Lokal SEO header

Lokal SEO - Bli best i byen!

Vet du at så mange som 72 % av brukere som utfører et lokalt søk, besøker en forretning innenfor 8 km radius?  Lokal SEO er viktig fordi dine potensielle kunder søker på nett før de tar kontakt med deg.

Før du leser videre...

Her er andre SEO-relaterte sider. Om du vil vite mer eller gå i dybden, så kan du besøke disse sidene også.

Hva er et lokal SEO?

Det er som et ordinært søk, men har en geografisk side ved seg. Til eksempel: «søkeord» + «lokasjon» og metodene for å sikre at du er synlig når lokale søk skjer.

Søkemotoroptimalisering som gjelder et spesifikt geografisk område. F.eks, Molde, Lillehammer, Kristiansand eller Nordland, Vestlandet.

Man retter fokus mot ditt geografiske nedslagsfelt og jobber med typiske nøkkelord som i eksemplet her: «rørlegger i Molde» eller «Søkemotoroptimalisering Molde» for vår egen del.

Lokal SEO eksempel søkeord
Lokalt søkeresultat - her ser dere at Google foreslår lokale varianter allerede når du skriver.

Kom du rett hit fra Google? Da fant du oss på førstesiden, helt oppe i toppen. Av og til er vi #2 av og til #3 - Vi vet hvorfor, fordi vi er best på lokal SEO.

Frode Heimen, Daglig leder, EKH Grafisk AS.

Lokal SEO i praksis

I følge flere undersøkelser så har ca 46 % av søkene en lokal intensjon. Når man søker lokalt får man også ofte opp et annet resultat enn normalt.

Nedenfor ser dere hvordan resultater fra Google Min Bedrift vises når man søker lokalt.

Lokal SEO Molde eksempel
Her er et ekte eksempel på et lokalt søkeresultat i Molde.

På bildet over ser du et eksempel fra et lokalt søkeresultat for Rørlegger i Molde.

Denne visningen dukker opp i Google sitt søkeresultat, på grunn av at bedriftene har fylt ut en profil på Google Min Bedrift.

Google Min Bedrift

Det er gratis å registrere din bedrift der. I tillegg kan man legge ut bilder og nyheter via samme kanal.

Dette vil bidra til å styrke din posisjon i ditt lokale marked. Normalt vil 3 bedrifter dukke opp i dette resultatet.

Har du få konkurrenter, er du gjerne fort garantert en god synlighet.

Tips til bruk av Google Min Bedrift

  • Legg ut gode bilder.
  • Legg ut video
  • Skriv noen artikler
  • Hold profilen oppdatert
  • Svar på anmeldelser fra kunder
  • Legg inn mulighet til å kontakte deg

 

En god informasjon på fremsiden

Om SEOpp opererte kun i Molde, kunne vi hatt følgende tekst på fremsiden: «Din lokale SEO ekspert i Molde» – tett fulgt av hva vi gjør og beskrivelse av at vi har x ansatte i Molde, adresser og lignende.

Det reelle lokale SEO eksemplet i Molde: Om vi holder oss til rørleggere i Molde, så kan jeg trekke frem Rørlegger 1 Molde sin nettside som en god måte å bli mer synlig lokalt. De har vært dyktige med å legge nettsiden til rette for søkefrasen: «Rørlegger i Molde» – (I skrivende stund: Men de vises ikke i «Google Min Bedrift») – noe som ville styrket deres tilstedeværelse lokalt i Molde.

Tilbake til nettsiden, så har den følgende fordeler:

  • Domenenavnet inneholder «Molde»
  • Overskriften inneholder «Rørlegger i Molde»
  • Molde er nevnt 48 ganger i kildekoden grunnet at ordet finnes i domenenavnet. (Da er det ikke tvil om hvor….)
  • Teksten, adressene, det er ikke i tvil om hva disse driver med, og hvor de holder til.
 

Hvordan kan du hevde deg med lokal SEO?

Selv om denne lokale bedriften i vårt eksempel har gjort det bra, så er det rom for å gjøre det bedre.

Vi ser at ofte, når det er nisje og i et lokalt marked, så kan det være mye å hente på å være flinkere med SEO.

Dette skyldes rett og slett at mange ikke ser verdien av å være nummer 1 i søkeresultatene.

Men hvordan blir man best på lokal søkemotoroptimalisering?

  1. Godt optimaliserte sider som inneholder lokasjon og adresser.
  2. En godt oppdatert og vedlikeholdt Google Min Bedrift.
  3. Legg til nettsidene i lokale nettbaserte katalogtjenester om de finnes.
  4. Oppfordre fornøyde kunder til å skrive anmeldelser. (Faktisk litt viktig) – og svar på dem.
  5. Skriv lesbare artikler som rangerer bedre

 

Det skal ikke så mye mer til. Dette er selvsagt vanskeligere og mer komplekst om man bor på større steder.

I Norge er det primært de 4-5 største byene hvor det er mest konkurranse rundt lokal SEO.

I mer internasjonale millionbyer blir lokal SEO et eget viktig fagfelt.

For oss i Molde og andre norske småbyer vil vi komme langt med små grep.

Hvordan starter du med Google Min Bedrift?

Utdrag fra Google Min Bedrift
Dette vil du se i søkeresultatet om bedriften ikke har blitt "tatt" av noen.

Det er enkelt å komme i gang med Google Min Bedrift, og man får raskt nytte av oppføringen. Du vil få tilgang til rapporter på hvor mange som ser oppføringene dine, og du kan enkelt legge ut bilder og informasjon om din bedrift.

  1. Søk opp firmanavnet ditt.
  2. Klikk på «Eier du denne bedriften?»
  3. Følg veiledningen
  4. Legg ut innhold, bilder og tekst.

 

Hva er forskjellen på SEO og lokal SEO?

Tradisjonell søkemotoroptimalisering går på å hevde seg på enkelte søkeord som er nasjonale eller globale. Det er generisk og gjerne mest for de som har nasjonale/internasjonale kunder.

Lokal SEO handler om geografisk begrensning. Man optimaliserer for å bli funnet i sitt nærområde.

Denne artikkelen er skrevet for at vi skal hevde oss når noen søker etter lokal SEO  i søkemotorene.

Du har kanskje gjettet, at vi selv ønsker å bli mer synlig på lokal søkemotoroptimalisering i Molde?

Hvem utfører lokal SEO?

Den som utfører lokal søkemotoroptimalisering, trenger ikke være lokal selv.

Det kan være en fordel at man kjenner det lokale næringslivet.

Men lokal kunnskap er absolutt ikke avgjørende. Når man jobber med lokal SEO så handler det mest om datatekniske analyser og man jobber ut fra det man ser om konkurrentene i Google.

Se hvordan vi har hjulpet Gecko Adventures i Irland. (Referanse) 300 flere kunder i året – minst.

Det er DIN lokasjon og geografiske fokus som er viktig.

Trenger vi noe mer?

Har man dårlige nettsider, så hjelper det lite med god trafikk. Man bør alltid ha et godt fundament i bunn. Vi tilbyr webutvikling

Og vi kan også bistå med Digital Markedsføring og webmaster tjenester hvor vi tar et helhetlig ansvar for din online tilstedeværelse.

Vi kjører også en del overvåking og analyser. Det gir oss kompetansen til å vite hva som må til.

God gevinst over lang tid

En helside i lokalavisa koster fort 40.000,- eks mva. og varer i 1 dag.

Lokal SEO er noe som gir bedre gevinst hele året. Her kan du se hva SEO koster hos oss.

Sånn som Google Min Bedrift kan du administrere selv om du ønsker.

Det vi gjør er å overvåke, rapportere og gi innspill. Vi kan også analysere nettsidene, lage nettsidene, administrere nettsidene (Webmaster) og kan jobbe med innholdsproduksjon.

 
 

Gå dypere ned i Lokal SEO

Vi kjenner til hva som gjør at du skal bli funnet der dine kunder er. Nedenfor finner du eksempler på lokale landingssider.

Det kan være at du også trenger lokal-spesifikke landingssider for å hevde deg på lokal SEO.

Frode Heimen

Frode Heimen

Daglig leder, EKH Grafisk AS.
Søkemotorekspert med 20 år+ erfaring.
Tlf: 91 91 59 80
frode@ekh.no

Dominere i byen?

Vi kan lokal SEO
Start med å ta kontakt.

Personvernet ditt ivaretas i tråd med personvernerklæringen.

FAQ

Hva koster lokal SEO?

Vi har tre pakker fra 3 990,- pr måned for deg som kan gjøre litt selv, til premiumpakken på 19 990 pr måned om vi skal ta ansvar for "alt"

Kan dere garantere resultat?

Vi kan garantere at ting blir bedre. Hvor mye bedre er opp til deg. Lytter du til våre råd så blir du garantert mer synlig. Men det er en ærlig sak at det er også avhengig av bransje og konkurransesituasjonen.

Kan jeg nå andre områder?

Ja, man kan bruke samme teknikk om du ønsker å nå flere eller et større område. For enkelte vil det nasjonale markedet kunne være nesten vidåpent. Ta kontakt med oss, så sjekker vi for deg gratis.

Hvilken gevinst får vi med lokal SEO?

Mer synlighet lokalt. En stor majoritet av alle søk i Google er lokale søk. Det vil si man søker etter din tjeneste + geografiske betegnelser. Samtidig er det også en kjensgjerning at ca 30 – 35 % av de som søker, klikker på det første resultatet. Det er viktig å komme høyt opp. Du kan være villig til å betale mye for en annonse i lokalavisa, men her treffer du målrettet 365 dager i året, 24 timer i døgnet.

Hvor lang tid tar lokal SEO?

Det er opp til deg. Dette kan være en kort tidsbegrenset jobb, eller et fast månedlig engasjement. Et kort tidsbegrenset engasjement er noen få dager med arbeid. Noe kan du gjøre selv, som du ser i denne artikkelen. Og andre ting kan være analyser o.l. som vi kan bistå med. Fordelen med et månedlig engasjement er dere har noen som følger med og kan gi tips og triks til hva man bør gjøre for å forsvare «toppen» Det kan være så lite som 3-5 timer pr måned, og det kan være mer tidkrevende om man skal produsere innhold og skape aktivitet i tillegg.