Proff nettside for bedrifter

En proff nettside for bedrifter kjennetegnes av topp kvalitet i både ytelse og innhold, samt troverdighet og økt merkevarekjennskap. 

Samtidig er det mange fallgruver for deg som beslutningstager. Her skal vi gå igjennom noe av dette. 

Uten teknisk kompetanse er det krevende å vurdere om et tilbud er godt, eller om en leverandør er god. La oss se nærmere på de forskjellige mulighetene

Byrå eller lage selv?

En av de første avgjørelsene man må ta, er om man skal lage noe selv, eller om man skal hyre inn fagkompetanse. 

Det er ingenting som er så dyrt som en underpresterende nettside, som får stå i fred over tid. Det er ikke unaturlig at du taper 10-30' pr måned - fordi nettsiden ikke er god nok.

Har du nødvendig kompetanse? Det å lage en nettside handler om mer enn bare en «fin nettside» – Det å bedømme en nettside ut fra om du «liker den» eller «ikke liker den» er raskt litt tynn validering. 

For eksempel skal du kunne nok, til å velge riktig CMS

Har du tid? Det går raskt tid til både planlegging og produksjon. Det å lage en enkel nettside kan snekres sammen på en dag, men det kan fort gå 60-100 timer i løpet av et år, etter hvert som du skal tilpasse innhold m.m. Du kan også raskt bruke en hel dag på å finne ut noe en proff utvikler løser på 5 minutter. 

Ulike typer byråer / webprodusenter

webdesigner lager nettside

Dette er en liten oisann-opplevelse for mange. Det er forskjell på om det er en grafisk designer eller en webutvikler som lager nettsiden din. 

En grafisk designer er opptatt av form og farge. I personligheten er de ofte kreative og opptatt av estetikken. Ser med en gang om det er noen mm avvik på luften mellom overskrift og tekst. 

En webutvikler er ofte motsatt. Ikke så veldig opptatt av form og farge, men mer opptatt av funksjon og ytelse. Irriterer seg over at nettsiden ender opp med en stor DOM-størrelse. 

Interessene kan kollidere! En utvikler liker ikke store videofiler på grunn av ytelse, mens en designer kan synes det er snedig om det gir riktig uttrykk. 

En designer kan lage kreative mønster, mens en utvikler vil ha repetitiv kode som er enklere å programmere. 

Grafiske designere elsker sidebyggere

En sidebygger er et verktøy som gjør at du kan lage en nettside uten å programmere noe som helst. Designeren kan fremstille sin visjon i en flott paradeprakt. 

Problemet er jo at begrensningene i tekniske muligheter kan være utenfor kompetanseområdet. 

Utviklere hater sidebyggere

Der designeren får utfolde seg fritt, er utvikleren overflødig, bortsett fra at koden i slike sidebyggere ofte er svak – og det er det som irriterer en utvikler – systemet er ubrukelig om man ikke får redigert litt kode. 

Problemet er jo at sidebyggere ofte inkluderer alt for mye kode. 

Koden er den hellige gral i ytelse og kvalitet – det er i nerdenes språk man finner utviklernes poesi. 

To personlighetstyper i en symbiose

En designer er kreativ, sanselig ofte leken i uttrykket. Empatiske mennesker. En utvikler er metodisk, analytisk, fokusert, løsningsorientert.

Det finnes mennesker som innehar begge deler. Men de er sjeldne. 

Med en designer kan du ofte ende opp med feil plattform, og en teknisk svak løsning. 

Med en utvikler kan du ofte ende opp med en for kompleks plattform, som yter kanon, men hvor utseende kan være kjedelig. 

Ja, de fungerer best sammen. 

Designeren lager skisser, elementer og velger farger. «Slik skal det være» 

Utvikleren lager det og «Slik skal det bli» – Av og til må de diskutere litt for å finne de beste løsningene. For det som kan ta 2 minutter å designe, kan ta 30 timer å bygge. 

Jeg er utvikler, med sertifiseringer innen bruk av designprogrammer, men som fargeblind praktiker, elsker jeg å jobbe sammen med dyktige designere. 

Laget side uten SEO analyse?

Svært mange har laget en nettside uten å vite noe om SEO eller uten å ha utført en SEO analyse, det kan føre til at nettsiden presterer dårligere enn forventet. En innledende SEO analyse er relativt rask, ofte gratis og gir en innsikt om fremtidig utvikling og innhold. 

Det at du er her, har satt deg i et sterkt steg i riktig retning. Det neste er jo å be om en gratis analyse. 

En analyse legger også grunnlag for innholdstrukturen. Se bildet nedenfor. 

Eksempel på sidestruktur
En god sidestruktur gir logisk navigasjon, og bygger opp sider som er etterspurt av kundene. Det gir igjen en mer nyttig side og selvsagt også bedre rangering.

Sikkerhet, Best Practice og GDPR

Mange nybegynnere har lite kompetanse om sikkerhet, best pracitce og GDPR. Selv om det har blitt enklere å lage nettsider, har regelverket rundt blitt mer komplekst. 
Konsekvensen av å ignorere for eksempel GDPR (Personvern) kan føre til store bøter. 
På samme måte er manglende kunnskap om Universell Utforming (WCAG2.0) noe som påvirker brukeropplevelsen. 
Dette er elementer som automatisk inngår i en proff nettside. 

 

Mer enn utseende

Mange ser på designet, og så lenge det er noe man liker, så tror man at det er en proff nettside. Det ligger mye under overflaten også, som mange ikke er kjent med. I det store og hele er det mye som inngår ut over det du ser.

  • GDPR
  • Universell Utforming
  • Ytelse
  • Kodekvalitet
  • Sikkerhet
  • Backuprutiner
  • Analyser og planer
  • Riktig matching av søkeord, intensjon og sideinnhold
  • Mobilvennlighet




Alt du ikke ser

Alt du ikke ser, men viktig er. Det er det du ofte ikke gjør.