SEOpp

Bli funnet, ikke glemt

Leg en strategi og følg planen
En god SEO strategi­plan legger grunnlaget for aktivitetene som leder til nye kunder og salg via nett
SEO Konsulenten Frode Heimen

Frode Heimen – Jobber som SEO konsulent hos Adseo. Denne nettsiden er personlig og handler om Google, søkemotorer og søkemotor-optimalisering.

SEO Strategi og planer

SEO strategi kanban tavle illustrasjon

Temaet vi skal inn på nå, er spennende – og gir ofte en god effekt for din synlighet på nett. Nemlig SEO Strategi.

Svært kort fortalt er dette en strategi for økt synlighet på nett – vel det ultimate målet er en økt organisk synlighet og høyere plassering i søkeresultater – men bi-effekten er generell økt synlighet på flere flater.

Anerkjennelse nr 1: Man klarer ikke alt, hele tiden

Om du ikke har planer om budsjetter på «eliteserienivå» så må vi innse at SEO er et så stort område å dekke, at en GOD SEO strategi derfor må snevre inn til kjernen av hva som skaper resultater.

De fleste av oss klarer litt, noen klarer mer – vi er gode på forskjellige ting. Derfor er det naturlig å se på hva som er realistisk – men alt starter på samme sted – så vi begynner der.

En god analyse i bunn

Jeg får aldri understreket dette godt nok. En god analyse i forkant er svært viktig. Fordi du må ha en plan for hvordan du skal treffe tiltak overfor de riktige søkeordene og -frasene.
Søkemotorer blir stadig mer kompliserte, søkevanene våre endrer seg – enkelte aktører har fått så mye forsprang og har budsjetter som gjør de umulige å ta igjen (på noen år) – En god søkeordsanalyse gir deg kompasset – som peker på mulighetsrommet, der DU kan lykkes.

Norsk er et rikt språk, derfor finnes det også mange muligheter – og analysen vil også gi deg kartet som ikke bare legger grunnlaget for en god innholdsstrategi, men for….

En knakende god innholds­strategi.

En av de vanligste feilene som nettredaktører gjør, er å skape feil innhold, på feil sted, til feil tid, med feil ord. Mange har hørt uttrykk som «Content is King» og «Mer innhold er viktig» – I dag er «Content from the King» en mer riktig vinkling.

Gode artikler er bedre enn mange artikler. Sjeldnere publisering, høyere kvalitet, oftere oppdatering – er vegen å gå.

Analysen sier ikke bare noe om hvilke ord du skal skrive om – men den gir også konkrete innspill om hva du bør skrive om – «Den som leter skal finne» – men hvorfor de leter, har noe å si på hva de skal finne. Dette kalles logisk nok, intensjon. Når man har hva, så handler det neste om når og hvor.

 

Alt innhold må ikke være på din nettside

Innholdet ditt kan være spredd på flere kilder. Du ønsker å oppdatere sosiale medier, du ønsker å oppdatere nettsiden, og det kan være lurt å skrive innhold på andre nettsider, eller i forum hvor ditt tema er naturlig.

En god SEO strategi sier noe om hvor du skal publisere innhold, og når. De fleste har ikke anledning til å dominere i alle kanaler, men man kan bli svært god i få utvalgte.

Her strekker innholdstypene seg fra små twitter poster til store PR-prosjekter.

«Hvem Hva Hvor» & Når

For å bygge litt på den glimrende tittelen til Aftenpostens kjente årsleksikon med en «Når» på slutten, så har vi grunnlaget for en kjernestrategi.

  • Hvem vil du nå?
  • Hva vil du formidle?
  • Hvor skal du publisere?
  • Når og hvor ofte?


Hva
 
må ikke være tilfeldig, alt etter humør og inspirasjon. Det er da man skaper krøll for seg selv.

Forbedringer og revisjon

I stedet for nytt innhold, så kan du oppgradere gammelt innhold. Sider du publiserte for 2-3 år siden er ofte ikke gode nok i dag. Google oppdaterer sine algoritmer flere ganger om året. Det som fungerte for et halvt år siden, kan plutselig slutte å tiltrekke seg trafikken – hva gjør du da?

«Du kan slette denne siden, vi har ikke denne tjenesten lenger» – NEI! – Vi sletter ikke sider. Vi skriver om og re-publiseres. I verste fall kan vi legge på en omruting av trafikken, slik at de som kommer til en «slettet» side, rutes videre til et alternativ eller annet relevant innhold.

En god strategiplan sier noe om revisjonsfrekvensen. Hvor ofte skal sider revideres? 1 gang i året?

Tidsbruk? Her kan du regne 1 til 2 timer pr side. Så har du en nettside med 48 forskjellige sider og artikler, bør du planlegge opptil 96 timer vedlikehold.
Vi anbefaler årlig revisjon.

Sammen med revisjoner, så er det også lurt å gjøre søkeordsanalyser. Dette for å oppdage nye trender, endring i intensjon i søket.

For eksempel kan du være en snekker som rangerer godt på snekker – så begynner plutselig tømrerutdanninger å bli det Google velger å vise – fordi flere unge vil bli snekker… Da er intensjonen endret – og du må tilpasse planen.

Hva med nettbutikker og innholds­strategi

Selger du noe via nett, så kan en god SEO-strategi utgjøre forskjellen på suksess og fiasko. Her er det helt fundamentalt viktig å gjøre en god analyse i forkant. Helst så tidlig at du fortsatt er på forretningsplan-nivået.

La oss si at du selger bukser, så du har en kategori som heter «bukser» – Om du rangerer som nummer 1, så har du 3-4000 klikk hver måned på ett søkeord.

Du kan få alle som leter etter bilder av bukser, de som vil ha inspirasjon om bukser – noen er på jakt etter bukser, bare ikke de du har.

Kanskje det er bedre å selge turbukser for damer, eller blå jeans?

I hvilken setting kan du bruke dine egne produkter? Egner de seg for video og egne artikler?

Ti turer som krever ulike klær? Kan det være en artikkel? Eller «Slik polerer du bilen selv» – om du ikke ønsker å fylle en nettbutikk med artikler, så kan man jo skrive for andre tematisk passende nettsider – eller være aktiv på sosiale medier.

Teksten på produktsidene er også viktige. Du er ikke spesiell og unik om du bruker den samme teksten som produsentene leverer? Gjør du det, så leverer du duplikatinnhold. Det finnes andre nettbutikker med nøyaktig samme innhold.

Strukturen i navigasjonen på nettbutikken er ekstremt viktig.

En SEO strategi er svært viktig for suksessen til din nettbutikk.

En SEO strategi er tidkrevende.

Mange synes SEO er dyrt, innhold tar tid å lage. Karsten Warholm blir ikke olympisk mester uten en plan og tid til å trene, samt at det ble prioritert.

Om man lager en strategi og en plan, så kan du selv velge hvor mye, hvor dyrt og hvem du vil betale, og hva du vil gjøre selv.

En plan kan være enkelt og liten, eller stor og kompleks. Men en liten plan, er bedre enn en plan du ikke klarer å gjennomføre.

Derfor er både budsjett og din tid en essensiell del av de innledende samtalene. Her gjør mange beslutningstagere en stor feil. Det hentes inn tilbud på pris, uten å ville si noe om eget budsjett eller kapasitet. Dette feltet fungerer ikke sånn.

Vi kan si noe om hva det koster å bli best – men for mange så handler det om å bli best på noe – og da må vi velge kampene med omhu.

Restriksjonene er ofte nettopp tid og penger – for mulighetene er mangfoldige og ubegrenset.

Du kan svi av 10.000, 100.000, en eller flere millioner. Noen ansetter flere mennesker – mens noen vil klare alt selv. Spennet er så stort – at begrensningen ikke ligger hos oss, men hos deg.

Elementene i en god strategiplan

Om du leser artikler på nett om SEO-planer så finner du alt fra konkrete «7 punkter til suksess» til maler. Dette er vel og bra, og kan gi inspirasjon – men i dette feltet er det ingen fasit eller en strategi som passer til alle.

Egentlig koker strategiplanen ned til de fire H’ene:

  • Hvem
  • Hva
  • Hvor
  • Når


Resten av innholdet er og bør være skreddersøm.