Google oppdaterer sine algoritmer flere ganger i året, gjerne 2 ganger på en måned. De fleste er mindre endringer, men et par ganger i året, kommer det større oppdateringer som kan påvirke hvor mange besøkende du får til din nettside – både positivt og negativt.
På lenken nedenfor vil du finne oversikten fra Google:
Har oppdateringene noe å si for deg?
I Q4 2022 kom en oppdatering som retter seg mot «nyttig innhold» – Vi legger merke til at Google ikke lenger har noen kommentar om lengde på tekster. Og de innser nok at kvaliteten på teksten er viktigere enn lengden på innholdet – og det er noe av essensen.
Google sin Helpful Content Update er den siste vesentlige oppdateringen.
Kort oppsummert: Google ønsker å servere innhold som brukere opplever som nyttig, og implementerer nå AI for å evaluere språk, innhold, og trolig også hvordan de besøkende oppfører seg på nettsiden. Et mantra som er ofte på repeat i forskjellige artikler handler om «tekster for mennesker først, skrevet av mennesker» – det betyr at AI-generert innhold er uønsket.
Tekster som er skrevet først for søkemotorer, og med leseren som andre prioritet er heller ikke ønskelig. Vi skal sette leseren i høysetet – og servere nyttig innhold. – Dette er en ganske positiv endring, enig?
Google SPAM update
En annen oppdatering som også har skjedd høsten 2022 er spam-oppdateringer. Dette merker de fleste lite av – om man ikke har benyttet litt vel mye gråsone-triks.
Vi kommenterer nye oppdateringer så fort det kommer informasjon.