SEOpp

Bli funnet, ikke glemt

Fellesnevneren er å utnytte mulighetene
“If you no longer go for a gap that exists, you’re no longer a racing driver.” – Ayrton Senna
SEO Konsulenten Frode Heimen

Frode Heimen – Jobber som SEO konsulent hos Adseo. Denne nettsiden er personlig og handler om Google, søkemotorer og søkemotor-optimalisering.

Jakten på førsteplassen i Google Søk

Jakten på pole position

Den hellige gral i vår verden er den berømte førsteplassen i Google sitt søkeresultat. Det søte punktet hvor over 30 % av alle søk ender opp i et klikk. Verdien av denne førsteplassen kan være stor for enkelte og uoppnåelig for andre. Hvordan får man førsteplassen hos Google og andre søkemotorer? 

SEO er samlebegrepet for metoden man bruker for å optimalisere en nettside slik at den er klar for å kunne konkurrere om de beste plassene.

En rød tråd fra planlegging til markedsføring

For å bli synlig på nett, og lykkes i jakten på førsteplassen, så må alt henge sammen allerede fra planleggingen av nettsiden til gjennomføringen av digitale aktiviteter. 

Derfor er planlegging nyttig for deg 

Ved å gjøre en analyse i forkant kan man finne ut hvilket domenenavn du bør ha, hva sidene bør hete og hvordan man bør strukturere nettsidens innhold. En god plan er også med på å guide brukeren gjennom valgene nettsiden tilbyr og loser brukeren til å bli en kunde. 

I planleggingen av Arbeidsbutikken.no (tidligere Prenoz) valgte vi hos Adseo å lage en helt ny nettbutikk på et helt nytt domene. Dette for å skape en større relevans mellom domenenavnet og innholdet. I tillegg har vi gruppert produktkategoriene basert på søkevolum. 

En av tingene vi fant ut er at damerelaterte søk gjør at det skaper en naturlig inndeling mellom herre og dame. Her har vi ikke brukt mann og kvinne. Slike forskjeller er små men vitale. I tillegg har vi begynt å kalle det arbeidsklær i stedet for arbeidstøy. 

På den gamle nettsiden hadde de “hodeplagg” – mens balaclava har et så stort søkevolum at det er verd å ha som egen kategori. 

På svært kort tid så har de etablert en positiv kurve som stiger dag for dag. 

Hva om du allerede har en nettside?

På et punkt vil lønnsomheten i å lage ny, overgå å fikse en etablert nettside. Det er litt som en bil som har kollidert. Noen ganger vil det rett og slett lønne seg å lage ny fra bunnen av. 

I disse tilfellene vil du måtte ha ny nettside:

  • Du bruker feil CMS til formålet.
  • Nettsiden trenger forbedring på samtlige punkter, design, innhold, struktur, teknisk kvalitet. 
  • Du har en tidligere leverandør med rettigheter eller som ikke vil gi ut admintilganger.
  • Løsningen er bygget i en utdatert teknologi som få eller ingen kan i dag.

Om vi må bruke 100 timer på fikse, og du kan få ny nettside på samme tid, så er det alltid best å gå for ny nettside. 

Ting som er viktig, uten at du vet det

Nettsiden her er tematisk strukturert med: 

 /seo/ (tema)

/seo/lokal-synlighet (sub-tema)

/seo/teknisk-optimalisering

/blokka/ (blogg og artikler) 

/digital-markedsforing/ (nytt tema)

En god struktur er med å tydeliggjøre hva nettsiden handler om, og også skape en bedre navigasjon for deg som sluttbruker. Undersidene for hvert tema, er med på å styrke temaets autoritet. På den måten skaper jeg en klynge med nettsider, hvor alle rundt, peker tilbake til hovedtemaet. 

Navnene vi bruker er nøye analysert. Strukturen jeg har valgt her, er faktisk et eksperiment. Man ønsker å velge de ordene hvor man har mål om å nå toppen. Det trenger ikke være de ordene med høyest søkevolum. 

Psykologi spiller en viktig rolle – for på enhver nettside, kommer det lesere inn på nettsiden, som forsvinner ut igjen. På engelsk kalles dette bounce rate – og er en faktor Google følger med på. Det vil igjen si at om noen kommer inn på siden, er her i 2 sekunder og spretter ut igjen – så er det et tegn, på at resultatet brukeren fant, var feil. 

Her er noen psykologiske aspekter med en nettside: 

  • Fargevalg
  • Antall valgalternativer. For mange valg, gjør at vi ikke velger. 
  • Estetikk, luft og design (Her er jeg ikke flink selv, siden jeg ikke er designer) 
  • Gjenkjennelige elementer – standard måte å navigere på. 
  • Lett lesbare fonter og fontstørrelser

Hva skal markedsføres? 

En nettside som skal nå høyt i en søkemotor, kan være helt annerledes utformet enn en nettside som skal fungere godt som en annonse. En relevant side, som matcher budskapet i annonsen vil få belønning med en rimeligere kostnad pr klikk hos Google Ads. Derfor bør budskapet ofte spisses, med egne landingssider, som ikke skal indekseres hos Google. 

Hva er målet for nettsiden? Ønsker du å lære opp? Skape sosialt engasjement? Selge? Skape registreringer?

Google belønner alltid kvalitet

Algoritmene hos Google oppdateres flere ganger pr år. Men selv om ting endrer seg over tid, så er det en kjerne som alltid holder mål – Google verdsetter og ønsker å servere sine brukere kvalitet. 

Kvalitet er ikke bare teknisk, men også nytteverdi, unikhet og ytelse. Å knytte innhold opp til en forfatter er med på å posisjonere autoriteten på innholdet også. Det vil si at en artikkel om arkitektur fra en arkitekt anses som bedre, enn om jeg skulle forsøke meg inn i den tematikken. 

For at du skal skape en nettside som har denne kvaliteten, så må du tenke på alt – jo tøffere konkurranse, jo viktigere med en helhetlig kvalitet. 

  • Fart og ytelse får man fra god kildekode og en server som yter godt. 
  • Brukervennlighet handler om å begrense valg, tydeliggjøre intensjon og ha en viss logikk i strukturen. 
  • Optimaliserte og riktig navn på bilder
  • Godt gjennomtenkt innhold
  • Passe lengde og gir en verdi til leseren

 

Google har noen kjente målefaktorer som er med å bestemme hva som anses som nyttig. Dette kalles for Core Web Vitals. I tillegg så må den være mobilvennlig, og gjerne også oppfylle forskjellige standarder, blant annet for universell utforming. 

Video er ofte svært nyttig, men brukt feil, så vil det senke farten på nettsiden din betydelig. Store bilder, mange bilder og feil innhold er også vanlige feil. 

Kompromiss og bevisste valg

Det finnes ingen fasit på hvordan akkurat du kan komme til topps. Det er også en reise som kan ta måneder og år, før du når målet. SEO kan være tidkrevende og du kan møte en konkurranse hvor konkurrentene har egne team som jobber med dette fulltid. 

En oppskrift for å lykkes er ikke alltid den veien du velger å gå. Vi prioriterer svært ofte, for det er sjelden man møter kunder som går “all in” – Da kan det være at vi ikke skal bruke penger på ny sidestruktur, eller det kan være at man ikke ønsker å bruke mer penger på en server. Det er selvsagt greit, men du får ikke samme resultatet i et Formel 1 løp, med en Ford Mondeo. 

Det du kan gjøre i slike situasjoner kan være å sette trykket mot flere bekker små. Søkeord med lite søk, og deretter lite konkurranse, som gir noen kunder, fremfor å tape i rushet. 

SEO er bare en av mange kanaler for økt trafikk 

Aktivitet i sosiale medier er gratis, og kun opp til deg og din tid. Du kan få besøk fra Twitter, Facebook, Instagram, LinkedIn m.m. Digital markedsføring og betalt annonsering er en kanal. For mange kan annonsering være et godt alternativ for SEO. 

Det kan være at det er lurt å etablere en annen nettside, med et beslektet, men annerledes tema. Et godt eksempel fra “læreboka” er en butikk i New York som spesialiserte seg på dresser for forretningsfolk, hvor målgruppen var ledere. De laget en blogg om ledelse og fikk mange lesere via aktuelle temaer – som også drev trafikk og besøkende til butikken. 

Når budsjettet ikke strekker til

Førsteplassen er selvsagt ikke for alle – det er en viss logikk i det. Når du søker etter SEO så kommer denne nettsiden et sted rundt 15 – 25 plass. Det skal mye til for at denne siden, som er relativt ny klarer å konkurrere ut alle de etablerte digitale byråene med mange ansatte og store budsjetter.Likevel vokser antall besøkende til denne siden sakte men sikkert. 

Min strategi er å finne temaer som har liten dekning i dag – og så skriver jeg en artikkel om det og vipps så får jeg noen flere lesere og jeg får topp 3 plassering på søk med lavere volum. 

Vær åpen på hvor stort budsjett du har, for vi kan tilpasse oss, for å finne den strategien som gir best resultat for minst mulig innsats. 

Vi kan kalkulere og se om jakten på førsteplassen vil bære frukter eller være lønnsom. Kanskje bør du annonsere i stedet, eller som et supplement. Kanskje må du sette litt laserfokus på enkelte områder. 

Uansett tar du dialogen med oss, så finner vi ut hva som er best for deg og ditt budsjett. 

Av og til er du uenig – og det er greit, men konsekvensen er at du ikke når målene like godt – for hvert punkt du endrer, så svekkes sjansen for å lykkes. Det er noe du må være klar over. Ingenting er overlatt til tilfeldighetene om man skal kjempe om førsteplassen hos Google. 

Ofte kan det være stammespråk, hvor du ønsker å benytte fagspråk eller en bransjesjargong – om kundene dine ikke bruker det når de søker, så finner de ikke deg. Men for din del føler du at du fremstår mer profesjonell. Det er innafor det, men da er kanskje løsningen annonsering, og ikke seo.

Bli kjent med konverterings­frekvensen

Dette er et uttrykk du bør ha et bevisst forhold til, og det er hvor mange av nettsidens besøkende utfører ønsket handling. Dette kaller vi for konverteringsprosent eller frekvens. For hver 100 som besøker din nettside, bør minst 2 utføre ønsket handling.

2 % er tommelfingerregelen. Dette tallet varierer fra bransje til bransje. Men trenger du 500 besøkende for å konvertere en kunde, så er en bedre nettside svært lønnsomt og kanskje der du bør starte – for dette påvirker alt. 

500 besøkende koster i snitt fort 5 kroner pr besøkende. Da koster det 2500 pr salg. Har du 2% salg, så trenger du 50 besøkende for å få et salg, og en annonsekampanje koster 250 pr salg. 

Dette er viktig, fordi all annonsering og all trafikk du genererer i fremtiden blir mer lønnsomt når kundene dine kjøper i en høyere frekvens.  Det kan avgjøre om en annonsekampanje er lønnsom eller er et tap. 

Vi har opplevd å møte kunder som har svidd av tusenvis av kroner på kampanjer, uten å få salg. Den investeringen burde først gå i nettsiden.

Det henger også sammen, når nettsiden din ikke konverterer – så er det også et signal til Google, om at kundene ikke finner det de leter etter – og kjøper et annet sted. 

Om du har en nettside som får 5000 besøk i året, så er det stor forskjell på 0,3 % (15 salg) konvertering og 4 % konvertering. (200 salg) 

En bedre nettside får flere konverteringer – og en god nettside er ofte den aller beste investeringen du kan gjøre. 

  • Bedre rangering hos Google
  • Flere som konverterer
  • Mer salg
  • Bedre effekt av all annonsering
  • Mer fornøyde kunder og brukere. 

 

En god nettside starter allerede i planleggingen, før du i det hele tatt har valgt domenenavn. 

I jakten på førsteplassen hos Google, så er ingenting overlatt til tilfeldighetene – og alt annet er kompromiss. Den aller største utfordringen er at du burde startet for lenge siden. 

Det kan derfor være svært lønnsomt å fylle ut skjemaet nedenfor. Vår konverteringsrate er i skrivende stund 3% – hjelp meg gjerne med å få den til 4%