SEOpp Logo
SEO pris og verdi
Dette må du renge med betale for søkemotor­optimalisering .
Prisdiskusjon på SEO er et tema med mange betingelser og «om & men» – Her går jeg litt inn i strukturen og gir noen tips for deg med begrenset budsjett
En pengebok - Prisen skal ikke tømme den

The price is right

Her gjør vi et forsøk på å gi deg en prisforventning. Dette er basert på erfaring og snitt. Har du stor nettbutikk eller er i særs tøff konkurranse, så faller du nok over normene som er beskrevet her.
Det skal være lønnsomt for deg, og vi kan ta litt og litt.
Prisen avgjøres av mange faktorer – bli i det minste kjent med markedssituasjonen, spør oss.
Vær ærlig om ditt budsjett. Da kan vi spisse mål og midler til det som gir mest igjen.

Hva koster SEO?

Hvilken verdi gir seo? Det er et like viktig spørsmål som «Hva koster SEO?» – For alt handler om å sende flere kunder til din nettside. 

Mange kunder er opptatt av vekst i trafikk – det er enkelt å få til. Riktig vekst krever mer, og en sjelden gang skal trafikken ned, men felles for alt er flere kunder. 

På denne siden skal vi gå igjennom prisstrukturene du kan forvente å møte. Og så avslutter vi med et eksempel hvor man kan bruke 10-gangen for å se økte henvendelser. 

Svært typisk prisstruktur

  • Analyse

    Engangskostnad

    6 - 24.000
  • Oppstart

    Engangskostnader og tekniske forbedringer.

    30 - 80.000
  • Oppfølging

    Oppfølging og løpende forbedringer.
    Pris pr måned

    6 - 30.000

Dette er en grovt inndelt prisliste basert på snitt over ca 100 prosjekter. Det er ca 90 % sjanse for at du havner innenfor disse prisene.  Hvorfor det er slik, er forklart nednfor. Samt et eksempel som viser hva du kan få igjen, nederst. 

Ditt behov og ditt budsjett

Hva du ønsker, og hva du trenger kan være to forskjellige ting. 

Som du ser ut fra menyen her, så er faget bredt. I tillegg kommer webutvikling, skribenter, grafisk design, foto m.m.

Noen trenger alt, mange trenger litt. 

Du kan jo tenke deg at «du trenger en helt ny nettside» er en relativt dyr beskjed å få.

Her er tipset egentlig, start med budsjettet – å spør hva du får for X per måned.  Du bør regne med minimum 4000 – 5000, for at man i det hele tatt skal rekke noe. Det er ingen maxgrense.

Kompleksiteten og målene avgjør pris

Diagram som viser elementene i SEO
SEO er et breddefag som består av mange elementer innenfor forskjellige fagområder.

Du kan gjøre noe med ALT, du må ikke gjøre noe med alt, og du kan spisse det ned til de viktigste tingene. 

 

Mål og konkurranse

vanskelighetsgrader fra 97 poeng til 11 poeng
Når vi analyserer, så ser vi hvor vanskelig hvert ord og frase er. Konkurransen i din bransje er avgjørende.

Skal du vinne i et tøft marked må du ha penger, tid og tålmodighet – kanskje kan det være umulig innenfor en akseptabel tidshorisont. Du må rett og slett, så enkelt, gjøre mer og bruke mer enn konkurrentene dine.

En analyse er derfor essensielt for å se hvor vanskelig markedet er, samt finne mulighetene hvor man kan lykkes.  Det er egentlig umulig å gi en totalpris, uten en god analyse først. 

Første kostnad er en Analyse: Pris ca 6.000 – 24.000,- engangskostnad. Forskjellen er størrelsen av nettsiden. Ordinære nettsider, ca 6000, nettbutikker kommer fort i andre enden. 95 % av kundene faller innenfor denne prisen. 

TIPS: Kjøp en analyse først, så kan vi diskutere pris basert på anbefalte tiltak og mål  

En seriøs SEO konsulent vil si NEI til prosjekter hvor det er liten eller ingen ROI for kunden. Av og til er det rett og slett bedre å bruke betalt annonsering. 

Lærdom: Dette burde vært gjort FØR du laget en nettside. Bruk også analysen til å justere ambisjoner og mål til et realistisk nivå.

Teknisk kompleksitet og forbedringer

Ut fra analysen vil vi se hva som bør bære optimal struktur/navigasjon. Vi ser hva som er nettsidens svakheter og blir kjent med ytelsen. 

Raske nettsider er viktig.

Struktur: 80 % av kundene som havner på mitt bord trenger en ny struktur. Det er ikke alle som velger det. 100% av alle selvgjorte nettsider trenger en ny struktur, med få unntak. 

En ny struktur gjør det enklere for kunder (og googleroboter) å finne frem. Samt at det er med på å styrke viktige søkeord. 

Server: En god del nettsider trenger en ny server. Betaler du mindre enn 100 kroner i måneden for en server, så er det mulig du må oppgradere. Pris på serverløsning er fra et par hundre til et par tusen pr måned. 

Webutvikling, potensielt ny nettside: Det er ikke uvanlig at rådet blir å lage en ny nettside, fordi det blir rimeligere enn å forbedre den du allerede har. Du må uansett regne med timer til å enten forbedre eller lager ny nettside. 

Hvor langt unna du er et godt nok nivå er avgjørende. 

Pris på teknisk forbedring av nettside: Dette er et punkt som spriker veldig. Alt fra 10.000 til 150.000 eller mer. 

Prisen du betaler her, er ofte prisen av å velge feil leverandør av nettside i første omgang. 

Betalte du over 100.000 for nettsiden i utgangspunktet, så synker trolig kostnaden her betraktelig. 

Opptimalisering av innhold.

Etablert innhold: Grov tommelfinger-regel: halv time pr side på eksisterende innhold. Noen sider tar et halvt minutt, andre krever en del jobb. I snitt vurdert i over 50 prosjekter, så treffer en halv time pr side ganske bra. Dette er ofte noe du MÅ gjøre for å lykkes med SEO

Nytt innhold: Når det gjelder gode SEO-tekster, så kan du skrive en del selv. Du vet ofte best om dine tema. Vi kan gi råd på hva du bør skrive om, og stryke teksten etter ditt manus. 

Journalist/tekstforfatter:  Vi har skribenter tilgjengelig, her er pris pr time. En god artikkel krever undersøkelse, tenking, skriving og gode foto, det tar fort en del tid og potensielt reising. Har du ikke tid, får du hjelp, har du tid og ressurser, er det lønnsomt å gjøre en del selv.

Her er konkurransen avgjørende for om du må produsere nytt innhold eller ikke. Ut over det, kompleksitet, reisekostnader m.m.

 

Oppfølging

Du kan forvente bevegelse i resultatene i løpet av noen uker. I snitt har våre kunder 33 % flere klikk i løpet av 3 måneder. (40 klienter, siste 3 måneder målt 25.08.2022)

Men det er først etter et halvt år til et år at man virkelig kjenner forskjellen. 

Oppfølgingen brukes til å overvåke og analysere – samt se etter muligheter for forbedringer. 

For eksempel kan et søk levere din nettside som #4, men du får ingen klikk – da kan vi endre på tekstene Google leser og se at klikkene begynner å komme. 

To vesentlige farer: Den første er ikke en direkte fare, men det kommer Google oppdateringer flere ganger i året. Med en god nettside, er det ofte uproblematisk, og går ofte bra. Men det er lurt å følge med. 

Den andre faren er nye konkurrenter. Vi har gjort analyser som viser at årsaken til sviktende omsetning over 3 år, er en ny konkurrent som har tatt din posisjon. Da er det dyrt å sove i timen. 

I gjennomsnitt vil du normal prismessig,  ligge et sted mellom 4 til 10 timer i måneden.

Det er også vanlig at man setter av en månedlig «pott» som brukes til gradvise tekniske justeringer og forbedringer av nettsiden. 

Prismodeller for SEO

Oppstartskostnad (Engangssum): Litt avhengig av hva som må gjøres, kan fort komme på 30-60 timer på tekniske forbedringer. Samt tidligere nevnt halvtime pr side. 

Månedlig pris (retainer):  4 – 10 timer pr måned holder for mange. Ikke unormalt med opptil 20 timer. 

Avtalebeløp fast sum: En populær metode for mange. Du sier hvor mye du ønsker å bruke på SEO og vi gjør det beste ut av tiden vi har til rådighet. Da får du en inkrementell forbedring og bør ha en avtaleperiode som går i ett år. (Uavhengig av bindingstid o.l) 

Du får mer kontroll på ditt budsjett og du får ingen overraskelser i ditt regnskap. 

Men du får trolig ikke full uttelling på nettsidens potensial. Likevel kan slow and steady være riktig for mange. 

Det er svært få som har budsjetter til å få maks uttelling. Derfor er diskusjon om mål, kostnader, pris og ROI viktig. 

Verdibasert prising eller provisjon:  Det er heller ikke uvanlig, og forekommer. 

 

Avgjørende faktorer for din suksess.

Nettsiden MÅ fungere. Antall kunder pr 100 besøk er en god målenhet. 

Har du en nettside hvor du må ha 5000 besøkende for å få 1 salg, så vil det trolig være lønnsomt å lage en nettside som selger til 1 av 50. 

Optimalisert struktur fungerer godt, og er et råd som det kan være dyrt å ignorere.

Du må ha (godt) innhold. Nettbutikker med bilde og pris, sliter. Korte beskrivelser av tjenester sliter. Du må egentlig levere bedre innhold (og mer nyttig) enn konkurrentene. 

Lytt til ekspertene. Vi har eksempler på kunder som insisterer på endringer som trosser råd – hvor resultatet uteblir helt, eller synker. 

 

Verdien og hva du får for prisen (ROI)

Denne kan kalkuleres og beregnes. Og en av de aller viktigste faktorene er andelen som utfører en ønsket handling. (Konvertering)

Du vet ofte snitt ordreverdi. Du vet hvor mange besøk du har, fortjeneste og hvor mange salg du har. Det er alt du trenger. 

Basert på 1000 besøk, hva tjener du i dag? 

Hva om du i samme periode kan få 4000 besøkende, og at andelen som kjøper dobles? Hvor mye tjener du på det? Hvor mye er du villig til å betale for å komme dit? 

Når vi gir våre råd i dag, så er ofte dette en viktig faktor om SEO er riktig, om digital markedsføring er riktig, eller om du må ha ny nettside først. 

Prisen er alltid riktig, om du ender opp å tjene på det. Prisen er alltid feil, om du ikke får resultater. 

 

3mnd sammenligning 22 21

Her er sammenlignes 3 måneder i år med samme periode i fjor. + 57 % i antall klikk.

Sammenligning Juni - August 22 med mars april mai 2022

Her er siste 3 måneder, mot forrige tre måneder. + 16,6 % antall klikk.

Klikk er ikke alt. Av de 892 klikkene endte 0,12 % i en henvendelse. Ca 1 henvendelse. 

På de 1400 siste klikkene er andelen som utfører en henvendelse økt til 0,7 %. Det er ca 10 henvendelser. 

På 57% flere klikk har antall henvendelser økt ti-gangen. 

Målet er at 2 % av besøkende her skal føre til en henvendelse, og det er dit vi er på vei. Men for å komme til dette målet var et nytt design nødvendig. 

For at enhver nettside skal føre til flere salg, så må psykologien tas i bruk. Det finnes mye data på dette, og utprøvde metoder.

Derfor er det mulig å kalkulere HVA du bør gjøre for å lykkes på nett med best mulig ROI på pris.  

Ønsker du gode råd fra oss, trykker du på knappen nedenfor.  Vi starer alltid med en kortfattet gratis analyse. Helt uforpliktende. Kanskje får du en god pris på SEO?

Få gratis analyse og finn ut om vi kan hjelpe

Kontakt oss