Søkemotoroptimalisering header bilde viser Frode Heimen og teksten SEO

Søkemotoroptimalisering - Bli #1

TEMA: SøkemotoroptimaliseringDenne siden er lagt opp slik at du som vil vite prisene og tjenestene, får det raskt.

Jo lengre ned du scroller, jo mer info vil du finne om søkemotoroptimalisering – med noen tips helt til slutt. 

Søkemotoroptimalisering er en metode for å få din nettside mer synlig når folk søker etter dine varer og tjenester.

Hva koster SEO? Og hva får du igjen for det? Du kan få enerett på våre tjenester innenfor din bransje.

En stor andel av søkene i Google har en lokal intensjon, det er kunder nær deg, som leter etter tjenester der du er.

11 tips og tiltak for nettredaktører. Her samler vi søkemotor tips som dere kan gjøre selv.

SEO står for Search Engine Optimization – Eller Søkemotoroptimalisering på norsk. .

Søkemotoroptimalisering omtales ofte som SEO.

 

Hva kan du forvente av resultater?

Søkemotoroptimalisering tar tid. Vi anbefaler at samarbeidet varer over minst 6-12 måneder.

Du vil i løpet av noen uker oppleve at trafikken begynner å ta seg opp. Du får det vi kaller en bedre ranking – eller rangering.

Det er mange som har overraskende stort potensial til å skape langvarig mer trafikk.

300 ekstra kunder pr år i løpet av 65 dager?
Vi har bistått Gecko Adventures i Cork i litt over 2 måneder, når vi skrev dette – les hvordan de fikk ny vind i seilene.

Derfor skal du satse på søkemotoroptimalisering

Optimalisering for søkemotorer er å lytte på hva søkemotorerene anser som god kvalitet.

Det handler rett og slett om en langsiktig plan for å skaffe stadig flere besøkende til dine nettsider. Trafikk som ellers vil gå til dine konkurrenter.

30% klikker på det første organiske resultatet (forklares under neste overskrift). Så synker det fort, allerede på femteplass har du færre enn 5 % av trafikken.

Er du ikke i toppen – så blir man fort usynlig i søkemotorer.

SERP klikkrate graf
Her ser dere hvor raskt antall klikk faller basert på plassering i søkeresultatet.

I 2018 skrev Dave Chaffey fra Smart Insights en artikkel som heter:
 Comparison of Google clickthrough rates by position. 

Lenken over er anbefalt lesing, for deg som vil vite enda mer om SEO og søkreresultater.

 

Lokal SEO

Svært mange søker etter lokale produkter og tjenester - vil du vite mer om hvordan du kan bli mer synlig der dine kunder er?
Lokal SEO

Organisk søk og SERP

Organisk søk er resultatet som kommer etter annonsene, i søkeresultatet. (SERP).

Search engine results page (SERP) – Selv om et søkeord kan ha millioner av treff, så vises som regel ca topp 200.

De fleste klikker innenfor topp 5. Dermed er det også viktig din nettside er synlig helt i toppen – der motorvegen befinner seg. 

SERP eksempel
Eksempel på organisk søkeresultat. Vi kaller dette for betalt (annonse) og organisk plassering.

Dette kan man heldigvis påvirke igjennom det som kalles for «SEO»-tjenester – eller søkemotoroptimalisering på norsk. 

Hvorfor er gode resultater i søk viktig? 

  • Du når frem til de som søker etter dine tjenester.
  • De besøkende blir mer relevant. (Flere salg)
  • Du øker sjansen for salg

For mange er SEO noe ukjent, med et stort potensial.

Best Practice i søkemotorer

Dette er et viktig budskap:

Man kan ta snarveger til toppen og det finnes aktører der ute som tilbyr SEO-tjenester som er brudd på Google sine retningslinjer for god skikk og bruk. 

Et godt eksempel er om noen tar betalt for å spre dine lenker. 

Kjøp aldri lenkeplassering! Får du dette rådet, snu i døra.

Det vil fungere kortsiktig, men du risikerer at nettsiden din blir straffet og utelatt fra søkemotorer. Dette kalles gjerne lenkefarmer.

 

Gode søkemotoreksperter er opptatt av å spille på lag med søkemotorene og deres best practice. Slik at du får stadig bedre resultat, over tid.

Best practice og lenker

Lenker og bruk av lenker er ikke tilfeldig. Du ønsker lenker tilbake til din nettside. Men hvem du får lenker fra, og hvordan disse settes opp er viktig. 
 
Dette gjøres for å sette relasjonen mellom en lenke og nettsiden den lenker til. Den mest aktuelle kan ofte være «Nofollow» – som indikerer at søkemotorer skal ignorere lenken.
 
Domeneautoritet – Du ønsker i utgangspunktet lenker tilbake til deg, fra sider som har høyere domeneautoritet. Mange lenker fra «nye nettsider» eller nettsider med lav domeneautoritet, kan indikere at man har kjøpt lenker.
 
Selger du biler, så vil du ikke ha lenker tilbake fra en asiatisk hundefrisør sin nettside.
 
I vårt fagfelt finnes det teknikker som skilles på uttrykkene: «Black Hat» og «White hat» – Vi forholder oss kun til retningslinjene fra søkemotorene.
 
Det finnes norske aktører som ikke følger spillereglene. 
 
 

Nøkkelord og søkevolum

Nedenfor ser du en rapport på diverse søkeord, og søkevolum. 

Søkevolum er antall søk etter dette nøkkelordet pr måned. 

Søkeord er en viktig del av SEO. Det er meningsløst å bruke tid, for å rangere etter noe ingen søker etter.

SEO søkevolum eksempel liste
Nøkkelord og søkevolum

På bildet ovenfor ser du eksempler på søkevolum. 

Lykkes du med å rangere på nøkkelordet «Google ads», så vil du oppleve en stor trafikkvekst. 

Som du så på grafen ovenfor, så vil du kunne forvente 3.300 klikk pr måned om du var nummer en i søkeresultatet – Kanskje et dårlig eksempel, der man må slå selveste Google – altså bortimot en umulighet.

«Lokal SEO» har her et betydelig mindre søkevolum. Selv med en plassering i toppen vil du få færre besøkende, men likevel viktig trafikk. 

Målet er alltid å strekke oss lengst opp, mot volumet, men samtidig finne de mindre søkte frasene, hvor konkurransen er lavere.

For mange vil SEO handle om å være den som blir funnet der søkevolumet er lavere.

Konkurransen er høy på toppen, og enkelte bedrifter har fulltidsansatte som jobber med innholdsproduksjon og søkemotoroptimalisering. 

De uten et slikt budsjett må være kreative – gå etter lange fraser – og mange bekker små….

Uten å tenke på organisk søk og søkemotoroptimalisering, så vil du ofte være uvitende. Vi ser mange bedrifter som er gode på ord og utrykk som er bransjesjargong, mens kundene leter etter noe helt annet.

Når man jobber med SEO bruker man gjerne 3-4 forskjellige verktøy, ofte flere. Hvor vi analyserer resultater, leter etter muligheter og overvåker utviklingen.

En annen viktig faktor er hvordan konkurrentene oppfører seg i søkeresultatene. En god konkurrentanalyse kan også være svært nyttig.

Teknisk Søkemotoroptimalisering

Nå er vi inne på årsaken til at nettsider ikke nødvendigvis skal være billige. 

Teknisk SEO er webutviklerens fagfelt. Nå snakker vi kildekode, fart på innlasting og kvalitet i arbeidet. 

Ispedd en liten dæsj psykologi. 

Dette kan best beskrives med en liste – for å hindre at du skal lese i timesvis.

  • Kildekode
  • Re-ruting
  • Robots.txt
  • Statuskoder
  • Meta-tagger
  • Kanonsike URL
  • Sidens hastighet
  • Mobilvennlighet
  • Duplikatinnhold
  • Schema.org Markup
  • CRO – Conversion Rate Optimization
  • m.m
 

Du har sikkert sett at det av og til dukker opp søkeresultat som inneholder mer informasjon, enn andre søk. For eksempel, rangering, produkter, lenker eller «spørsmål og svar». 

Det å få slikt til å fungere er en del av teknisk SEO.
 
Dette er ofte fundamentet for god søkemotoroptimalisering. Uten at dette fungerer, vil det være vanskeligere å lykkes. Vi går ikke mer i dyben på det her, da det er en bok i seg selv, og ganske teknisk.

CRO – Et viktig nøkkeltall

Bare kort innom dette. Konverteringsgrad, på norsk. Om 2 av 100 besøkende kjøper dine tjenester, så har du en konverteringsrate på 2 %.

CRO er arbeidet med å gjøre de 2 prosentene til 4%. 

– Her kommer psykologien inn – hvordan skal vi klare å få deg til å bruke oss til ditt SEO arbeid? 

Hvordan skal vi klare å doble din prosent? Det er her vi begynner å snakke business.

Intern Søkemotoroptimalisering

Intern SEO handler om å strukturere menyer, navigasjon og innhold slik at du får fremhevet det innholdet du ønsker å bli funnet på.

Her er en liste med ting som påvirker intern SEO:

  • Meny og lenker.
  • Kvalitet på kildekode.
  • Optimalisering av bilder.
  • Navngivning av interne lenker.
  • Riktig bruk og navngiving av bilder.
  • Kvalitet på tekster og bruk av nøkkelord.
  • Hvordan det lenkes mellom innhold på din side.
 

Det interne er relativt enkelt å jobbe med. Det handler om forbedringer, justeringer og tilpasninger. 

For eksempel er denne artikkelen, ikke lik den opprinnelige artikkelen i det hele tatt. 

Den er omskrevet flere ganger. Det er to årsaker til det. 

1) Jeg ønsker å levere best mulig innhold til deg. 

2) Oppdatert innhold = mer aktuelt = bedre rangering.

Mer innhold = flere besøkende. Mer riktig innhold = flere relevante besøkende.

Ofte bruker vi å analysere det som gjør at vi blir funnet – kanskje søkte noen etter «Søkemotoroptimalisering kurs» og havnet på denne siden. 

Vi tilbyr ikke kurs, men om man ser i en analyse at det kommer en del treff på sånt, bør man vurdere om man kanskje kan gjøre noe med det.

Søkeordanalyse er ofte grunnlaget for hva vi bør skrive om. 

Selvsagt innenfor det aktuelle temaet. 

Men av og til må innhold lages for å tiltrekke en viss målgruppe – for eksempel kunne vi laget en blogg om ledelse og administrasjon for å nå beslutningstagere 

– selv om det vi selger er nye nettsider og søkemotoroptimalisering.

Ekstern Søkemotoroptimalisering

Ekstern SEO handler om hva man kan gjøre utenfor nettsiden for å forbedre resultatene i søkemotorene. Dette er ofte vanskeligere, da man ikke alltid har god kontroll. Godt innhold vil på sikt motta eksterne lenker. Men det er mer som påvirker.

    • Lenke som kilde er bra.
    • Omtale i naturlig tekst er bra.
    • Lenker fra «spamsider» er negativt.
    • Lenke fra mer kjente nettsider er bra.
    • Aktivitet og engasjement i sosiale medier er bra.
    • Google anmeldelser er bra (Spesielt med høy score)
    • Digital markedsføring kan, av enkelte, defineres inn som ekstern SEO.

For noen bransjer er det mer naturlig å få omtaler, lenker o.l. fra andre steder.

Dette området, selv om det kan være viktig, er ikke kritisk. Det er vanskelig å påvirke, og man kan få gode resultater uten at man har lykkes 100% med ekstern SEO.

Lokal Søkemotoroptimalisering

Lokal søkemotoroptimalisering handler om geografisk synlighet
Lokal Søkemotoroptimalisering handler om å styrke din synlighet på et geografisk relatert søk.

Lokal søkemotoroptimalisering tar inn en geografisk komponent. Hvor er dine kunder og hva søker de etter for å finne en rørlegger i Tronheim?

En stor andel søk har en lokal intensjon – vi er eksperter på lokal SEO og har egne sider om temaet her.

SEO tar tid

I motsetning til digitale annonser, som gir raske resultater, så er SEO et maraton. Det tar tid, og det endrer seg. Nedenfor ser dere en side, som vi har satt igang sommeren 2019. 

Denne siden har kun organisk trafikk.

Graf som viser visninger i SERP over tid
Fra 0 til over 1000 visninger pr dag. Dette er visninger i søkeresultatet.

Bildet nedenfor viser den samme grafen for en nettside som har vært aktiv siden 2007, med over 200 artikler på engelsk. 

Stort potensielt publikum, som burde finne noe av det. 

Her er det ikke utført SEO – Da dette er en artikkelforfatters arkiv. 

Den viser derimot, at SEO faktisk har noe for seg.

Graf viser visninger - uten SEO
Her ser dere en side som har over 200 artikler - denne har ingen SEO utført - og er kun et arkiv for artikkelforfatteren.

Hva er alternativet til SEO?

Du ikke bruke penger på søkemotoroptimaliserte nettsider – du kan bruke alternative måter å få besøkende til dine nettsider. 

Eksempler er tradisjonell markedsføring – print eller digitalt. Avisannonser og aktivitet i sosiale medier.

Når du derimot stopper med SEO vil du fortsatt få trafikk – uten vedlikehold vil det kunne falle gradvis, men over lang tid.

Når du stopper med digitale eller tradisjonelle annonser så står du kun igjen med de som kjenner til deg, og du vil oppleve et brått fall i trafikken.

Hva er best? Annonsere eller søkemotoroptimalisere? – Dette er hånd i hanske. 

For kampanjer, raske resultater så går du for annonser. 

SEO er for langsiktige resultater og for å dukke opp der folk faktisk søker etter dine tjenester. 

En kombinasjon er alltid det beste . 

SEO passer godt inn i en markedsføringsplan.

 

Noen gode SEO tips

Litt SEO er bedre enn ingen SEO. 

Du må være litt klar over hvilke søkeord i din bransje som har volum. Du bør sikre at nettsiden holder en viss kvalitet.

Her er det noen andre ting man kan tenke på når man jobber med søkemotoroptimalisering:

  • Artikler bør ha søkers formål som bakteppe.
  • Noen artikler bør være lange, og gå i dybden, mens andre kan være kortere og referere til den lengre.
  • Skriv for mennesker, ikke roboter.
  • Skriv artikler om ditt fagfelt jevnlig.
  • Oppdater de artiklene du har.
  • Vurder en innholdsprodusent om du ikke har tid, eller er ukomfortabel med å skrive selv.
  • Noen bransjer er vanskeligere enn andre.
  • Det kan ta tid… vær tålmodig. Siden du leser nå, ble første gang opprettet 7.5.2019.
  • SEO er et fag.

Når vi jobber med SEO så bruker vi mange verktøy, både for å måle, analysere og finne ut hvordan du skal få økt trafikk til din nettside.

SEO Ofte Stilte Spørsmål (FAQ)

Hva er SEO?

Search Engine Optimization - Søkemotoroptimalisering på Norsk. Men siden det er et så langt å knotete ord, så brukes ofte SEO. Det handler om å vite hva Google og andre søkemotorer setter pris på. De ønsker godt innhold, vi vet hvordan godt innhold skal presenteres - det hjelper deg til økt synlighet.

Hva koster SEO?

Det er helt avhengig av dine ambisjoner - vi har valgt oss 3 alternativer, Om det er tøff konkurranse og man VIL bli #1 så kan det fort bli en heltidsjobb.

Hvor lang tid tar SEO?

Vi kan få sider inn på førsteplass hos Google på 12 timer, om konkurransen er liten. Det kan ta 2-3 år å få et søkeord inn på topp 5 om konkurransen er brutal. Der det er stor trafikk, sitter det gjerne andre SEO-eksperter og lager konkurranse. Men start med å spørre oss, da vet vi mer om akkurat din konkurransesituasjon. Kort oppsummert så er SEO en kontinuerlig aktivitet, for når du sover, tar andre kundene dine.

Er dere best på SEO?

Ja, om dere er villig til å betale for best, så klarer vi å lage best. Vi har svært lang erfaring og holder oss oppdatert på hva som skjer. Vær likevel obs, på at svært mange bedrifter, trenger ikke best, de trenger bare å slå konkurransen - og det er mange bransjer hvor SEO ikke er i fokus. Du fant oss, da kan vi få dine kunder til å finne deg.

Snakk med oss

Vil du bli mer synlig?
Start her, så tar vi en prat.

Personvernet ditt ivaretas i tråd med personvernerklæringen.

Frode Heimen

Frode Heimen

Utdannet innen administrasjon og ledelse og webmaster. Utviklet nettsider siden 1997.

Ekspert på søkemotoroptimalisering.

Daglig leder hos EKH Grafisk as

Tlf: 91 91 59 80
frode@ekh.no

Sertifisert i Google Ads

Ord og Uttrykk

  • Organisk trafikk – Trafikk som ikke kommer pga annonsering.
  • SEO – Engelsk forkortelse av Searc Engine Optimization – Vi bruker forkortelsen ofte.
  • SERP – Search engine results page – Søkeresultatet
  • CRO – Convertion Rate Optimization – Eller kunsten å få flere av de besøkende til å utføre handlinger/kjøp.

Flere SEO lenker

Her er noen snarveger som er naturlig neste lesing for deg.

Mer lesing om SEO

Case Study: Gecko Adventures i Irland ønsket flere vindsurfere. Hvor mye har vi fått gjort på de første 65 dagene?

Lik og del, da blir vi

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email