Når må du lage ny nettside?

Tegning av webutvikler med to skjermer

Det er ikke uvanlig at vi råder bedrifter til å lage nye nettsider. Det kan være frustrerende å høre det, spesielt om man har lagt litt tid og ressurser inn i nettsiden. Her ser vi på noen scenario hvor en ny nettside er riktig. 

Feil teknologi

Av og til vil kunder ha en spesiell løsning. Når det ikke går an i den teknologien som er brukt må man ofte bytte system. Det kan være om man for eksempel ønsker noe som er litt mer skreddersydd, som ikke lar seg gjøre i plattformen man er på. 

Et rotete hjem, ikke et ødelagt hus

Av og til består en nettside av masse feil. Teknologien og publiseringsløsningen kan være ganske riktig. Men det går raskere å bygge nytt, enn å rydde opp. 

Av og til kan det også være motsatt, at løsningen rett og slett er «ødelagt» 

Her blir det en avveiing. Om man skal bruke 50 timer på å lage noe nytt eller 50 timer på å rydde. For best resultat anbefaler vi ofte ny nettside når det er 2/3 «flertall». F.eks om det tar 20 timer å rydde, men 30 timer å lage ny, så kan det likevel være lurt å starte på nytt – fordi resultatet ofte blir bedre med en god plan. 

Begrensninger i publiseringsløsningen (CMS)

Delvis låst lenkestruktur

Her ser vi ofte etter noen få ting. Som kontroll på navngivningen av lenker. 
Noen løsninger har låste navn og ledd, som f.eks: 
/shop/
/news/
/product/
/page/

Dette er ofte for å skille mellom forskjellig type innhold. 

Som et minimum må disse kunne oversettes til norsk. Det må også være mulig å redigere innholdet på disse sidene. Av og til er det ikke mulig, og det er bare et ledd i en lenke, som vil gi «ingen side funnet»-feil (404 feilmelding). Det er ikke bra for SEO. 

Vi bør kunne kontrollere ethvert ledd i en lenke-struktur for optimale resultater. 

Låst eller begrenset mulighet for å redigere Schema- & metadata

Schemadata er mikrodata om sidens innhold som sendes til blant andre Google. Dette ligger bare i kildekoden, men inneholder essensiell informasjon som søkemotoren drar nytte av. 

Noen systemer setter også automatisk inn dato i metatekster. 

Dette begrenser friheten til å kunne ha full kontroll på slik data. Og det kan være kritisk informasjon man ikke får sent inn. 

Ikke-passende avtalevilkår

Av og til kan kunder velge sidebyggere som har uheldige avtalevilkår for personvern, eller rett og slett juridisk eierskap til innholdet. Det kan være avtalevilkår som gjør at leverandøren når som helst kan stenge deg ute, eller at innholdet du har, ikke er i tråd med regelverket.

Store sikkerhetsproblemer

vakt sover hvelv

Av og til er vaktholdet i dyp søvn, eller ikke tilstede. Dette kan ha ført til at siden har blitt både hacket og ødelagt. Selv om mye kan repareres er det alltid usikkert hvor det eventuelt er laget en ny åpning. For å være på den trygge siden, kan det da være lurt å lage noe nytt. 

En side som er utsatt for gjentatte angrep, kan også ha et «domene» som har kommet inn i en problematisk situasjon. Det er sjelden, men en gang i blant kan domenenavnet være «ødelagt» og bør byttes ut. 

Du bruker sidebyggere for grafikere

No-Code løsninger er ofte effektive. Men løsninger som Wix og Squarespace slår seg opp som løsninger for deg som ikke kan kode. De er bygget for drag and drop design – elsket av designere som ikke kan utvikling, mens vi utviklere får allergiske reaksjoner.  

Selv om nettsiden kan bli fin å se på, så kan den ha en skikkelig dårlig personlighet. 

 

Vi velger WordPress og WooCommerce

WordPress er sikkert nok for det hvite hus. Det er stort nok for de fleste behov, men kan samtidig forenkle design og utvikling betydelig. Ønsker man skreddersøm, så er det mulig. 
Og det er du selv som har kontroll på eierskap og innhold. 
Om du synes WordPress er topp, så kan du være en god kundematch for SEOpp.

Av og til må man starte på nytt

Noen ganger går man teknologisk inn i en blindgate. En nettside er ikke bare en nettside.