Merkevarebygging på nett

Blomster i tre
Merkevarebygging på nett, handler om å få din nettside til å blomstre.

Jeg har selv vært gründer, ukjent og hoppet rett over merkevarebyggingen og gått rett på salg. Det er ikke verdens beste strategi om du ønsker å blomstre.

Jeg forstår godt hvorfor – merkevarebygging er dyrt og tidkrevende. To egenskaper som ikke klinger godt hos en gründer.  Men merkevarebygging på nett er noe annet – og akkurat det skal du få vite mer om nå.

Dette går vi igjennom

Kunsten å skape en følelse

Merkevarebygging eksempel: Hotel Castel Dracula i Transylvania - logo på vegg
Dette hotellet og området har fått drahjelp på sin merkevare av Bram Stokers kjente bok. Visste du at han selv aldri har vært i Romania?

Merkevarebygging handler tradisjonelt om å få brukere til å assosiere bestemte følelser til dine varer og tjenester. Målet over tid er å utvikle en troverdighet og tillitt til ditt budskap og dine løsninger.

Man tenker nesten automatisk på kjente merker – og forstår jo at man ikke kan konkurrere med budsjettene til Burger King eller Pepsi. Det skal ikke være en hindring i dagens digitale marked.

Digital merkevarebygging gir deg kontrollen

En stor andel av oss har ikke massive budsjetter til å kjøre bredt ut. Men nå er det nettopp det å begrense utvalget som er den digitale markedsføringens fordel.

Du kan velge ut hvem du ønsker å nå. Du kan begrense geografisk. Det er mulig å bli godt kjent i Stavanger for en ny merkevare – men krevende å bli kjent i hele Norge.

Og akkurat her ligger mye av nøkkelen til suksessen.

Slik blir du en mester på lokal merkevarebygging

Benytt visuelle kanaler. Facebook, Instagram osv. Skap deg et budskap og et uttrykk. Målet er ikke å selge i denne fasen – men at folk skal se logoen/produktet og begynne å forbinde dette med noe.

Du når 100.000 mennesker for og eksponerer dem 8-9 ganger for ca 40 – 50.000,- – Om du synes det er dyrt, så kan man starte mer i det små også.

For dere som hører på Shifter sin podcast – så har dere kanskje hørt om Bookis som startet målrettet mot 1 klasserom på 1 skole. (anbefales)  

Finn ditt budskap

Merkevarebygging handler om enkle budskap som skal definere verdien du ønsker å formidle. «snekker Hansen – millimeterpresisjon» – formidler kvalitet og nøyaktighet. FN-sine bærekraftsmål kan være et sted å lete etter inspirasjon.

Hold det kort, og mot en spesifikk ønsket kvalitet.

Definer ditt publikum

Finn ut hvor mange du ønsker å nå, hvem du ønsker å nå og prøv å bygge et bredt nok publikum. Det vil være naturlig å forsøke å nå minst 20.000 mennesker. Sett gjerne alder, geografi, interesser m.m. – men pass på at du når alle flere ganger på det budsjettet du har.

Planlegg kampanjen

Hvor lenge skal den kjøre? Hva skal skje om noen klikker på en annonse? Hvilke andre aktiviteter skal du kjøre samtidig?

  • Videolansering på Facebook / Youtube.
  • Nye artikler på nettsiden som styrker budskapet.
  • Tematisk innhold på Instagram
  • Artikler på LinkedIn

 

Hva skal du gjøre når kampanjen er ferdig?

Utnytt den nye bevisstheten

Gjerne FØR merkevarekampanjen er ferdig, start en mer salgsrettet kampanje mot det samme publikum – nå kan det være mer produktorientert. Hvilke produkter og tjenester har du? Hvordan kan du bygge videre på nysgjerrigheten?

Dette er trolig den kampanjen du ønsket å kjøre først. Effekten av denne vil være større nå.

Etter hvert kan du bytte litt på, evt utvide gruppen for merkevare, eller flytte de litt geografisk.

Når du merker suksessen på ett sted, så er tiden inne for å prøve neste by/område. Plutselig har du bygget din merkevare i et helt fylke og blir klar for neste.

Har du råd til det, så kan man kjøre det samme løpet i flere byer samtidig.

Merkevarebygging er en vesentlig del av digital markedsføring

Den vanligste feilen er at man begynner med digital markedsføring i salgsmodus. Det fungerer om du er en kjent/lokalkjent merkevare allerede.

Innledningsvis skrev jeg, at jeg selv har vært gründer. Og kan vel si at en del av meg vil alltid være en gründer. Det at jeg skriver artikler om temaer som er en del av min arbeidshverdag er også en del av merkevarebyggingen.

Når du skriver og deler av din kunnskap så styrkes din posisjon som «en som har greie på dette» – ikke bare hos dine lesere – men også hos Google.  

 Google EAT og hvorfor det betyr noe.

E-A-T står for Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness. Oversatt til norsk, Kompetanse – Autoritet og Pålitelighet. (Kan vi kalle det KAP?)

Google ønsker at en nettside skal være til nytte – man skal være en ressurs for leseren. Når jeg deler av min kompetanse så er det (forhåpentligvis) nyttig for deg.

Når siden innehar nok godt og nyttig innhold så vil man få en bedre rangering i søkemotorene også. Dette er Google sin mekanikk for å anerkjenne din kompetanse som en autoritet i ditt fagfelt, som viser et godt faglig nivå og er pålitelig.

Med pålitelig menes at man ikke forsøker å rigge systemet, eller lure brukere.

Følg opp med å være aktiv på innholdsmarkedsføring og du er på god veg til å lykkes med merkevarebygging.

Lik og del, da blir vi glade lykkelige motiverte engasjerte

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Snakk med oss

Vil du bli mer synlig?
Start her, så tar vi en prat.

Personvernet ditt ivaretas i tråd med personvernerklæringen.