SEOpp

Bli funnet, ikke glemt

En god analyse er et godt kompass
En SEO analyse gir deg svar på hvilket innhold du må ha, for å rangere din nettside på best mulig måte. Du får et kompass til bedre resultater.
SEO Konsulenten Frode Heimen

Frode Heimen – Jobber som SEO konsulent hos Adseo. Denne nettsiden er personlig og handler om Google, søkemotorer og søkemotor-optimalisering.

SEO Analyse

SEO analyse illustrasjon og graf

Kunsten å vite

En SEO analyse gir meg innblikk og et tydelig kompass på hvor din nettside bør gå. Resultater er at du finner ut hvilke sider du trenger, og hvordan de skal struktureres. Du får også vite hvilke søkeord som er de riktige å jakte på. Og du kan få en riktig forventning på hva du kan klare å oppnå. 

Vi møter kunder som er fornøyd, hvor siden går bra – men underpresterer skikkelig. Når man ikke vet sånt, så har man ingen forutsetning for å si om det man har i dag er bra eller ikke. 

Vi møter kunder som bruker feil ord, som har lagt ned masse tid og ressurser i søkeord og fraser ingen leter etter. 

En SEO-analyse vil gi deg både kartet, kompasset og destinasjonen. 

 

En god analyse er verdifull

Når vi knar på tallene og graver i dataene så begynner allerede en SEO strategi å forme seg også.

Der analysen legger grunnlaget, sier SEO strategien noe om hvordan du skal lykkes. 

Nederst på siden vår kan du bestille en gratis analyse. Da får du et svært grovt bilde, får vite litt om potensialet – og om markedet ditt er tilstede eller ikke. 

For virkelig å gå ned i dybden kan ta minst en hel dag, ofte to, og lengre tid på store og komplekse nettsider – det er følgelig et betalt oppdrag. 

Dette gjør vi med en superanalyse

  • Finner riktige ord og fraser
  • Får ideer til innhold og artikler
  • Bygger en optimal sidenavigasjon
  • Vi tar et blikk på konkurrentene
  • Vi estimerer potensialet
  • Det samles inn en rekke nøkkelord og grupperer dem.
  • Søkevolum, intensjon og vanskelighetsgrad blir sett på.

Innblikk i vår analytiske verden

Det første vi gjør, er alltid et grovt overblikk. Årsaken er at, for enkelte så er ikke markedet veldig komplekst. 

Derfor anbefaler vi kun større analyser når vi ser at du vil ha stor gevinst av en slik analyse. 

Og den gevinsten får du. 

Eksempel 1: 

La oss si at du starter en ny nettside og den første måneden får du 5 besøkende. Over de neste månedene så øker nye brukere med 15 % hver måned. På 24 måneder har du 921 månedlige besøkende på nettsiden din.  Totalt 6260 besøkende på to år. 

Eksempel 2:

Du får hjelp av en dyktig SEO konsulent, og får 8 besøkende første måned, og du får 20 % nye besøkende hver måned. Etter 24 måneder har du 3140 månedlige besøk. 
Totalt 17879 besøkende på 2 år. 

MEEN… det er jo ikke helt slik i virkeligheten… Så la oss se på et par virkelige eksempel. 

Bildene nedenfor viser en nettside uten SEO med 200 artikler.  Og en ny nettside som stiger bra. 

Graf viser visninger - uten SEO
Her ser dere en side som har over 200 artikler - denne har ingen SEO utført - og er kun et arkiv for artikkelforfatteren.
Graf som viser visninger i SERP over tid
Fra 0 til over 1000 visninger pr dag. Dette er visninger i søkeresultatet, for en relativt liten nettside
Graf som viser utvikling over tid fra 0 til 3000
Nåla i begynnelsen stammer fra at jeg oppdaget en bug på facebook, og skrev om det. Resten kan være en typisk utvikling hvor ting går trått lenge, før det gjør et løft.

Vi ser deg og konkurrentene dine

Vi bruker flere avanserte analyseprogrammer i vår hverdag -og vi kan allerede nå se data fra hvilken som helst nettside. Nedenfor er det et bilde fra en stor aktør i sportsbransjen. Dette er bare en liten del av hva vi kan se. 

Grafer som viser utvikling - ment for illustrasjon

Vi kan se data fra konkurrenter, hvordan de rangerer. Hvilke nøkkelord de får trafikk på. Vi ser hvor mye den trafikken koster. Vi ser hvor «sterk» nettsiden er – og ut fra analysene så ser vi som regel om de får SEO-hjelp eller ikke. 

Vi kan koble på logger, og se utvikling over tid, og finne ut om aktøren vinner eller taper terreng. 

Vi ser hvilke nye aktører som vokser frem, og hvem som sover i timen. 

Men aller viktigst. Vi kan se om din nettside underpresterer eller ikke. Det får du svar på ved å fylle ut skjemaet nederst på siden.