SEO har forskjellige angrepsvinkler basert på hvor dine kunder befinner seg. Vi kan dele SEO inn i 3 forskjellige nivåer, basert på din kundedemografi.
Lokal SEO
Mange mennesker søker etter tjenester og produkter i nærheten av seg. Søkeord som «frisør i nærheten» eller «beste pizza i [din by]» er eksempler på hvordan folk bruker lokale søk. Hvis du er synlig i disse søkene, er sjansen større for at lokale kunder finner og velger din bedrift.
Det samme gjelder om man søker mer generisk, som f.eks «Snekker» eller bare «Frisør» – Så lenge Google er kjent med din lokasjon vil lokale resultater stå sterkere. For om ikke annet er spesifisert, så er det logisk at man ikke kjører 60 mil for å klippe seg.
Lokal SEO handler om å gjøre din bedrift synlig for kunder i nærområdet. Dette er spesielt relevant for bedrifter som restauranter, butikker og lokale tjenesteleverandører.
Hva vi fokuserer på lokalt
Google Bedriftsprofil, lokale søkeord og tydeliggjøring av ditt nedslagsfelt. Lokale anmeldelser fra lokale kunder er viktig. Med lokale søkeord så tenker vi spesielt på [tjeneste]+[sted]. Her er også viktig å legge seg på riktig nivå. En bydel kan bli for snevert, og fylket kan bli for stort.
Nasjonal SEO
Nasjonal SEO handler om å gjøre din nettside synlig for kunder over hele landet. Dette er viktig for nettbutikker, tjenesteleverandører og bedrifter som ønsker å nå et bredere publikum.
Her er det også normalt at man for eksempel har en større tilstedeværelse i en by eller ti, og ønsker å styrke disse lokalitetene.
Eksempelvis kan en kjede egentlig være en klase av lokale SEO behov, samtidig som man ønsker å rangere nasjonalt generelt.
Her er det viktig både med struktur, innhold og at man ikke kommer i konkurranse med seg selv.
Som et eksempel, kan en verkstedkjede være nasjonal, men ha to eller tre avdelinger i Bergen. Slike scenario er stort sett alltid løst feil, om man har prøvd på egenhånd.
Noen opererer også nasjonalt, men har så mye fokus på hovedkontoret, at de fremstår som en lokal aktør.
Hva vi fokuserer på nasjonalt
Konkurransen er selvsagt ofte sterkere. Så her kan det være at man må ta ting stegvis. Kanskje er det umulig å selge en «genser» – men lettere å selge en «Gul strikkegenser i ull» – Det kan være at man går etter søkeord med 600 månedlige søk, fremfor å gå etter de med 8000. For det er bedre å få 60 av de 600 enn 0 av de 8000.
Kvaliteten må opp
Med hardere konkurranse, må man ha bedre ytelse. Der man lokalt kan slippe unna med å være en av to aktører, så er man plutselig slått av 40 dyktige aktører nasjonalt. Det er så enkelt, at vil du slå de beste, så må du være best. Når konkurrenten din har millionbudsjett i markedsføring, så er det krevende å få fiske i samme sjø med 50.000,-
Mange bransjer sover i timen
Av og til kan SEO være en velsignet «walk in the park» hvor konkurrentene surrer rundt med hjemmesnekrede nettsider laget av nevøen til Tor på regnskap. Det blir sjeldnere og sjeldnere at man møter slike bransjer, men de er her ennå.
Vi bruker mer tid på konkurrenter. Hva konkurrentene gjør er viktig, vi må være bedre. Samtidig er det viktig å følge med, for plutselig en dag dukker det opp noen nye. Eller man ser at noen har lansert en ny nettside og mister trafikk. Det gir åpninger.
Her er det også lurt å supplere med en PR strategi. Altså innholdsproduksjon på steroider. Om du leser vår artikkel om E-EAT så forstår du hvorfor en PR plan er viktig.
Internasjonal SEO
Internasjonal SEO innebærer å optimalisere din nettside for å nå kunder i forskjellige land og språk. Dette er viktig for bedrifter som opererer globalt eller ønsker å ekspandere til nye markeder.
Et hav av valgmuligheter
I Internasjonal SEO har du flere dører du kan velge å gå igjennom. Grovt sett kan det deles opp i en god, bedre & best.
Beste Internasjonale SEO
Egne domener pr land. .de for Tyskland. co.uk for England osv. Med egne unike nettsider, gjerne betjent av et lokalt team. Innholdet produseres spesifikt for hver nasjon. Hvor man i teorien kan ha egne «nasjonale prosjekter», til og med med lokale enheter i tillegg.
Her kan man f.eks ha .com som konsernside, som syr det hele sammen, eller om man vil bruke .com i USA, kan man ha en eget domene for konsernnivået.
Nest beste internasjonale plan
Her lager man et felles rammeverk, hvor alt styres sentralt. Man har f.eks mittdomene.com med egne «siloer» på mittdomene.com/[landkode]
Her skrives og produseres innhold unikt for hvert land, med egne innholdsprodusenter. Men man har et utviklingsmiljø å forholde seg til. Noe billigere og enklere å drifte, men ikke nødvendigvis enklest å posisjonere på SEO.
En .no side som er god, rangerer bedre enn en god. .com/no side – vel om «alt var likt» så det er selvsagt lett å motbevise den påstanden. Men nasjonale domenenavn er alltid bedre.
Den enkleste løsningen, vel kostnadsmessig
Du opererer med et hovedspråk, alt innhold produseres for eksempel på norsk, men med automatisk oversettelse. Voila så er man på 10 språk uten å tenke. Til en viss grad vil det gå, men du slår ikke 100 nasjonale franske nettsider, som er spesialister med en oversettelse om vin fra norsk.
Inndelingen går også prismessig fra omtrent som en vanlig nettside til hinsides. Hvor stort man vil ta det er bortimot ubegrenset.
Det en til tre personer gjør i Norge, kan møte konkurranse i England fra et team med 60 personer.
Det er derfor viktig å tenke godt igjennom hva man ønsker, og hva man har mulighet til.
Kundene dine setter føringen
Uansett hvor kundene dine er, vil en kundesentrisk tilnærming alltid fungere. Både nasjonal og lokal SEO er relativt overkommelige oppgaver. Men i det øyeblikket kundene dine er i andre land, så er det mange valg å ta.
-Sånn som å bruke morsmålkompetanse på søkeordanalyser. Det er ikke mange engelske SEO eksperter som klarer å gjette seg frem til «Hoppetusse» – så de språklige nyansene er viktige.
Det er også forskjell om du sender varer over hele landet, eller er en landsdekkende kjede med mange lokale butikker.
Uansett så er det hjelp å få, spesielt om du matcher som kunde.