SEOpp logo
Søk
Frode Heimen forklarer
Hva er god SEO?
SEO er i stadig endring og av og til er det lurt med en oppdatering om god SEO, fordi det påvirker din bedrift.
SEO-ekspert Frode Heimen

Lag riktig innhold

Godt innhold, er ikke bare velskrevet, men også riktig innhold, for riktig bruker.

Hva er god SEO?

I en verden i konstant forandring, hvor Google står i front for endringene som berører oss, er spørsmålet: “Hva er god SEO?” noe som alltid trenger et oppdatert svar. I denne artikkelen går vi litt i dybden i dette skiftende farvannnet for å oppdage hva som definerer god praksis. 

Hvor skiftende er SEO? Er det noen faste holdepunkter?

SEO-landskapet er en stadig skriftende arena, preget av Google sin eviggrønne jakt på forbedringer. Selv om endringene kan virke uforutsigbare, er det likevel noen faste holdepunkter som gir oss en retning man kan følge i denne skiftende verden. 

Google sin definerende rolle

Selv om vi har flere søkemotorer, så er det Google som er hjertet av søkemotoroptimalisering, og deres algoritmer styrer retningen for SEO, og med det også retningen for utformingen av nettsider. Å forstå Google sine mål og ønsker er avgjørende for å mestre kunsten med å rangere godt i søkeresultatene. 

Hva kjennetegner god SEO?

Lenkebygging er noe vi, ukentlig får spørsmål om å utføre. Det takker vi nei til og har gjort det i et par år. Fordi vi så at det ikke hadde noen effekt. Lenker har nok en potensiell liten effekt, men nå bekrefter også Google at viktigheten av lenker synker. Dette er ting vi selv har funnet ut ved å analysere sportsbransjen i Norge. Det er ingen sammenheng mellom backlinks og plassering i søkemotorene. Det er rett og slett ikke effektiv bruk av tid.  

God SEO er å vite slike ting. Da må man teste, eksperimentere og holde seg oppdatert på hva som fungerer og hva som er myter. 

Så her skal vi gå inn på kjennetegnene som holder seg stabilt. 

Målrettet innhold i god kvalitet

Hele forretningsmodellen til Google er bygget rundt kvalitet. I det øyeblikket Google begynner å anbefale dårlige nettsider til sine brukere, så forsvinner brukerne – og brukerne i Google genererer penger. (224 milliarder USD i 2022)

Hva sier det oss? Vi må lage godt innhold, som også treffer på intensjonen til de som søker. 

Google forstår mer og mer hva brukerne ønsker. Når du søker etter “Grafisk design” så får du utdanninger, ikke byrå. Hva sier det om brukerne som søker på den frasen?  

Det betyr at alle søk har en eller flere definerte “intensjoner” – som kan være “å finne ut”, “Kjøpe”, “undersøke” m.m. Noen intensjoner er vage, mens andre er ganske spesifikke 

Ditt innhold skal ikke bare være godt skrevet. Men det skal også treffe på intensjonen til målgruppen. 

Med SEO analyser vil man kunne identifisere både søkevolum og intensjon til de forskjellige søkefrasene. 

Oppdatert kunnskap om kvalitetssignaler

Godt innhold har også endret seg. Der det tidligere handlet om hva “søkemotoren” trengte av info handler det i dag mer om deg og hva du tenger av informasjon. Denne vridningen er ikke en overraskelse, med tanke på kvaliteten Google søker. 

Google har kontinuerlig oppdateringer. Hva som oppdateres er alltid spekulasjon og i min seo-bransje begynner praten å gå så fort man merker at noe skjer. Deretter følger uker med analyser, litt panikk og oppdatering av kunnskap. 

Når vi priser våre tjenester så kan vi i utgangspunktet kun regne med fire dager, den 5 dagen i arbeidsuken går med til å holde seg oppdatert. Og det er tvingende nødvendig. 

For å dra dette inn til “godt innhold”: 
Tidligere handlet det om volum, mye innhold. Vi måtte være nøye med å plassere nøkkelord her og der, og så gjorde man som konkurrentenene, bare litt mer. 

I dag må man skrive med “persona” i mente. Hvem er du? Er du en som vurderer SEO tilbud? For å finne ut hva god SEO er? Eller er du en som ønsker å lære SEO for å vite forskjellen? (Vi satser på nytte for begge målgruppene) 

Intensjon er en del av godt innhold. Du har en intensjon om mer informasjon. 

Nyttig og hjelpsom: Innholdet skal være nyttig og hjelpsomt. Tenk på det: Hva vil det si om produktbeskrivelser i en nettbutikk?  Når du har søkt “Hva er god SEO?” så skal mitt innhold også være behjelpelig og jeg som forfatter må bry meg om deg som leser. 

Autoritet og ekspertise: 
Hvem som skriver innholdet betyr noe i dag. Tenk på medisinske råd, så er det logisk at Google ønsker å servere det fra leger, og ikke fra tja, en SEO-konsulent fra Molde for å bruke et nært eksempel. Men om jeg skriver om SEO så utvikler jeg min autoritet over tid. 

Kvalitet over kvantitet: 
Godt skrevet innhold er viktigere enn hyppig produsert innhold. 

To personer i kjøpesenter med handleposer
SEO kan trekke kunder til din fysiske butikk også

Bruk av data og analyse for å optimalisere SEO strategiene

Hver eneste dag søker mennesker etter dine varer, tjenester og din kompetanse til å svare på spørsmål m.m. 

Temaene for mine egne artikler har ofte opprinnelse i spørsmål som min side ikke svarer godt nok på. 

Følger med på endringer og nye muligheter. Hvorfor hopper man opp og ned på rangeringen? 
Tenk på grafisk design, som jeg nevnte som et eksempel i sted. Om håpfulle studenter blir i mindretall og byråkundene blir i flertall, kan hele intensjonen endre seg. Plutselig serverer Google byråer fremfor utdanninger. Og noen begynner å oppdage endringer i plassering og trafikkvolum. 

Gode SEO verktøy overvåker søkeord, bevegelser og analyserer også konkurrenter m.m.

Den kunnskapen skal forvaltes inn i nye muligheter for vekst. 

Noen vanlige feil, og hvordan unngå dem

Hvem i alle dager besitter innkjøpskompetanse på SEO? Det er ikke mange. Det er derimot en del feller man bør passe på. 

SEO bør komme først i planleggingen, før du lager nettsiden helst. 

Det er ikke krise om rekkefølgen er motsatt, men det er bedre å planlegge for SEO først. Fordi du får et bedre innblikk i kundenes søkevaner, og en “guide” på hvordan du kan svare det ut på en god måte. 

Kjøper utdaterte tjenester

Igjen er vi tilbake til lenkebygging som et kroneksempel. Det å kjøpe lenker er en risikosport. Lenker bør være fortjent og naturlig. Jeg har full forståelse for at dette punktet alltid vil være krevende for beslutningstagere. 

Lar tekstforfatteren bestemme innholdet

Det er mange gode tekstforfattere der ute, men få er gode på SEO. Personer med SEO kunnskap bør ha stor innflytelse på hva som skal produseres og hvorfor. Her er det også viktig å anerkjenne at en SEO ekspert og en tekstforfatter kan utfylle hverandre godt. 
Grunnen til å passe på her, er at innhold kan fungere negativt på din plassering i søkemotoren. 

Velger feil teknisk løsning

Raske nettsider har mange fordeler, men tekniske løsninger er ikke bare ytelse. Det kan like mye handle om å velge riktig CMS løsning. (Content Management System, eller innholdsplattform om du vil) 

Det er også vanlig å velge rimelige serverløsninger og mange DIY prosjekter opplever å trakke seg igjennom alle de samme nybegynnerfeilene som vi alle har gått i før. 

Skal du tjene penger på nettsiden din, så skal du ikke spare penger på server. 

Når det gjelder server så bør du forvente minst et par hundre pr måned, nesten uansett. Er summen lavere enn dette, kan du ha grunner til å være skeptisk. Det finnes unntak. 

Når det gjelder plattform, så er det like vanlig å velge en for enkel løsning, som en for kompleks løsning. Det er gratis å spørre meg, om du er i tvil. 

For mye fokus på kortsiktig gevinst

Vi har Google Ads for kortsiktige gevinster. Alt annet er er maraton. SEO kan for mange handle om å dempe generelle sesongvariasjoner, hindre videre nedgang, som å vokse. I en økonomi hvor forbrukerøkonomien skrumper, kan resultatene synke, men likevel har du større markedsandel. 

Ofte når vi sammenligner resultater så ser år mot år i en sammenheng med posisjoner og sesongvariasjoner. 

For enkelte kunder anbefaler vi heller Google Ads fremfor SEO, etter kost/nytte-vurderinger. 

Fyrtårnet som viser vei inn i fremtiden

Det er heldigvis noen faste holdepunkter som har holdt vann i mange år. Så lenge Google ønsker å servere kvalitet til sine brukere, så er det hintet vi trenger. 

Kvalitet i alt. Der det før var “Innhold er kongen” – så har vi nå tatt steget inn i “kvalitet i innholdet er kongen” 

Kvalitet er rettesnoren alltid. SEO handler derfor aller mest om kvalitet bevisst rettet mot riktig intensjon og målgruppe. 

  • God plan
  • God server og ytelse
  • Godt satt opp CMS løsning
  • Gode bilder
  • Godt innhold og riktig innhold.
  • Skrevet av eksperter på sine områder. 
  • Følg best practice.
    • WCAG standard (uten å bli teknisk: Universell utforming)
    • GDPR (Personvern)

Google Helpful Content Update er et sterkt hint

I August 2022 kom første Helpful Content Update

For nettbutikker betyr det at du må bruke din ekspertise til å å veilede kundene. F,eks sammenligne produkter, vise oppsalg og alternativer m.m.

For andre sider handler det om å hjelpe kundene til å forstå tjenestene dine. Eller bare fortelle dem hvor de skal parkere, eller hva skjer før og etter et besøk på klinikken osv. 

Legg merke til den første overskriften i teksten og setningen nedenfor:   (Hentet fra nettsiden 26.9.2023)

Focus on people-first content

The helpful content update aims to better reward content where visitors feel they’ve had a satisfying experience, while content that doesn’t meet a visitor’s expectations won’t perform as well.

God SEO oppsummert

Sett brukeren først, produser kvalitet i alle ledd, og innhold som gir brukeren det de ønsker. Selv om SEO står for Search Engine Optimization, så er SEO i realiteten et fag som handler om å lage nettsider og innhold med målrettet kvalitet. Det er nettsidene og brukeropplevelsen som skal optimaliseres. 

God SEO er å sette brukeren i sentrum, og omringe dem med kvalitet i alle ledd. Da står du stødig også i urolig farvann. 

SEO for ledere

SEO for ledere Alt du trenger for å ta en god beslutning rundt digital markedsføring og SEO spesielt Det SEO handler om Når noen søker

Søkemotoroptimalisering

Denne guiden er for deg som ønsker å forstå mer av søkemotor­optimalisering. Om du ønsker å kjøpe SEO tjenester, så er du på feil side.

Bli med på en kundereise

Dagens kundereiser er kaos, det er ingen rett linje, men krusseduller og veikryss. Kundene har all verdens informasjon tilgjengelig i lomma – og som en