Hva lærte vi av vårt SEO-eksperiment?

SEO eksperiementet header

TEMA:  Eksperiment med SEO

Den 07.05.2019 startet vi en testside, hvor vi bygde en nettside slik mange nybegynnere gjør.

Deretter begynte vi å systematisk teste en del teorier rundt søkemotoroptimalisering for å se hva som bedret plasseringen i Google søkeresultatene.

Dette går vi igjennom

La oss begynne med starten

Nettsiden som du er på nå, er målet for reisen.

Det hele startet 7.5.2019.

Vi lanserte Kundenifokus.no – en nettside som har akkurat samme tematikk som vi har her…. Men….

Målet var å lage en nettside uten å tenke på «alt bak» – raskt, effektivt og billig. Den skulle ha mange av de vanlige nybegynnerfeilene som vi ofte ser og opplever.

Etter en måned hadde siden fått 36 besøkende – de fleste via sosiale medier. Det ble bedre… Men først skal vi oppsummere lærdommen. Håper du finner nytte i den.

 
Nettside 1
Hvor det hele startet....

Man blir ikke automatisk funnet

En ny nettside får 0 besøkende om du ikke har en plan.

To måneder etter lansering hadde 7 personer klart å finne nettsiden via søk i Google. Vi skrev flere artikler, endret litt på tekster og overskrifter. Og i september endret vi litt på stilen, byttet fremsiden og optimaliserte litt tekster. I oktober var flere artikler #1 på søkene som vi ønsket å være #1 på.

Lærdom: Om du ikke gjør noe, så finner kundene konkurrentene dine.

Man blir ikke funnet, når ingen ønsker å lete etter deg

Selv om vi hadde skrevet gode artikler, så var søkevolumet lavt. Dette er ganske vanlig, når man ikke har analyseverktøy.Vi hadde en glimrende artikkel om hjørnesteinsartikler – som ingen søker etter. Vi hadde en god artikkel om effekten av lange tekster – som ingen søker etter.Og vi hadde en interessant artikkel om å bli synlig på nett, som var #1 – men det var ikke nok – ja det kom noen dråper regn, men ingen åpen himmel.Lærdom: Skriv om ting som folk faktisk søker etter. Her kan vi hjelpe til.

Ordene du bruker er viktig

Det er forskjell på ordene man bruker – vår #1-artikkel: «Hvordan bli funnet på nett» fikk ingen treff. Når vi skrev den om til «Hvordan bli synlig på nett» så ble det litt bedre. Det er flere som søker etter synlig, enn funnet.

En vanlig feil vi ofte opplever er at man bruker bransjesjargong på nettsidene, mens kundene søker etter noe annet.

Vi lette mer i søkeresultat og brukte søkeordsanalyse for nye artikler.

Lærdom: Bruk ordene som folk bruker. Og sjekk søkevolum. Ungå for mye stammespråk. Når jeg skriver artikler om CPC, så er det bedre å skrive «kostnad pr klikk». Selger du for eksempel betong, så er det mange som ikke vet forskjell på sement og betong, hvordan løser man slike ting?

Raske og gode nettsider er viktig

Vi begynte å optimalisere hastigheten.

La til nye og optimaliserte bilder. Vi la inn «cache» og gjorde en del tekniske grep, blant annet flyttet vi nettsiden fra en amerikansk server, til en norsk.

Vi forbedret den tekniske kvaliteten på siden. Vi endret litt på strukturen og vi systematiserte innholdet bedre. Vi lenket mer mellom eksisterende artikler.

Vi ble mer og mer synlige på ord som søkemotoroptimalisering og lokal seo.

Lærdom: Med bedre struktur og raskere nettsider begynte vi å klatre på viktige søkebegrep. Bruk norsk webhost, om kundene er i Norge. Vi merket god fremgang nå.

Selgende nettsider er et essensielt utgangspunkt

Kundenifokus.no var ikke bygget for å være selgende.

Vi hadde ikke lagt inn kontaktskjema over alt.

Vi hadde lange tekniske tekster. Det handlet om innhold, bli synlig – ikke om å selge. I løpet av det første året – så har vi ikke solgt en eneste kunde via nettsiden direkte.

Det har kommet noe henvendelser via sosiale medier, grunnet deling. Men hva ville vi bevise? Er det ikke nok å bli funnet? Nei, det er ikke det.

En god nettside «selger» til minst 2-3% av de besøkende på nettsiden.

Vi hadde ikke sagt så mye om hvilken verdi du får av SEO, digital markedsføring og nye gode nettsider. Og det var lite informasjon om hvem som sto bak.

232.000 ganger var nettsiden inkludert i et søkeresultat. Siden hadde mottatt 518 klikk via Google søk. Det burde gitt 10 – 15 kunder. En mulig omsetning som 1 person kunne levd av.

Lærdom: Om nettsiden ikke er selgende, så hjelper det lite med synlighet. Gjør det enkelt å bli kontaktet.

 

SEO kan ta tid

For enkelte ord og fraser kom vi raskt opp på førsteplass – gjerne i løpet av dager. Gjerne på ord hvor det er lite konkurranse i utgangspunktet.

Der det er skikkelig, mannevond konkurranse tar det tid å bygge seg opp.

«Søkemotoroptimalisering» har mange månedlige treff. Etter over 1 år med tilpasninger og optimaliseringer så klatret vi forbi den ene konkurrenten etter den andre.  

Hvor langt kom vi? Det får du vite snart.

Hvor lenge din nettside har vært etablert er også avgjørende.

De første dagene var det lite som skjedde. Det har med at vi var ny og hadde lite innhold.

Etterhvert som det ble mer og mer innhold, så begynte noe å skje.

Vi opplevde å få en rask «boost» i starten på nye artikler, som falt litt igjen, om engasjementet uteble. Det virker som om Google slipper deg litt lettere til, i starten, så må du krige litt mer etterpå.

Lærdom: Vær tålmodig og bruk digital markedsføring imens du venter. Vi brukte 10 måneder på å få seopp.no inn på førstesiden på vårt viktigste søkeord, søkemotoroptimalisering.

 
 

Mange bekker små...

Jo mer innhold, og jo flere artikler, jo mer trafikk. Selv om noen har lavt søkevolum, så blir man funnet, om ikke ofte, så av og til, av noen.

Av og til kan det være mer effektivt å dominere 10 søkeord som har 20 søk i måneden, enn å prøve å dominere 1 søkeord som har 200 søk i måneden.

Lærdom: Innhold er viktig – delbart innhold er best. Kvalitet foran volum. Men mengde er bra.

Gode artikler som er utfyllende og rundt 1200 ord presterer bedre.

Verktøy og kompetanse nytter

Vi bruker flere profesjonelle løsninger når vi analyserer innhold og leter etter nøkkelord.

Med over 20 års erfaring fra webutvikling, webhotell og generell teknologikompetanse så har man lagt et bredt grunnlag som kommer til nytte når man driver med SEO.

SEO handler rett og slett om kvalitet og håndtverk i hvert ledd. Alt fra server, til oppbygging av nettside, til innhold og ordbruk er viktig.

Vi har også verktøy og analysekompetanse som gjør at vi klarer å finne de mulighetene som er uberørte i markedet.

Hvor langt har vi kommet?

Ordet som vi har «jaget» siden 07.05.2019 er «Søkemotoroptimalisering» – her er vi i skrivende stund 22.05.2021. To år etter starten på eksperimentet #8 og inne på førstesiden i Google sitt søkeresultat.

07.05.2019 – utenfor topp 100.
17.07.2020 – #13
22.05.2021 – #8 (3260 klikk fra Google Søk siste 12 måneder.)
 
Lærdom:  Den 20.07.2020 byttet jeg ut domenenavnet fra kundenifokus.no til seopp.no. Årsaken var å få et nøkkelord inn i domenenavnet (seo)

I eksperimentets ånd, så måtte vi selvsagt bytte domene på litt feil måte også. Vi falt litt, ei stund, og det var litt «kaos» i søkeresultatet om teksten hørte til her eller der. Det tok ca 1 måned å rydde opp, med ca 1 time pr dag i snitt.

Det tok oss deretter 10 måneder å komme inn på førstesiden på Norges vanskeligste søkeord: Søkemotoroptimalisering.

For deg vil det ta betydelig kortere tid, det er mange bransjer i Norge som har lite fokus på dette faget – noe som gjør at det er mange åpne muligheter.

Nå er vi klare for å bruke vår metode på din nettside. Det er absolutt verd det.


Lik og del, da blir vi glade lykkelige motiverte engasjerte

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Snakk med oss

Vil du bli mer synlig?
Start her, så tar vi en prat.

Personvernet ditt ivaretas i tråd med personvernerklæringen.