SEO potensial header

SEO-muligheter: Utnytter du ditt salgspotensial?

En nettside som selger er viktig, men hvor mye kan du selge? Hva er bra? Og utnytter du mulighetene som finnes? Nå skal vi se nærmere på et helt reelt eksempel fra en bedrift som selger kontorutstyr.

La oss se på noen nøkkelord

Det er ikke slik at ethvert nøkkelord eller innhold gir like god trafikk. Se på bildet nedenfor.

SEO nøkkelord eksempel

Her er det 5 eksempler på nøkkelord, hvor mange som søker pr måned og hvilken plassering nøkkelordet har i søkemotoren.

Kontorrekvisita har her 2400 søk pr måned. Statistisk sett skal da skal Clas Ohlson, Staples og Kontorgiganten.no stikke av med mesteparten av trafikken.

Topp 3 søkeord "kontorrekvisita" - eksempel SERP
Her er topp 3 fra Google på nøkkelordet "kontorrekvisita"
  • 31,7 % klikker på #1,
  • 24,7 % på nr 2
  • 18,6 % på nummer 3.
  • Totalt: 75 % av klikkene er på topp 3.
  • 0,78% klikker på noe som er på side 2 i søkeresultatet.


Kilde: https://backlinko.com/google-ctr-stats

Dette betyr at det ligger potensial her for 760 besøkende på 1 nøkkelord. Totalt på disse 5 nøkkelordene så er det snakk om ca 2200 besøkende pr måned. Fra 0 i dag. (Statistisk sett 66 salg).

Hev senk bord – Hva du bruker er viktig

Nei, dette handler ikke om ergonomi, men om ordbruk.

Det er 90 søk pr måned etter hev senk bord. Nesten 0 etter hev senk pult.

Det er 10 søk pr måned etter «kontorpult» og 70 søk etter «skrivebord». Men 1000 søk etter «PC bord»

Med riktig ordbruk kan du gå fra 3 besøkende pr måned til 300 – om man rangerer som #1 selvsagt.

Eller 9 salg pr måned på «PC bord», fremfor 1 salg i året på «Kontorpult».

Søkeresultatene er ikke tilfeldig

Googles glimrende forretningside er at de vil levere kvalitet i sine søkeresultater.

De har hundrevis av faktorer som kontinuerlig vurderer kvaliteten på innholdet, samt kunstig intelligens som avgjør om du som sitter foran skjermen er på jakt etter å reparere et produkt, lære mer om det, eller om du er ute etter å kjøpe.

Derfor er kvalitet på din nettside også viktig. Både teknisk og på innhold.

Det å optimalisere for å få bedre resultat i en søkemotor heter «søkemotoroptimalisering» eller forkortet til SEO.

Et ukjent SEO potensial for mange

Vi jobber med svært mange bedrifter, og har over flere år vært tett på statistikker og tall. Uten at det er utført en formell undersøkelse, så er det rimelig å anta at ca 40 % har ingen forhold til sin nettsides besøkstall eller mulige besøkstall. Vi ser stadig bedrifter som kan få til bedre. Det er også hele bransjer hvor ingen har søkelys på dette – altså muligheter for at du kan dominere, eller bli en markant aktør.

Ønsker du at vi skal se på ditt potensial? Fyll ut skjemaet og vi tar kontakt. 

Frode Heimen

Frode Heimen

Daglig leder, EKH Grafisk AS.
Søkemotorekspert med 20 år+ erfaring.
Tlf: 91 91 59 80
frode@ekh.no

Lik og del, da blir vi

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Snakk med oss

Vil du bli mer synlig?
Start her, så tar vi en prat.

Personvernet ditt ivaretas i tråd med personvernerklæringen.