SEOpp logo
Søk

SEO for ledere

Alt du trenger for å ta en god beslutning rundt digital markedsføring og SEO spesielt

Ledere i et møterom

Det SEO handler om

Når noen søker etter dine varer og tjenester i Google, så er det ikke tilfeldig hvilken side som kommer øverst. Nummer en i søket får i snitt 39,8 % av alle klikk. Nr 3 i søket får 10,2 % så faller det raskt derifra. 

Kontorrekvisita har ca 2500 søk hver måned i snitt. Kontorutstyr har i snitt 590 søk pr måned. Så ordbruk er viktig, samt kunnskap om søkevolum og ordlyd er sentralt.  

SEO jobber for å posisjonere din nettside der trafikkvolumet befinner seg. 

 

Topp 3 søkeord "kontorrekvisita" - eksempel SERP

Hva det kan bety for din bedrift

Tommelfinger-regelen sier at ca 2 % av alle besøk skal utføre en ønsket handling. På grafen her, så har trafikken gått fra 400 til ca 4000 besøkende pr måned. Det er forskjellen på 8 og 80 salg. 

Tallene varierer mye fra bransje til bransje. Staples ble kjøpt opp av Lyreco og de har tatt over 2.plassen. Kontorgiganten har mistet 3.plassen. 

Det er kanskje ikke viktig? Men disse aktørene rangerer på ca 10.000 forskjellige søkeord. I sum kan det ha stor betydning hvor sterk din nettside er.  

Det dyreste er å ikke vite, for det kan være at konkurrentene dine har funnet ut at SEO er veien å gå. Slikt kan vi finne ut.  

Graf som viser utvikling av bobiler.net fra 400 til ca 4000 besøkende pr måned

SEO er ikke for alle, men gir ROI for mange

Det kan være at dine kunder ikke leter etter dine produkter eller tjenester. Det er ikke uvanlig at vi kommer over litt sære tilfeller. 

Det kan være at det er lave søkevolum eller en bransje preget av etablerte b2b kanaler som fjerner behovet for å være synlig i søkemotorene. 

Din nettside kan rett og slett stå i en digital ødemark. Slik at investeringen ikke bærer frukter. Da er ikke SEO noe for deg… kanskje…

Selv om leger kanskje ikke leter etter dine produkter på fritiden, så har også leger interesser. Å skape en verden som fanger opp dette, kan være veien rundt. 

MEN for de aller fleste, så har SEO noe for seg. Spør, så skal du få svar. 

 

Leder som står alene på en eng

SEO tar tid - TTT

SEO er et spill over tid. Det er sjelden kort vei til suksess. Selv om vi sier at man bør regne med 12 måneders innsats, så er SEO egentlig noe som bør være en pågående strategi. 

De store konkurrentene dine har trolig hele team, enten ansatt eller innleid. 

Spillereglene endrer seg hele tiden. Google kommer med oppdateringer flere ganger i året. De fleste er harmløse, men følger man ikke med, kan konkurrentene utnytte vakuumet og gå forbi. 

Leder som ser på en klokke

Hva vi ser, og fordelene det gir deg

Vi kan analysere og se posisjonene til enhver nettside, og ethvert søkeord. 

Vi ser styrkene og svakhetene til dine konkurrenter, og vi ser hvor de får sin trafikk. 

Vi kan se hva trafikken er verd og hva det vil koste å annonsere tilsvarende, og vi ser sesongsvingninger og trender. 

Vi ser hvilke nettsider som lenker til hvem. 

Vi oppdager nye aktører og vi kan til og med se hvem som får SEO hjelp. (Kvalifisert gjetting, da vi kan triksene)

Du kan få vite din digitale markedsandel. 

SEO konsulenter ser din nettside også – og utnytter dine svakheter om de kan. 

Kvinnelig leder som ser inn i en krystallkule

Hvordan kalkulere ROI?

Du må vite: 

– Gjennomsnittlig ordre

– Gjennomsnittlig fortjeneste

Om du vet hvor mange av dagens besøkende (på nettsiden) som kjøper noe så har du “konverteringsraten” 2 av 100 gir 2% konverteringsrate. Om du ikke vet tallet bruker du 2 %

La oss si at du går på en økning i trafikk på 500 % (Vi kan estimere forventet trafikk, om du spør) 

Eksempel:
1000 besøkende gir 20 som kjøper i snitt for 3500 kroner med 30% fortjeneste. (21000,-) ganger du det med 500 % så forsvarer det en ganske god investering. 

Greia er at dette øker gradvis over tid. Det kan gå 3 måneder og det kan ta 2 år. Helt avhengig av konkurransen i markedet. Men vi ser det også. 

Kalkulator som regner på ROI for ledere

Så og si alle SEO byrå gjør dette gratis

Vi gir bort verdifull informasjon gratis. Vi kan gjøre en analyse av din nettside og ditt marked – gratis. Alt du trenger å gjøre er å spørre – og vi vet svaret. 

Det dyreste du kan gjøre i “våre øyne” er å ikke gjøre noe. 

Vi har sittet i møter og fortalt om nye konkurrenter som årsak til at businessen går dårlig – det kom som en overraskelse. 

Vi har sittet i møter og fortalt forretningsfolk at de taper 250.000 pr måned eller mer, penger som de gir til konkurrentene. 

For når du ikke gjør det, så gir du din plass til dine konkurrenter. 

Ja SEO kan være dyrt, det kan også være dyrt å la være. Det kan være tidkrevende – men vi ser også at enkelte opplever gode og raske resultater med lite innsats. 

Mann som kaster penger

Helt vanlige resultater

Over en periode på 12 måneder, igjennom 40 klienter opplevde vi i snitt fremgang på samtlige, med et snitt på ca 35%. Noen gikk så mye som 12x. Enkelte opplever 600% vekst i nettbutikken. Noen står fortsatt i ro, eller i ferd med å snu en negativ trend. 

Ca 40-50 % av våre kunder anbefales å lage ny nettside. Det kan være nødvendig for mange. 

MEN vi anbefaler ikke SEO om vi mener det ikke er lønnsomt for deg.

Som leder og beslutningstaker kan det være svært lønnsomt å be om en gratis analyse. Er det ikke litt en plikt å vite? 

Se hva konkurrentene dine gjør

Helt gratis analyse av din nettside og ditt potensial. Fyll ut skjema og du har svar i morgen. Manuell vurdering. 

SENIOR SEO KONSULENT MED LEDERERFARING

Med over 20 års erfaring som webutvikler og lang erfaring med SEO og søkemotorer kan jeg gi deg mye verdifull informasjon om din bedrift og din nettside.

Jeg forstår også lett forretningsmodellen din, og ikke minst hva kundene dine leter etter.

Frode Heimen, jobber som Senior SEO konsulent hos Adseo AS og har jobbet med flere store nasjonale merkevarer og små lokale aktører. 

Det er jeg som vil utføre din analyse og du får ikke noe “automatisk ræl” 

Til markedsbyrået Adseo.no eller

 

SEO-ekspert Frode Heimen