SEOpp logo
Søk
Gode analyser
Gir muligheter og nye kilder til trafikk
Oppdag trender og det kundene dine er opptatt av
SEO Analyse chart på rapport illustrasjon

En god analyse er et godt kompass

En SEO analyse gir deg svar på hvilket innhold du må ha, for å rangere din nettside på best mulig måte. Du får et kompass til bedre resultater.

SEO Analyse

SEO analyse illustrasjon og graf

Kunnskap er makt

En SEO analyse gir deg innblikk og et tydelig kompass på hvor din nettside bør gå. Resultater er at du finner ut hvilke sider du trenger, og hvordan de skal struktureres. Du får også vite hvilke søkeord som er de riktige å jakte på. Og du kan få en riktig forventning på hva du kan klare å oppnå. 

Vi møter kunder som er fornøyd, hvor siden går bra – men leverer betydelig lavere enn potensialet. 

Når man ikke vet sånt, så har man ingen forutsetning for å si om det man har i dag er bra eller ikke. 

Vi møter kunder som bruker feil ord, som har lagt ned masse tid og ressurser i søkeord og fraser ingen leter etter. 

En SEO-analyse vil gi deg både kartet, kompasset og destinasjonen. Prisen finner du lenger ned på siden. 

 

En god analyse er verdifull

Når vi knar på tallene og graver i dataene så begynner allerede en SEO strategi å forme seg også.

Der analysen legger grunnlaget, sier SEO strategien noe om hvordan du skal lykkes. 

Nederst på siden vår kan du bestille en gratis analyse. Da får du et svært grovt bilde, får vite litt om potensialet – og om markedet ditt er tilstede eller ikke. 

For virkelig å gå ned i dybden kan ta minst en hel dag, ofte to, og lengre tid på store og komplekse nettsider – det er følgelig et betalt oppdrag. 

Søkeordsanalyse

Det har stor betydning at du kan velge riktige søkeord. Det gjør vi med en søkeordsanalyse

Hva er søkeord?

Et søkeord er et ord eller en frase som skrives inn i søkefeltet i en søkemotor som f.eks Google. 

Ved hjelp av en analyse kan vi se hvor mange som søker etter hva. Man ser også trender og sesonger. 

Man kan med andre ord se søkevolum og hvilken ordbruk som er mest vanlig. 

Hva er søkeord - skrevet i søkefeltet hos Google Search

Vi finner populære søkeord.

En søkeordsanalyse vil kunne gi deg svært nyttig innblikk. For eksempel kan et søkeord gi et uventet resultat. Dette kaller vi for intensjon – og om den avviker fra ditt mål, kan et tilsynelatende riktig søkeord, egentlig være feil. 

Dette får du svar på: 

  • Finner riktige ord og fraser
  • Får ideer til innhold og artikler
  • Bygger en optimal sidenavigasjon
  • Vi tar et blikk på konkurrentene
  • Vi estimerer potensialet
  • Det samles inn en rekke nøkkelord og grupperer dem.
  • Søkevolum, intensjon og vanskelighetsgrad blir sett på.

Søkeordsanalyse og trafikk

Når vi bruker våre analyseverktøy for å finne søkeord, så finner vi ut hvilke ord og fraser folk søker etter. Vi får opp estimert søkevolum.

På den måten vet vi hvilken farge sko det er mest lønnsomt å selge.

Ordbruken har betydning.

Når du er en elektriker som selger sement på sydenturer så har du en bedre sjanse til å lykkes en svakstrømmontøren som selger betong på sydenferie. (Ja JEG vet forskjell på betong og sement…)

Søkeord og vanskelighetsgrad

Forskjellige ord og synonymer har også forskjellig vanskelighetsgrad. For mange vil det være tett på umulig å nå høyt nok opp på sine favorittord.

Når vi ser på vanskelighetsgrad så ser vi også på hvem som står i veien. 

Møter vi tøff konkurranse kan en annen strategi være lurt, og vurdere hvilke andre ord man kan bruke. 

Søkers intensjon

En annen ting i miksen, som er verd å tenke på er søkers intensjon.  Hvorfor søker folket etter “klokke”?

  • Vil de kjøpe en klokke?
  • Vil de ha et bilde av en klokke?
  • Er det til vegg eller vekking?
  • Eller skal noen lære klokka?
  • Kanskje skal de ha en tegning av en klokke?

På de generiske søkene, så blir søkers intensjon svært ofte uklar. Det vil si at om du klarer å bli #1 – så er det likevel svært mange som ikke er interessert i ditt produkt eller tjeneste. 

Det er et svært godt eksempel om du ser på søkeresultatene mellom klokke og klokken. Her er intensjonen opplagt forskjellig – og små endringer i ordbruk kan utgjøre stor forskjell. 

Kan nøkkelord og synonymer ha noe med kryssord å gjøre? 

Eller begynner flere og flere å søke etter nøkkelord i forbindelse med SEO? 

Kan det være en ung person som sitter med en skoleoppgave?  

Google sin tolkning av søkers intensjon kan endre seg over tid. 

Det gjør at søkeresultatet (SERP) kan endre seg etter en oppdatering – fordi flere søkte etter digital markedsføring for å finne byrå, fremfor utdanning for eksempel. 

En god analyse avdekker hvor det er lurt og best å sette inn trykket. Forskjellen kan være stor på bunnlinjen. 

Hvordan gjennomføre en søkeordsanalyse

Vi trenger en liste over ord du synes er viktige. Den listen tar vi som utgangspunkt, og så samler vi synonymer og fraser som er i naturlig nærhet. 

Vi ser på konkurrentene for å se hvilke ord de bruker, og søkevolumet de får. 

Deretter kverner vi ordene igjennom en analyse. Slik at vi ser konkurransen, vanskelighetsgraden og mer. 

Så utfører vi hvert søk, for å se på resultatene. Hva er det som dukker opp? Er det relevant? Vi ser på søkers intensjon. 

Det kan også utføres en gruppering for å samle like ord, og ord som bør være på samme side. 

Det gjør at vi kan velge riktig søkeord for bruk i din navigasjon, og hvilke ord du bør ha på din nettside. 

Resultatet får du i retur i et Google Sheet eller excel. Med kommentarer. 

I tillegg får du også et diagram med anbefalt navigasjonsstruktur. Dette er spesielt viktig om du har nettbutikk. 

Pris

Antall søkeord er avgjørende. 

Pris for 10 søkeord er Kr 2500,- (eks mva) Basert på ord du sender inn, du kan få mange flere i retur. 

Så er det bare å gange opp antallet om du har en lang liste. 

Dette er innen SEO det mest verdifulle notatet du får. 

Leveringstid er ca 3 arbeidsdager fra bestilling. 

Innblikk i vår analytiske verden

Det første vi gjør, er alltid et grovt overblikk. Årsaken er at, for enkelte så er ikke markedet veldig komplekst. 

Derfor anbefaler vi kun større analyser når vi ser at du vil ha stor gevinst av en slik analyse. 

Og den gevinsten får du. 

Eksempel 1: 

La oss si at du starter en ny nettside og den første måneden får du 5 besøkende. Over de neste månedene så øker nye brukere med 15 % hver måned. På 24 måneder har du 921 månedlige besøkende på nettsiden din.  Totalt 6260 besøkende på to år. 

Eksempel 2:

Du får hjelp av en dyktig SEO konsulent, og får 8 besøkende første måned, og du får 20 % nye besøkende hver måned. Etter 24 måneder har du 3140 månedlige besøk. 
Totalt 17879 besøkende på 2 år. 

MEEN… det er jo ikke helt slik i virkeligheten… Så la oss se på et par virkelige eksempel. 

Bildene nedenfor viser en nettside uten SEO med 200 artikler.  Og en ny nettside som stiger bra. 

Graf viser visninger - uten SEO
Her ser dere en side som har over 200 artikler - denne har ingen SEO utført - og er kun et arkiv for artikkelforfatteren.
Graf som viser visninger i SERP over tid
Fra 0 til over 1000 visninger pr dag. Dette er visninger i søkeresultatet, for en relativt liten nettside

Du får også en konkurrentanalyse

Vi bruker flere avanserte analyseprogrammer i vår hverdag -og vi kan allerede nå se data fra hvilken som helst nettside. 

Nedenfor er det et bilde fra en stor aktør i sportsbransjen. Dette er bare en liten del av hva vi kan se. 

Grafer som viser utvikling - ment for illustrasjon

Vi kan se data fra konkurrenter, hvordan de rangerer. Hvilke nøkkelord de får trafikk på. Vi ser hvor mye den trafikken koster. Vi ser hvor “sterk” nettsiden er – og ut fra analysene så ser vi som regel om de får SEO-hjelp eller ikke. 

Vi kan koble på logger, og se utvikling over tid, og finne ut om aktøren vinner eller taper terreng. 

Vi ser hvilke nye aktører som vokser frem, og hvem som sover i timen. 

Men aller viktigst. Vi kan se om din nettside underpresterer eller ikke. Det får du svar på ved trykke på knappen nederst på siden.

SEO for ledere

SEO for ledere Alt du trenger for å ta en god beslutning rundt digital markedsføring og SEO spesielt Det SEO handler om Når noen søker

Søkemotoroptimalisering

Denne guiden er for deg som ønsker å forstå mer av søkemotor­optimalisering. Om du ønsker å kjøpe SEO tjenester, så er du på feil side.

Hva er god SEO?

I en verden i konstant forandring, hvor Google står i front for endringene som berører oss, er spørsmålet: “Hva er god SEO?” noe som alltid