Hva er E-EAT?

E-EAT har ingenting med mat å gjøre. Men dette er et uttrykk som dukker opp i Google sin Quality Rater dokumentasjon.

Google Quality Rater Guidelines er en guide skrevet for utenforstående konsulenter som manuelt og menneskelig vurderer kvaliteten i Google sine søkeresultater. Disse menneskene kan ikke påvirke søkeresultatet. Men dokumentet gir verdifull innsikt i hvordan Google tenker.

E-EAT

E-EAT er et akronym som står for Experience, Expertice Authoritativeness
Trustworthiness. Hvor målet og hensikten ligger i T’en for Tillit. Og i guiden står det at siden skal vurderes i hvilken grad siden er nøyaktig, ærlig, trygg og pålitelig.

Det er egentlig ganske logisk: Google ønsker at vi skal finne informasjon vi kan stole på. 

Vi må da sammen lage nettsider og innhold som dine lesere kan stole på. 

Experience - Håndfast erfaring

Kunstig intelligens kan være nyttig i SEO. Men samtidig gjør det at du raskt kan skrive en produktanmeldelse av et produkt du aldri har tatt på. Man har førstehåndserfaring eller livserfaring med temaet som diskuteres. Hva har det å si for automatiserte produkttekster? 

Hvordan kan vi da vise at vi har førstehånds erfaring? Eller hva, er det med dette innholdet som viser at vi har den nødvendige erfaringen med temaet? 

Erfaring kan akkumulere over tid. En lenke til din linkedinprofil kan vise at antall artikler på temaet stiger. Du har kanskje holdt foredrag, eller kan lenke til en doktorgrad? Det er mange måter å vise det på, men poenget er at man bør inneha førstehåndskunnskap om temaet man skriver om. 

Expertice - Fagkunnskapen

Hvem stoler vi på? Her er temaet også veldig relevant. Man må ikke være vannkjemiker for å kunne noe om akvarium, men det kan være fordel å være kardiolog om man skriver om hjerteproblemer. 

Se på «about»-siden står det i guiden. Hva finner vi om forfatteren? Er forfatteren troverdig basert på denne informasjonen? 

Hva sier andre om forfatteren? Hva kan du finne ut om denne personen i andre kanaler? Er de f.eks omtalt i et anerkjent tidsskrift? Aktiv foredragsholder? 

Eller finnes det video hvor personen demonstrerer sin kunnskap? 

Hva finnes ellers på nettsiden, av informasjon som i anmeldelser, kommentarer eller lignende innhold. 

Om oss siden, eller forfattersider er derfor ekstremt viktig. 

Authoritativeness - Autoriteten

I Norge er det slik at skal du ha Pass, så er politiet den naturlige autoriteten i gata. Stortinget er autoriteten på saker som behandles politisk. 

I hvor stor grad er du en autoritet på området? Om du er hageeksperten som hele tiden dras inn i et TV-studio så kan det være at man plutselig er ansett som en autoritet på området. 

Trust - Tilliten er fellesnevneren

Disse faktoren skal i sum si noe om man kan ha tillitt til det som formidles. Google ønsker å servere kvalitet man kan stole på, og da er det opp til oss å sikre at denne troverdigheten ivaretas og vises. 

Det er mange måter å formidle denne tillitten. I tillegg er det forskjellig hva som vektlegges. En personlig erfaring med hvordan man opplever en pustemaskin som et hjelpemiddel mot søvnapne, kan være viktig og riktig i enkelte vinklinger (Experience) – mens hvordan man skal bruke en slik maskin, helst bør formidles av helsepersonell. (Expertice). 

Når du da selger noe på nett, så har du mange unike muligheter til å vise hvordan et produkt virker, samt skrive dine anbefalinger rundt det. 

Hvordan kan man styrke E-EAT?

Tillitt oppnås av åpenhet. Vis frem organisasjonsnummer, ansatte. Utnytt «om oss» siden godt. Bruk lenker i forfatterbio til sertifiseringer m.m.

Den litt mer vanskelige er jo å bli omtalt av andre som en ekspert eller sikre seg en egen wikipedia-artikkel. Men ekstern omtale er jo også signal i det store og hele.  

I tillegg kan man sy det sammen med en profilside som f.eks LinkedIn, hvor man alltid refererer dit, uansett hvor man skriver m.m. 

Men for de fleste handler det enkelt å greit om åpenhet. Hvem står bak siden? Hvordan kan jeg finne ut mer om personen eller selskapet? 

I motsatt ende, er det derimot ikke lenger greit å ha mange nettsider hvor man fremstår som mange forskjellige selskaper eller at man ønsker å holde f.eks firmanavnet skjult. 

For de fleste er E-EAT en relativ grei sak, til dels potensielt ikke så viktig. Men for andre kan det være helt essensielt, at informasjonen du får er riktig. 

For eksempel hvordan bruke en hjertestarter? Da er vi over på nettsider som skriver om helse og økonomi. Kjent som YMYL-sider på nerdsk. 


Your Money or Your Life (YMYL)

524698c2 db48 4e07 8624 526e379223d0

YMYL-sider er nettsider som omhandler temaer som kan drastisk påvirke din helse, eller din økonomi, typisk finans og medisin. 

Min erfaring med et fond kan være nok til at det har høy Erfaring. (Experience), men hvordan man lykkes med sparing i et fond, er et typisk tema hvor ekspertisen i stor grad vektlegges. (Expertice)

Det er egentlig logisk her også, skal man ha råd om alvorlige helsetilstander, så er medisinsk kompetanse en forutsetning. 

Handler innholdet om hvordan man kan klippe plena, vil nok Gardena komme foran meg, men det er ikke kritisk om min guide til gressklipping hadde gått foran. 

Dette henger sammen i en slags gradering. Når jeg som har 25 års erfaring med webutvikling skriver om SEO, så fungerer nok det bedre, enn om en lege skriver om søkemotorer. 

Ikke så komplisert

Tenker vi åpenhet, så har vi kommet langt. Ellers så handler det mye om å «slå konkurrentene» – så gapet mellom der du står i dag, til dit du trenger å være er ikke alltid stort. 

Dette er derimot temaer som påvirker din synlighet på nett, og derfor er det også viktig å forstå logikken bak det, når vi mener at forfatteren må være noen andre enn «admin»

Hvordan konkurrentene dine gjør det, finner vi ut i analyser. 

Det handler om troverdighet

Hvem har skrevet dette? Det har noe å si, og det er her E-EAT kommer inn.