Webmaster vs Rådgiver

To ansikter som illustrer ulike valg

Når du skal kjøpe SEO tjenester, så er det tre metoder der ute. Hvor noen gir råd, og andre utfører, og noen tar snarveier. The Good, the bad and the Ugly of SEO. 

Det kan umulig være lett å kjøpe SEO tjenester. Hva trenger du? Hva får du? Hva er egentlig ditt behov? Her skal du få litt innblikk i noen ting som kan gi deg noen avklaringer. Og kanskje får du en liten a-ha opplevelse. 

Noen er mest glad i praten

En SEO Rådgiver kan være markedsavdelingens sparringspartner. En person som analyserer og sender oppgaver tid ditt «in house»-team. Kanskje har du en webutvikler allerede, og en SEO rådgiver kan sende oppgaver til den personen. 

Fungerer best for:

Oppgavene her blir å analysere, lage oppgaver og delegere. 

Det er da viktig at disse oppgavene prioriteres og utføres raskt. SEO tar som sagt tid, og om det går 3 uker fra noen sender oppgaven til den blir løst, så blir det et langt løp, for resultatene kommer. 

Andre er mer glad i action

webmaster radgiver

Jeg sier av og til på litt flås at SEO er dit webutviklere går for å dø. Når fingerspitsgefülen for utvikling begynner å falme, mens erfaringen gjør at man forstår hvordan alt henger sammen. Det er alltid fordel at en SEO rådgiver har utviklerkompetanse. Men noen av oss liker å både finne ut hva som er feil, lokalisere det og fikse det. 

Fungerer best for:

En utdannet webmaster har lært seg alt fra å drifte servere til webutvikling. Noen utvikler seg til å bli en jack of all trades – en som behersker mye. Så og si ingen behersker alt. Min kryptonitt er grafisk design. Ut over det kan jeg gjør så og si alt av det din nettside behøver. 

Og så var det "the ugly" som lurer i skyggen

mann skygge kveld

I SEO kan man ta snarveier. Vi definerer SEO som White Hat (Følger best pracitce) og Black Hat SEO. (Regler er til for å brytes) 

Vi følger alltid White Hat prinsipper og sørger for at nettsiden din leverer i det lange løp. 

Black Hat er å utnytte svakheter eller mekanikker som gir deg en fordel. På tross av at det ikke er «best practice» – De er ikke lett å få øye på, men lokker ofte med raske resultater. De tar opp temaer som lenkebygging via nettverk, eller kjøp av lenker. Det kan være massiv produksjon av flere nettsider designet for å styrke en spesifikk. 
Her kan man også f.eks lage doorway pages hvor man får inn brukere på «falske premisser» og sender de videre til den aktuelle siden. 

Uansett – det er mulig å rigge dette valget. Men det går svært sjeldent i et langt løp. Normalt vil dette kunne oppdages og man risikerer sanksjoner som gjør nettsiden din usynlig i lang tid. 

De fleste i Norge opptrer på hederlig vis. 

White Hat SEO snakker om Google sine retningslinjer. Forteller deg at «Det kan vi ikke gjøre». Opptatt av kvalitet og ytelse. De setter dine kunder først. 

Fungerer best for:

Det du får her på SEOpp

Her får du en jack of all trades, master of SEO. Det raskeste og mest effektive er å ha kontroll på alt. Fra server, til kildekode samt sikkerhet og oppsett. Da trenger vi ikke kontakte noen 3.part, bruke tid på den ekle ventetiden. 
Vi tar ansvar for hele nettsiden, driftsmiljøet og gjerne innholdet. Og om du synes det er greit, er du en himmelprodusert match

Pass på fargen på hatten

Det er greit å være klar over at det finnes white hat SEO og black hat SEO.