SEO eksperiementet header

Hva lærte vi av vårt SEO-eksperiment?

Vil du vite hvordan det gikk med eksperimentet vårt? Nettsiden som du er på nå, er siste del av reisen. Dette er eksamen og neste etappe.

Det hele startet 7.5.2019. Vi lanserte Kundenifokus.no – en nettside som har akkurat samme tematikk som vi har her…. Men….

Målet var å lage en nettside uten å tenke på «alt bak» – raskt, effektivt og billig. Den skulle ha mange av de vanlige nybegynnerfeilene som vi ofte ser og opplever.

Etter en måned hadde siden fått 36 besøkende – de fleste via sosiale medier. Det ble bedre… Men først skal vi oppsummere lærdommen. Håper du finner nytte i den.

 
Nettside 1
Hvor det hele startet....

Man blir ikke automatisk funnet

To måneder etter lansering hadde 7 personer klart å finne nettsiden via søk i Google. Vi skrev flere artikler, endret litt på tekster og overskrifter. Og i september endret vi litt på stilen, byttet fremsiden og optimaliserte litt tekster. I oktober var flere artikler #1 på søkene som vi ønsket å være #1 på.

Lærdom: Om du ikke gjør noe, så finner kundene konkurrentene dine.

 

Man blir ikke funnet, når ingen ønsker å lete etter deg

Selv om vi hadde skrevet gode artikler, så var søkevolumet lavt. Dette er en overraskende vanlig sak.

Vi hadde en glimrende artikkel om hjørnesteinsartikler – som ingen søker etter. Vi hadde en god artikkel om effekten av lange tekster – som ingen søker etter.

Og vi hadde en interessant artikkel om å bli synlig på nett, som var #1 – men det var ikke nok – ja det kom noen dråper regn, men ingen åpen himmel.

Lærdom: Skriv om ting som folk faktisk søker etter.

 

Ordene du bruker er viktig

Det er forskjell på ordene man bruker – vår #1-artikkel: «Hvordan bli funnet på nett» fikk ingen treff. Når vi skrev den om til «Hvordan bli synlig på nett» så ble det litt bedre. Det er flere som søker etter synlig, enn funnet. En vanlig feil vi ofte opplever er at man bruker bransjesjargong på nettsidene, mens kundene søker etter noe annet. Vi lette mer i søkeresultat og brukte søkeordsanalyse for nye artikler.

Lærdom: Bruk ordene som folk bruker. Og sjekk søkevolum.

 

Raske og gode nettsider er viktig

Vi begynte å optimalisere hastigheten. La til nye og optimaliserte bilder. Vi la inn «cache» og gjorde en del tekniske grep, blant annet flyttet vi nettsiden fra en amerikansk host, til en norsk. Vi forbedret den tekniske kvaliteten på siden. Vi endret lit på strukturen og vi systematiserte innholdet bedre. Vi lenket mer mellom eksisterende artikler. Vi ble mer og mer synlige på ord som søkemotoroptimalisering og lokal seo.

Lærdom: Med bedre struktur og raskere nettsider begynte vi å klatre på viktige søkebegrep. Bruk norsk webhost, om kundene er i Norge.

Selgende nettsider er et essensielt utgangspunkt

Kundenifokus.no var ikke bygget for å være selgende. Vi hadde ikke lagt inn kontaktskjema over alt. Vi hadde lange tekniske tekster. Det handlet om innhold, bli synlig – ikke om å selge. I løpet av det første året – så har vi ikke solgt en eneste kunde via nettsiden direkte. Det har kommet noe via sosiale medier, grunnet deling. Men hva ville vi bevise? Er det ikke nok å bli funnet? Nei, det er ikke det. En god nettside «selger» til minst 2-3% av de besøkende på nettsiden. Vi hadde ikke sagt så mye om hvilken verdi du får av SEO, digital markedsføring og nye gode nettsider.

232.000 ganger var nettsiden inkludert i søkeresultat. Siden hadde mottatt 518 klikk via Google søk. Det burde gitt 10 – 15 kunder. En mulig omsetning som 1 person kunne levd av.

Lærdom: Om nettsiden ikke er selgende, så hjelper det lite med synlighet.

 

SEO kan ta tid

For enkelte ord og fraser kom vi raskt opp på førsteplass – gjerne i løpet av dager. Gjerne på ord hvor det er lite konkurranse i utgangspunktet. Der det er skikkelig, mannevond konkurranse tar det tid å bygge seg opp.

«Søkemotoroptimalisering» har mange månedlige treff. Etter over 1 år med tilpasninger og optimaliseringer så klatret vi forbi den ene konkurrenten etter den andre.  Hvor langt kom vi? Det får du vite snart. Hvor lenge din nettside har vært etablert er også avgjørende. Vi opplevde å få en rask «boost» i starten, som falt bort når kunder ikke kjøpte noe. Det virker som om Google slipper deg lett til, i starten, så må du krige litt mer etterpå.

Lærdom: Vær tålmodig og bruk digital markedsføring imens du venter.

 

Mange bekker små

Jo mer innhold, og jo flere artikler, jo mer trafikk. Selv om noen har lavt søkevolum, så blir man funnet, om ikke ofte, så av og til, av noen. Av og til kan det være mer effektivt å dominere 10 søkeord som har 20 søk i måneden, enn å prøve å dominere 1 søkeord som har 200 søk i måneden.

Lærdom: Innhold er viktig – delbart innhold er best. Kvalitet foran volum.

 

Verktøy og kompetanse nytter

Vi bruker flere profesjonelle løsninger når vi analyserer innhold og leter etter nøkkelord. Vi har lang erfaring, siden søkemotorene hadde helt andre navn enn i dag. Over 20 år med kompetanse samlet opp. Ved å bruke de verktøyene og vår erfaring klarer vi å finne løsninger som er med til å bidra til økt synlighet.

 

Nå er øvelsen ferdig – og vi skal spille ball.

«Søkemotoroptimalisering» / «SEO» – dette var ordene vi jaktet på. De som vi optimaliserte for.

Den 17.7.2020 hadde kommet på 13.plass når du søkte etter ordet «søkemotoroptimalisering» – Det er vi fornøyd med i «testen» vår – Det er tross alt det vanskeligste ordet å rangere godt på – siden alle konkurrentene kan faget. Det var ingen foran oss med adresse i Møre og Romsdal. – Det synes vi er kult.

Søkeordet: Søkemotoroptimalisering: Av de som var foran oss så var det Wikipedia (Domeneautoritet) – og bedrifter som til sammen omsetter for 476 940 000 og har 158 ansatte. Jeg var 1 mann og omsatte for 0 – med en helt ny nettside som la seg helt opp i ryggen av de store. – Teoriene våre stemmer, erfaringen vår er nyttig – resultatene våre er godkjent.

Søkeordet: SEO: Dette er gullordet som vi har som mål å bli synlig på. Her er vi pr 17.7.2020 på 19.plass. På 18.plass – Ahrefs.com som er en av verdens største ressurser på området. Foran oss finner vi også Neil Patel, internasjonal guru og Moz.com (også en av verdens største aktører på området) – samt noen av de samme norske selskapene med millioner i omsetning.

At du nå er på en nettside som heter «SEOpp.no» er ikke tilfeldig. Det navnet er valgt med omhu, da vi ønsker søkeordet i domenenavnet. Nå som nettsiden er lansert – så kan vi si at eksperimentet er ferdig og eksamen har begynt.

Lærdom: Under eksperimentet gikk jeg fra å være 1 person, til å bli 16. I januar 2020 tok jeg over som daglig leder hos EKH Grafisk AS i Molde. Med meg har jeg svært dyktige grafiske designere, webutviklere, et helt trykkeri med 122 års historie – og en bedrift som ønsker å satse på digital markedsføring, søkemotoroptimalisering og utvikling av nettsider – i tillegg til alt de gjør innen profilering, trykksaker og grafisk produksjon – DET er gøy det.

Dette skjer nå (Eksamen)

I og med at vi bytter domene, så skal alt av innhold skrives om. Vi lanserte en ny nettside, og vi må begynne jobben på nytt – bare denne gangen – skikkelig fra starten. Da forventer vi at vår side skal bli mer og mer synlig – og om noen måneder passerer den kundenifokus.no.

Nå er logoen laget av våre designere, vi har et uttrykk som er utviklet av profesjonelle, nettsiden er optimalisert. Vi har et team av dyktige mennesker – nå skal vår erfaring og kompetanse gi oss resultater som kan overføres til gamle og nye kunder.

Følg med på vegen tilbake til synligheten.

Lik og del, da blir vi

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Snakk med oss

Vil du bli mer synlig?
Start her, så tar vi en prat.

Personvernet ditt ivaretas i tråd med personvernerklæringen.