Innholdsfortegnelse
Lokal SEO handler om å gjøre nettsiden din mer synlig i søkemotorene der dine kunder er. Her er det noen forskjellige tilnærminger avhengig av hvilken type bedrift du er.
Hva er Lokal SEO?
«Søkemotoroptimalisering (SEO)» er samlebegrepet for en rekke teknikker som gjør din nettside mer synlig i søkeresultatene til eksempelvis Google sin søkemotor. Lokal SEO er metodene som skal svare ut de søkene som har en lokal intensjon. For eksempel er det søk som består av «tjeneste» + «lokasjon» – Eksempelvis «Rørlegger Oslo».
Lokal SEO inkluderer altså en geografisk parameter. Så det trenger ikke bare være at man søker med stedsnavn, men plasseringen til den som utfører søket har også innvirkning.
En som sitter i Trondheim og søker etter frisør, får andre resultater enn en som søker etter frisør i Stavanger.
Bedriftsprofilen synlig blant søkeresultatene
Om jeg søker etter Rørlegger Molde, eller utfører søk etter Rørlegger når jeg befinner meg i Molde, så får jeg opp lokale bedrifter i søkeresultatet. Dette er profiler som du bør vedlikeholde og utnytte. Her ligger det mange muligheter til økt synlighet.
Hva er resultatet av lokal SEO?
Flere inn i butikken: Svært mange som utfører et lokalt søk på mobilen besøker lokasjonen innen en uke. Da ønsker du å bli funnet.
Flere besøk i butikken er en selvfølge. Men lokale søk fører også til en høyere andel bestillinger av tjenester.
Konkurransefortrinn: Hele 58 % av bedriftene optimaliserer ikke nettsiden for lokale søk. 1
Når man vet at lokale søk har en større verdi og høyere måloppnåelse enn ordinære søk, så er det jo spesielt at så mange velge å ikke utnytte dette.
Større sannsynlighet for salg:
Handlemønsteret på nett er først undersøkelse, så begynner det å gå over til pris. Deretter begynner man å sjekke om det er mulig å kjøpe det produktet lokalt. Og finner man det lokalt, til en akseptabel pris, er veien for mange kort til handling.
Mer nøyaktig informasjon: (Åpningstider spesielt)
Søk etter åpningstider er et svært vanlig søk, som utføres for å sjekke om man rekker å komme seg til lokalet eller ei. Gjennom Google Bedriftsprofil kan du sørge for at åpningstidene er oppdatert, samt at de også oppdateres ved f.eks høytider.
Se for deg at du skal til frisør, og du lurer på om de har dropin til f.eks kl 18 på lørdag.
Søk etter åpningstider har økt med 400 % på de siste årene.
SEO for kjeder = Lokal SEO opphøyd i x
Kjeder tenker ofte at de operer nasjonalt, men det stemmer ikke bestandig. Se for deg at du skal skifte dekk på bilen, og søker etter «Dekkhotell» + «lokasjon» – Disse søkene har et større samlet volum enn bare «Dekkhotell». Da er det viktig at sidens struktur er bygget opp for å styrke de lokale enhetene også for verkstedkjedene.
Ofte bygges kjedens nettsider opp med sterke sider på tjenestene, så er lokasjonen bare en «avdeling» eller en «liste» – og på 1-2-3 er kjedene utkonkurrert av lokale aktører.
Kjedesider må oftes snus på hodet. Og bygges fra det lokale perspektivet og innover til kjedekontoret.
Lokale butikker har en utfordring
Har du noen gang stått inne på en butikk og googlet produktet? Eller sett på prisen hos konkurrenten? Lokale butikker uten egen nettbutikk kan ofte slite med å bli funnet. Det hjelper ikke med en god lokal sykkelbutikk, om kundene sitter og googler sykkemerker, og finner informasjon på nasjonale kjeder sine nettsider.
Det å utnytte egen nettside for å fange opp lokale produktsøk er viktig, og det må ikke være fullskala nettbutikk for å løse det.
En ting er de som står inne hos deg, og googler konkurrenten. Men det står trolig like mange inne hos konkurrenten, og leter etter deg.
Stjerneanmeldelser er viktig. Men her kan de like ofte gå på selve produktet som på servicen fra bedriften.
Lokale tjenester har potensial
Kundeservice har alltid hatt en viktig rolle, men her går anmeldelser vekk fra produkt og over på selve bedriften eller personene som representerer bedriften. Gode anmeldelser er helt essensielt.
Vi har opplevd å måtte re-brande merkevarer etter at bedriften har blitt totalslaktet. Og det er et godt utfall av å drive dårlig kundeservice. De fleste går bare stille under. Noen helt uvitende om at de har fått dårlige anmeldelser på nett.
Svarer du på anmeldelser, så øker sjansen for salg med 12 % 2
Når vi ser bedrifter som har nettside men ikke har lagt ut adressen, så er det forståelig at mange har et stort potensial.
42 % av alle klikk går til kartoppføringene. 3
Ser du på bildet lenger opp med kart fra Molde, så er det 3 bedrifter som er liste her. Disse tre kalles på SEO-språket «Map Pack» – Det å være her er ekstra viktig for lokale tjenester
Mindre konkurranse for lokale tjenester
Selv om kjeder ofte utkonkurrerer mindre lokale bedrifter, så er konkurransen lokalt ofte enklere enn nasjonalt. Dette varierer fra bransje til bransje, så det er lurt å sjekke.
Google gir også fordeler til din nettside, i din umiddelbare geografiske nærhet. Om du har satt opp nettsiden til å reflektere dette selvsagt.
Selv om konkurransen kanskje føles tøff, ser vi stadig vekk at «hele laget er utrent» – Og om man velger, kan man enkelt ta en posisjon i markedet lokalt.
Noen viktige elementer i lokal SEO
1. Google Bedriftsprofil
Opprett og optimaliser din Google bedriftsprofil. Dette er en av de mest effektive måtene å øke synligheten i lokale søk. Sørg for at all informasjon er korrekt og oppdatert, inkludert adresse, telefonnummer, åpningstider og bilder. Her kan du også legge ut tilbud m.m.2. Lokale Søkeord
Inkluder lokale søkeord i din nettsides innhold, meta beskrivelser og tags. For eksempel, hvis du driver en restaurant i Tromsø, bør du inkludere søkeord som «restaurant i Tromsø», «beste mat i Tromsø», osv.3. Kvalitetsinnhold er viktig
Skap relevant og verdifullt innhold som tiltrekker målgruppen. Har du take-away kan man f.eks skrive om lokale parker hvor man kan nyte maten osv. Godt innhold trenger også kvalitet både i kode, bildebruk og lagringsløsning (Webhotell).4. Lokale Lenker
Skaff lenker fra lokale nettsider, blogger og aviser. Dette gjør deg mer synlig lokalt, skaper aktivitet som igjen avler en sterkere plassering ved lokalt utførte søk. For mange vil dette leddet være overflødig for å få best plassering, men uansett lurt med tanke på å bygge relevant lokal trafikk.5. Mobilvennlighet
Sørg for at din nettside er mobilvennlig. Mange lokale søk gjøres på mobile enheter, og en mobilvennlig nettside forbedrer brukeropplevelsen og rangeringen i søkemotorene. Ca 40 % av brukerne leser dette på en mobiltelefon. Men 78 % av mobilsøk etter lokale varer og tjenester fører til fysisk handel. 4Alt starter med en analyse
Alt arbeidet du skal legge ned i nettsiden, belønnes alltid av å ha utført en god SEO analyse i forkant. Det gjelder også for lokal SEO.
Lokal SEO kan ofte være en relativt kort vei til flere kunder. Mange har laget nettsider selv, uten å kjenne til mekanismene for å lage en nettside som opplever økt synlighet.