Hvorfor er ikke nettsiden synlig på Google?

Usynlig nettside

TEMA:  Usynlige nettsider

En nettside får ikke automatisk mange besøkende. Det er mulig å ha gode nettsider liggende på nett som en godt skjult liten hemmelighet.

Men hva gjør man når du ikke vil at nettsiden skal være usynlig på nett? Vi ser litt nærmere på hva som gjør at din nettside ikke er synlig i Google søk.

Dette går vi igjennom

Hva er Google Indeksering?

Det første vi må se på og forstå er hvordan søkemotorene fungerer i svært forenklet format.

Google sender jevnlig ut søkeroboter som går igjennom nettsidene dine, leser teksten og filstrukturen. Basert på hva den finner, så indekserer Google din nettside og lagrer informasjon om sidene, som folk senere kan finne.

Når vi søker på nett så får vi som ofte presentert topp 100, 150, 200 resultater. På vårt fagspråk kaller vi dette for SERP. (Search Engine Results Page).

Når søkeroboten har kvernet igjennom ditt nettsted, så vil din nettside havne etter eller annet sted på SERP, eller utenfor. Havner du helt utenfor, så er du 100% usynlig.

Det kan sammenlignes med en automatisk prosess for å sortere dine favorittfilmer eller bøker i en rekkefølge fra best til verst. Du beholder dine 20 beste bøker i bokhylla og lagrer resten i garasjen. I den digitale verden vil du som forfatter forstå at du har blitt lagt i en garasje, og kan endre noe for å komme frem fra glemselen.

Google sorterer nettsider, basert på over 200 faktorer, som bestemmer rekkefølgen. Sortert fra best til verst.

Google indeksering er med andre ord, ikke tilfeldig.

Er nettsiden min på google?

For å sjekke om nettsiden din er indeksert kan du utføre et enkelt søk.

Gå til Goolge.com og skriv inn: site:dinnettside.no

site: søk eksempel skjermdump

Om nettsiden din ikke har blitt indeksert, så er det ikke mulig å finne nettsiden i det hele tatt. Den finnes ikke i kartoteket. Og du vil få 0 besøk.

Om nettsiden din finnes, så vil du få et resultat. Den kan likevel være langt bak i kartoteket, når du søker på noe annet en din nettside eller firmanavn.

Nettsiden er ikke synlig på Google

Skulle du være så uheldig å finne ut at siden ikke finnes i det hele tatt, så må vi starte med å finne årsak. Her er 10 andre grunner til at din nettside er usynlig.

Er nettsiden ny, så kan det være at den ikke er oppdaget ennå.

En søkerobot følger lenker, så om ingen lenker til din nettside, så finner den ikke vegen.

En annen vanlig feil, kan være at nettsiden blokkerer søkeroboten og ber den dra derifra med uforrettet sak.

Dette er svært vanlig på nye WordPress-installasjoner, hvor man ønsker å vente på at siden skal være ferdig utviklet før man åpner døren for de vevspinnende robotene.

Blokker wordpress fra å bli indeksert.

Denne innstillingen finner du i ditt kontrollpanel i WordPress Admin – under Innstillinger -> Lesing, og da gjerne nederst på siden.

I andre publiseringsløsninger så kan dette være plassert annerledes. Det kan være lurt å spørre utvikleren.

Tynt innhold er også en årsak til at man er usynlig. Nye nettsider som består av en eller to sider kommer sjeldent raskt opp i systemet. Det er en beskyttelsesmekanisme Google har innført med tanke på å hindre «spam»-sider.

Det er lett å lage en nettside med få sider, men godt innhold. Det var tidligere en kjent metode for å påvirke søkeresultatet.  

Om din nettside er ny og du har få sider, så vil du ligge langt nede i SERP. Gjerne utenfor topp 100.

Jeg har eksperimentert en god del med søkemotorer, og du må regne med å ha ca 10 sider, og 4-5 gode artikler for å begynne å få den første bevegelsen. Når det skjer, så vil nytt, godt innhold gjerne løfte alle sidene, og ikke bare sine egne nøkkelord.

Hvordan få nettsiden på google

Da trenger du Google Search Console, eller tålmodighet.

Når du har registrert deg, og fått validert din nettside, så kan du gå til «Gjennomgang av nettadresse» – da vil det øverste søkefeltet komme i fokus, og du kan lime inn din nettadresse.

Search Console Send inn ny side

Da vil du få et varsel som sier at Nettadressen er ikke på Google, om du får det, får du også valget om å indeksere nettsiden. Nettsiden din vil være i Googlesystemet, normalt innen 24-36 timer.

Når nettsiden først har kommet på radaren, så vil den få jevnlige besøk. Først ofte, så sjeldnere om den ikke finner noe nytt. Derfor er nytt innhold også nyttig.

TIPS! Nytt innhold, kan være oppdatering av eldre artikler. Revider derfor gammelt innhold også.

Om du får besøk ukentlig, så vil roboten plukke opp endringene og publisere disse. Men du kan også gå inn og manuelt legge til nye sider og nytt innhold, som vist her. Da trenger du ikke vente på nytt besøk.

Om du har lastet opp siden via Search Console, og du fortsatt ikke finner den via et site:-søk så kan det være greit å sjekke under «Forbedringer» i Google Search Console, og se om du har advarsler eller feil som må adresseres.

Hvordan komme høyere opp på Google

Når siden først har tikket seg inn på plass #78, så kan det jo være at du ønsker at den skal komme lenger opp? Det er tross alt på topp 10 at du begynner å få litt trafikk.

Faget for å komme høyere opp i søkeresultatene heter Søkemotoroptimalisering og er min spesialitet.

Jeg har skrevet flere artikler om temaet, og en god del kan du gjøre selv. Hvor godt du lykkes er avhengig av din kompetanse og hvor mye tid du er villig til å bruke på dette.

Her er artikler som du kan fordype deg i, med ting du kan gjøre selv:

Godt innhold er viktig, og slik skriver du artikler som rangerer bedre hos Google.


Du må også sette deg litt inn i nøkkelord og søkeord.

Det å bruke riktig ord er viktig, det er ikke sikkert kunden leter etter ord i ditt stammespråk.

Hastigheten på nett er noe som teller mer og mer. Raske nettsider er viktig.

 

Og det vil også bidra til at du får mer fornøyde brukere og kunder.

Når jeg regner på nettsideøkonomi og prosjekter, så er det svært ofte god butikk å investere i en profesjonell hjemmeside.

En faglig god nettside selger mer, og om du må ut med 150.000,- mer enn planlagt, så er det ofte hentet inn på mindre enn ett år.

Det kan du regne på selv. Se for deg en nettside som har 10.000 besøk pr måned. Og den selger til 0,49 % av disse. 

Da har du 49 salg pr måned. Mens en god nettside kan selge til 5-6 % av de besøkende.

I tillegg får den gode nettsiden lavere priser og bedre resultater på digital markedsføring også. (Og de får også mer besøk, for de blir synlige i søkeresultatene)

Eksterne ressurser

Om du er fersk utvikler, eller ønsker å forstå litt mer hvordan Google tenker, så er Webmaster Guidlines, et godt sted å starte.

Godt innhold er også viktig, du må passe på at det er nok spennende lesing på din nettside. Her er en artikkel fra 2016, som fortsatt er like aktuell i dag. Om du vil få inspirasjon til hvordan du kan skrive godt innhold

Trenger du hjelp med SEO? så kan vi det også.

 

Lik og del, da blir vi glade lykkelige motiverte engasjerte

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Snakk med oss

Vil du bli mer synlig?
Start her, så tar vi en prat.

Personvernet ditt ivaretas i tråd med personvernerklæringen.