bygge et hus. Du trenger en god plan, et godt fundament. Og resultatet blir alltid bedre når det bygges av fagfolk. 

I dag er kvalitet i alle ledd svært lønnsomt og tvingende nødvendig om du skal ha en nettside som selger. 

Eller vil du bare pusse opp og forbedre en nettside?

Antall besøkende – Du kan få besøkende til din nettside fra flere kilder. Noe må du betale for, noe krever innsats og noe er gratis. De kommer via annonser, via søk, via sosiale medier og via kjennskap. 

Konvertering – og konverteringsfrekvens er viktig å kjenne til. Av alle besøkende, hvor mange blir kunde eller utfører ønsket aktivitet? Når en besøkende utfører en ønsket handling, så kaller vi det for en konvertering. 

Konverteringsraten – er prosenten av antall besøkende som utfører en konvertering. En gjennomsnittlig konvertering ligger på 2-4 % av alle besøkende. Dette varierer stort ut fra bransje, og kilden til besøkene. 

Ordreverdien kan påvirkes. – Det er viktig å følge med på ordreverdi – da grep i nettbutikken kan sikre at ordreverdien stiger.  

Alle leddene kan påvirkes på forskjellige måter. Den største feilen mange gjør, er å annonsere for å få flere besøkende til en nettside som ikke konverterer. 

Se for deg at du bruker 100.000 kroner på annonsering for å få 20.000 til å besøke din nettside. Så selger du til 0,004 % – det skjer ofte. Kontra om du selger til 4-6 % – Løsningen da er ikke et større annonsebudsjett, men en bedre nettside. 

Hva er lønnsomt for deg?

Det er jo først og fremst avhengig av hvor problemet ligger. Om nettsiden din er usynlig, trenger du SEO og annonsering. Men det hjelper lite om de besøkende ikke utfører ønsket handling – i så fall trenger du en ny vri på nettsiden. 

Det er ikke lønnsomt å jobbe med økt synlighet om nettsiden ikke fungerer optimalt. Derfor må man som med hus, ha et godt fundament i bunn.  

Hvordan velge riktig webløsning og leverandør?

Mange dører på en vegg

Har du nødvendig innkjøpskompetanse til å velge riktig leverandør av nettside? Eller ta en kvalifisert beslutning om valg av teknologi?

Å velge feil CMS løsning kan være katastrofalt for sluttresultatet. (CMS er publiseringsverktøyet) 

 

Hva koster en nettside?

Ja du har helt rett, om du tenkte at dette høres litt retorisk ut. 

Hva gjør du når du står der med to tilbud, det ene koster 25.000 og det andre koster 180.000?

Hva med de som betaler over en million for en nettside? 

Riktig pris for en nettside er umulig å si uten å snakke mye om mål, ønsker og behov. 

Her er noen ting verd å tenke på: 

  • Nettsiden må driftes, sikres og vedikeholdes. 
  • Innhold bør oppdateres og gjerne produseres jevnlig. 
  • Om konkurrentene dine er i formel 1 sirkuset, vinner du ikke med olabil. 
  • Om du selger på, må du ha tid og kapasitet til å vedlikeholde varetekster, håndtere ordre og promotere noe selv. 
  • Skal du gjøre noe selv eller sette ut? 
  • Skal noe integreres eller automatiseres? 
  • Har du et realistisk markedsbudsjett?

Hvordan velge riktig leverandør av nettsider?

Jeg forstår at dette er veldig vanskelig. Men jeg skal forsøke å ta noen generelle betraktninger som kan få deg i riktig retning. (Det er generalisering, det finnes unntak.)

  • Bruk meg. Det var det.  (Neida – men spør gjerne)
  • En grafisk designer er ikke nødvendigvis en webdesigner. Og en designer er ofte ikke teknisk. Mange bruker eller velger feil plattform – som kan skape problemer. Bruker du en frilanser, som er designer – spør mer om det tekniske. 
  • En webutvikler er ofte ikke en designer ( slik som meg) – Jeg er avhengig av samarbeid med designere for at resultatet skal bli optimalt. 
  • Svært ofte er en grafisk og en teknisk kompetanse to forskjellige personer. 
  • Er det en «lever og ferdig med jobben»-leverandør? Eller er det en langsiktig samarbeidspartner? Har du lite webkompetanse eller dårlig med tid, bør du ha et samarbeid over tid. 
  • Er den valgte plattformen vanlig? Det vil si, finnes det utviklingskompetanse på dette om leverandøren byttes ut? 
  • Har leverandøren adressert sikkerheten? En god leverandør er opptatt av sikkerhet, selv om du ikke er det. 
  • Har leverandøren snakket om markedsmål og markedsføring? Markedsføringen starter allerede med utformingen av nettsiden. 

Hent gjerne inn innkjøpskompetanse. Spør gjerne meg om råd og hjelp til å vurdere to eller flere tilbud. 

Det er ofte lurt å være åpen og transparent rundt dine budsjetter for prosjektet. 

Vær også obs på at for å lykkes i dag, trenger du et team av forskjellige kompetanser. Den som kan alt du trenger i en og samme person, rir på enhjørninger i eventyrland. 

Gode nettsider vinner

Google er mer opptatt av kvalitet enn noen gang før. Gode nettsider får mer synlighet – også når du betaler for annonser. En god nettside betaler mindre pr klikk enn en dårlig nettside. 

Har du et stort annonsebudsjett, kaster du kanskje prisen av en ny side ut vinduet, samtidig som du taper salg grunnet lav konvertering. 

Det kan raskt lønne seg å legge på litt ekstra i en god nettside til din bedrift. 

Pr april 2022 – Jeg jobber som SEO konsulent, og ser daglig hvordan Google tar inn og plasserer nye nettsider. I det siste har nåløyet blitt smalere. Om du ønsker å satse på SEO så er «kortsiktige og raske» resultater flere måneder frem i tid. Kvalitet har blitt ekstremt viktig. 

Du bør derfor planlegge å bruke penger på betalt annonsering. 

Hva er en god nettside?

En god nettside består av en del kjente elementer som er universelle. 

  • En rask nettside (Optimalisert og på en god server) 
  • Brukervennlig for deg og for kunden.
  • Følger WCAG standarden (For å ta hensyn til blant annet svaksynte) 
  • Den konverterer besøkende til kunder. Helst mer enn 2-4%
  • Den er optimalisert for søkemotorer. 
  • Innholdet er interessant og nyttig.
  •  Den er planlagt og har tydelige mål. 
  • Den er skalerbar og flyttbar om du ikke er fornøyd med leverandøren.
  • Den er sikker.
  • Den følger så langt som mulig Google Webmaster Guidelines for SEO

Og til slutt en personlig tanke om pris av en webside – Jeg har jobbet som webutvikler siden 1998 både profesjonelt og som hobby. Jeg pleier alltid å si til selgere som jeg kommer over, at en god nettside skal ikke koste mindre enn 100.000 i produksjon. Det er satt litt på spissen, men også sant om man skal planlegge og ikke ta snarveger så koster det selvsagt penger. 

Derfor skal du alltid være skeptisk om prisen er lavere – fordi da er noe kuttet ut, som du må ta igjen senere. 

Det er helt greit å kjøpe en nettside for både 10 og 20.000 – men du forsaker noe, og da bør du vite hva du forsaker.  

Har du fått tilbud på nettside, som du er usikker på? Send det til meg, eposten finner du nederst på siden. 

Forbedre nettside?

Pusse opp eller lage ny? Dette er et viktig spørsmål som man bør stille seg før man bestiller et oppdrag. 

I disse tilfellene kan forbedring av nettsiden være lurt: 

  • Bruker allerede et kjent og etablert CMS system
  • Egentlig fornøyd med designet
  • Problemet er mest ytelse
  • Strukturen fungerer godt, og tiltrekker seg trafikk
  • Fornøyd som det er, men vil utvide med noe

I disse tilfellene kan det være lurt å tenke nytt:

  • Utdatert backend.
  • Gammel side, utdatert oppsett. 
  • Alt har vært hjemmelaget.
  • Kaotisk oppsett og dårlig struktur.
  • Mye feil innhold.
  • Re-branding.
  • Dårlig håndarbeid i koden.

Det går en grense mellom når det er lønnsomt å lage nytt, kontra og flekke videre  på noe gammelt. Denne grensen går grovt regnet rund 100 timer arbeid. Og av og til kan det ta lengre tid å «reparere» enn å skape noe nytt. 

Uansett, så kan det være lurt å ha med en SEO-konsulent i prosjektet – vi tar vare på gammel trafikk, og sikrer at den følger med over til ny side – for det skjer ikke uten en plan. Slik at du slipper å starte helt på nytt. 

 

Få gratis analyse og finn ut om vi kan hjelpe

Kontakt oss