SEOpp logo
Søk
Netthandel
Du kan tiltrekke flere kunder på mange måter
eshop-basket

Bank bank, hvem der...

Førsteinntrykket! Du har bare et par sekunder maks på å skape interesse.

Slik kan du få flere kunder til din nettbutikk

Få flere kunder

Når du åpner en nettbutikk, så vil den uten ekstra tiltak være som en butikk, plassert midt i en øde skog. Kundene vil ikke komme av seg selv. Her vil du nå få litt innblikk i noen begreper og mekanismer som vil gjøre en forskjell for din nettbutikk.

Men aller først må den viktige konverteringsraten besøkes:

Hva er en god konverterings­rate?

Det første ordet du må bli kjent med er konvertering og konverteringsrate. En konvertering er når en som besøker din nettbutikk, velger å kjøpe noe. Da er gjesten konvertert til kunde. Konverteringsrate er derfor % av besøkende som velger å bli kunde. Dette tallet er et fundamentalt viktig tall å følge med på. 

 

Altså hvor mange besøkende må du ha for hvert eneste salg.

Hvorfor er konverterings­sporing viktig?

Dette henger sammen med en estimert kostnad pr besøkende. Om du ønsker å få kunder via organisk søk i søkemotorer, eller om du vil betale for annonser, så har det hele en pris i form av betaling, tid eller begge deler. Denne prisen kan vi estimere pr besøkende – og med det finne en pris pr salg.

En nettbutikk som konverterer 5% av sine besøkende, vil være betydelig mer kostnadseffektiv, enn en nettbutikk som konverterer 0,2 %

Det er to tommelfingerregler som du kan bruke når du skal beregne dette: 

  • 5 kroner pr besøkende. 
  • 2 % konverteringsrate

For å få 1000 besøkende til din nettside, så vil det koste deg 5000 kroner og du vil ha 20 salg. Det er en kostnad på 250,- pr salg. Det blir fort dårlig butikk av dette, om ordreverdien er lav eller marginen liten. 

Tallene i tommelfingerreglene er omtrent internasjonale gjennomsnitt. Og det er store forskjeller fra bransje til bransje. Uansett er dette et godt utgangspunkt for å vite om du ligger godt eller dårlig an.

CRO = Konverterings­optimalisering

Når du kjenner tallene, så kan du også beregne hva som er lønnsomt. CRO som står for Conversion Rate Optimization, og handler om å styrke denne prosenten, slik at din nettbutikk fører til kanskje 6 % konvertering.

Med 6% konvertering vil du på 1000 kunder, ha 60 salg, med en snittkostnad pr salg på 83 kroner. Da er det plutselig mer lønnsomt å drive nettbutikk – men også lønnsomt å drive annonsering.

Det er mange årsaker til at noen nettbutikker har 0,2 % og at andre har kanskje 8 %. Det kan være psykologisk, det kan være design, brukergrensesnitt, informasjon eller noe så enkelt som tillitt.

For å finne svarene må man analysere dagens trafikk, vurdere hvorfor de stopper. En klassiker er at man ikke vet fraktpris før man har kommet til betalingen, hvor mange velger å hoppe av.

Er CRO lønnsomt?

Om du har en gjennomsnittlig ordreverdi på 750 kroner, med 40 % fortjeneste, så har du 300 kroner igjen pr salg.

På 1000 besøk, så selger du til 7 av de. (Dette er ikke unormalt). Da har du en teoretisk kostnad pr salg på over 700 kroner.

Øker du konverteringen til 6,5 % så har du 65 salg, og du har en kostnad pr salg på 77 kroner.

Har du da en nettbutikk som har 10.000 besøkende hver måned så er en bedre konverteringsprosent, i dette tilfellet verd 144 950,- pr måned. Det er her forskjellen ligger i en billig og dyrere nettbutikk. Så om du vurderer to tilbud, hvor det ene er 35.000 og det andre er på 200.000 så kan du svært fort tjene inn forskjellen. De billigste tilbudene er ofte de dyreste.

Vi har selv sett nettsider som har underprestert i årevis, som i sum har gått glipp av millioner.

CRO eller en nettside med god konverteringsrate er den viktigste investeringen du gjør. Alt blir mer lønnsomt fra dag en, inkludert digital annonsering. Mange synes det er dyrt med digital markedsføring – DET er ikke dyrt. Det som er dyrt, er å ikke konvertere de besøkende over til betalende kunder.

En god konverteringsrate er din aller første prioritet når du lager ny nettside. Alle oppgaver du gjør for å skaffe nye kunder, blir mye enklere etter dette.

Forskjellige digitale strategier gir nye kunder

Nå som du har en god konverteringsrate vil resten handle om digital markedsføring, både betalt og “gratis”.

En egeninnsats for å skaffe nye kunder er viktig. Du kan poste så ofte du vil i sosiale medier, men velg gjerne ut en kanal hvor du ønsker å være god. Små bedrifter og enkeltpersonforetak vil slite med å følge opp flere kanaler på en gang.

Les vår oversikt over sosiale medier i 2022 her for å se hva som kan passe for deg.

Tipset er å holde seg til 1 eller 2 kanaler, hvor du enkelt mestrer vedlikehold.

Digital annonsering øker salget

Uten at din nettside konverterer, vil all digital markedsføring være bortkastet. Men når du har en nettside som har høy konverteringsrate, vil så og si all digital markedsføring kunne trimmes til å bli en lønnsom kampanje.

Dyre og rimelige klikk
Enhver digital annonse kan trimmes, slik at du får rimeligere klikkpris. “Hvordan øke omsetningen” har en annonsepris pr klikk pålydende kr 69,23 kroner. Mens “Hvordan øke salg” koster 7 kroner pr klikk. – Ved å analysere og trimme annonsens målretting vil man kunne klare å holde prisen nede.

Forskjellig effekt i forskjellige kanaler

Ved å annonsere i en søkemotor vil du treffe kunder, som aktivt søker etter tjenestene du tilbyr. Dette er effektivt og tvingende nødvendig, om du ikke innehar en topp 2-3 plassering i organisk søk. Kundene er ganske relevante, og bør ha en god konverteringsrate.

Facebook egner seg mer til visuell annonsering, impuls og merkevarebygging.

Ved å spore konverteringsraten, vil man kunne se hvilken kanal som gir best effekt. Så om kunder du når via LinkedIn, ikke konverterer, så kan man kutte ut annonsering i den kanalen.

Etabler en blogg som er relevant

Uansett hva du selger, så kan en blogg bidra til å skape økt trafikk. Her er det noen gode triks å benytte seg av. La oss si at du driver en dyrebutikk. På nett eller ei, så har kundegruppen her en opplagt interesse i kjæledyr.

Starter du en blogg om akvarier, kattehold eller hva det måtte være, så vil du tiltrekke deg relevante lesere.

Selger du kontormøbler? Hva med en blogg om ledelse, HMS, administrasjon? Du når samme demografi.

Selger du utstyr til bil? Lag en bilblogg, om det er om løp, motor, vedlikehold så når du samme målgruppe.

Bloggen kan gjerne være enten en naturlig del av din eksisterende side, eller være et sideprosjekt med eget domene.

YouTube Ikon

Start en YouTube-kanal

Litt samme konsept som med blogg. Det må ikke være 100% match med bedriften, så lenge målgruppen er lik. For å holde oss til dyrebutikk som eksempel, så er det ekstremt mange videoer om akvarium som har millioner av visninger.

Digresjon: Jeg la selv ut en amatørvideo av mitt akvarium for 8 år siden, som har hatt 3200 visninger, uten promotering, uten at jeg har fulgt opp eller gjort noe for dette.

Trikset er å flytte trafikk fra en plattform til din nettbutikk. Det gjør man med å etablere lenker, eller merkevarebygging via disse sideprosjektene. Igjen er trikset, innhold som treffer samme målgruppe.

YouTube er ganske tidkrevende, og bør være en bevisst satsing. Som kanal er det en av de mest kjente, men også mest undervurderte.

Delta i forum og sosiale møteplasser

Header bilde av rankmath forum på facebook

Dette gjelder både fysisk og digitalt. Meld deg på arrangementer, delta på sosiale relevante møteplasser. Igjen er trikset fortsatt, at du skal nå samme målgruppe – så det må ikke være 100 % relevant. Om kundene dine er ledere, så bli med på lederseminar o.l.

På nett er det et forum for alt, finn noen hvor du kan være en aktiv bidragsyter.

Om du velger å sponse noe, et arrangement, eller et idrettslag, så sjekk om de har nettverksmøter – noen har det, andre ikke. Nettverksmøter i slike settinger kan også være en god måte å få ut budskapet ditt.

Organisk søk og søke­optimalisering

Nå som du har fått på plass konvertering og litt kundestrøm fra egeninnsats og annonsering, så er det neste steget organisk søk, og jakten på førsteplassen hos Google og andre søkemotorer.

Selv om dette ikke er det første du skal gjøre, så er dette gjerne noe av det aller første du bør sjekke ut.

En god SEO analyse legger grunnlaget for alt du gjør etterpå. Hvilke ord du skal bruke, hvordan navigasjonen skal se ut. Hvilke tema du bør dekke på YouTube. Til og med hvilket domenenavn du bør ha.

Selv om analysen og strategien bør komme tidlig, så er selve fokuset her litt sekundært, fordi det ofte koster en god del å få resultater, samt at det tar lang tid. Du får en tjuvstart med en tidlig plan, men for å lykkes organisk bør man tenke år frem i tid – som nystartet nettbutikk, så får du bedre ROI med andre grep enn søkeoptimalisering.

Det er likevel viktig å understreke at en analyse og en plan, fra starten er gull verdt, slik at du ikke må bryte opp vegen, og starte på nytt. Svært ofte når vi får nettsider, hvor man “bare har startet” – så må vi gjøre jobben på nytt med blanke ark. 2 dager med arbeid, helt i starten vil spare deg for mange timer arbeid ett år etterpå.

Oppsummering og key takeaways

Mitt viktigste budskap til deg, fra meg, er å sikre at nettsiden din allerede har en god konvertering. Absolutt alt avhenger av dette uansett hva du skal gjøre. Og digital annonsering kan gå helt i minus, om du betaler for mye per salg.

Du får mange flere kunder i din nettbutikk, blant de som allerede er besøkende. 

Gjør noe selv, det er mange grep som er gratis, og som bare koster din egen tid. Alt du gjør er med på å skape en liten tilstrømning av nye kunder.

Lag et sideprosjekt som er relevant, som treffer samme målgruppe.

Start alltid med en analyse, for å finne ut hva dine kunder er opptatt av – hvilke ord de bruker. Kjør på med annonser og aktiviteter.

Det er mange måter å få flere kunder til din nettbutikk, her begrenses det av kreativiteten. Men uten at nettbutikken klarer å selge, til de som allerede er der, så stopper det.

Derfor er din aller første innsats å få kontroll på konverteringer og økt denne andelen først.

SEO for ledere

SEO for ledere Alt du trenger for å ta en god beslutning rundt digital markedsføring og SEO spesielt Det SEO handler om Når noen søker

Søkemotoroptimalisering

Denne guiden er for deg som ønsker å forstå mer av søkemotor­optimalisering. Om du ønsker å kjøpe SEO tjenester, så er du på feil side.

Hva er god SEO?

I en verden i konstant forandring, hvor Google står i front for endringene som berører oss, er spørsmålet: “Hva er god SEO?” noe som alltid