Søkemotoroptimalisering tips

11 SEO Tips og tiltak for nettredaktører

Det er en del aktiviteter du kan utføre selv, uten en SEO-ekspert tilstede. Her skal vi presentere tips for optimalisering av nettsider og tiltak som du kan utføre selv.

1. Skriv Bedre innhold

Mer innhold, er ikke nødvendigvis bra. Bedre innhold er å foretrekke. Her har du noen tips til hvordan du kan skrive gode artikler.

Det er bedre å skrive 4 artikler i året som er bra, enn hyppig og svakt innhold.

Tips: Oppdater innholdet ofte. Forbedre, legg til, bytt bilder, legg til ny informasjon. Hold gammelt innhold oppdatert.

2. Rydd i nettsidestrukturen

Google og andre søkemotorer er glad i struktur, det er også leserne dine.

Det er ikke alle som klarer dette.

Tenk tematiske siloer, pass på at innhold passer inn i riktig silo.

Legg ikke opp to like sider i hver sin tematiske silo.

Vår side har 3 siloer, digital markedsføring, Nettsider og Søkemotoroptimalisering.

 

3. Sjekk overskrifter

Samtlige sider må ha 1, og kun  1 overskrift av typen H1. Overskriftene bør også være unike, slik at både folk og søkeroboter skjønner at det er forskjellig innhold.

Mangler du H1 overskrifter, så legg det inn. Øverst.

Bilder har også noe som heter «alt-tekst» – Beskriv bildet der også. Det benyttes for søkemotorene og nettlesere for blinde.

4. Navngi bilder bedre

Hva er dette bildet, et bilde av? IMG_7467.JPG – Vanskelig å si? Da vet ikke Google hva du har heller. Er bildet relatert til temaet?

Hva med: svart-motorsykkel-e18-sandefjord.jpg – Hva er det? Om du beskriver bildene så er det med å løfte din nettside høyere opp i søkeresultatene.

5. Målrett innhold mot stikkord

Nøkkelord og fraser er viktig for at Google skal skjønne tematikken i din artikkel. Men hva søker folk etter? Det er forskjell på «ferie i syden» og «sydenferie»

– Her kommer også en beslutning:

Variant A har 4000 søk pr måned og har tøff konkurranse.
Variant B har 300 søk pr måned, men du har mulighet til å bli funnet.

Det kan være bedre å være synlig i en liten bekk, enn usynlig i elva.

Her kan du sjekke noen søkeord gratis.

Når vi driver med søkemotoroptimalisering, så analyserer vi mange alternativer over tid.

6. Unikt innhold og unike bilder

Hovedbildet øverst her, er fra
 Daniel RechePixabay. Det fungerer jo, men det er ikke unikt. Det beste er å bruke helt unike bilder, som er dine.

Bilder som Google ikke kjenner igjen er bra for din nettside.

Har du to like sider? Vurder å slå de sammen til en bedre artikkel.

 

7. Interne og eksterne lenker

Interne lenker er en fin måte å vise søkemotorer hvilke sider som er mest viktig for deg. 

Til eksempel så ønsker vi å synliggjøre at vi er gode på lokal SEO.  Da har vi lenke til en annen side på vårt domene.

Eksterne lenker er en lenke til en annen side. For eksempel om du har behov for kilder.

Eksterne lenker kan også være til sider med mer omfattende kompetanse.

8. Hva søker kundene etter?

Den vanligste feilen vi opplever er bransjesjargong. Potensielle kunder kan søke etter helt andre ord enn hva du bruker selv.

Snakk med kundene dine, spør hva de søker etter for å finne deg.

Bruk kundens språk i teksten.

Tips: Søk etter ditt «søkeord» i Google. Scroll litt ned, til du finner: «Søk relatert til…»

Relaterte søk er hint

Disse relaterte søkene, kan også være en kilde til hint om innhold. For eksempel dukker: «Søkemotoroptimalisering Tips» opp for vårt søkeord. Hokus pokus – og du får den artikkelen her.

9. Få lenker fra andre nettsider

Først en advarsel: Kjøp aldri lenker!

Lenker fra andre nettsider har to effekter: Den kan gjøre at du blir funnet andre steder enn Google. Og det er med å stryke «omdømmet» til din nettside.

  • Opprett profiler på diverse sosiale medier.
  • Legg inn nettsiden din i lokale og nasjonale «kataloger».
  • Skriv innhold for andre nettsider.

 

 

10. Opprett Google Min Bedrift

Bruk alle funksjoner i Google Min Bedrift. Legg inn bilder, åpningstider, tilbud, skriv innhold, last opp video m.m. Alt du gjør her er med å styrke din nettside.

11. Du klarer ikke alt alene

Følger du disse tipsene, så vil din nettside komme høyere opp i søkeresultatene.

Det er likevel mulig at du vil stagnere på et tidspunkt. Google har over 200 kjente faktorer som bestemmer din plassering i søkeresultatet.

Godt innhold er likevel et stort steg i riktig retning.

Frode Heimen

Frode Heimen

Daglig leder, EKH Grafisk AS.
Søkemotorekspert med 20 år+ erfaring.
Tlf: 91 91 59 80
frode@ekh.no

Snakk med oss

Står du fast?
Start her, så tar vi en prat.

Personvernet ditt ivaretas i tråd med personvernerklæringen.