SEOpp

Bli funnet, ikke glemt

Handle lokalt
En stor andel av alle søk i en søkemotor inkluderer lokasjon og tjeneste. Hele 28 % av alle lokale søk ender i et kjøp. De fleste foretrekker å lese om ditt produkt på nett FØR de bestemmer seg for hvor de vil kjøpe det.
SEO Konsulenten Frode Heimen

Frode Heimen – Jobber som SEO konsulent hos Adseo. Denne nettsiden er personlig og handler om Google, søkemotorer og søkemotor-optimalisering.

Lokal SEO – Bedre synlighet i nærmiljøet

Lokal SEO kart mobil illustrasjon

Lokal SEO og Synlighet nær din lokasjon

Vet du at så mange som 72 % av brukere som utfører et lokalt søk, besøker en forretning innenfor 8 km radius? 

Lokal SEO er viktig fordi dine potensielle kunder søker på nett før de tar turen innom butikken din, eller tar kontakt med deg.

Innholds­fortegnelse

Hva er lokal SEO

Lokal SEO handler om å gjøre din nettside synlig, spesifikt når noen i en naturlig nær geografisk lokasjon leter etter noe i en søkemotor. Disse søkene fører oftere med seg fysiske besøk i dine lokaler.

Søk som gjelder et spesifikt geografisk område

Når noen søker på nett og legger spesifikke geografiske termer inn i søket – så er det et lokalt søk. 

For eksempel: [tjeneste] + Molde. Så vet Google hvor de skal hente resultater fra. 

Lokal optimalisering vil derfor integrere søkeordet og lokasjon i teksten. Når du søker «Lokal SEO i Molde» så er det større muligheter for at du finner denne nettsiden, foran f.eks en leverandør fra Trondheim. 

Google kjenner også godt til din lokasjon, så du må ikke inkludere stedsnavn i selve søket. Om du sitter i en by, og søker etter Pizza, så får du lokale pizzarestauranter, nær deg.

Da er det viktig at Google er kjent med din lokasjon. 

Google vises eksempel på lokal SEO og søkeresultat
Her ser dere at allerede når man søker, så foreslår Google lokale varianter. Ålesund kommer øverst, fordi flest søker etter dette. Dette er et godt eksempel på hvor viktig Lokal SEO er.

Kom du rett hit fra Google? Da fant du oss på førstesiden, helt oppe i toppen. Av og til er vi #2 av og til #3 (litt avhengig av hvor du befinner deg også - Plasseringen er ikke tilfeldig, da vi er knallgode på lokal Synlighet.

Frode Heimen

Lokal SEO i praksis

I følge flere undersøkelser så har ca 46 % av søkene en lokal intensjon. Når man søker lokalt får man også ofte opp et annet resultat enn normalt.

Nedenfor ser dere eksempel på hvordan resultater fra Google Bedriftsprofil (tidligere kjent som Google Min Bedrift)  vises når man søker lokalt.

Lokal SEO Molde eksempel
Her er et ekte eksempel på et lokalt søkeresultat i Molde.

På bildet over ser du et eksempel fra et lokalt søkeresultat for Rørlegger i Rosenes by.

Denne visningen dukker opp i Google sitt søkeresultat, på grunn av at bedriftene har fylt ut en profil på Google Bedriftsprofil

Google Bedriftsprofil

Det er gratis å registrere din bedrift der. I tillegg kan man legge ut bilder og nyheter via samme kanal.

Dette vil bidra til å styrke din posisjon i ditt lokale marked. Normalt vil 3 bedrifter dukke opp i dette resultatet.

Har du få konkurrenter, er du gjerne fort garantert en god synlighet.

Tips til bruk av Google Bedriftsprofil

  • Legg ut gode bilder.
  • Legg ut video
  • Skriv noen artikler
  • Hold profilen oppdatert
  • Svar på anmeldelser fra kunder! Alltid.
  • Legg inn mulighet til å kontakte deg

 

En god informasjon på fremsiden

Om SEOpp opererte kun i Molde, kunne vi hatt følgende tekst på fremsiden: «Din lokale SEO ekspert i Molde» – tett fulgt av hva vi gjør og beskrivelse av at vi har x ansatte i Molde, adresser og lignende.

Det reelle lokale SEO eksemplet over: Om vi holder oss til rørleggere i rosebyen, så kan jeg trekke frem Rørlegger 1 Molde sin nettside som en god måte å bli mer synlig lokalt. De har vært dyktige med å legge nettsiden til rette for søkefrasen: «Rørlegger i Molde» – (I skrivende stund: Men de vises ikke i «Google Bedriftsprofil») – noe som ville styrket deres tilstedeværelse lokalt i Molde.

Tilbake til nettsiden, så har den følgende fordeler:

  • Domenenavnet inneholder «Molde»
  • Overskriften inneholder «Rørlegger i Molde»
  • Molde er nevnt 48 ganger i kildekoden grunnet at ordet finnes i domenenavnet. (Da er det ikke tvil om hvor….)
  • Teksten, adressene, det er ikke i tvil om hva disse driver med, og hvor de holder til.

Hvordan kan du hevde deg i den lokale konkurransen?

Selv om denne lokale bedriften i vårt eksempel har gjort det bra, så er det rom for å gjøre det bedre.

Vi ser at ofte, når det er nisje og i et lokalt marked, så kan det være mye å hente på å være flinkere med SEO.

Dette skyldes rett og slett at mange ikke ser verdien av å være nummer 1 i søkeresultatene.

Men hvordan blir man best på lokal søkemotoroptimalisering?

  1. Godt optimaliserte sider som inneholder lokasjon og adresser.
  2. En godt oppdatert og vedlikeholdt Google Bedriftsprofil
  3. Legg til nettsidene i lokale nettbaserte katalogtjenester om de finnes.
  4. Oppfordre fornøyde kunder til å skrive anmeldelser. (Faktisk litt viktig) – og svar på dem.
  5. Skriv lesbare artikler som rangerer bedre

 

Det skal ikke så mye mer til. Dette er selvsagt vanskeligere og mer komplekst om man bor på større steder.

I Norge er det primært de 4-5 største byene hvor det er mest konkurranse rundt lokal SEO.

I mer internasjonale millionbyer blir lokal SEO et eget viktig fagfelt.

For oss i norske småbyer vil vi komme langt med små grep.

Hvordan starter du med Google Bedrifts­profil?

Det er enkelt å komme i gang med Google Bedriftsprofil, og man får raskt nytte av oppføringen. Du vil få tilgang til rapporter på hvor mange som ser oppføringene dine, og du kan enkelt legge ut bilder og informasjon om din bedrift.

  1. Søk opp firmanavnet ditt.
  2. Klikk på «Eier du denne bedriften?»
  3. Følg veiledningen
  4. Legg ut innhold, bilder og tekst.
Utdrag fra Google Min Bedrift
Dette vil du se i søkeresultatet om bedriften ikke har blitt "tatt" av noen.

Du kan legge til kontaktinformasjon, adresse og åpningstider. Det er også mulig å legge ut bilder, produkter, kampanjer og artikler. 

Hva er forskjellen på SEO og Lokal SEO?

Det lokale aspektet er kun en del av SEO sin bredde som fag. Lokal synlighet er derfor kun en av grenene innenfor temaet.

Det er også noe man har sterkere fokus på, når man ikke opererer nasjonalt. 

Når noen søker lokal søkemotoroptimalisering i Molde, så ønsker vi å komme høyt opp. Ser du triksene vi bruker? 

Norges beste på lokal SEO

Den som utfører lokal søkemotoroptimalisering, trenger ikke være lokal selv.

Det kan være en fordel at man kjenner det lokale næringslivet.

Men lokal kunnskap er absolutt ikke avgjørende. Når man jobber med lokal SEO så handler det mest om datatekniske analyser og man jobber ut fra det man ser om konkurrentene i Google.

Se hvordan vi har hjulpet Gecko Adventures i Irland. (Referanse) 300 flere kunder i året – minst.

Det er DIN lokasjon og geografiske fokus som er viktig. – Vi kan sitter hvor som helst i landet og være Norges beste på lokal seo – der du er. 

5/5

With weekly reports and almost daily updates and guidance on improvements and weak points we have seen very exciting and promising growth. I am very grateful for the service and assistance that Frode has provided me and my small business, and I very much value his knowledge and expertise which are built on a foundation of experience.» –Doane Linde, Gecko Adventures – Irland.

Lokal synlighet gir god avkastning

En helside i lokalavisa koster fort 40.000,- eks mva, og oppover. Annonsen varer i 1 dag. 

Lokal SEO gir stor gevinst hele året. Og du går glipp av mange lokale kunder om du er usynlig i dag. – Spør meg, jeg kan sjekke hvor mange lokale søk som finnes. 

Lokal SEO og SEO generelt, er et arbeid som du må jobbe med over tid. Gevinsten er høyere trafikk, flere besøkende og mer salg.

Når statistikkene er så tydelige, så er det opplagt at en geografisk tilpasning av din nettside er essensielt. 

Du kan gjerne også prøve både lokal markedsføring med facebook og med Google Ads – da begge disse kanalene kan begrenses geografisk. 

I sum kan du få en betydelig høyere synlighet lokalt – for relevante og potensielle kunder. 

Om du er nysgjerrig på lokal markedsføring, så er det bare å ta kontakt. 


Bruk skjemaet nedenfor, eller kom innom i Grandfjæra, i Molde

Ofte stilte spørsmål

Hva koster Lokal SEO

Pris på SEO og lokal SEO avhenger veldig av ambisjonene dine. Det er enkelte som etablerer egne målrettede nettsider, eller som satser knallhardt på innlegg og sosial tilstedeværelse. Hva som skal til? Det kan vi svare på om du spør, først da vet vi mer om prisen.

Kan jeg nå flere områder?

Ja, man kan bruke samme teknikk om du ønsker å nå flere eller et større område. For enkelte vil det nasjonale markedet kunne være nesten vidåpent. Ta kontakt med oss, så sjekker vi for deg gratis.

Hvilken gevinst får vi med lokal SEO?

Mer synlighet lokalt. En stor majoritet av alle søk i Google er lokale søk. Det vil si man søker etter din tjeneste + geografiske betegnelser. Samtidig er det også en kjensgjerning at ca 30 – 35 % av de som søker, klikker på det første resultatet. Det er viktig å komme høyt opp. Du kan være villig til å betale mye for en annonse i lokalavisa, men her treffer du målrettet 365 dager i året, 24 timer i døgnet.

Lokal SEO i Sandefjord

Lokal SEO Sandefjord - Torp Sandefjord Lufthavn

For å fremheve enkelte områder som for eksempel Sandefjord så må man omtale området. 

Et godt triks kan være å lage egne sider for hver lokasjon du opererer i eller som du ønsker å dekke.  Her er det viktig å være klar over at fellene er mange. 

Hva er lokal SEO?  Mange søk utføres med en lokal intensjon. Det kan sitte et menneske på Kullerød og lete etter varer å tjenester du leverer. Om Google kjenner lokasjonen til vedkommende, så vil de forsøke å presentere lokale resultater som er nær der du sitter. 

Nettsider som ikke følger med her kan gå glipp av mange besøk i butikken, da lokale besøke også ofte starter med et søk i en søkemotor. Da må din strategi være klar