SEOpp

Bli funnet, ikke glemt

Du må bli funnet, når noen leter
Hver eneste dag leter mennesker etter dine varer og tjenester. Om det er du som blir funnet, eller dine konkurrenter er ikke tilfeldig. Vi hjelper deg til å få flere til å finne din nettside.
SEO Konsulenten Frode Heimen

Frode Heimen – Jobber som SEO konsulent hos Adseo. Denne nettsiden er personlig og handler om Google, søkemotorer og søkemotor-optimalisering.

SEO – Bli synlig på nett

Dele artikler sosiale medier illustrasjon

Hva er SEO?

SEO står for Search Engine Optimization – eller da det vi kaller søkemotoroptimalisering på norsk. Dette er en bred faglig teknikk som optimaliserer din nettside for å enklere bli funnet i søkemotorer, som Google.

Faget består av mange forskjellige grener, hvor hvert område kan ha nytte av spesialkompetanse. 

  • Tekniske forbedringer av nettsiden
  • Analyse og strukturelle forbedringer
  • Tekst og innhold
  • Konkurrentanalyse
  • PR og sosial aktivitet

I sum skal bedre innhold og teknisk bedre nettsider gjøre at du klatrer i søkeresultatene, og med det tiltrekker deg flere klikk og kunder.

En dårlig video er bedre enn ingen video

Kaster meg ut i video for å bevise et poeng… Kan en «skikkelig dårlig video om…» være en serie verd å satse på? 🙂 

 

Hvorfor er SEO viktig?

Svært mange nettsider underpresterer, og med SEO-grep kan en nettside tiltrekke seg betydelig flere, svært relevante besøkende. 

3 måneder forskjell på statistikk fra Google Search Console
  • Tallene på bildet er hentet fra en klient som har gått fra 8860 klikk på 3 måneder (som er bra) 
  •  Ca 2700 ekstra klikk pr måned. Når vi vet at den gjennomsnittlige andelen som kjøper er på 2,58 % så tilsvarer dette 70 flere salg pr måned. 
  • Norske nettbutikker bør ligge på 4% kjøpsrate. I så fall er det 108 ekstra salg pr måned. 
  • Dette er salg som normalt ville gått til din konkurrent.

Du ender også opp med en bedre nettside, som gir mer fornøyde brukere. Bonusen er høyere omsetning. 

5/5

Fantastisk service fra Frode. Kunnskapsrik og utrolig hyggelig. Hele tiden villig til å hjelpe og strekker seg enda litt lenger for å yte mer enn bare normal service. Supre råd hele veien. –Kenneth Mortensen, kmyoga.no

Synlig i organisk søk

Det hele handler om å komme så nærme #1 plassen i søkeresultatene (SERP) som mulig. SERP står for Search Engine Results Page – og det uttrykket vil du møte ofte blant fagfolk.

Organisk trafikk er den trafikken som kommer til din nettside fra gratisplasseringen hos Google. Selv om du betaler for søkemotoroptimalisering, så betaler du ikke for resultatet, slik man gjør med en annonse. 

Organisk vs Betalt plassering

SEM – Search Engine Marketing er det motsatte av SEO, og er den betalte delen av søkeresultatet – også mer kjent som Google Ads. De øverste (og ofte nederste) plasseringene i søkeresultatet er betalte plasseringer og dermed annonser. 

De resultatene som kommer ut over dette er de søkene som er «fortjent» 

Google bruker over 200 kjente faktorere – og et ukjent antall ukjente faktorer for å bestemme rekkefølgen i det organiske søkeresultatet. Det er her arbeidet med SEO kommer inn. 

Ca 30% klikker på det første resultatet blant de organiske resultatene. Deretter synker det fort, til man er under prosenten på plass 10 og nedover. 

Det er derfor stor forskjell på å være på topp 5 kontra plassert på 6-10 eller enda lengre ned.

Resultater fra Google Ads eksempel

På bildet over ser dere betalt plassering, markert med «Annonse» og det første organiske søkeresultatet etter «motorolje» – som i dette tilfellet var fra Mekonomen. 

Hvordan starte med SEO?

Jo tidligere jo bedre. Du sparer betydelige beløp om vi kan komme inn allerede før du lager nettsiden. På den måten kan vi planlegge og analysere godt i forkant – for så å lage en optimal struktur og plan.

Over 90% av nye kunder, med eksisterende nettsider må gjøre om på nettsiden sin. Det er dyrere enn å gjøre det riktig fra starten av. 

 

På feltet nedenfor fane-elementene kan du på mobil sveipe for å bytte fane.

Analyse: Uansett om det er en ny eller eksisterende nettside, så starter vi alltid med en analyse. 

Analysen består av en teknisk del som omhandler nettsidens kvalitet, og en markedsvurdering som består av søkepotensial og konkurrentanalyse. 

Analysen vil si noe om hvor store muligheter du har til å lykkes, og hva du kan forvente av resultater. 

Optimal Struktur: Dette handler om navigasjonen, hva de forskjellige lenkene skal hete, og hvordan de skal ligge i hierarkiet. 

Hvordan innholdet er organisert har mye å si. Det er også her vi ser flest feil i vår arbeidshverdag. 

Metadata er informasjonen din nettside sender til søkemotorene. Dette er tekst og informasjon som ligger i kildekoden, og er ikke synlig direkte for leseren, bortsett fra informasjonen i nettleser-tab’en som hentes fra sidens tittelfelt. 

Gode metabeskrivelser hjelper Google til å identifisere hva din nettside handler om, samtidig som riktig tekst får flere til å klikke på din side, i søkeresultatet. 

 

Innhold, tekst og bilder er også vitalt for hvordan du rangerer i søkeresultatet. 

En tekst kan være for lang, og den kan være for kort. Den må også inneholde den nødvendige informasjonen som sluttbrukeren ønsker. 

Hvilke bilder du bruker, hvordan du navngir dem og optimaliserer dem betyr også noe. 

Hva slags innhold en side bør ha, er også avgjørende. Noen sider MÅ ha med video, kundevurderinger, oppskrifter osv. Dette avdekker vi i analysen.

Tekniske SEO forbedringer går på å forbedre kvaliteten på nettsiden. Google har Webmaster Guidelines som sier noe om best practice og gir tydelige signal på hva Google vektlegger. 

Google måler også noe som heter Core Web Vitals som har med innlastingsytelse, respons og opptegning av siden å gjøre. 

Alle slike tekniske detaljer kan du overlate til oss. 

Lenker er myteomspunnet, og utfordrende. 

Google startet tidlig med en faktor som kunne telle antall lenker til en nettside. Resultatet ble «lenkefarmer» og kunstige metoder å fremstille lenker på. Dette er i dag en «black hat metode» som også fungerer dårlig, og i verste fall mot sin hensikt. 

Så har Google begynt å telle «fortjente» lenker – som kommer fra relevante nettsider. 

Det som teller mest i dag er medieomtale og lenker fra sterke og anerkjente relevante nettsider. 

Å bruke antall lenker som mål, eller å kjøpe lenker er i dag, ikke å anbefale. Det beste her er en PR-strategi og kvalitetsinnhold som får velfortjente lenker. 

Lenkebygging bare for lenkens skyld er i dag bortkastet tid, og gir minimal effekt. 

Søkemotor­optimalisering tips og triks du kan gjøre selv

Det er mye du kan gjøre selv, uten teknisk fagkompetanse. De fleste CMS-systemer har felt for metadata – fyll dem ut etter beste evne. Svært ofte mangler dette når vi tar imot en klient. 

Du kan også lære hvordan du skriver bedre innhold for nettsider.  Slik at tekstene i det minste er unike, lange nok og lesbar for leseren. 

Du kan også unngå en del vanlige feil med din nettside

Og er du litt mer teknisk anlagt, og liker å lage nettsidene selv, så er det alltid lurt å sette seg inn i Webmaster Guiden hos Google

Og skulle du drømme om å lære SEO som webutvikler eller markedsfører – så starter du med nybegynnerguiden for SEO fra Google Search Central

For analyser trenger man ofte en rekke dyre og også gratis verktøy – og gjerne en del erfaring fra næringslivet for å enklere forstå kundene. Vi går ikke i detaljer på det her. Om du ønsker å lære SEO, så kan du lese resten av innholdet på denne siden, og kontakt meg gjerne for tips. SEO er populært og blir du god på det, så vil du få en interessant jobb. 

Det er alltid en god del du kan gjøre selv, om du har tid – hvis ikke kan du kontakte oss, for vi kan lage tid til sånt. 

Put yourself out there. Er det en ting Google liker, så er det eksperter. Google E-A-T er en faktor som går på Ekspertise, Autoritet og Tillit. Som fagperson bør du knytte deg tett til innholdet. En artikkel om hjerteflimmer fra en hjertespesialist vil gjøre det bedre enn om jeg skulle skrevet den samme. 

 

SEO er en tålmodighets­prøve - Hvor lang tid tar det?

Vi vet at Google verdsetter kvalitet. De liker også kvalitet over tid. Resultatene fra SEO kan vente på seg, men er ofte svært lønnsomme. 

Avhengig av bransje så kan man skaffe seg en trafikk, som man ellers må kjøpe for 50-100.000 pr måned eller mer. 

Det kan ta 6 måneder, det kan ta et år. Det kan skje noe i løpet av uker, men SEO er en strategi som bør være langvarig. 

Nettsider i dag, må være levende og oppdaterte – derfor kan man ikke gjøre en «engangsjobb» og glemme det. Du får selvsagt en god start, med en god hjemmeside for bedriften – men uten nytt innhold og oppdateringer, vil den begynne å tape terreng. 

Konkurrentene dine kan i mange bransjer allerede være i gang. Og har de holdt på i stund, så er de vanskelige å ta igjen. 

Alle som har jobbet med SEO har opplevd kunder som sier opp før det begynner å bli resultater. En SEO rådgiver kan derfor være like frustrert og utålmodig som kunden. 

Dine forventninger må være reelle. 

Søkemotoroptimalisering er ikke for alle. Vi sier ifra om det er meningsløs bruk av penger. For enkelte er det mer riktig å bruke pengene på digital markedsføring og betalte annonser. For andre, er det ekstremt lønnsomt. Spør meg gjerne. 

Ofte stilte spørsmål

Prisen er veldig avhengig av konkurransen, målene og hvor godt alt er tilrettelagt fra før. Enkelte opplever å måtte bygge helt ny nettside, mens andre kan ha små justeringer. SEO begrenses kun av ditt budsjett. Derfor er en god analyse og dialog om mål viktig. 

Synlighet i Google består av en betalt annonsedel og organiske resultater, som er lenker til relevante nettsider. For å bli synlig organisk trenger du SEO tjenester

De fleste kan oppleve noe forbedring etter noen uker. Men for mange tar det 3-12 måneder, noen ganger lengre tid. Det hele avhenger av konkurransesituasjonen. 

Nei, SEO er et fag uten garantier. De som gir garantier i denne bransjen lyver. Det du garantert får er en bedre nettside som er rigget for bedre rangering. Resten er opp til Google å vurdere. Noen få kunder kan oppleve at resultatene uteblir. Men den store majoriteten vil oppleve betydelig vekst. En god analyse kan gi en indikator på naturlige mål og forventninger. 

For en fagperson er det fordel å være webutvikler, men det er ikke noe krav. Det viktigste er erfaring og trening, samt at man følger med. 
For en nettside/nettbutikk handler det om å gjøre godt forarbeid med analyser og plan, samt jevn oppfølging over lang tid. Uansett om du vil lære faget eller oppnå resultater med en nettside, så handler det om tålmodighet.