SEOpp Logo
SEO forklart
La oss se nærmere på hva SEO egentlig er.
Her får du innblikk i hva dette er, og hva SEO kan gjøre for deg.
Hva er SEO tegnede bokstaver

Din beste selger

En nettside kan være din beste selger, eller en gjemt skaumann inne i skogen. Det er ikke flaks eller tilfeldigheter som skaper vinnere, men innsats.
Det finnes ikke en one size fits all
Det handler alltid om din kunde først
Hva betyr SEO? Det kan ha stor betydning for din bunnlinje.

Hva er SEO?

Frode grubler, hva er seo?
SEO er et samlebegrep for en rekke teknikker som skal bidra til å øke din nettsides synlighet i en søkemotor. SEO står for Search Engine Optimization, eller da Søkemotor­optimalisering.

SEO er et breddefag, og en SEO konsulent har overblikk over strukturene og sammenhengene. Som du ser på diagrammet nedenfor, så overlapper dette innom flere tekniske og kreative fagområder. 

Diagram som viser elementene i SEO
Dette diagrammet viser komponentene som til sammen blir SEO

Hva er målet med SEO?

Det ultimate målet, og vår hvite hval er alltid førsteplassen hos Google

SERP resultat førsteplass google søk
Førsteplassen i SERP Google søk

Plasseringene avgjør hvor mange av søkene som fører til et klikk. Førsteplassen har i følge firstpagesage.com 39,6 % klikk. Dette kalles CTR eller Click-Through Rate. 

Allerede på fjerdeplassen er CTR nede på 7,6 % og er du på side 2 er nettsiden din tilnærmet begravet. 

Målet er rett og slett å sikre din nettside en større del av trafikken. 

Hvordan lykkes med SEO?

Du får ikke hele svaret i en liten artikkel. Men som du ser så er det et breddefag som trenger litt forskjellige kompetanser. 

Det er to realiseringer som er greit å forstå. 

  1. Du må være tålmodig.
  2. Alle delene har betydning og må være optimalisert

Verdens beste tekst blir usynlig på en treg nettside.

Viser økning fra 577 klikk på 28 dager til 862

Når vi la på et nytt design på denne nettsiden økte vi antall klikk med 49% på en måned. 

Analysen er viktig, slik at du treffer de riktige ordene. Tro det eller ei, men vi jakter ikke ordet «SEO» isolert sett på denne nettsiden.

Vi følger med, men mekanismene gjør at mange gamle travere allerede har et alt for stort forsprang, enn så lenge.  Den jakten ville blitt vår hvite hval. 

I dette faget er det litt brutalt å være «ny» – uansett bransje, derfor er det ikke noe å vente på. Skal du lykkes må du starte tidlig. 

Alt henger sammen med alt. Gode tekster, riktig bildebruk, passe lange tekster, nyttige tekster, til og med riktig domenenavn og at nettsiden har god teknisk ytelse

Løpende oppfølging er viktig

Det er en ting SEO ikke er, og det er en av/på-bryter.

Når vi følger opp analyserer vi nettopp plassering, antall klikk og om det dukker opp nye søk av interesse.

I Google Search Console kan du følge med på hva folk søker etter, og fra hvilke søk din nettside får klikk.

Ved å analysere denne trafikken kan vi se hvilke nettsider som må forbedres, og om det dukker opp søk, man kan skrive mer om.  Det er en del av en ganske bra SEO strategi

Forespørsel i GSC med lav plassering
Eksempel: Her er det litt søkevolum, ingen klikk og ligger ca. på #12

Nå forstår du sikkert hva vi gjorde med bildet og teksten over, samt lenken? Slik jobber man kontinuerlig under oppfølging. 

Målet med en løpende oppfølging er å lete etter forbedringer og muligheter.

SEO er tikamp og maraton

Både analytiske og kreative personligheter er en nødvendighet for å lykkes med seo. Og i motsetning til betalt annonsering, så er SEO en langsiktig strategi som for mange må være en pågående aktivitet. 

Ut over to forskjellige personligheter, må du også ha følgende kompetanser: (Dette er fagene som i sum bidrar til bedre SEO) 

De fleste behersker 2-3 områder. Og man må ofte lene seg på to eller flere personer for å dekke alt. 

Fordelene med SEO

Den opplagte fordelen er flere besøkende til din nettside. Du får også flere besøkende i riktig målgruppe. 

I tillegg til at du får flere besøkende, må man også jobbe med konverteringsoptimalisering (CRO) – Målet er å øke andelen som utfører en ønsket handling. 

Øker antall besøkende

Over en 3 måneders periode så har mine 40 siste kunder økt antall klikk med 33% i snitt. Noen har ikke fått ønsket effekt og må flytte mer til betalt markedsføring. Mens andre kan gå 10x eller mer. 

For eksemplet så øker vi fra 500 besøkende pr måned til 665 pr måned.

Øker kjøpsfrekvens

Det er ikke unormalt å øke fra 0,4 % til 2 %. Dette tallet er svært avhengig av bransje og kan variere ganske stort. 

2% er ansett som et snitt på tvers av alt. 

For eksemplet så øker vi som vist over. Da går det fra 2 ordrer i måneden til 13,3 ordre pr måned. Det er ca 550% økning i salg.

SEO kan være forskjellen mellom suksess og fiasko. 

 

Fra 500 besøk pr måned til 4000 for en bobilleverandør
Hva har dette hoppet å si for en bobilleverandør? Her jobbet jeg med en bobilleverandør frem til oktober 2021, da jeg byttet jobb, og kunne ikke ta med kunden.

Mer fornøyde kunder

Siden SEO også berører inn på brukeropplevelsen og brukergrensesnittet (UX) så får du også mer fornøyde kunder, om du selv også forvalter dem riktig. 

Vi bedrer også i tråd med WCAG-standarden, som er universell utforming og en standard for å ta høyde også for svaksynte m.m.

Mindre strømforbruk pr kunde

En optimalisert nettside, henter mindre mengder data og utfører færre forespørsler pr innlasting. Ofte er det snakk om betydelige mengder og belastning på server. Miljøavtrykket kan bli redusert med 20 – 200 %

Hvem passer SEO for?

SEO er ikke for alle. SEO er et element innen digital markedsføring.  Har du nettbutikk, som når bredt? I så fall er SEO obligatorisk. 

Men er du en nisjeside innen B2B, så kan det være at søkevolumet er så lavt, at du får mer nytte av å annonsere, enn å bruke tid for å optimalisere for et søkevolum som ikke eksisterer. 

Vi anbefaler ikke SEO, om du ikke vil ha noe igjen for det. 

For deg som liker å gjøre ting selv.

Har du tid til å pusle med nettsiden på egenhånd så er det mange ting du kan gjøre selv. Her er noen lenker på veier videre:

Nå vet du hva SEO er, og hva det kan gjøre for deg og din webside. Det neste du trenger å finne ut er hvor ditt potensial er. Det gjør du ved å trykke på knappen nedenfor. 

Få gratis analyse og finn ut om vi kan hjelpe

Kontakt oss