SEO er et breddefag, og en SEO konsulent har overblikk over strukturene og sammenhengene. Som du ser på diagrammet nedenfor, så overlapper dette innom flere tekniske og kreative fagområder.

Hva er målet med SEO?
Det ultimate målet, og vår hvite hval er alltid førsteplassen hos Google.


Plasseringene avgjør hvor mange av søkene som fører til et klikk. Førsteplassen har i følge firstpagesage.com 39,6 % klikk. Dette kalles CTR eller Click-Through Rate.
Allerede på fjerdeplassen er CTR nede på 7,6 % og er du på side 2 er nettsiden din tilnærmet begravet.
Målet er rett og slett å sikre din nettside en større del av trafikken.
Hvordan lykkes med SEO?
Du får ikke hele svaret i en liten artikkel. Men som du ser så er det et breddefag som trenger litt forskjellige kompetanser.
Det er to realiseringer som er greit å forstå.
- Du må være tålmodig.
- Alle delene har betydning og må være optimalisert
Verdens beste tekst blir usynlig på en treg nettside.

Når vi la på et nytt design på denne nettsiden økte vi antall klikk med 49% på en måned.
Analysen er viktig, slik at du treffer de riktige ordene. Tro det eller ei, men vi jakter ikke ordet “SEO” isolert sett på denne nettsiden.
Vi følger med, men mekanismene gjør at mange gamle travere allerede har et alt for stort forsprang, enn så lenge. Den jakten ville blitt vår hvite hval.
I dette faget er det litt brutalt å være “ny” – uansett bransje, derfor er det ikke noe å vente på. Skal du lykkes må du starte tidlig.
Alt henger sammen med alt. Gode tekster, riktig bildebruk, passe lange tekster, nyttige tekster, til og med riktig domenenavn og at nettsiden har god teknisk ytelse.
Løpende oppfølging er viktig
Det er en ting SEO ikke er, og det er en av/på-bryter.
Når vi følger opp analyserer vi nettopp plassering, antall klikk og om det dukker opp nye søk av interesse.
I Google Search Console kan du følge med på hva folk søker etter, og fra hvilke søk din nettside får klikk.
Ved å analysere denne trafikken kan vi se hvilke nettsider som må forbedres, og om det dukker opp søk, man kan skrive mer om. Det er en del av en ganske bra SEO strategi.

Nå forstår du sikkert hva vi gjorde med bildet og teksten over, samt lenken? Slik jobber man kontinuerlig under oppfølging.
Målet med en løpende oppfølging er å lete etter forbedringer og muligheter.
SEO er tikamp og maraton
Både analytiske og kreative personligheter er en nødvendighet for å lykkes med seo. Og i motsetning til betalt annonsering, så er SEO en langsiktig strategi som for mange må være en pågående aktivitet.
Ut over to forskjellige personligheter, må du også ha følgende kompetanser: (Dette er fagene som i sum bidrar til bedre SEO)
- Webutvikler
- Webdesigner
- Webmaster
- Tekstforfatter
De fleste behersker 2-3 områder. Og man må ofte lene seg på to eller flere personer for å dekke alt.
Fordelene med SEO
Den opplagte fordelen er flere besøkende til din nettside. Du får også flere besøkende i riktig målgruppe.
I tillegg til at du får flere besøkende, må man også jobbe med konverteringsoptimalisering (CRO) – Målet er å øke andelen som utfører en ønsket handling.
Øker antall besøkende
Over en 3 måneders periode så har mine 40 siste kunder økt antall klikk med 33% i snitt. Noen har ikke fått ønsket effekt og må flytte mer til betalt markedsføring. Mens andre kan gå 10x eller mer.
For eksemplet så øker vi fra 500 besøkende pr måned til 665 pr måned.
Øker kjøpsfrekvens
Det er ikke unormalt å øke fra 0,4 % til 2 %. Dette tallet er svært avhengig av bransje og kan variere ganske stort.
2% er ansett som et snitt på tvers av alt.
For eksemplet så øker vi som vist over. Da går det fra 2 ordrer i måneden til 13,3 ordre pr måned. Det er ca 550% økning i salg.
SEO kan være forskjellen mellom suksess og fiasko.

Mer fornøyde kunder
Siden SEO også berører inn på brukeropplevelsen og brukergrensesnittet (UX) så får du også mer fornøyde kunder, om du selv også forvalter dem riktig.
Vi bedrer også i tråd med WCAG-standarden, som er universell utforming og en standard for å ta høyde også for svaksynte m.m.
Mindre strømforbruk pr kunde
En optimalisert nettside, henter mindre mengder data og utfører færre forespørsler pr innlasting. Ofte er det snakk om betydelige mengder og belastning på server. Miljøavtrykket kan bli redusert med 20 – 200 %
Hvem passer SEO for?
SEO er ikke for alle. SEO er et element innen digital markedsføring. Har du nettbutikk, som når bredt? I så fall er SEO obligatorisk.
Men er du en nisjeside innen B2B, så kan det være at søkevolumet er så lavt, at du får mer nytte av å annonsere, enn å bruke tid for å optimalisere for et søkevolum som ikke eksisterer.
Vi anbefaler ikke SEO, om du ikke vil ha noe igjen for det.
For deg som liker å gjøre ting selv.
Har du tid til å pusle med nettsiden på egenhånd så er det mange ting du kan gjøre selv. Her er noen lenker på veier videre:
Nå vet du hva SEO er, og hva det kan gjøre for deg og din webside. Det neste du trenger å finne ut er hvor ditt potensial er. Det gjør du ved å trykke på knappen nedenfor.