Hvordan bli synlig på google?

Du har i prinsippet to metoder for økt synlighet hos Google. Kvalitet på system, ytelse og innhold via langsiktig SEO og for raske resultater kan du bruke Google Ads. 

Vi ser nærmere på hvordan Google operer og hva som skal til for å lykkes. Denne artikkelen vil forenkle et komplekst univers, ned til noen tilsynelatende evige sannheter. 

Fornøyde kunder driver butikken

I 2023 utgjorde Googles annonseinntekter 237,86 milliarder amerikanske dollar. For at Google skal tjene slike beløp, og fortsatt vokse er de 100 % avhengig av fornøyde kunder. Så da er det naturlige spørsmålet: Hvordan blir en «Googler» en fornøyd bruker? 

Om du leter etter noe, og du bare finner tull og tøys. Så bytter du søkemotor på et tidspunkt. Google ønsker å servere troverdig innhold pakket inn i god kvalitet med høy nytteverdi for deg. Så enkelt er det. 

Når du klikker på en annonse så vil du finne en seriøs aktør og ikke halvferdige nettsider som ser ut til å komme fra andre kontinenter uten sikring på ferden. 

Når vi vet at kvalitet og troverdighet er viktig for Google, så er det så enkelt at vi må være transparent og samtidig levere bedre kvalitet enn konkurrentene.

Så hva er egentlig kvalitet?

God ytelse

Du må ha en nettside som yter bra. Dette oppnås igjennom optimalisering av kode, bruk av spesielle mellomlagringstekniker (Cache), en god server, og optimalisering av bilder/video. Sekundene teller

Navigasjonen må være logisk. Rekkefølge på overskrifter er viktig. I tillegg må man ta høyde for WCAG2.0 standarden som omhandler tilgjengelighet for blant annet blinde og svaksynte. Skjemaer bør være enkle å bruke. Generelt sett skal nettsiden være enkelt å bruke, samt tilgjengelig for alle.

I siste halvdel av 2023 har Google satt mer fokus på «Nyttig innhold» – Innhold skrevet av mennesker for mennesker. Hva legges i nyttig innhold? Det Google ønsker er at innholdet skal være skrevet for deg, og ikke skrevet for søkemotorene, samt at det skal ha noe praktisk nyttig med seg. 

Så langt som mulig, bør tekster, videoer og fotografier være originale. Det vil si at nettbutikker som får sine data fra leverandørene, har en stor jobb foran seg. 

Hvem står bak siden? Er det tilgjengelig kontaktinformasjon? Er temaet riktig? Samsvarer innholdet med forventningene? 

Etter min erfaring er det lønnsomt å bygge nettsider som er i tråd med WCAG 2.0 standarden. Slik at den oppleves bra, også for for blinde og svaksynte. Det er dessverre så lett å glemme - men samtidig såpass viktig at Google har egne måleparameter på dette i sine tester.

Google Ads belønner kvalitet

Det mange ikke vet, er at SEO på en nettside drar med seg fordeler inn i Google Ads universet. 

MiniQuiz: Hva ønsker Google å servere sine brukere? 

a) Pølser

b) Kvalitet

Kvalitet gjelder også for Google Ads. Når du har en bedre nettside, så synker prisen for Google Ads. Du belønnes altså for å ha bedre innhold. 

Mekanikken er slik at om du har bedre kvalitet og en høyere relevans i forhold til søket, som utføres, så får du en bedre plassering til en lavere pris enn konkurrentene. 

Det kan utgjøre forskjellen på en lønnsom kampanje kontra en ulønnsom en.  

Bedre konvertering gjør Ads lønnsomt

Her er et tenkt regnestykke for å vise forskjellen på en «dårlig» nettside og en proff nettside. 

Dårlig nettside: 

Konverterer 0,8 % av besøkende. Betaler 6 kroner pr klikk. 

Budsjett: 10.000,- 

Dette gir 1666 klikk. Av disse klikkene blir  det ca 13 kunder. 

Proff nettside:

 Konverterer 2,3 % av besøkende. Betaler 5,80 kroner pr klikk. 

Budsjett: 10.000,- 

Dette gir 1724 klikk. Av disse klikkene blir  det ca 40 kunder. 

Forskjellen det utgjør:

For den dårlige nettsiden kan det være slik at det er for dyrt å annonsere, man begynner å spare, og man senker budsjettet til kanskje 3.000,- for man vil jo annonsere noe. 

For den andre kampanjen, så kan det være at den gir positiv ROI – og man opplever at man kan tredoble budsjettet, og det er lønnsomt. 

Organisk & betalt vekst

Plante - illustrasjon på vekst.

›For å bli synlig har du flere veier til målet, men disse kan kategoriseres inn i to hovedprinsipper:

Organisk vekst: Dette er gratis trafikk som du får fra din plassering i Google sine søkeresultater (Vi nerder kaller søkeresultatsiden for SERP) – For å styrke dette må du jobbe med SEO. › Hva er SEO?

Organisk vekst er langsiktig styrking av nettsidens innhold og kvalitet = bedre plassering. 

Betalt plassering: Dette er Google Ads, herunder mange forskjellige annonsemuligheter fra Display, Shopping Ads, Søkeannonser, samt også annonser i Google sitt nettverk av sider, som f.eks partnersider eller Youtube. 

 

SEO og ADS er hånd i hanske

Selv om du er på førsteplassen for et søk, vil likevel noen prosenter klikke på annonsen. Undersøkelser viser at ca 5% av alle klikkene kan gå til annonsen – så fordeler resten seg på det organiske søkeresultatet. Hvor topp 3 får det meste. 

Min erfaring er at dette varierer veldig fra søk til søk, og fra bransje til bransje. Og om vi tenker dekt areal så varierer det hvor mange annonser som vises. Det kan også være forskjell på konverteringsprosent. Så alt i alt, er det lurt å prøve ut - selvsagt med en god nettside i bunn.

Mange måter å styrke synligheten på

En bedre synlighet kan derfor oppnås med å ta tak i flere områder samtidig. Et godt fundament i en proff nettside er alltid lurt. 

Ting henger sammen, og man får ikke flere kunder om man bare annonserer mer, med en for svak nettside. 

I tillegg er det verd å se på Google Bedriftsprofil, og man kan også vurdere f.eks video i YouTube. Alt dette er med på å å styrke din tilstedeværelse og med det gi økt synlighet. 

Trenger du hjelp, er det bare å spørre. 

En enkel idé

Google trenger brukere, og brukere beholdes med kvalitet og nyttig innhold.