Er det mulig å forutsi kundeoppførsel?

Det å kunne analysere målgruppen, vite hvordan potensielle kunder agerer, og kjenne til muligheter for å smi mens jernet er varmt, er viktige egenskaper for å kunne forutsi kundeoppførsel. I dag ser Frodes dataanalyse litt nærmere på hva som skal til for å skape den optimale kundereisen.

Start med målgruppen

Hvem er kundene dine? Hvilke interesser har de, og hva leter de etter? Hvilke ord bruker de? Hvor får de inspirasjon?

Kan man tenke seg frem til fraser som brukes i Google søk, så har man forutsetninger for å lykkes. Spesielt om frasen er mye i bruk, men ikke av konkurrentene.

Med søkeordanalyser kan man avdekke søkevolum og få innblikk i konkurransevilkårene. Men av og til….

Utnytt trender og hendelser som er relevante

Av og til kan det skje ting. Som den dagen jeg oppdaget en bug i facebook. Etter å ha googlet, så var det lite informasjon å finne. Jeg kastet meg rundt og skrev en artikkel om feilen, på engelsk. Resultatet var flere tusen besøk til nettsiden i løpet av døgnet.

Av og til kan det være en tegneserie i VG
(Plussartikkel)
[Oppdatering: Stripen er dessverre fjernet fra VG – lenken er derfor også tatt bort.]

Og vipps så er man god til å forutsi kundeoppførsel.

Fra spøk til alvor, målet med denne artikkelen nå er å rangere på søket:

Er det mulig å forutsi Kundeoppførsel?

Ja, spesielt om du er blant de få som leser tegneserien fra VG og tenker, at akkurat den frasen skal jeg søke på. Da er det om å gjøre for oss å være nummer 1.

Av og til er det ikke masse data, men muligheter som er avgjørende for suksess. Er du nysgjerrig på hvordan du skal drive potensielle kunder til ditt nettsted? Hva om vi kan dokumentere mangedobling? Ta kontakt med oss i dag. Akkurat i dag skal vi være best på å forutsi kundeoppførsel.

Vår kompetanse er søkemotoroptimalisering. Det er det vi kan godt. Denne artikkelen er skrevet med tanke på lange søkefraser, og at temaet ble gjort aktuelt i en tegneseriestripe i landets største avis. Få timer etter pubslisering: 

Google Søk - viser resultat for Er det mulig å forutsi kundeoppførsel

Hva får man ut av slike stunt?

Godt innhold er viktig. Riktig innhold er også viktig. For oss er tematikken i tegneserien relevant, og den henger allerede på veggen på kontoret mitt. I dette tilfellet er resultatet med «motivasjon» for oss, samtidig så kan det føre til at akkurat du kom inn på vår side. Det vil si at du vil vite mer om søkefrasen du fant oss på – kanskje som meg, spent på hva som lå der fra før.

Økt trafikk spike - bilde fra Search ConsoleTreffer du med å utnytte en nyhet eller tematikk som trender så kan det føre til en massiv trafikkøkning på kort tid.

Til høyre ser du hvordan vi traff tidlig etter å ha lansert denne nettsiden. Fra normalt «ingen trafikk» til 1500 klikk på 1 døgn. 

Den gangen traff vi da vi så en trend i søkevolum som hadde ingen svar. Vi gikk rett inn som #1 med en målrettet artikkel. For oss er det eksperimentering, for dere kan det være omsetning. 

Frode Heimen

Frode Heimen

Søkemotorekspert med 20 år+ erfaring.
Tlf: 91 90 59 78
webmaster@aktivnett.no

Lik og del, da blir vi glade lykkelige motiverte engasjerte

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Snakk med oss

Vil du bli mer synlig?
Start her, så tar vi en prat.

Personvernet ditt ivaretas i tråd med personvernerklæringen.