SEOpp logo
Søk
Nettsiden er din joker
Nøkkelen til å lykkes med din nettbutikk
En god nettside er navet til alt du gjør på nett – en god nettside er forskjell på bra og utrolig!
Illustrasjon med nettside i navet til alt som skjer

Moby-click

Jakten på den hvite nettbutikken

Hvordan lykkes med nettbutikk

Illustrasjon med nettside i navet til alt som skjer
Du kan ta viktige steg mot å lykkes med din nettbutikk, om du vet hva som må til.

Din nettside spiller en avgjørende rolle om du ønsker å oppnå suksess på nett. En god nettside fungerer ikke bare som et viktig verktøy for markedsføring, men også som selve navet i din online tilstedeværelse. Nå skal vi forklare hvorfor.

Innholdsfortegnelse

Den viktige konverteringsraten

Dette er det viktigste begrepet du får servert i denne artikkelen. Konvertering er handlingen som fører en besøkende fra å kikke, til å handle. Handlingen kan være alt fra å fylle ut et skjema, registrere seg eller å gjennomføre et kjøp. 

Om 2 av 100 utfører ønsket handling, har du en konverteringsrate på 2% – så enkelt. 

Hvorfor er dette viktig for deg?

Vi har flere ganger opplevd at nettsider ikke selger, eller selger for lite. Resultatet er at ingen annonsering vil virke heller. Vi har også sett at en ny nettside kan øke konverteringsraten fra 1 % til 7-8 % – Din nettside er ene og alene årsak til høy eller lav konverteringrate.

1001 besøkende kom seilende

Når du først starter en nettside har du selvsagt 0 besøkende. Man setter igang en annonsekampanje og du får dine første 1001 besøkende. 

Dette kan fort koste deg 7.000 – 10.000,- 

  • Alternativ 1: Du selger til 1 % og du har 10 salg.
  • Alternativ 2: Du selger til 8 %, og du har 80 salg.


Annonseprisen pr salg er henholdsvis: 700 – 800,- eller 87 – 125,- pr salg. 

Antall besøkende er nøyaktig det samme.

Og helt avhengig av din margin, vil kampanjen enten gå i pluss eller minus. 

Du kan øke salget i nettbutikken

Prinsippet er likt om du selger, eller om du driver med leadsgenerering.

Flere undersøkelser viser at gjennomsnittet ligger mellom 2 % og 5 %  men mange klarer mye bedre. 

Vi har også sett gode nettsider som konverterer 7 %, men som doblet til 14 % med ny nettside. 

1 https://popupsmart.com

5 grep som skaper flere konverteringer på din nettside

  1. Klar og tydelig oppfordring. Dette kalles på vårt stammespråk for CTA (Call To Action) – En knapp, seksjon eller skjema som tydelig guider brukeren til å utføre ønsket handling. 
  2. Brukervennlig. Kreative nettsider kan være spennende, men de fleste er vant til enkelte universelle funksjoner. Som navigasjon, bruk av skjema og handlekurv m.m.
  3. Tillitsskapende elementer. Du har selv opplevd å gå ut av en nettside fordi du ikke stoler på innholdet. I dag er personvern viktig, det samme er betalingsmåter og at man ser hvilket firma som driver nettsiden. Også en god kontaktinformasjon kommer inn her. 
  4. Verdien du gir. En såkalt verdiproposisjon sier noe om hva du løser. For eksempel tar vi oss av alle de derre internettgreiene, slik at du slipper å tenke på det.
  5. Ting virker og yter bra. Om nettsiden ikke fungerer på mobil, utelukker du potensielt 60-70 % av alle dine brukere i dag. Raske nettsider har en empirisk bevist fordel og nettsider med feilmeldinger er logisk nok ikke bra.  

A/B-testing

Ved å bytte farge på en viktig knapp, økte vi klikkprosenten fra 1,6 % til 2,8 %. I dag kan vi servere to eller flere versjoner av en side eller et element på en side, og sammenligne hva som gir best ønsket effekt. 

På en annen side hadde vi to forskjellige overskrifter, hvor den ene hadde over 30 % bedre suksessrate enn den andre. 

Unikt og godt planlagt innhold og struktur

Eksempel på sidestruktur

Det har stor betydning at sidestrukturen er logisk satt opp. Til det bruker vi et planleggingsverktøy og bygger sidene opp etter en kombinasjon mellom søkeord og søkevolum, samt logikk, også for dine sluttbrukere. 

Dette er en av få øvelser som er vanskelig å gjøre uten SEO verktøy og kunnskap. For det handler om innblikk i ordbruk, søkevolum, konkurransesituasjonen osv. 

For eksempel kan det være forskjell på “Arbeidstøy” og “Arbeidsklær” – Her handler det om å finne den riktige balansen. 

Forskjellige ord oppfattes også ulikt av Google. Eksempelvis kan produkter for hus og hjem ofte være DIY (Gjør det selv-artikler) mens produktene ikke kommer like godt frem. Alt dette er informasjon som vi kan finne når vi gjør en SEO-analyse. 

Med en SEO-ekspert får du også innblikk i hvilket innhold du bør ha på en side, like mye som hvor den bør stå i navigasjonen. 

Når det gjelder nettsidens oppbygging av sider og innhold, så er det et punkt hvor det er lønnsomt å bruke SEO-kompetanse.

Alt innhold må være unikt: Har du fått en produktdatabase fra din leverandør? Det er ikke unikt innhold. Du lykkes bedre om du tar egne bilder, og skriver egne tekster. 

Demografi og målgrupper

Både med tanke på SEO (organisk synlighet i søkemotorer) og god brukervennlighet så har strukturen på nettsiden noe å si. 

Når Google forstår innholdet ditt, og når leseren enkelt finner frem, er du på riktig veg. 

En klassisk feil er standardinnstillinger i WooCommerce, hvor du ender opp med “product-category”, “product” og “shop” i nettadressene – dette ønsker vi å unngå, da disse ordene ikke tilfører noen praktisk verdi.

Om en på New Zealand ser din annonse for din lokale sykkelreperatørbutikk, så er det lite sannsynlig at du har fått en ny kunde. 

Hvor mange som faktisk klikker på annonsen er også et viktig målepunkt. Det henger også litt sammen med konverteringer, selv om nettsiden må fungere før du ser den effekten. 

Når 1001 ble til 1984 så kan det være at du har klart å trimme annonse-publikummet så godt at den er mer aktuell for flere. Og med det får du flere klikk. I kombinasjonen med en nettside som selger bedre er du godt på vei til Soria Moria og et lite e-handelsparadis.

I tillegg til at det er mange forskjellige måltyper kan man også segmentere annonser både på lokasjon og interesser. 

Antar du at din kjernekunde også kjøper Rolex?  

Med en god analyse av dine kunder kan algoritmene servere annonser til de som både er mest villig til å besøke nettsiden, men samtidig er i markedet og som er villig til å betale den prisen du har. 

Hvorfor er dette viktig for deg?

De beste kampanjene er en miks av merkevarebygging (synlighet) og kjøpsutløsende (klikk fra aktuelle kjøpere) kampanjer. 

Du kan også nå kundene på forskjellige nivåer i sin kundereise

Det er rimelig naturlig å anta at du har eller ønsker å ha en nettbutikk. Men akkurat nå, kan det være at du er i en fase for å prøve selv. Du finner mange tips på våre nettsider. 

Og når dagen kommer, og du innser at din kjernekompetanse er andre steder – så husker du oss. Det samme gjelder dine kunder. 

Noen ganger skal du vise deg frem, andre gansker skal du forsøke å selge. 

Du og dine konkurrenter

Det finnes verktøy som gjør at vi ser hvor mye trafikk din nettside får, og ikke minst vi vet hva konkurrentene dine får. Vi vet hvor mye du annonserer for og hvor mye konkurrentene annonserer for – vel sånn omtrentlig. Vi vet hvilke ord og fraser som skaper trafikk og vi vet hva som skal til for å bli bedre. 

Problemet? Av og til kan det bli dyrt. Du vinner ikke over Komplett alene, og du blir ikke verdensledende med et lokalt budsjett. 

Løsningen: Vi ser hvor smulene ved bordet befinner seg også. Og vi kan se et bord som konkurrentene ikke har oppdaget. Det er mange bransjer i Norge, hvor det egentlig er relativt åpent hav – men det tetter seg til i stadig flere bransjer. 

Vi vet også hva som skal til – om du virkelig vil være best.  – Men for de aller fleste handler det om å bli gradvis bedre og bedre – og ikke minst gå i pluss. For når du føler at annonser ikke fungerer – så gjør de det for dine konkurrenter – vi har erfaringen til å knekke den nøtta for deg. 

Du gjør svært ofte lurt i å forberede deg mentalt  på å bygge en ny og bedre nettside. For mange kan det være det mest lønnsomme grepet de gjør.  

Kanskje du trenger webutvikling?

Kjøpeguide: Ny nettside, eller oppgradere gammel?

Det store spørsmålet for mange, er om man skal lage ny nettside eller oppgradere eksisterende nettsider. Her får du noe innblikk i en webutviklers vurderinger. 

Forbedre eksisterende?

Når: 

  • Struktur og innhold er ganske godt etablert
  • Siden er relativt godt oppdatert og støtter nødvendige parameter for SEO optimalisering
  • Siden selger bra, men har få besøk
  • Du har riktig rammeverk satt opp, men bare ikke helt fått det til
  • Siden er ganske proff allerede

Lage ny nettside?

Når: 

  • Nettsiden er laget i et rammeverk som er rigid og vanskelig å administrere over tid
  • Backend er ikke brukervennlig
  • Det er raskere å lage ny enn å oppdatere gammel
  • Om det er store konflikter i gamle data og moduler/plugins 
  • Om du bruker Wix, Squarespace eller andre DIY nettsideløsninger. (Faktisk ikke alltid, men svært ofte) 

En vurdering av tidsbruk

Ofte kan det ta like lang tid å forbedre gammel nettside, som å lage ny nettside. I det krysspunktet får du ofte anbefaling om å lage nye nettsider. Det er ikke uvanlig at byrå ender opp med å foreslå nye nettsider heller. Det er ofte et godt råd å følge

 

SEO analyse

Riktig oppsett av Google Analytics, Google Ads og Google Tag Manager

For å nå målene med Google annonser, så er det viktig at ting er satt opp riktig. Det er mange som i disse dager bruker gammel Google Analytics, og heller ikke har satt opp konverteringssporing riktig. 

Google Ads optimaliserer levering av sine annonser basert på mål som du har. For at de dataene skal være så riktig som mulig må konfigurasjonen og innstillingene være riktig. 

Med kunnskap om gjennomsnittlig ordre og fortjeneste kan man også optimalisere annonser til å vise data om lønnsomhet. Alt dette er viktig for å få optimal utnyttelse av dine markedsmidler. 



SEO for ledere

SEO for ledere Alt du trenger for å ta en god beslutning rundt digital markedsføring og SEO spesielt Det SEO handler om Når noen søker

Søkemotoroptimalisering

Denne guiden er for deg som ønsker å forstå mer av søkemotor­optimalisering. Om du ønsker å kjøpe SEO tjenester, så er du på feil side.

Hva er god SEO?

I en verden i konstant forandring, hvor Google står i front for endringene som berører oss, er spørsmålet: “Hva er god SEO?” noe som alltid

Bli med på en kundereise

Dagens kundereiser er kaos, det er ingen rett linje, men krusseduller og veikryss. Kundene har all verdens informasjon tilgjengelig i lomma – og som en