Denne artikkelen handler om Teknisk SEO for ikke-tekniske lesere. Om du ønsker å lære om teknisk SEO så finnes det masse kurs på nettet.
I motsetning til innhold og tekster, så er teknisk SEO jobben med å sikre at nettsiden fungerer optimalt.
Dette innebærer å passe på at nettsidene indekseres av søkemotorene, og at det ikke er problemer med siden som hindrer indeksering. Den som gjør dette er ofte en webutvikler eller webmaster.
Teknisk SEO handler om:
- Domenet
- Robots.txt
- Cache
- Lenkestrukturen
- Sitemap XML
- Kanonisk URL
- Schema Markup
- Hastighet og ytelse
- Mobilvennlighet
- Universell utforming
- DOM-struktur.
- M.m.
Teknisk SEO for beslutningstagere
Når vi mottar en nettside for SEO-arbeid, så er det tekniske ofte en del av problemet. Svært mange nettsider yter for dårlig. Vanlige problemer er:
- For dårlig server (Lavere hastighet enn nødvendig)
- For store bilder (Påvirker hastighet negativt)
- Ingen mellomlagring av data (Påvirker hastighet negativt)
- Ingen sikkerhet (Setter nettsiden i fare for hacking og angrep)
- Feil innstillinger (Nettsiden er ikke synlig)
- Dårlig struktur og navigasjon (Feil ordbruk, for mange nivå)
Det er mange faktorer som påvirker ytelsen og Google spesielt, er svært opptatt av høy ytelse og brukervennlighet. Når siden din ikke holder teknisk god nok kvalitet – så vil siden bli mindre synlig i søkemotorer.
De tekniske kvalitetskravene endrer seg over tid. Det som var bra for fem år siden er ikke det samme som er bra i dag. Du trenger ikke kunne alt det tekniske – det er viktigere å forstå hvordan Google «tenker»
Disse tekniske elementene ser Google på
Google er opptatt av kvalitet, og sier selv at noen kjernepunkt er viktige. Dette kalles for Core Web Vitals – og måles kontinuerlig av Google for alle besøkende til din nettside.
LCP – Largest Contentful Paint
Her måler Google hvor lang tid det tar å laste inn og ha interaksjon med det største området (antatt viktigste området) på nettsiden.
FID – First Input Delay
På dette punktet måler Google tiden det tar før noen klikker på noe, før det blir en reaksjon. For eksempel en knapp.
CLS – Cumulative Layout Shift
Nå handler det om visuell forutsigbarhet, eller stabilitet. Elementer som lastes inn og skyver på annet innhold er ikke en bra ting. Dette er en teknikk som enkelte bruker for å få klikk på annonser, hvor knappen plutselig flytter seg, og en annonse har lastet inn der, i stedet. Dette har du trolig opplevd som irriterende selv.
Nettsidens hastighet
Hvor lang tid brukte hele nettsiden på å laste inn? I følge teoriene begynner du å miste mange lesere/kunder etter 3 sekunder. En svært vanlig feil er at man har brukt rimelige og for dårlige servere for nettsiden. Å bytte webhotell kan hjelpe mye – men også komprimering av filer og bilder.
Mobilvennlige nettsider
Mobilen har tatt over som den primære kanalen for å surfe på internett. Mobilvennlige sider er viktig for Google, søkeresultatene på PC og Mobil kan være helt forskjellige. Er siden din dårlig her, så har du kanskje mistet over 50 % av potensialet allerede. I tillegg måles hastighet, Core Web Vitals også for mobil isolert.
Andre feil
Feil oppsett som gjør at produktinformasjonen ikke oppfattes som produktdata. Det kan være for liten skrift, eller mange andre feil.
Ytelse er viktig for SEO
Selv om nettsiden din ser rask ut for deg, så kan den likevel være i dårlig forfatning. Spesielt opplever vi store problemer når ikke-utviklere lager nettsider selv. Rett og slett fordi de ikke forstår de tekniske elementene eller betydningen av dem.
Ting kan se fine ut, oppleves bra, men likevel være et korthus. Får du råd om å bytte server, eller at noen vil bruke tid på forbedre teknisk SEO, så er det ofte en forutsetning for at de gode artiklene dine skal være synlige.
Dette kan du gjøre for å vite at Teknisk SEO gir resultater
Be om:
- At Core Web Vitals dokumenteres før og etter.
- dokumentasjon av hastighet og sidestørrelse, før og etter.
- Liste over gjøremål.
Da vil du som ikke-teknisk vite at du både er ivaretatt og at du får resultater.
Og her er det en rekke verktøy du kan bruke for å teste din nettside.
Teknisk SEO vs Webutvikling
Helt i starten på artikkelen viste jeg en liste over elementer som er viktig for den tekniske delen av jobben.
Det er mange webutviklere som klarer å lage fine nettsider, uten å vært innom disse områdene i det hele tatt. Det å forbedre en nettside med tanke på bedre plassering i Google er mer enn bare produksjon av en flott nettside eller redesign.
I dag finnes det mange verktøy for å lage gode hjemmesider – selv uten forkunnskap. Det gjør at terskelen for å lage fine og funksjonelle nettsider er lav – og denne svakheten finnes også hos mange byråer.
Derfor opplever mange å få levert nye nettsider – uten at det kommer noen på besøk.
Teknisk SEO er en kompetanse alle webutviklere burde ha, men mange ikke kan. Dette er et ledd i våre SEO tjenester
Over 90 % av nettsidene jeg jobber med må radbrekkes og rekonstrueres for at de skal komme sterkere ut i søkemotorene over tid. Det er en litt kjip øvelse, for du får ofte en negativ dupp til å begynne med, før det tar seg opp igjen – da får vi ofte skylden for dårlige resultater, selv om årsaken ligger tilbake til nettsidens fødsel.
Det er derfor viktig at du får en halv eller hel dag med søkeordsanalyse FØR du begynner å planlegge en nettside – den investeringen kan på sikt bli svært lønnsom – og er kanskje en av de mest effektive tiltakene du kan ta i en tidlig fase.
Her kan du se alle våre priser,
om du ønsker mer trafikk til din nettside.