Slik øker du antall klikk til din nettside i 2021

En vesentlig måleparameter for alt vi gjør på nett, er «antall klikk». Klarer vi å finne ut hvorfor du klikket på akkurat denne siden? Hvordan øker man antall klikk? Og hva betyr det for deg? Det får du vite mer om nå.

Antall klikk eksempel fra GSC

Ovenfor ser dere et utsnitt fra Google Search Console som viser en «hvilken som helst nettside» – Her har trafikken økt litt jevnt, men sakte. Antall klikk har i løpet av 6 måneder vært 795. La oss først ta deg igjennom definisjonene fra bildet.

Totalt antall klikk

Denne er logisk. Det er hvor mange som har søkt etter deg, som har endt opp med å klikke på din lenke i Google sin søkemotor. Siden dette handler om søkemotoroptimalisering, så er dette organiske søk – og ikke som resultat av f.eks digital markedsføring.

Totalt antall visninger

 Dette er ikke hvor mange som har sett informasjon om sidene dine, men hvor ofte din side er inkludert i søkeresultatet. (Topp 100). Så om siden befinner seg langt ned, så er det mulig du ikke har blitt observert av et menneskelig øye.

Gjennomsnittlig klikkfrekvens

Dette er hvor mange, i prosent, som har klikket på en av dine lenker, i et Google søkeresultat.

Posisjonen i søkeresultatet er avgjørende, som du ser her:

  • Førsteplass: Ca 30 %
  • Andreplass: Ca 24 %
  • Tredjeplass: Ca 18 %
  • Tiendeplass: Ca 3 %

 

Forskjellen mellom tiendeplass og førsteplass er altså interessant nok ca 10-gangen. Allerede på 11. og ned begynner det å bli få klikk. Hvorfor klikkprosenten er viktig kommer vi tilbake til.

Gjennomsnittlig plassering

Som du ser på bildet, så er gjennomsnittlig plassering i dette eksemplet, de siste 6 månedene ca 42. plass. 42 er kanskje svaret på Spørsmålet om livet, universet og alt mulig – men det er ikke en god posisjon å være i over tid.

I dette tilfellet, er snittet for all trafikken til siden. Det er lurt å se på klikkfrekvensen pr side eller nøkkelord, for å finne ut hva folk klikker på – og om det fører til butikk.

Hvorfor er antall klikk viktig?

Å komme i en god posisjon i Google søkeresultat kan «make or break» din nettside. Jeg liker å sammenligne med å plassere en fysisk butikk eller selger i skogen, med det å plassere en fysisk butikk på et kjøpesenter, eller i storgata i en by.

Se på bildet over igjen. 235.000 søk på 6 måneder, som kan være relevant. Om man dominerte litt mer, og kom opp på 1 % – så ville det vært. 2 350 klikk.

Konverteringsrate – er andelen mennesker som har gått fra klikk til å utføre ønsket handling. Tommelfingerregelen er ca 2 % av klikkene skal føre til salg/handling.

Alternativ A – Som i dag: 795 klikk = 15 – 16 handlinger/salg

Alternativ B – 1 % klikkrate = 2 350 klikk = 47 handlinger/salg.

Med en snitt ordreverdi på ca 3000 kroner – så er forskjellen: Ca 93.000.

Hvor stor andel klikk er normalt?

Alternativ C – 2,5 % klikkrate = 5875 klikk = 117 handlinger/salg = 351.000,-

 

Altså opplever vi en mulig vesentlig forskjell. Bildet, som er brukt innledningsvis, viser en nettside som underpresterer og har større potensial.

En annen faktor er at antall klikk er selvforsterkende. Får du flere til å klikke inn på siden, for så å gjøre mer enn å bare gå ut – så stiger siden i posisjon. Det vil si at du i tur kommer høyere opp i rangeringen og få som følger av det mer klikk…

Hvordan øke antall klikk til din nettside?

Det er to faktorer som blir viktig. Det første handler om å skrive gode artikler som engasjerer. Deretter er bruk av nøkkelord og synonymer viktig. Godt innhold er alfa og omega. (klikk deg videre til de to lenkene her, etterpå)

Overskriften må treffe, men presentere temaet, slik at det ikke er avvik. (Clickbait)/lure leseren – fungerer jo, men vi anbefaler det ikke. Det slår ut negativt på andre faktorer.

Når du først har fått en bruker inn på nettsiden, så er det også om å gjøre å få brukeren til å bli litt lenger. Utføre handlinger, se seg rundt og kanskje finne flere interessante ting å lese om.

Helt konkret – dette må du følge med på.

Ved å sortere på klikkfrekvense i Google Search Console, så vil du sortere søkeord basert på de søkeordene som i dag opplever høyest klikkfrekvens.

GSC sortert på klikkfrekvens

Når du ser resultatet av dette vil du få opp en liste med søkeord, normalt finner du de med få visninger, men bra med klikk øverst. Typisk 1 visning, 1 klikk. De kan du i første omgang ignorere.

Men du vil plutselig finne en side med 4-500 visninger eller mer, som har kanskje 25-40 % klikk. Disse sidene må du optimalisere og vedlikeholde.

Dette kan du gjøre:

  • Evaluere overskrifter og ingress.
  • Evaluere om sidene fører til salg.
  • Oppdatere disse jevnlig.
  • Sjekk om brukere går ut, blir på siden, klikker videre
  • Pass på at innholdet alltid er oppdatert.
  • Her kan du lese noen tips om intern lenking
 
 

Disse sidene kan være de sidene hvor du har størst potensial på et salg.

Ønsker du hjelp til å analysere tallene dine fra Google Search Console, så kan du få hjelp her hos oss.

Fyll ut skjemaet , så blir du kontaktet.

Lik og del, da blir vi glade lykkelige motiverte engasjerte

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Snakk med oss

Vil du bli mer synlig?
Start her, så tar vi en prat.

Personvernet ditt ivaretas i tråd med personvernerklæringen.